Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

AC funkar bra!


virtuosen2

Rekommendera Poster

 

15 grader inomhus, utomhus är det 29 i skuggan, 45 i solen........

Kylfläktarna i datorerna hörs inte alls!!!

 

:thumbsup::thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 grader inomhus...Då skulle jag nog dra på mig strumpor, och en liten tröja.

Aldrig under 18 inomhus, oavsett sommar eller vinter.

 

 

Edit: Då har du 15 grader i bilen också om du har ac där?

 

//gästen

 

[inlägget ändrat 2008-07-25 19:17:42 av //gästen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
15 grader inomhus, utomhus är det 29 i skuggan, 45 i solen........

Kylfläktarna i datorerna hörs inte alls!!!

 

Hmm... Borde fläktarna höras vid den temperaturen (15º)...?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja..

Jag är faktiskt "miljövän", dvs. jag är mest ute och cyklar... ;)

 

Ni som svarar har helt rätt:

Jag borde verkligen ta på mig en tröja!!! :thumbsup:

 

Sitter här och fryser.. MEN:

TÄNK om någon får en "hitt" som heter:

"Ingen vill veta var du har köpt din tröja".....

;)

 

-Shit the same (betyder på svenska: skit samma")

 

29 grader utomhus... Här inne sitter jag skakar tänder....

hutter hutter.....

 

:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... Borde fläktarna höras vid den temperaturen (15º)...?

Dom borde väl vara stilla och vila sig?

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorernas fläktar är stilla..

 

AC:ns fläktar utomhus ligger inom EU/EG:s begränsningar för "oljud"..

 

Kallt och gott!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

haha :)

 

Själv vill jag ha det så varmt det bara går, men bara då jag inte ska göra nåt som kräver ansträngning, tex semester....

 

Men om jag ska göra nåt vettigt, vill jag gärna ha det runt 18-20º, helst med nån fläkt som viftar omkring luften.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Dom borde väl vara stilla och vila sig?

 

Det är just det jag menar, men virtuosen2 verkar vara förvånad över att dom inte låter... :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
AC:ns fläktar utomhus ligger inom EU/EG:s begränsningar för "oljud"..

 

Jag tycker det ska låta om fläktar, då påverkas man indirekt psykiskt om att det ÄR svalt... :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller faktiskt med!

 

-Jag somnade (konstigt nog) under natten, då jag drömde om glass!!!!

Trots allt!

 

Just nu: 26 grader ute, 14 grader inomhus...

(Jag har tagit på mig en tröja!):thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du överdriver lite....

 

 

...samt hur kul blir elräkningen?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Jag avskyr AC, det är det bästa sättet att dra på sig en förkylning om man missbrukar den som du gör. Att konstant skifta mellan temperaturer till den grad du gör är inte bra för kroppen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Elräkningen är halverad efter det jag skaffade AC!!!!!

 

Tja, AC-aggregaten funkar alltså som värmepumpar på vintern, så jag har bara tjänat på grejorna!

 

Vinterhalvåret: 23-24 grader+ inomhus.

Sommarhalvåret: max 17 grader.

 

Jag hörde ett "ordspråk" i USA: Skillnaden mellan fattiga och rika är att fattiga fryser på vintern och svettas på sommaren. Rika svettas på vintern men fryser på sommaren.. Ganska slående.

(Inte för att jag skulle vara särskilt rik på pengar..)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du höjer sommartemperaturen tjänar du ännu mer och får det dessutom skönare inomhus!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men å andra sidan ska man inte vara inomhus dagar som denna. jag har sagt det förr när, jag tror det är du, tagit upp detta förr. I Sverige har vi INTE det så varmt att det motiverar att man kör AC i villor/privata bostäder egentligen. Det går utmärkt att vädra ut värmen.

 

Enligt mitt sätt att se det är det ren idioti att sänka inomhustemperaturen under 20 grader, drar bara en jekla massa ström. Det kostar betydligt mer att sänka temperaturen en grad än att höja den en grad.

 

Okej, kanske, att köra ACn en stund på kvällen för att få ned temperaturen så att man kan sova men å andra sidan det är tillräckligt kallt i luften vanligtvis så att vädring kan sköta det.

 

Blir det för varmt under dagen, då duger oftast en enkel fläkt som sätter luften i cirkulation.

 

 

Så, nu var det sagt igen.

 

Notera, jag säger inte att du är en idiot. Det skulle kunna gå att tolka det ovan som det men jag menar inget illa om dig. Dock, ja, du förstår.

 

Själv nyss hemkommen efter en cykeltur ute på vackra Järvafältet norr om Stockholm. Var svalare att cykla än att stå stilla fast jag svettades en del ska sägas... Fast bara 35 km ungefär. På cirka 90 minuter. Cyklisterna i Tour de France körde tempo idag. 53 km på mellan 65 och 70 minuter. En bit kvar.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2008-07-26 19:42:02 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske har rätt, Anjuna.....

 

Jag kände i mitt ena öra att det var lite "lock".....

Kanske har jag kört AC:n "för hårt"?

(Jag känner mig alltså "halvförkyld)

18 grader kanske vore bättre?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 grader kanske vore bättre?

När det är så här varmt, ja låter bättre en kalla 15 grader.

 

Normalt är ju ca 20 inomhus den ideala säger dom kunniga.

 

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Du kanske har rätt, Anjuna.....

Jag talar förstås bara av egen erfarenhet, jag vet inte huruvida det ligger något bakom det. I Sverige använder jag inte AC, men många gånger jag rest till rejält varma länder och det funnits AC så har jag missbrukat denna och det har ofelbart fått mig att bli förkyld (eller åtminstone må rätt dåligt).

 

Samma sak gäller väl detta med drycke; iskalla drycker bör man undvika i för stora mängder i rejäl hetta om man vill undvika magproblem (sådana är ju alltid trist att ha när man är ute och reser)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalla drycker - lumpen, i fält, en som häver i sig en större mängd kall mjölk - ack vad illa han mådde sedan.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gäller nog att "tweaka" AC:n..

 

Har ställt aggregaten på 19 grader "auto" nu. Luftfuktigheten och temperaturen är perfekt!

 

För den som vill veta mer:

http://www.hjart-lungfonden.se/sv/HLF/Aktuellt/Sa-hanterar-du-varmeboljor/

 

http://www.blt.se/nyheter/blekinge/hjarnan-kan-ta-skada-av-varmeboljan(765725).gm

 

Edit: Ännu en länk! End edit.

[inlägget ändrat 2008-07-29 19:49:28 av virtuosen2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men notera att detta gäller främst de som är svagare i kroppen, dvs äldre eller andra drabbade av någon åkomma som på något vis stör kroppen. Friska, normala människor klarar 30+ utan att ta skada bara de har tillgång till vatten. Även högre temperaturer om man så är tvungen under en tid.

 

Det brukar väl sägas att om vi talar om arbete, kontorsmiljö, så är temperaturer över 28 grader olämpliga. Men högre temperaturer sjunker produktiviteten drastiskt.

Vi arbetar som bäst vid lägre temperaturer, 20-22 grader brukar nämnas.

När man sover är inte svalare fel, jag gillar när det är omkring 18 grader. fast som skönast är det nästan att ligga i en varm sovsäck och bara näsan sticker ut i en nollgradig omgivning...

 

Kroppstemperatur över 40 grader - ja, det är skadligt. Hjärnan blir kokt. Äggeviteämnen, dvs proteiner, stelnar och blir kladdiga. Det är välkänt. En frisk människa blir dock inte så varm, du varnas innan av kroppen och klarar av att kyla av dig. Största risken du löper vid värme i Sverige är att bli uttorkad om du ex.v. solar och glömmer att dricka.

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, att man "överlever" (som frisk) en värmebölja har väl ingen tvivlat på......

 

Att "överleva" och att "ha det bekvämt" är inte riktigt samma sak...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 grader för den delen, mer vettigt temperatur. Med tanke på hur en värmepump arbetar borde du ha några grader högre i angränsande rum. Vår värmepump klarar inte mindre än 17 grader för den delen.

 

Snart är det slut på värmen i vilket fall som helst...

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två värmepumpar och en AC...

 

Värmepumparna ligger på södersidan, så man kan få ut "max" på vintern, samt även på sommarn, eftersom rummen mot södern blir varmast då.

 

AC:n är nästan "skrotad", då jag har satt den i garaget. (Tillfälligt).

Värmepumparna är på husets andra våning, eftersom kyla "faller".

 

Det finns ett "outlet" på första våningen också.

 

Jag kan styra kyla/värme "precis som jag vill", till under halva kostnaden för elvärme som jag hade förr.. "Bastuvarmt" på vintern/nordpolskallt på sommaren, om jag känner för det! För "nästan" gratis!!!

 

(Aggregaten har gått med vinst sedan jag skaffade dom, jämfört med "konventionell" elvärme!)

 

Jippi!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...