Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med min nya dator.


Pctoken

Rekommendera Poster

Då var det så då att jag bestämde mig för att bygga ihop min egen dator. Och tydligen har något gått rätt åt helvete. Datorn startar upp, och rullar på i 10-30 sekunder. Sen stänger den bara ner sig. Notera att när jag gör detta har jag bara i Grafik kortet, RAM och ljudkortet. Ström till Moderkortet, både 24-pin och 4-pin kablarna. Jag har försökt olika saker, men än så länge har jag inte hittat vad som är fel. Hjälp uppskattas.

 

Mina Delar är:

1. Asus PS32-E SLI Plus (moderkort)

2. Ljudkortet som följde med moderkortet.

3. 2 Kingston HyperX minne - 4 GB ( 2 x 2 GB ) - DIMM 240-pin - DDR II.

4. ASUS Nvidia 9600 GT 1gb.

5. Intel Core 2 Quad 6600 2.4 ghz.

6. Corsair TX650W.

 

Tack på förhand.

 

P.S: Jag har inget minne jag kan byta ut och dubbelchecka med, detsamma gäller tyvärr processor och Grafikkortet.

 

Edit: Jag hör inget BIOS pip heller, så något är klart fel.

[inlägget ändrat 2008-07-28 22:14:49 av Pctoken]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får du upp nåt på skärmen? Helt tomt/blinkande markör/text mm?

 

 

Prova om du kan testa minnena med memtest86, Free Download:

 

http://www.memtest86.com/

 

Låt alla minnen sitta i när du testar.

 

 

Vissa grafikkort behöver extra strömförsörjning, kolla.

 

 

Har du kopplat in processorfläkten? Finns det kylpasta mellan processor och kylfläns? Processorn brukar annars sällan vara fel på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var det kylpasta på processorns kylfläns/fläkt?

I så fall, kom du ihåg att ta bort skyddsplasten som fanns ovanpå kylpastan?

Om inte, hade du på kylpasta själv och bara mängden av ett risgryn?

Eller är det så att processorns fläkt inte går igång?

 

Tillägg: Förlåt flora50, jag han inte se ditt inlägg innan jag skrev mitt.

 

[inlägget ändrat 2008-07-29 00:01:44 av Cecilia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn bootar "som vanligt" men stänger av sig efter ca 30 sekunder. Och jag menar stänga av sig, inte boota om. Den bara stänger ner och jag måste trycka på power knappen för att få igång burken igen.

 

Grafikkortet har sitt extra strömförsörjning.

 

Processorfläkten snurrar lika glatt som de andra fläktarna.

 

Kylpasta? Måste jag kolla vad det är <.<. Första datorn jag bygger. Aldrig ens hört talas om detta. Ska kolla vad det är för något och läsa manualen en gång till om det fanns något sådant på den.

 

[inlägget ändrat 2008-07-29 00:10:48 av Pctoken]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!!

 

Jag antar att du menar att ditt moderkort heter Asus P5N32-E SLI Plus.

 

Då är kortet baserat på Nforce 680i kretsen. Nforce 680i kan vara lite grinigt när det gäller minnena. Är du säker på att dina Kingston HyperX minnen passar till ditt moderkort?

 

Kommer du åt biosen vid uppstart? Om du gör det så kan du prova att inaktivera CPU-fläktens övervakning.

 

Mvh Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaaa du, min manual består i stort sett bara av bilder om hur man "knäpper" fast processorn på rätt plats. Och jag ser inget som nämner något om "kylpasta". Vad jag förstår, av det jag läste på sweclockers, är att man inte måste ha kylpasta, och eftersom jag inte har gjort något, så borde de väll funka av sig själv, även om det blir lite varmare?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att dina Kingston HyperX minnen passar till ditt moderkort?

Enligt specifikationer ska dom passa. Max minnet överstigs inte. Och dom har rätt storlek, Moderkort stödjer inte ECC, och det gör inte minnerna heller. Vet inte annars vad som ska stämma.

 

Kommer du åt biosen vid uppstart? Om du gör det så kan du prova att inaktivera CPU-fläktens övervakning.

Jag hinner inte, datorn stänger av sig oavsett hur långt det laddar BIOS, den bara dör.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår, av det jag läste på sweclockers, är att man inte måste ha kylpasta, och eftersom jag inte har gjort något, så borde de väll funka av sig själv, även om det blir lite varmare?
Nu kan jag inte uttala mig om just ditt fall, men om processorn inte blir kyld ordentligt så kan den bli överhettad på en halv minut och då stänger datorn av sig. Kylpastans uppgift är att förbättra kontakten mellan processor och kylfläns.

Har du någon länk till Sweclockers där det står att man inte skulle behöva ha kylpasta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Om du har använt orginalkylaren till Intel Core 2 Quad 6600 så borde det ha funnits kylpasta förmonterat på kylflänsen. Om du har köpt en annan Cpu-kylare så måste man använda kylpasta. Jag håller med Cecilia. Utan kylpasta så blir din CPU överhettad och stänger av sig. Visserligen så går Intel Core 2 Quad ganska kallt, men den klarar sig inte utan kylpasta.

 

Mvh Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om moderkortet är enlig Thomas förslag finns minnet inte med på QVL-listan vad jag kan se

http://www.asus.com/products.aspx?modelmenu=2&model=1567&l1=3&l2=11&l3=495

D

et kan underlätta få igång datorn med enbart ett minne monterat. Med det minnet monterat kan man sedan gå in i BIOS och ställa in rätt minnesspänning.

Höj 0,1V eller 0,2V, gissar jag, sedan kanske det går köra med 2 minnen.

Sänk minneshastigheten manuellt i BIOS kan också hjälpa.

 

Om moderkortet är enligt Thomas förslag ska du ha en 8pinsmatning för 12V om du kör en Quad enligt min uppfattning, plocka bort skyddet över 4 hål. Och sätt dit 8pinssladd

Hänt att 12V kontakten brunnit med 4 pins matning.

 

Bygga, kylpasta etc.

http://www.nordichardware.se/Recensioner/?page=1&skrivelse=220

bara sätt igång och läs.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från CPU-listan:

Processor BIOS-version

 

Core 2 Quad Q6600 (2.40GHz,1066FSB,L2:2X4MB,rev.B3,4 cores) 0302

Core 2 Quad Q6600 (2.40GHz,1066FSB,L2:2X4MB,rev.G0,4 cores) 0705

 

så om du har rev G0 av processorn så måste BIOS vara version 0705, det kan man ju inte vara säker på eftersom det finns äldre versioner, som du brukar skriva jannejanne ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okay, jag använder standardkylning, så att det ska väll inte vara ett problem då antar jag.

 

Ska pröva ta ur alla minnen utom 1 och see om jag kan få igång burken. Skriver om ett tag när jag prövat detta.

 

EDIT: Jaa du, jag använde bara 1 minne. Och kom in i bios denna gång. Jag såg att den kände av min 2048 mb i minne. Sen stängde datorn ner sig igen. Förstår inte varför det inte funkar :(

 

Jag har ingen 8-pins kontakt, men har prövat med 4-pins kontakt bara för sig själv, och 2 st 4-pins kontakter i. Datorn startar i båda fallen och den stänger av sig lika snabbt i båda fallen.

[inlägget ändrat 2008-07-29 01:01:23 av Pctoken]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kylpastan finns där på kylflänsen men för att den inte ska torka ut eller kleta av sig på vägen hem till dig så finns det en skyddsplast över den som du måste ta bort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha du, nu ser jag vad ni menar. Kylpasta, ser ut som häftmassa, sitter mitt under kylflänsen. Det har "geggat" av sig på processorn. Men det fanns ingen "skyddstejp" som ni säger. Men som sagt så har det börjat "geggat". Så det är som det ska? Så jag bara kan sätta på Kylflänsen igen? :P

 

Jag tackar alla som försöker hjälpa mig så mycket, lite till så kanske vi har uteslutit allt och kan skicka tillbaks sakerna som inte funkar =.=' . Aja, keep em comin.

 

P.S: Ursäkta min kassa svenska, skriver lite snabbt, lite trött, och irriterad på det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha du, nu ser jag vad ni menar. Kylpasta, ser ut som häftmassa, sitter mitt under kylflänsen. Det har "geggat" av sig på processorn. Men det fanns ingen "skyddstejp" som ni säger. Men som sagt så har det börjat "geggat". Så det är som det ska? Så jag bara kan sätta på Kylflänsen igen? :P

Ska man var noga, så ska du egentligen ta bort all kylpasta från kylaren och processorn och lägga på nytt igen "riskorns storlek", men det bör fungera ändå att montera dit kylaren igen, om du inte rört pastan med fingrarna.

Alla fläktar, alla kablar, minnena, allt sitter ordentligt där det ska, du har inte glömt någonting?

När ett sådant här fel uppkommer, så måste man försöka med uteslutningsmetoden först.

Det är enkelt att "missa" något.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar vara minnesproblem. I varje fall delvis.

Hinner du gå in i BIOS med enbart ett minne och höja minnesspänningen innan den stoppar?

 

Hmm här är nått som inte stämmer.

Nätaggregatet bör definitivt typ

Corsair 650W ha sladd med 8pin kontakt för 12V.

 

Har nätaggregatet inte 8 pinskontakt för 12V är det dags för mig sluta rekommendera Corsair, de har tydligen bytt underleverantörer (nedåt) efter hårdvarusiterna testat aggregaten.

 

Ungefär samma som det gjort med minnen jämfört med det de levererade för 6 år sedan enligt min mening.

 

Det moder kort Thomas1 gissade att du hade,

Asus P5N32-E SLI Plus

har 8 pins kontakt för 12V längst upp. Bara plocka bort skyddet över 4 pinnar.

Har moderkortet inte 8 pinskontakt är min slutsats att du har ett annat moderkort. Vilket?

 

Har du någon länk till ditt moderkort på nån webbsida?

för något Asus P32-E finns inte.

 

Har du någon länk till nätaggregatet?

 

Var har du köpt prylarna?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla fläktar, alla kablar, minnena, allt sitter ordentligt där det ska, du har inte glömt någonting?

alltså, så vitt jag vet, stämmer allt som det ska. Grafikkortet i första platsen, väl fastsatt. Ljudkortet lika så. Minnerna sitter som berg. Processor samt fläkt sitter likaså väl fast. 24-pins och 8 pins strömkabel är i. CPU fläkten är kopplad till CPU fläkt uttaget. Sladdarna framifrån datorn så knapparna funkar är rätt fastsatta. Sen så ska det väll funka? Eller så har jag missat något vesentligt? Skulle inte förvåna mig.

 

 

 

Har nätaggregatet inte 8 pinskontakt för 12V är det dags för mig sluta rekommendera Corsair, de har tydligen bytt underleverantörer (nedåt) efter hårdvarusiterna testat aggregaten

Det står i den att den har en "löstagbar moj så att den passar för moderkort som bara har 4-pins kontakter", så det finns 2 st 4-pins kontakter precis brevid varandra på samma kabel, jag antar att det är det den menar för det är det enda som passar.

 

Det moder kort Thomas1 gissade att du hade,

Asus P5N32-E SLI Plus

har 8 pins kontakt för 12V längst upp. Bara plocka bort skyddet över 4 pinnar.

Finns, tog bort en liten plastmoj.

 

Har du någon länk till ditt moderkort på nån webbsida?

för något Asus P32-E finns inte.

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=147120

 

Asus p5n32-e sli plus

 

Har du någon länk till nätaggregatet?

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=223516

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svarar i ny gren efter att läst tråden

 

Misstanke som förts upp är minnesproblem - men då borde väl datorn hänga sig och Windows ge blåskärm (om den nu kommit så långt).

 

Jag gissar värmeproblem som en annan trolig orsak. Om man har monterat processorns kylare en gång och sedan tar bort den så bör man däremellan ta bort den kylpasta som finns och sedan applicera ny (mängd ~ett riskorn). Detta för att det finns risk att pastan blir ojämnt fördelad och delar av processorn kan förlora kontakten med kykflänsen.

Starta datorn, ta upp BIOS, byt till PC Health eller vad de kallar den. Läs av fläktars hastighet och processorns temperatur.

 

 

Tyst dator - har du anslutit PC-högtalaren? Finns en kabel i chassit som ska anslutas till moderkortet. Notera att polariteten stämmer, den går att sätta i åt båda hållen men enbart ena är rätt.

 

Det senare är kanske det du främst ska göra, om datorn blir för varm borde den ge ett skrik ifrån sig via högtalaren.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okay, ska se om jag kan införskaffa lite kylpasta och applicera på ny då, ska kolla om jag missat någon ljudkabel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TACK TACK TACK ALLA. Jag har nog hittat problemet nu, han springa in i BIOS och kolla på Tempratures en gång, och såg att Processorn nåde smärtsamt höga tempraturer, och var därför den stänger ner sig. Ska komma över lite kylpasta, se till att få fast ny sådan, och försöka igen. Tack så mycket för era försök att hjälpa en ny datorbyggare som jag själv. Underlättar mycket när man vet att folk finns här att hjälpa en. Än en gång, tack så mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så bra att du hittat felet.

Jo, lite kan göra mycket ibland.

 

Var inne lite på detta i mitt inlägg Idag kl 07:21, men i lbland så brukar det fungera, men för säkerhet skull så ska man byta kylpastan mot nytt när man har tagit bort kylaren.

 

Hoppas du kommer att fungera för dig nu, du bör använda kylpasta "Arctic Silver 5 High-Density", brukar ha bäst värmeavledning.

 

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...