Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta till Ubuntu-frågor


Alexandra Wow

Rekommendera Poster

Alexandra Wow

Okej, jag har en massa frågor. Har Windows XP nu och ska uppgradera mig till antingen Windows Vista eller Ubuntu. Min dator är en laptop (Acer Extensa 5420, 1.9 Ghz, 4 GB Ram, Amd Turion/tm 64 X2 Mobile). Nu till frågorna...

 

1. Finns det någon motsvarighet till Dreamweaver CS3 som funkar med Ubuntu? Gärna gratis men inget krav.

 

2a. Kan jag ha två operativsystem installerat på samma dator?

b. Om ja, finns det något smidigt sätt att skifta mellan dem? Helst bara med några musklick.

 

Anledningen till att jag frågar är att jag använder en del windows-program som inte finns i linux-verisoner och jag vill vara säker på att kunna använda dem. Har förstått att det finns program som gör att man kan köra windows-prog i Ubuntu ex. Wine & Virtualbox.

 

3. Hur många gånger uppskattar du att det fungerar som det ska i Wine respektive Virtualbox? 9/10?

 

4. Måste jag skaffa specilla drivrutiner som är kompitabla med Linux t ex tangentbord, usb, grafikkort osv. ?

 

5. Kan jag kopiera mappen i Windows där alla drivrutiner finns och köra dem Ubuntu (och slippa leta rätt på nya)?

 

Det var alla frågor för. Mycket tacksam för svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2a Ja

2b Det vanligaste är att man väljer vid uppstarten av datorn, men man kan ha en operativsystem installerad på en virtuell dator "inne i" det vanliga operativsystem.

http://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_machine

Kräver dock att det finns RAM-minne etc för att klara av två operativsystem samtidigt.

 

4. Ubuntu lär innehålla fler drivrutiner än XP och Vista, men det är klart att all hårdvara inte fungerar vare sig i Ubuntu eller Vista. Med Ubuntu så kollar man enklast upp det med en Live-CD, med Vista så kan Vista Upgrade Advisor i alla fall kolla upp en del.

http://www.microsoft.com/sverige/windows/products/windowsvista/buyorupgrade/upgradeadvisor.mspx

 

5. Drivrutiner måste vara skrivna för just det operativsystem som de ska användas till, även Vista kräver oftast andra drivrutiner än XP.

 

Sida som kanske besvarar en del också:

http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_Windows_and_Linux

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexandra Wow

Tack för de jättebra svaren!

 

Jag har funderat och bestämt mig för att testa med live-cdn och funkar det ok så byter jag nog till Ubuntu. Min hårdisk nu är 160 Gb i en partion. Två frågor till:

 

6. Är det nån vits med att dela upp hårdisken i 2 partioner (en på typ 10 GB) och lägga Ubuntu på en egen partion?

 

7. Behövs brandvägg och virus-program när man har Ubuntu?

 

8. Finns det verkligen inga virus som angripper Ubuntu?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6. Ja, och troligen kommer Ubuntu vilja skapa fler partitioner än så, men det fixar du under installationen. Om du vill kan du minska befintlig partition redan innan installationen, så finns det ledigt utrymme för ubuntu.

 

7. Brandvägg behövs. Antivirus finns visserligen för Linux, men jag känner ingen som använder det på en vanlig hemdator.

 

8. Egentligen inte om man menar program som sprider sig av egen kraft. Det finns ett fåtal virus, men de behöver vanligen din hjälp med att slå in administratörslösenordet för att kunna installera sig. Man brukar säga att det är en tidsfråga innan det kommer virus även till Linux och det finns ett virus till Macintosh.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite kompletteringar

 

6. Partitioner för att ha kvar Windows (XP?) eller vad hade du tänkt ha partitionerna till?

 

7. Hmm, bra fråga. Brandvägg behövs om man har en installation med säkerhetshål, dvs inte håller Ubuntu och program uppdaterade, samt att någon försöker utnyttja säkerhetshålen. Det är lättare att hålla alla program uppdaterade i Ubuntu än i Windows och det är (hittills) sällsynt att någon försöker tränga in i Ubuntu-maskiner eftersom de är ovanliga och därmed inte lönt att leta efter dem. Men grunden till en brandvägg medföljer (iptables) och sedan kan man lätt installera ett användarvänligt skal till den.

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=915912

http://techroom-os.idg.se/forum/thread.jsp?forumid=22&rootid=391

http://www.howtoforge.com/setting-up-an-iptables-firewall-with-firehol-on-ubuntu

 

Antivirusskydd kan vara bra att ha för att inte råka ut för att skicka vidare ett mejl med Windows-virus till någon som använder virus. Annars så är Linux-virus sällsynta, men det har dykt upp trojaner som angriper Mac-datorer så det kommer nog snart till Ubuntu också (om det inte redan har gjort det). ClamAV medföljer Ubuntu eller kan lätt läggas till (det är ca 2 år sedan jag gjorde något med en Ubuntu-installation).

http://community.datormagazin.se/forums/t/7976.aspx

http://www.howtoforge.com/f_prot_antivirus_ubuntu_feisty

http://www.howtoforge.com/virus-protection-with-avast-on-ubuntu-gutsy-gibbon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6. Jag har 2 partioner för Windows, en för operativsystemet, en för egna filer.

Ideen är att vid ominstallation, formatering av C: så ska egna filer ligga kvar på

D: Om nått händer. (Ännu säkrare är givetvis 2 hårddiskar)

 

Jag har sedan i princip 4 partitioner för linux, 2 stycken på 20GB, en på 400MB och en på 40GB.

Iden är att Ubuntu tex 8.04 installeras på första 20GB partitionen,

 

en på 400MB är SWAP (samma som pagefile i Windows men egen partition, kör inte utan swap, har av misstag gjort det och en del program uppförde sig ovanligt)

med 4GB RAM kommer du normalt aldrig ha nått på SWAPen kanske någon MB

 

Partionen nästa på 20GB är för att kunna kolla upp nån annan linuxrelease, 8.10 när den kommer utan att behöva äventyra en väl fungerande 8.04.

 

Det är ofta problem med linuxreleaser så alla ska man inte hoppa på.

Inte kvadda en fungerande linuxrelease genom att uppgradera utan att kolla upp först. Varför 20GB, det är ju bara ca 3GB program? Utrymmet går snabbt åt om man laddar hem tex Mandriva DVD 4GB linux för att testköra.

 

40GB partitionen är för att spara på sånt som man vill ha kvar.

 

Du har inte plats.

OK 10GB 10GB 400MB 20GB

 

När man installerar linux på en dator med XP finns en "bootmanager" GRUB som fixar så manefter installtionen kan välja mellan Windows och Linux.

GRUB följer med och installeras automatiskt av 8.04. på hårddisken.

 

Brandvägg: Ja har man inte brandvägg i en router som Linksys WRT54GL ska man absolut ha brandvägg i linux tycker jag.

Inte köra med öppet fönster....

 

Antivirusprogramm behövs inte anser jag. Orsaken är att linux är ovanligt, någon enstaka procent av alla datorer. Och denna procent delas mellan 1000-tals olika linuxreleaser.

Har inte hört om nått virus som spritt sig på senare år.

Det finns antivirus programm till linux avsedda att rensa Windowsvirus ur tex mail, när linux används som mailserver på ett företag...

 

Du funderar på att Uppgradera till Vista eller Linux.

Det tyder på att du i stort är nöjd med Windows.

I så fall tror jag Vista kommer passa dig bättre.

 

För enda skälet byta är som jag ser det att man är missnöjd med Windows.

Varför byta till Saab om man är en nöjd Volvobilist.

 

Ja Cecilia var snabbast. Snabb som vanligt!

 

[inlägget ändrat 2008-07-30 15:12:01 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexandra Wow

Tack för de hjälpsamma svaren. Inser att två OS på min bärbara inte är det optimala kanske.

 

Hade Vista innan, som crashade och jag nöd-bytte tillbaks till XP. Så nu när jag står i valet och kvalet så tänker jag...varför inte pröva något nytt? För övrigt tycker jag inte om Microsofts sätt att bestämma vilka program man ska använda. Det är ju snudd på omöjligt att ta bort t.ex Media Player & Internet Explorer. Jag tycker om Linux/Ubuntus filosofi helt enkelt.

 

Mitt betyg om Vista är "ok". Det är snyggt att se på men sen var det inte så mycket mer "wow faktor". Och många program inbyggda. Tycker om frihet. Sen har jag fått för mig att Ubuntu är snabbare och mindre systemkrävande.

 

Så, sugen på att prova nåt nytt är största anledningen till byte. Är trött på Windows-miljön.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexandra Wow

6. Nej, XP försvinner. En enskild partion där man installerar Ubuntu. Som jannejanne säger...en för OS och en för egna filer. Vilket leder till fråga:

 

6 b. Har hört nångång för länge sen att datorn "går snabbare" om man har OS på egen partion. Kanske bara gäller windows eller så är det bara en myt (eller endast marginell skillnad)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6. Då är det bäst med flera partitioner för Ubuntu, som jannejanne skriver, och partitionerar gör du under installationen.

 

6b. Om det gäller partitioner på samma hårddisk så tror jag nog att det är marginell skillnad.

 

2b. 4 GB RAM ska ju räcka för att ha en virtuell dator igång.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker själv inte Ubuntu är speciellt snabbt jämfört med XP.

 

Arch linux är mycket snabbare men jag har själv lagt ner det. Tog tid få till.

Körde det ett tag, för enbart surfning suveränt snabb start av datorn.

 

Vill du prova nått snabbt (som i bästa fall också funkar direkt) ladda hem Puppy Linux mindre än 100MB. Version 4, Dingo.

 

http://www.puppylinux.org/

 

Jag har en router mellan datorerna och ADSL modemet och för att få igång internet när skrivbordet kommit upp i Puppylinux, klicka på svarta terminalfönstret längst upp i mitten,

skriv sedan kommandot i terminalen

#dhcpd eth0 <enter>

så ansluter den till routern för mig

och sedan är det bara öppna Seamonkey webbläsare som finns i menyerna.

 

Jag använder Puppylinux för partitionering och formatering av nya hårddiskar.

Partitionering med fdisk

Formatering med

mkfs.vfat för dos

mkfs.ntfs för XP

mkfs.ext3 för linux

mksvap för att fixa swappartitionen linux

 

och installerar sedan först XP på färdig ntfs partition, sedan linux på ext3 partitioner. Tycker det är lättaste sättet få det som jag vill.

 

Vilket inte hindrar att jag sedan låter XP formatera partitionen på nytt vid installation. Varför chansa?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle göra så här om jag vore du.

Det här är enklast genom att formatera hela disken, men det fungerar å andra sidan väldigt bra.

 

 

Din disk var på 160Gb

Ta en windows skiva och starta installern för det.

När du kommer till partitioneraren så väljer du 100gb =1024*100 = 102400 (eller ta så mycket du själv vill att Windows ska få)

lämna resten opartitionerat.

 

Installera Windows på 100Gb partitionen.

 

När det är klart, lägg då i en Ubuntu skiva.

När du kommer in i Live-miljön och väljer installera, välj ditt språk osv, men när du kommer till partitioneringen, välj manual och partitionera för följande på din 60 gb. (Om du mot förmodan inte ser din 60gb partition står det längre ner var du kan partitionera)

 

1) 3.3gb, markera som "swap"

2) välj ext3 och partitionera en på 15gb, den här installerar du root systemet på (kallas "/")

 

3) välj ext3 och partitionera resten till /home

 

Vad har du nu gjort så här, och varför?

Systemet får 15 gb att vara installerat på, medan din /home, hemkatalog ligger på ett annat ställe, det finns många fördelar med detta. Bland annat så kan du bara installera om / root systemet om det är något som går galet eller vid nya versioner .

All din data som du har dina dokument och inställningar för program i ligger på en annan partition. Det gör att när du installerar om systemet så finns alla inställningar, bakgrunder teman osv kvar.

 

Sammanfattning:

Ditt Windows system får ~100gb för sig, här kan du använda dina program som du behöver.

 

Ubuntu får för sitt system ~15 gb, men alla dina dokument får en på ~40gb

 

När du sedan startar datorn startar något som heter GRUB.

Denna visar nu ett par alternativ. Så här ser det ut som standard:

1) Ubuntu

2) Ubuntu Recovery

3) Memtest56+

Other:

Windows Vista/XP

 

Du väljer med tangenterna vad du vill starta.

 

*När du kommer till live miljön väljer du att partitionera disken med gparted, som ligger under System - Administration - Partition Editor.
Partitionera upp dina 60Gb som är kvar till 

 

 

Alternativt kan du använda ett virtuellt system som finns i Ubuntu. Det heter Virtualbox. Jag har ännu inte haft ett program som inte har fungerar under mitt virtuella skrivbord. Alternativt ka man kolla in VmWare. Det här är nog kanske ett smidigare sätt. Men det kan ha sina fördelar att ha ett eget "riktigt" Windows för sig, om man tex ska spela.

 

Det som kan vara en begränsning i en virtuell maskin är att det inte får tillräkligt med minne, men det kan man ställa in.

 

Vad för program ska du använda, så du vet om du ska använda VmWare eller Virtualbox.

 

Fråga gärna om det är något du inte förstår.

Tomas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Alexandra Wow

Testade att köra demo-skivan och allt verkade funka förutom att koppla upp sig på nätet. Kommer upp en ruta med att nya drivrutiner finns tillgänliga...Ubuntu vill ladda ner från nätet (säger nåt om "Broadcom B43 wireless driver)...vilket inte går.

 

I enhetshanteraren står det att jag har "Broadcom 802.11g Nätadapter (Verision: 4.80.28.7). Antar att det är en drivrutin jag ska ladda hem från Broadcoms hemsida...men väl där så fattar jag noll. Finns hundra saker att ladda hem...Hjälp!?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har tillgång till kabel internet, koppla in datorn i den.

Ubuntu känner igen att du har ett broadcom kort, och "vet" att det finns drivrutiner för det i ubuntu. Men ubuntu har drivrutinerna på nätet, så det måsta laddas ner, men eftersom du inte har drivrutiner till det kortet kan du inte komma ut.

 

Prova om det funkar med kabel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexandra Wow

Har testa med kabel. Går in på System-->Admin--->Hårdvarudrivrutiner. Där står "Broadcam B43 Wireless driver". När jag ska klicka i aktiverings-boxen så får jag bekräfta och sen krävs omstart. Efter att ha startat om så är läget detsamma. Min dator hittar inga trådlösa nätverk fast jag vet att dom finns.

 

När jag hade Windows så lyste en knapp på datan när den letade eller hade aktiva nätverk. Den lyser inte nu.

 

Vad göra?

Tacksam för all hjälp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag hade Windows så lyste en knapp på datan när den letade eller hade aktiva nätverk. Den lyser inte nu.
Är du säker på att den trådlösa radion är påslagen?

Bärbara datorer brukar ha en knapp, antingen på någon sida eller i överkanten av tangentbordet där man kan slå av den trådlösa radion så att man får använda datorn på flygplan. Den brukar vara markerad med någon sorts antennsymbol.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexandra Wow

Det har fixat sig! Hittade följande lösning på http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=727507

 

"I had this problem as well with my Hp Pavilion which has the broadcom $#*!-set. If the restricted drivers part doesn't automatically download it for you, you need to go into System, Admin, then the Synaptics Package Manager thing. Once you are in there search for "broadcom". Check off the bradcom-fwcutter for installation then hit apply on the top of that window. Allow everything to download and install. After this is done, go back and try to the restricted drivers menu and try your original part."

 

Så nu funkar det! Tack för hjälpen alla.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...