Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Säkerhetskopiera endast operativsystemet?


vimmel1

Rekommendera Poster

Jag har läst om hur man kan säkerhetskopiera det ena och det andra.

Men jag har inte funnit hur man kan säkerhetskopiera ENDAST operativsystemet.

 

Hur kan jag göra en sådan säkerhetskopiering att jag kan ominstallera mitt gamla operativsystem om jag inte kommer in i windows alls.

 

Kan jag kanske använda programmet Actronis Trueimage till att säkerhetskopiera windows mappen till en extern hårddisk?

 

Just ja, jag kanske ska tillägga att anledningen till att jag vill säkerhetskopiera mitt OS är att jag ska installera ett nytt operativsystem. Ja jag kanske är lite paranoid men..

 

Mitt nuvarande OS är Windows Vista Home Premium 32 bit, och det nya kommer vara Vista Ultimate 64 bit.

 

[inlägget ändrat 2008-07-22 16:37:12 av vimmel1]

[inlägget ändrat 2008-07-22 16:40:44 av vimmel1]

[inlägget ändrat 2008-07-22 16:46:56 av vimmel1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Acronis True Image är kompatibelt med Vista.

 

http://www.acronis.com/homecomputing/products/trueimage/requirements.html

 

Antar att du vet att du har bara ett val att göra själva dualboot-installationen, boota med Ultimate DVD:n. I och med att du ska installera ett 64-bitars går det inte att göra inifrån ett startat 32-bitars.

Men att boota är inget problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan jag alltså säkerhetskopiera endast mitt OS med Acronis Trueimage?

 

EDIT: Alltså menar du att jag har bara ett val: att göra en dualboot installation?

Jag har ingen aning om hur man gör en dualboot installation..

[inlägget ändrat 2008-07-22 18:44:44 av vimmel1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tyvär ingen erfarenhet av Acronis, men jag gissar att det är partitionen där ditt OS ligger som tas en backup på.

Om ingen annan med erfarenhet svarar, så får du nog läsa på sidan vad Acronis egentligen gör.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du något annat program än true image och som kan ta backup på endast operativsystemet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen aning om hur man gör en dualboot installation...

Se till att du har en ledig partition på din hårddisk för Ultimate. Snåla inte på storleken. Försäkra dig om partitionens enhetsbeteckning, t.ex. D.

 

Starta om datorn med Ultimate-skivan i, var redo att trycka valfri tangent för att starta med DVD:n...

Välj att installera och välj nu den partition, t.ex. D att installera Ultimate på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur fixar jag en tom partition då?

Och D som enhetsbeteckning vore väl väldigt olämpligt eftersom det är CD/DVD enheten?

Bättre att hitta på nåt "exklusivt" som R kanske?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur fixar jag en tom partition då?

Hur stor är din hårddisk, rymmer den två partitioner? Eller har du ytterligare en hårddisk så kan du installera Ultimate på den.

D var bara ett exempel. Själv finner jag det lämpligt att ha operativsystemen på C, D och E. CD/DVD/DVD-RW kommer sedan med F, G och H.

Man kan enkelt byta enhetsbeteckning, utom på den enhet som är systemstart och de andra operativsystemen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min hårddisk är 400GB stor, och jag har en extern hårddisk på 160GB.

 

Men konstigt att det inte går att helt enkelt bränna typ windows mappen och det som krävs för att installera windows på en DVD skiva.

Och sen bara boota med den skivan i..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Men konstigt att det inte går att helt enkelt bränna typ windows mappen och det som krävs för att installera windows på en DVD skiva.

Och sen bara boota med den skivan i..

 

Du måste skapa en bootbar ISO-fil av rasket. Att bara bränna Windowsmappen räcker säkert inte.

 

Alla standardprogram måste du också ha med dig. Systemfiler o s v.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men kan man då inte skapa en sån där bootbar ISO fil? (som har alla filer som behövs för att ominstallera hela OS:et)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min hårddisk är 400GB stor

Är det bara en partition?

Om det är bara en partition, se om du kan skapa ytterligare en för Ultimate.

I Utforskaren högerklicka på Dator -> Hantera -> Diskhantering. Är din 400 GB bara en partition, högerklicka på den och välj Krymp volym... så får du besked med hur mycket.

Du måste ha Vista Home och Ultimate på varsion partition eller disk, om du inte vill ha problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
vimmel1 skrev:

Men kan man då inte skapa en sån där bootbar ISO fil? (som har alla filer som behövs för att ominstallera hela OS:et)

 

Slipstreamar du t ex XP och SP3 kan program som nLite skapa en ISO-fil som du sedan bränner på CD/DVD. Från den kan datorn boota och installera XP.

 

Med nLite kan du också lägga till drivrutiner, patchar och program som du önskar ha med vid en installation av XP. Dina egna filer som du skapat och samlat på dig får du ha som separata backuper.

 

Det var förstås kanske inte vad du önskar, men som jag tänkte på.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade Vista skivan som följde med min dator när jag köpte den!

Lite pinsamt men... HAHAHAH vad glad jag blev nu!

Nu behöver jag inte oroa mig om nånting, om nånting går fel så är det bara att stoppa in DVD skivan och boota så ominstalleras mitt gamla Vista! :D

*Dansar glädjedans*

 

Ursäkta om jag har slösat eran tid..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en möjlighet att göra en säkerhetskopia av hela datorn i Vista.

Start -> Alla program -> Underhåll -> Säkerhetskopiering och återställning -> Säkerhetskopiera dator. Du kan välja att spara på en hårddisk eller flera DVD:s.

Har tyvär ingen erfarenhet av funktionen.

 

 

[inlägget ändrat 2008-07-22 19:27:19 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen aning om det är en partition.

Men Windows skapar väl automatiskt en egen liten partition för sig själv?

 

Men jag tror att jag vet nu hur man skapar en ny partition :)

Och kul att veta att man kan säkerhetskopiera hela datorn i Vista.

Men problemet är att allting inte ryms i min externa hårddisk, och det skulle bli väldans dyrt att kopiera allt på DVD skivor.. över 111GB..

 

 

Men om du inte läste mitt tidigare inlägg:

Jag hittade Vista skivan som följde med min dator när jag köpte den!

Lite pinsamt men... HAHAHAH vad glad jag blev nu!

Nu behöver jag inte oroa mig om nånting, om nånting går fel så är det bara att stoppa in DVD skivan och boota så ominstalleras mitt gamla Vista! :D

*Dansar glädjedans*

 

Så problemet är löst =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu behöver jag inte oroa mig om nånting, om nånting går fel så är det bara att stoppa in DVD skivan och boota så ominstalleras mitt gamla Vista! :D

*Dansar glädjedans*

Det kommer säkert att gå bra.

 

Bli inte vimmelkantig nu. :)

 

Windows skapar väl automatiskt en egen liten partition för sig själv?

Nej. Windows är inte så intelligent att det vet hur stor partition du vill ha. Du får bestämma storlek.

 

 

[inlägget ändrat 2008-07-22 19:37:29 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag har hört att Windows skapar nån slags dold partition som tar plats på hårddisken.

Och att om man tar bort den så frigörs lite utrymme på hårddisken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag har hört att Windows skapar nån slags dold partition som tar plats på hårddisken.

I de fall då Windows Vista är förinstallerat finns denna dolda partition, eller recovery-partion, för att kunna göra en ominstallation.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vista var förinstallerat när jag köpte min dator (från komplett, färdigbyggd dator)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ha lagt till då Vista är förinstallerat och man inte får någon original Vista DVD med, då finns denna dolda partition för att kunna göra en ominstallation. Tror också att man kan skapa en egen recovery-skiva utifrån denna dolda partition.

Men i ditt fall verkar det inte vara så, då du har en fullversionsskiva av Vista. Om du har en dold partition för recovery, tror jag att du ska kunna se den i Diskhanteringen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står typ såhär på skivan som jag fick med: "Programvaran skall endast användas för att ominstallera din dator" och: "Endast för distribution med en ny komplett PC".

Så det är knappast en fullversion.

 

Jag kan inte se nån "dold" partition på diskhanteringen, det står typ bara "(C:) Primär partition" och sen ett blått sträck hela vägen liksom, och längst ner kan man se att blått betyder Primär partition.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en möjlighet att göra en säkerhetskopia av hela datorn i Vista.
Inte i de vanliga Home-versionerna.
Windows Complete PC-säkerhetskopiering och återställning ingår inte i Windows Vista Home Basic eller Windows Vista Home Premium.
Hjälpen som kommer upp när man trycker F1 i fönstret för säkerhetskopiering.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia skrev:

Det finns en möjlighet att göra en säkerhetskopia av hela datorn i Vista.

Inte i de vanliga Home-versionerna.

Windows Complete PC-säkerhetskopiering och återställning ingår inte i Windows Vista Home Basic eller Windows Vista Home Premium.

Hjälpen som kommer upp när man trycker F1 i fönstret för säkerhetskopiering.

 

Aha okej. Då vet vi det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...