Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Moderbolagets nettoomsättning högre än koncernens


cwald

Rekommendera Poster

Hej,

Sitter och kollar igenom ett företags årsredovisning och ser till min förvåning att Moderbolagets nettoomsättning är högre än koncernens!

 

Koncernen består av ett dussin bolag och nettoomsättningen uppgår till ca 180 miljoner, medan Moderbolagets nettoomsättning uppgår till över 200 miljoner.

 

Hur fungerar det? Något av dotterbolagen kan väl ändå inte ha negativ nettoomsättning?!

 

Tack

 

/Calle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men borde inte dessa egna affärer då ingå i koncernredovisningen? Moderbolaget är ju även det med i koncernen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, är det inte så att

moderbolaget äger aktierna alla företagen (dotterbolag) i koncernen, redovisningstekniskt.

Dessutom kan moderbolaget göra egna affärer, tex med aktier i andra bolag, fastigheter osv.

Om moderbolaget ingår i koncernen är väl mest en språklig fråga eller?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moderbolaget äger alla aktier i dotterbolagen. De är 100%-igt ägda. Dessa bolag gör egna årsredovisningar men i moderbolagets årsredovisning görs både hela koncernens och moderbolagets redovisning.

 

Det är nettoomsättningen jag talar om här. Om moderbolaget hade gjort egna affärer exempelvis försäljning av andra intressebolag eller fastigheter hade dessa tagits upp under andra poster, exempelvis reavinster/förluster. Nettoomsättningen hör enbart till försäljningen.

 

Den enda möjliga förklaringen jag ser är att moderbolaget sålt tjänster till koncernbolagen och att dessa intäkter kvittats i koncernreovisningen men inte i moderbolagets egna rodovisning...det känns dock inte så troligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Den enda möjliga förklaringen jag ser är att moderbolaget sålt tjänster till koncernbolagen och att dessa intäkter kvittats i koncernreovisningen men inte i moderbolagets egna rodovisning...det känns dock inte så troligt.

 

Jag skulle gissa att du är inne på rätt spår där. Eftersom koncernen ses som en egen "grupp" så ska i koncernredovisningen endast omsättning utanför "gruppen" finnas med. Detta innebär att s.k koncerninterna transaktioner elimineras vilket innebär att, precis som du är inne på, försäljning Mb till Db som redovisade som omsättning (intäkt) i moderbolaget, kommer att elimineras vid upprättandet av koncernbokslutet. Endast försäljning utanför koncernen kommer att i koncernbokslutet redovisas som omsättning.

 

Med andra ord, om Md har sålt mer till Db:en än vad koncernen som helhet har sålt externt så kommer Mb omsättning att vara högre än koncernens.

 

Vad heter bolaget? Vore kul att kolla i ÅR.

 

/Carl

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...