Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

mina bilder blir avlånga!!!


Klabbarparn

Rekommendera Poster

Klabbarparn

Jag har hittills jobbat med gammal videoburk. Min lap top har det numera vanliga avlånga formatet liksom platt TV har numera.

 

Men relationen höjd/bredd ändras i det nya skärmformatet och dras ut på bredden. Balansen i bilderna går förlorad. Se mina hemsidor www.hansholst.se och www.modart.hansholst.se.

 

Vaför händer detta och framförallt vad kan jag göra för att korrigera felet.

 

Hans

 

Tråden flyttad från Webblayout & -design av moderator

 

 

[inlägget ändrat 2008-08-04 15:17:47 av Cluster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar. Min inställning är 800 x 600 pix vilket borde ge en ganska fyrkantig bild, men dom är förlängda dessvärre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

800x600 är inte ett widescreenformat.

 

På en laptop (ja, på alla "plattskärmar") bör man använda den högsta upplösningen som går, det är den upplösningen skärmen är konstruerad för.

 

Vanliga widescreenformat är 1366x768, 1440x900, 1680x1050, 1920x1200.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan lägga till lite om upplösning och bildformat, det är ju inte helt trivialt varför det blir som det blir ibland...

 

Ta ett schackbräde som ett enkelt exempel på upplösningen med 8x8 rutor och formatet 1:1. Här har vi kvadratiska rutor i upplösningen, och ett kvadratiskt format på hela bilden. Vad händer om vi t ex delar varje ruta på längden en gång till, så att vi sas får dubbelt så många kolumner?

 

Jo, vi får upplösningen 16x8, men fortfarande är formatet 1:1. Skillnaden är att upplösningrutorna inte längre är kvadratiska, utan är avlånga rektanglar.

 

Så det finns ingen självklar koppling mellan upplösning och bildformat - det beror på hur man definierar upplösningen. Det här kan skapa en sorts begreppsförvirring. Fast vanligtvis antar man att bildskärmen har kvadratiska pixlar - men inte alla skärmar har det.

 

En annan typ av förvirring uppstår när man ska tala om för skärmen hur den ska visa bilden. Tre vanliga inställningar är att 1) visa helskärm, att 2) fylla skärmen men bara tills formatet behålls eller att 3) matcha pixel mot pixel (1:1).

 

I inställning 1) fyller man alltså hela skärmen, oavsett ursprungsformatet på bilden. Det innebär att om det inte är detsamma som skärmens kommer bilden att förvrängas, att dras ut i någon ledd. Dessutom får man kanske interpolationseffekter i skärmen eftersom en lcd/plasmaskärm har ett förutbestämt antal fasta pixlar - om man inte har skärmens naturliga upplösning på signalen in till skärmen måste skärmen räkna om vad den ska visa i varje pixel, med en viss bildförsämring som följd. Det är därför man ska köra inignalen i skärmens maximala upplösning, om man kan.

 

I inställning 2) kan man också få interpolationseffekter, dessutom kombinerat med svarta kanter - om inte bildens format matchar skärmen.

 

I fall 3) undviker man interpolationseffekter, men får svarta kanter. Under förutsättning att bildens ursprungliga "upplösningsrutor" matchar skärmens, som t ex att båda är kvadratiska, kommer även bildens format att behållas. Skulle det visa sig att ursprungsbildens format och upplösning är densamma som skärmens blir det såklart inga svarta kanter.

 

Det finns mer att säga, t ex om hur man i 3d-världar måste bestämma hur och var man skapar fönstret som man tittar i, men det är en annan historia... :-)

 

/m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för lärt inlägg som jag ska fundera på rätt länge. Dock bilderna ska ju ses av personer vilkas skärminställningar jag inte kan påverka.

Jag vill ju att förhållandet bredd/längd funkar hos mottagaren.

 

Min egen skärminställning blir då inte relevant.

Är jag på fel forum, inte bildskärm utan nått annat?

 

Fortfarande förvirrad men på en högre nivå.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill ju att förhållandet bredd/längd funkar hos mottagaren.

Det kan du nog inte påverka så mycket utan att veta vad mottagarna har för inställningar på sina datorer...

 

Är jag på fel forum, inte bildskärm utan nått annat?

Den här frågan tycker jag även passar Grafikkort eller kanske hellre Webbutveckling – övrigt (flyttar tråden dit så förhoppningsvis läser någon som är insatt i det).

 

Men annars kan jag tipsa om att bilden, trots bredbildsskärm, även kan visas i rätta förhållandet som för 800x600 är 4:3 (den bärbara visar sannolikt 1280x800 eller 1680x1050 vilka har förhållandena 16:10). Bilden fyller då inte ut hela skärmytan utan visas med svart ram runtom. Det fungerar för såväl ATI- som Nvidiakort, men de senare kan dessutom använda inställningen att bilden sträcks ut på höjden men inte bredden – en acceptabel kompromiss tycker jag.

 

Inställningar för ATI...

[log]Digital Panel Properties

 

Attributes: This section shows the details of your digital panel's capabilities, including the panel name and connection type, and maximum supported resolution (usually called the 'native' resolution) and refresh rate.

 

Image Scaling: This section allows you to choose whether to have the images on the screen 'Scale to full panel size', or 'Use centered timings'. For most displays the 'Scale image to full panel size' is the best option, however the further away your current resolution is from your display's 'native' resolution, the blurrier the onscreen image will be. Note, you can use the free Microsoft ClearType utility to make text in non-native resolutions much clearer. If you want to force all resolutions to display at your monitor's native resolution - hence providing the sharpest image quality - select the 'Use Centered Timings' option, however note that any resolutions below your native resolution will appear as a centered box on the screen with black borders.[/log]

http://www.tweakguides.com/ATICAT_7.html

 

...respektive Nvidia:

[log]Change Flat Panel Scaling

 

If you have a digital flat panel - most commonly an LCD display - connected via a digital connection like DVI or HDMI, then this section allows you to determine how various resolutions appear on your screen. Basically since an LCD display consists of a fixed number of separate pixels, it has a 'native' resolution at which images display at their sharpest. This native resolution (e.g. 1280x1024) is the number of pixels in width x number of pixels high in the panel, and any time your software resolution is different to this native resolution the LCD panel will do one of the following depending on your choice:

 

Use Nvidia Scaling - The scaling unit on your graphics card will rescale the image before it reaches your monitor. If you have a relatively normal middle-to-low end monitor, this option results in the best image quality and is the one most recommended.

Use Nvidia Scaling with fixed-aspect Ratio - This option will maintain the original aspect ratio of the chosen resolution and display it with black bars to the sides/above/below the on-screen image as required.

Use my display's built-in scaling - If you have a high-end monitor, try this form of scaling to see if it improves things. Otherwise usually the scalers in monitors are not as good as those on high end graphics hardware.

Do not scale - The image isn't scaled at all, but instead your monitor will run at its maximum resolution and the image will display in the center of your monitor. This may result in a black border around the sides of the image.

 

Switching between these modes will not damage your monitor so try them all out and see which suits you best. Nvidia Scaling should be best for most people. If you're using Windows XP remember to also use ClearType to help smooth out text in scaled images for best results. Under Vista enable ClearType under Control Panel>Personalization>'Window Color and Appearance'>'open classic properties for more color options'>Effects.[/log]

http://www.tweakguides.com/NVFORCE_7.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här frågan tycker jag även passar Grafikkort eller kanske hellre Webbutveckling – övrigt (flyttar tråden dit så förhoppningsvis läser någon som är insatt i det).
Har redan flyttat den här tråden från webbutvecklingskanalen en gång :)

Jag anser att det antingen är Bildredigering eller Grafikkort/Bildskärmar detta handlar om. Det är hur som helst inget som är direkt förknippat med webben eller utveckling/design för den samma.

 

Klabbarparn, jag kan inte på min widescreen-skärm (1680x1050) se att dina bilder är avlånga alls. De ser ut att ha korrekta proportioner.

Jag tippar att hela problematiken ligger i att du har valt en bildskärmsinställning som inte är optimal för den nya skärmen (se lizardKng's inlägg 4 augusti 2008 12:35). Som du säkert förstår så har inte bilderna på din webbplats ändrats bara för att du skaffat en ny skärm :)

Med andra ord så är det hos dig som bilderna är förvrängda. (Detta är huvudanledningen att jag ursprungligen flyttade denna tråd till Bildskärmar)

Det är alltså inga problem så länge som du inte börjar skapa bilder med denna (felaktiga/konstiga) inställning. Ty då kommer bilderna se bra ut hos dig men konstiga ut hos alla (?) eller iaf de flesta andra.

 

/Cluster

------------------------------------------------------

I do not fear computers. I fear the lack of them

--------> http://eforum.kicks-ass.net <---------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, jag hade lyckats missa "Tråden flyttad från Webblayout & -design av moderator" men annars hade jag naturligtvis låtit tråden vara kvar! :-P För att inte starta en enda flyttcirkus...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...