Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur gör man fullständig radering av hårdisken om man har windows 2000


Henkeboj

Rekommendera Poster

Hej jag undrar HUR!!! man formaterar hårddisken totalt tömmer den på windows

2000 professional och sedan hur gör man efter det för att få in windows 95 har skiva, men är det startdiskett eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att informationen på http://www.helpwithwindows.com/windows95/starting.html ska vara heltäckande. Det står i alla fall både om fdisk (för att ta bort och skapa partitioner) och startdiskett.

 

Om fdisk inte klarar av att ta bort befintlig partition så kolla på Killdisk som tömmer hela hårddisken på information.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan gott följa länkarna som både Cecilia och Erki tipsar om, dom stämmer i stort sett helt och hållet.

Vet inte vad startdisketten innehåller som du kan ladda ner, men förhoppningsvis så finns allt nödvändigt på den.

Det du MÅSTE ha klart, är alla drivrutiner till precis allt för datorn, grafikkort, ljudkort, och annat du tänkt använda, för det finns INTE i installationen.

 

Bara en ren nyfikenhet...Varför ska du backa från Win2000 till Win95, inte helt logiskt kanske??

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker övergång från w2k till w95 är som att kliva över balkongräcket.

 

W95 (fick själv W95B med en företagshemdator 1997) har en filhanterare "explorer" som inte 100% klarar att kopiera en fil från en katalog till en annan katalog utan risk för att kopian är skadad/ändrad jämfört med originalet.

Det begränsar säker filhantering till den äldre "winfile" som bara klarar 8.3 stora filnamn.

Min upptäckt av detta var det som fick mig att byta OS.

 

Ett mera känt problem beskrivet i ett läsarinlägg Mikrodatorn vid den här tiden är att vid användning av fdisk för att göra mer än en partition på en hårddisk är det risk för att partitionerna överlappar.

Dvs när man tex kopierar en fil till en partition så kan man skriva över filer/delar av en fil i en annan partition.

Inte konstigt att program ofta kraschade i W95.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej jag försatår att backa så långt från 2000 till 95:a och tillbaka till

gamla dos-låter konstigt.

Men det är faktiskt så att min dator är gätte seg.

Jag har använt skivan från pc-för alla ( nr-4 2008, 33 program för sanbbare

dator), men den skivan gorde typ datorn ännu sämre när jag rensare.

Datorn är gammal och begagnad fick den av en släkting som i sin tur köpt

den från en annan från början var det win98 på denna dator sen uppgraderades den någon gång till windows millenum och sedan när jag fick denna 10 jan 2008 efter uppgraderade jag till win 2000 sedan dess har datorn

bara fungerat sämmre och varit konstig.

Har norman viruscontrol som följde med den senaste skivan från pc för alla

men det hjälper inte, mitt internet fungerar inte och knappast msn heller

det kommer upp en ruta där det står: program fel, en fellog skapades överallt.

Jag har redan bestämmt mig jag ska formatera hårddisken och stoppa in ett nytt windows MEN:

 

1. jag vet inte hur jag fomraterar hårddisken

2. jag vet därefter inte har jag installerar ett nytt windows på en tom hårddisk

3. anledningen att windows 95 är alternativet är för att det är det enda os jag har annars skulle jag gärna stoppa in xp eller kanske windows millenium på nytt för min dator har 256 mb ram minne.

 

snälla hjälp mig att lösa problemmet

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej jag försatår att backa så långt från 2000 till 95:a och tillbaka till

gamla dos-låter konstigt.

Jo, man undrade lite faktiskt?

 

Jag har använt skivan från pc-för alla ( nr-4 2008, 33 program för sanbbare

dator), men den skivan gorde typ datorn ännu sämre när jag rensare.

Datorn är gammal och begagnad fick den av en släkting som i sin tur köpt

den från en annan från början var det win98 på denna dator sen uppgraderades den någon gång till windows millenum och sedan när jag fick denna 10 jan 2008 efter uppgraderade jag till win 2000 sedan dess har datorn

bara fungerat sämmre och varit konstig.

Handlar det om en så gammal dator, då finns tyvärr risken att du får problem med att få den fungera.

 

En sak du kan glömma direkt, som inte kommer att fungera, det är dom idag vanliga virusprogram, som inte kommer att fungera speciellt bra med Win95.

Om det var Win98 från början, och den inte ville fungera bra med Win2000, då är det troligen en ganska liten hårddisk, ganska lite minne i också?

 

Vad är det för processor, och som sagt, hur stor är hårddisken och hur mycket minne är det i den?

 

För att få Win95 att överhuvudtaget att fungera, så Måste du ha tillgång till Alla tillhörande drivrutiner, annars kan du tyvärr glömma detta.

Hoppas du fick med skivor/disketter och så med alla drivrutiner som hör till datorn, för som sagt, kommer uppstå problem annars.

 

Vi kan börja med detta så länge...

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sökt och bläddrat bland mina skivor.

Jag har windows 95 installations skivan.

Jag hittade det här: Windows 95 tilllval, Resurs cd för år 2000 (där medföljer updateringsprogram och internet explorer 5),

windows office 97 och licensavtal, lotus security suite 97, allmänt it windows

95 för elektrolux och mc affe virus scan v.4.5.1, det virusskyddet är gammalt och bör fungera mycket bra på win95.

Jag vill även nämna att jag har en annan dator pånedvånigen med windows 95 och jag är ganska erfaren av systemet.

 

/Henrik :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd inte det gamla antivirusprogrammet. Det är så gammalt att det knappast ger något skydd. Det finns nya antivirusprogram som stöder Win 95. Avast t ex http://www.avast.com/eng/avast-free-home-antivirus-antispyware.html. Innan du börjar med installationen är det bra att kontrollera vad du har för hårdvara och kontrollera att du har drivrutiner till allt på extraskivan och var det sedan ligger. Det kan vara jobbigt att leta sig igenom skivan innifrån installationsprogrammet. Eftersom Win95 bygger på Dos är det särskilt viktigt att du har DOS-drivrutinen för din CD-läsare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att jag "bråkar" om att du måste ha alla drivrutiner beror ju på att databasen i Win95 knappast innehåller några sådana alls, så du kanske då inte får igång dom enheter som måste ha detta.

 

mc affe virus scan v.4.5.1, det virusskyddet är gammalt och bör fungera mycket bra på win95.

Fungerar säkert som ett program, men eftersom det är flera år gammalt, så lär väl det knappast gå att få tag på uppdateringar för virusfilerna, så skyddet från det ger jag inte mycket för, med tanke på vad som härjar ute på nätet idag.

Då är det bättre att satsa på ett freeware-program som t.ex Avast som bör klara Win95 också, det klarar Win98 vet jag.

 

Har också kört mycket av Win95 tidigare, men ännu mera av Win98 "även om det inte har med saken att göra".

Så jag vet att utan att ha klart med drivrutiner bredvid sig när man installerar bl.a Win95, så får man svårigheter, finns inte mycket att hämta ute på nätet heller gällande till så gamla operativsystem.

 

Hade tills nyligen här en gammal burk på 133 MHz med Win98 som gick som en "säkerhetsdator", och installerade om den en gång i halvåret, har samtliga drivrutiner på cd-skivor och disketter, utan någon av dessa, så kan jag skrota den på en gång, jag får inte igång den utan dessa.

 

Men visst kan du försöka ändå.

 

Bifogar en 3-4 år gammal instruktion om hur man installerar bl.a Win95/98

Denna instruktion skrev jag då jag på den tiden hade en hemsida för det mesta som handlar om Win 95/98 och ME.

 

[log]

Kort inledning

Ett operativsystem är en av kärnbitarna i en dator. Utan ett operativsystem fungerar inte datorn.

Men i versionerna Windows 95, 98 så finns det egentligen två operativsystem som ligger på varann.

Detta gäller också WinME.

 

I grunden ligger det något som heter DOS (Disk Operating System) eller egentligen

MS DOS (Microsoft Disk Operating System)

 

 

Förberedelser

 

Om du ska installera om helt nytt och ska formatera din hårddisk, så bör du ha gjort en s.k. startdiskett.

På startdisketten kommer det att finnas alla nödvändiga "startfiler" som behövs för att kunna starta datorn och använda sin cdrom-enhet.

 

Och för att göra en startdiskett gör du så här, om du inte har någon.

Gå in i kontrollpanelen, lägg till/ta bort program, klicka på startdiskett och följa instruktionerna som följer. Detta under förutsättning att din dator fungerar bra för tillfället. Har du inte gjort någon ännu, så är det lönsamt att börja nu och göra en, det brukar betala sig längre fram.

 

Du ska nämligen installera ditt Windows - operativsystem i DOS-läge

 

Har du mot förmodan ändå ingen sådan startdiskett eller du kan inte göra någon, så brukar det fungera ändå, därför att en Original- cd (Jag förutsätter att du har din Original CD-Rom med Win-95/98) med ett operativsystem på startar skivan automatiskt om du har den ilagt din cd-romenhet när du bootar/startar datorn, datorn känner av den och sköter den saken själv. Men det är ändå säkrare att ha en sådan startdiskett.

 

 

Visst kan du gå ut på nätet och hämta zippade motsvarigheter, men gör du en själv, så får du också din egen version som direkt är anpassad för just din dator och system, du får den dessutom på det språk du har på din dator, versionerna på nätet är oftast på engelska.

 

Efter att du har din startdiskett liggande bredvid dig ska du se till att du har alla dina drivrutiner till alla tillbehör du har. T.ex. skrivare, modem, scanner, bildskärm, grafikkort, ljudkortet m.m.

På en del moderkort så är ljudkortet inbakad, och då ska du ha fått en speciell cd-romskiva för detta som då innehåller drivrutinerna för ljudet.

 

Du ska framförallt ha drivrutiner till ditt Grafikkort och Ljudkort, ibland även till din bildskärm.

 

När du har allt liggande bredvid dig så är det bara att köra igång.

 

Ta god tid på dig och stressa inte.

 

 

 

Detta kapitel du nyss har läst handlar om en s.k. full installation av ett operativsystem.

Om du däremot ska installera en uppgradering, (du behåller ditt tidigare operativsystem) så lägger du i skivan med den uppgradering du ska använda. Därefter klickar du på den install och installationsprogrammet startar för att lägga in dom extra komponenter som behövs.

 

Normalt behövs du inte lägga in några extra drivrutiner, för ingenting annat ändras, gällare program eller liknande, utan du bör lugnt kunna använda din dator direkt för att utforska ditt nya system.

Backuper

 

 

Det är också viktigt att komma ihåg alla viktiga Backuper man vill ha kvar.

 

Och då tänker jag främst på mailen i sin Outlook Express.

 

Jag tänker på dom favoriter/bokmärken som man har i sin IExplorer.

 

Och naturligtvis dokument och annat som man vill spara.

 

 

 

Hur gör man då? Jag ska försöka förklara så enkelt som möjligt.

 

Vi börjar med mailen i Outlook Express, och det är version 5.5 och uppåt som gäller för både

Outlook Express och IExplorer.

När det gäller tidigare versioner, så fungerar det likartat, med små skillnader.

 

Om du har din Outlook Express öppen så går du upp till Arkiv/Exportera och där kan du välja på adress (förkortning för adressbok) och meddelanden (dina mail).

 

När det gäller din adressbok så exporterar du enklast som textfil och spar på lämpligaste ställe, du kan även lägga den på diskett om du vill, eftersom det är en liten textfil, sedan när du ska lägga tillbaka så importerar du på samma vis och importerar som textfil så hamnar allt där det ska. Din adressbok som är en "wab"-fil ligger också i mappen Outlook Express som i sin tur ligger under Program.

 

När det gäller exportera alla sina mail/meddelanden så är det lite knöligare, men ett sätt som fungerar bra för mig är att göra följande.

 

Du går in i utforskaren och sedan in i

windows\application data\Identities\ett långt nummer\Microsoft

där under Microsoft ska Outlook Express ligga med alla mappar, brev och både inkorg och utkorg...Rubbet.

 

Du tar helt enkelt och kopierar hela mappen Outlook Express och spar på lämpligt ställe.

Sedan när du vill lägga tillbaka så kopierar du in mappen exakt på samma ställe, så viips är allt där det ska ligga.

 

Gällande IExplorer, så är det lätt, du går in i arkiv och väljer importera och exportera, sen väljer du helt enkelt vad du vill exportera, och följer guiden, du slutar med att välja var du vill lägga din fil, var som helst på din hdd.

 

När det gäller dokument och annat, ja då tror jag att du vet hur man gör, du får ju kopiera och spara det du anser vilja ha kvar, har man en brännare så är det lättast, då är det ju bara att spara allt och lägga upp det lite snygg på sin hdd i en mapp och sedan bränna hela mappen på en gång, annars får man ta vad man har att spara på.

 

 

 

Om du anser att du inte behöver behöver gå in i Fdisk och partitionera och du har din hdd färdig för installation, så kan du hoppa över detta avsnitt, men läs det gärna ändå.

 

 

Partitionera

 

 

Om du har köpt en ny hårddisk så måste du partitionera den eller om du har fått tag på en begagnad hårddisk som det har/finns flera enheter på, och du vill göra om den fullständigt, så bör du också partitionera om den så den passar dina önskemål.

 

Vad menas med det då?

Jo, du ska i Dos-läge gå in i själva "mjukvarudelen" och ställa in din hårddisk i en eller flera Partitioner dvs. i en eller flera "hårddiskar" enkelt sagt.

I det här fallet måste du också ha en startdiskett att börja med, och när du har startat din dator med denna startdiskett i och den har stannat i som det heter "dosläge" a:\-promten, så skriver du bara kommandot fdisk och trycker enter, då startar ett litet dosprogram som finns med på denna diskett och som du nu ska använda.

 

"detta är tyvärr lite svårare för den fullständiga nybörjaren, för det är enkelt att göra fel, och då finns det risk att datorn inte startar överhuvudtaget efteråt, så be alltid någon kunnig/expert att hjälpa till ".

Det första som händer när programmet fdisk startar, brukar vara att du får en fråga på din skärm.

Och där står det på ett antal rader ungefär att du antagligen har en disk som är större än 512 MB, och att i vissa fall kan det bli besvärligheter om man svarar ja. Detta är en kvarleva ifrån Win95-tiden då man inte hade så stora hårddiskar.

Datorn frågar dig helt enkelt, om du vill aktivera stort "diskstöd".

Men i normala fall för en hemmaanvändare som i dagens läge ofta har en hårddisk på minst 1GB och mera och kör med Win95/98 ska bara svara J på den här frågan.

Och J brukar också vara förvalt så det är bara att trycka enter.

Och då kommer nästa sida upp med flera alternativ för FDISK.

 

Det är nu man måste börja att vara försiktig med vad man väljer och vill ha.

 

 

Jag tar inte på mig något ansvar om du gör fel här, utan du gör allt på egen risk.

 

Det finns fyra eller fem alternativ att välja på, beroende på hur många fysiska hårddiskar du har i din dator.

Men dom fyra första alternativ som finns, är dom här, om du bara har en hårddisk. Det femte är om du har flera fysiska hårddiskar och man då får välja vilken hårddisk man ska gå in i, och därefter finns dessa fyra som vanligt.

 

 

1) Skapa DOS-partition eller logisk DOS-enhet.

2) Bestäm aktiv partition.

3) Ta bort partition eller logisk DOS-enhet.

4) Visa partitionsinformation.

Och i det här fallet är 1 förvalt.

 

I alternativ (1) så får du välja mellan följande alternativ.

1) Skapa en primär DOS-partition

2) Skapa en utökad DOS-partition

3) Skapa logiska DOS-enheter i den utökade DOS-partitionen.

Om du bara vill ha en hårddisk så väljer du nr 1, men om du vill ha din hårddisk uppdelad i flera enheter, så skapar du först en primär för att sedan skapa en utökad i den primära.

 

I alternativ (2) ska du bestämma aktiv partition.

 

Dvs om du har valt att dela upp din hdd i flera enheter och vill välja vilken du ska ha som förstadisk, C-disk.

Har du bara en hdd så blir den automatiskt aktiv.

I alternativ (3) väljer du om du vill ta bort en partition/enhet du valt eller du kanske har ångrat dig på något sätt.

 

Och i alternativ (4) Får du kort information om dina olika partitioner.

 

I alla lägen kan du alltid trycka ESC för att backa tillbaka till föregående, det står också längst ner på varje sida, men var försiktig när du håller på härinne, läs noga, det är lätt att göra fel. Är du minsta tveksam, så ta hjälp av någon som kan detta.

 

Jag tar inte på mig något ansvar om du gör fel här, utan du gör allt på egen risk.

 

 

När du har skapat din/dina enheter så måste du köra en formatering på din/dina enheter. När du har gått ur fdisk och fortfarande finns i DOS-läge så skriver du format c: och trycker enter, då "slutförbereder"systemet hdd för att kunna installera ditt Operativsystem. Sen när du har gjort det klart så är det dags att lägga in ditt operativsystem.

 

 

Formatera din hdd (hårddisk)

 

Om du bara vill formatera din hårddisk, utan att göra om (partitionera) så måste du också använda den startdiskett som du har.

 

Du ska som vanligt stoppa in den i din diskett-enhet och starta om dator.

När den har läst klart diskettens innehåll, så hamnar du i A:-prompten.

För att formatera din hdd nu så skriver du bara så här format_ c : /u och enter

OBS! _ = mellanslag

 

Vad nu då ? Alla säger ju att det bara ska stå format_ c: och enter ?

 

Det stämmer, men att man lägger till "växeln" U, ("Unconditional") betyder att du formaterar totalt, även om den redan är formaterad, du får på samma gång en ordentlig test på att den är schysst.

Men det är väl det som man gör, när man formaterar som vanligt, att man formaterar totalt?

Jo, det är sant, delvis sant, men jag ska förklara hur jag menar.

 

Så jag rekommenderar dig att köra med växeln /u så slipper du eventuella rester på hdd.

 

OBS! När du kör din fdisk, så behöver du inte formatera, för det ingår i funktionen fdisk. OBS !

 

 

Så här menar jag med att köra med växeln /U.

 

Normalt så skriver du som sagt Format_C: när du formaterar, "_"står för ett mellanslag.

Och sedan installerar man sitt OP igen, inga konstigheter förmodar jag.

Men i vissa fall kan det också vara behövligt att lägga till en "växel" och i detta fall /U, varför?

Jo, när man formaterar sin hdd så händer följande rent tekniskt,

man "spelar" in "sektorer" på den magnetiska diskytan och

det läggs även in några internt behövliga "tabeller" i början på disken.

Sedan när man väljer att formatera om sin hdd,

och skriver format_c: så tar du inte bort någonting av ovannämnda utan du säger åt din hdd att

den kan "spela" in nytt på dessa platser.

Men om du skriver format_c:/u (Unconditional) så tar du även bort gamla sektorer och tabeller, amatörmässigt sett.

Du får även en liten djupare koll på hur diskarna mår med denna växel.

Växel /U kom till i gamla MSDos version 5 för att tillsammans med ett kommando som

heter "mirror" kunna göra en typ av backup/spegling av bl.a. rotkataloger på sin hdd.

Hände någonting med hdd så kunde man skriva unformat i dosläge, så återställdes den sista formateringen.

Detta fungerar även i dagens läge, men bara upp till version WinMe,

där du fortfarande kan använda rena doskommandon efter lite klurande.

Men det är en annan historia.

 

Till slut, vill du vara helt säker att ingenting är kvar,

så får du göra en fdisk, då är du amatörmässigt "garanterad" att allt försvinner.

 

Varför skriver jag "amatörmässigt sett" ?

 

Därför att noga sett, så tar du inte bort någonting alls när du formaterar, allt finns kvar på din hårddisk, det enda du faktiskt gör är att du "öppnar " dörren för varje "låda" där ett tecken finns, och gör det klart att spela in nytt på den platsen. Det du tar bort är egentligen bara själva "adressen" till denna låda.

Det är därför det är så noga med att, om man inte vill på några villkor att någon annan ska få tag i min information på hdd, så måste antingen hdd helt fysiskt förstöras eller skrivas över på något sätt.

 

Det här låter kanske inte riktigt klokt, men är faktiskt helt sant.

 

T.ex. alla större företag/kommuner, har troligen en specialdiskett eller så förstörs hårddisken fysiskt. Eller så används bägge metoderna. Vissa anlitar och skickar in sina hårddiskar för destruktion till tex. IBAS

 

Ett av dom världsledande företag som är experter på sådant här är det norska IBAS.

Dom är också experter på att kunna plocka fram information från synligt sett totalförstörda hårddiskar.

Det kan handla om hårddiskar som har legat på havsbotten under en längre tid/några år kanske eller hamnat i elden eller på något sett har utsatts för mycket svår behandling.

 

Ifrån dom bl.a. så kan man köpa en specialdiskett som effektivt "spelar" in obegriplig text/tecken på hdd så ingen kan läsa något längre, det finns också några andra företag som har tagit fram en sådan här diskett.

Det här kostar naturligtvis pengar, men ett företag som kanske har en massa företagsinformation som dom inte vill ska komma ut, när deras hdd går sönder, betalar gladeligen för att informationen inte ska bli tillgänglig för någon annan. Det finns också andra företag son säljer liknande "överskrivningsprogram".

 

Så även om det naturligtvis fungerar att köra som du är "van" vid, och skriva "format_c:"

Så rekommenderar jag ändå att köra med / växeln U.

 

OBS ! Om du har kört fdisk, så behöver du inte köra formatering med någon / U -växel.

 

 

 

 

Sen finns det också tre stycken olika typer av formateringar.

Kom ihåg att detta bara är information om vad det innebär, det är normalt för svår nivå för nybörjare.

 

* Lågnivåformatering

* Partitionering

* Högnivåformatering

 

 

 

Lågnivåformatering:

 

Normalt brukar en ny hårddisk vara lågnivåformaterad från fabriken.

Man bör endast göra en lågnivåformatering när man verkligen måste t.ex. vid svårt virus-angrepp.

På en del moderkort kan man använda datorns inbyggda BIOS-program för att göra en lågnivåformatering.

Man kan även använda ett fristående program som tex.

Checkit,

Hdtest,

MS.

 

Lågnivåformateringen utför följande:

 

 

Lägger ut sektorer. (spåren finns redan)

Sektorerna tilldelas identifieringsmärken för varje spår.

Testar hårddiskens yta.

Varje sektor fylls med ASCII-tecknet 229 (sigma).

Interleavfaktorn ställes in. Standardvärde 1:1. Styrs delvis av hårddiskens drivkretsar.

Fysiska fel på hårddisken märks ut och lokaliseringen sparas.

 

 

Partitionering

 

Den andra nivån av Formatering är egentligen det vi brukar kalla för Partitionering, och vad det innebär har jag redan förklarat här ovanför.

 

 

 

Den tredje nivån av formatering är Högnivåformatering, och det innebär följande:

 

Högnivåformatering kallas också för DOS-formatering.

Hårddisken förberedes för att man ska kunna skriva på disken. Formateringen behöver inte påverka hela hårddisken utan tex. bara en enhet. DOS-formateringen görs med hjälp av Format på systemdisketten.

Högnivåformateringen utför följande:

Raderar innehållet i Huvudstartposten, Rotkatalogen och informationen om filerna i FAT.

Skapar en ny DOS-Startpost, som bl.a. letar efter och lämnar över kontrollen till IO.sys och MSDOS.sys.

Skapar en ny Filtilldelningstabell (FAT) som berättar var på hårddisken filerna finns dvs. var de sektorer som en fil består av finns.

Skapar en ny Rotkatalog.

Skriver in i FAT de områden (clusters, spår) som är dåliga och inte går att läsa/skriva på.

 

 

Men normalt är det endast vanlig Formatering som du och jag ägnar åt oss, dvs vi skriver bara

format_c: i dosprompten.

 

 

Installation av ett operativ-system

 

Jag förutsätter att du har gått igenom första avsnittet som heter Förberedelser och har det färdigt.

 

Ta god tid på dig och stressa inte.

 

Stoppa i din startdiskett och starta om datorn.

Nu läser datorns bios, uppgifterna som finns på disketten, och datorn stannar i det som brukar kallas diskettstationens prompt ( A:\ ). Du står nu i som det heter Dosprompten för din diskett.

 

Lägg i cd-skivan om du inte redan har gjort det, knappa in din cdrom-enhet med kommandot ...

F : och enter, om din CD-enhet heter F, du ska kunna läsa ovanför på skärmen vilken bokstav din CD har fått,

skriv sedan install eller setup och tryck enter.

 

 

Nu bör Installationsprogrammet starta och det räcker normalt med att följa instruktionerna på skärmen, du ska oftast bara svara ja eller ok på några frågor sen sköter det sig själv. Det här är själva grundinstallationen av operativsystemet, efter att du har gjort detta färdigt, ska du installera drivrutinerna i första hand för Grafikkortet, Ljudkortet och sist för din Bildskärm, har du tur slipper du installera för bildskärmen, då ser det normalt ut och Windows använder s.k. standarddrivrutiner för bildskärmen och när du har lyckats och datorn har startat om det antal gånger den vill göra det, och du ser ditt skrivbord, så är det troligen dags att installera dom extra enheter som inte Windows har hittat när den har sökt efter s.k. plugg and play-enheter t.ex. skrivare, modem, och liknande, starthjälp kan du få här.

Ett tips är att ha dina högtalare påslagna för då hör du om ljudet fungerar direkt.[/log]

 

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska nu när jag förberett mig prova nua att formatera hårddisken jag följer guiden som ERKI gav mig låter det rimligt?

 

/henrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erki´s länk är en enkel kortfattad guide, som bygger på att du installerar den engelska versionen, min guide är mera ingående och bygger på att man installerar den svenska versionen, men du går efter vilken du vill, är du bara säker på att du har allt under kontroll, så kör på du...

 

Edit: Det viktigaste är att du har en startdiskett som innehåller filerna så du kan köra cd-romen, annars får du aldrig igång cd´n.

 

 

 

//gästen

 

[inlägget ändrat 2008-07-25 21:34:08 av //gästen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...