Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bostadsrätt, vem äger vad?


Mr Andersson

Rekommendera Poster

Mr Andersson

Sen jag flyttade hemifrån har jag bott i hyreslägenheter och vet väldigt lite om hur det fungerar med bostadsrätter. Men nu behöver jag veta lite mer, iom jobbet.

 

Om man som exempel tar Riksbyggen, äger de fastigheterna, eller är det enbart nån form av organisation som bostadrättsföreningarna är medlemmar i? Äger varje brf alltid sina fastigheter, oavsett om de är medlemmar i en organisation, typ HSB, Riksbyggen etc?

 

Hur är det med fristående Brf'er? Eller måste en Brf vara medlem i en organisation?

 

Det kanske låter förvirrande, men jag vet inte mycket om detta! Tacksam för svar!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag uppfattade det, när jag bodde i en HSB-fastighet, så var det den lokala föreningen som ägde husen (föreningen betalade fastighetsskatt t ex). Föreningen anlitar sedan HSB centralt (kanske någon sorts medlemskap i sin tur?) för hjälp med att skriva in nyinflyttade, utskick av avier, hjälp med städning, bokföring och liknande. Det är möjligt för en förening att välja bara en del av det som HSB erbjuder i service åt sina föreningar. Innan dess bodde jag ett kortare tag i Riksbyggen och där kändes det som föreningen var hårdare knuten till Riksbyggen, men det är ju många år sedan så det kan ju ha ändrat sig.

 

Bostadsrättföreningar behöver inte vara med i någon organisation.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Om du äger en bostadsrätt så äger du en andel i en förening som äger en fastighet. Dvs du äger i praktiken inte din lägenhet utan en nyttjanderätt till en lägenhet där du har ett visst ansvar för lägenhetens skick och har även ansvaret för delar av dess underhåll. För detta betalar du en avgift, inte en hyra. Det som finns bakom tapeten, bakom köksskåpet, under parketten, ovanför målarfärgen i taket osv brukar föreningen äga och inte du som bostadsrättsinnehavare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...