Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

RAW Problem.


sebulba666

Rekommendera Poster

Hej hej :)

 

Burken kraschade rejält för ett tag sen, någe kernel fel, och jag satt i evigheter och försökte fixa igång burken igen men det ville sig inte så jag började formatera hårddisken (C:) men när den var klar så stog det nått om att det inte funkade att formatera så jag petade in D: som C: och formaterade då funkade det.

 

Efter att jag installerat XP etc etc, så kopplade jag in original C: som D: och systemet hittar den men jag kan inte komma in i den och i diskhanteraren så står det att den är i RAW-format??

Fösökte formatera ifrån diskhanteraren men d ville sig inte, har inte den blekaste vad jag ska göra nu och skulle va ytterst tacksam för lite hjälp.

 

Hårddiskarna är Western Digital S-ATA2 500gb

 

Mvh Krille

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar :thumbsup:

 

TestDisk verkar juh kunna funka men det är oerhört komplicerat , för mig iaf :)

 

Har tittat igenom testdisks hjälpsidor men vart inte smartare för det, hittar förvisso lite info men det beskrivs inte hur man ska gå tillväga som t ex

 

If this hard disk's primary partition contained an operating system, it would most likely no longer boot up; due to its corrupted boot sector. If the hard disk was a secondary (data) drive or you can connect the drive to another computer in its secondary channel (usually where a CD/DVD drive is connected), the following symptoms would be observed:

 

1. Windows Explorer or Disk Manager displays the first primary partition as raw (unformatted) and Windows prompts: The drive is not formatted, do you want to format it now?

[You should never do so without knowing why!]

 

2. A logical partition is missing. In Windows Explorer, that logical drive is no longer available. The Windows Disk Management Console now displays only "unallocated space" where this logical partition had been located.

 

Någon som är lite mer insatt i detta program kanske?

 

Själv kan man liknas som en schimpans som ska bygga ihop en atomaccelerator när man är inne och petar i dessa program :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Krille

 

Verkar som om vi har liknande problem. Se inlägget,

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?picture=ok&EntriesId=1067945#1067980

 

Hoppas att det har löst sig för Dig (det var ju en vecka sedan).

Jag har ju liksom Du stora SATA-diskar, men det spelar ju mindre roll vilket gränssnitt som gäller.

 

När jag tidigare råkade ut för samma problem löste det sig genom att ta bort partitionen och sedan lägga till den igen för att sedan formatera.

 

Antar att Du liksom jag har filer som Du inte vill förlora genom att ta bort partitionen.

 

Du kan väl berätta om/hur det har gått för Dig?

 

Hälsn.

Björn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej hej, :)

 

Nej det har inte löst sig än, och jag har inte den blekaste vad jag ska göra.

 

Men nej jag har ingen data längre som jag vill spara jag vill bara få disken till NTFS igen så jag kan använda disken för nu svarar den ens inte.

 

Skulle verkligen behöva lite hjälp.

 

Ska hålla ögonen öppna och postar här om jag hittar något.

 

Mvh/ K

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Krille

 

Både goda och dåliga nyheter.

 

Jag har lyckats "recover" mina filer i den s.k. RAW-disken.

Med programmet Disk Recovery Wizard på adress http://www.easeus.com/ lyckades jag hitta alla filer på den fölorade enheten.

 

Man måste dock spara på en annan enhet.

Provade också Recover My Files och PC-inspector men ovan verkar bäst, så om Du liksom jag har TV-kort och fyllt disken med filmer måste Du spara filerna på en annan enhet.

 

Har inte hittat något program som återställer diskarna från RAW till NTFS.

 

Tjaa

Kompletterari fall att Du .

 

Ta bort partionerna utom Windows om Du inte behöver dem.

Jag har ominstallerat datorn med WinXP och en testversion av Win2008-Server och uppteckte att när jag startar Win2008 så byter C: och D: plats.

 

Alltså: när jag startar Win2008 uppfattas D: som C:.

 

Köpte min första PC 1986 och trodde att jag varit med om alla trassel som kunde uppkomma, annars har jag varit med om det mesta (Skit i Cecilia som inte bidrar.....:)).

 

Bygger en site som riktar sig till oss som arbetar inom restaurang.

 

http:/www.kockens.net

Ha tålamod - det blir bra tillslut.

 

Hälsn.

Björn

 

 

[inlägget ändrat 2008-07-29 20:47:20 av Kocken27]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag vill bara få disken till NTFS igen så jag kan använda disken för nu svarar den ens inte.
Vad menar du med att disken inte svarar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förolämpningar bortredigerade av moderator.

 

Häsln.

Björn

 

 

[inlägget ändrat 2008-07-30 13:32:28 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men snälla Kocken77, Cecilia ville ju bara hjälpa till, även dom små frågorna kan lösa lite störe problem många gånger.

 

Men om du anser att du kan hjälpa sebulba666 bättre än vad hon och andra här, så varsågod, då lägger vi oss inte i denna tråd i så fall.

 

Lycka till

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wow

 

Ovårdat språk och förolämpningar bortredigerade av moderator.

 

I alla fall har det löst sig med mina "RAW-diskar"

 

Hälsn.

Björn

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-07-30 13:30:00 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Näe, har kolllat på Cecilia´s andra inlägg. xxx(citat från Kocken27 bortredigerade)

Med sina dryga 4000 poäng på eforum har hon tillfört mer på eforum än de flesta andra besvarande medlemmarna tillsammans sedan det startade.

 

Polare med xxx(citat från Kocken27 bortredigerade)?

Vad betyder det uttalandet egentligen? Har man varit skribenter länge tillsammans på ett forum är det väl klart att man respekterar varandra och blir irriterad när nykomlingar springer in och slänger ur sig helt oberättigade förolämpningar som du faktiskt gör.

 

Självklart har man ju Googlat frågan innan man tar sig tid att gå in i ett forum med allt vad det innebär.

Efter 6 inlägg härinne tycker du att detta är självklart? Nå, jag kan upplysa om att verkligheten härinne definitivt inte ser ut så, men det kanske du upptäcker när du varit medlem och besvarat frågor längre än enbart ett par dagar.

[inlägget ändrat 2008-07-30 06:32:00 av Anjuna Moon]

 

Citat från förolämpande inlägg av Kocken27 bortredigerade av moderator.

 

 

[inlägget ändrat 2008-07-30 14:45:43 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med både Anjuna och Gästen angående din ton och "uppträdande" och skall man följa din egen logik så känns ju även ditt inlägg lite orelaterat då sebulba666 inte verkar vara så intresserad av att rädda datat på disken utan enbart få den att fungera igen.

 

/Cluster

------------------------------------------------------

I do not fear computers. I fear the lack of them

--------> http://eforum.kicks-ass.net <---------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ännu en xxx (bortredigerat) som inte bidrar med något.

Betackar mig för sådana förolämpningar, polare eller inte polare, har man varit aktiv på samma forum under en längre tid så uppstår det en slag relation, eftersom man både hjälper andra men även hjälper varandra vid behov, precis som Anjuna säger så uppstår också naturligtvis en respekt mellan varandra och mot andra på forumet.

 

Näe, har kolllat på Cecilia´s andra inlägg.xxx (citat från Kocken27 bortredigerat)

Hon hann kanske inte tillföra något i denna tråd, eftersom du direkt var på henne och ansåg att hon inte skulle lägga sig i.

Men om du har redan har hunnit och tittat på många av hennes inlägg i andra trådar, och påstår att hon inte tillfört något där, då vet du inte vad du pratar om, det finns tusentals inlägg som visar den raka motsatsen.

 

Va fan är "Du kan se om något filräddningsprogram ......"

Det var en enkel fråga, som i många fall kan rädda innehållet på en hdd som inte fungerar.

Du själv har ju några knepiga rader...

Du säger

 

När jag tidigare råkade ut för samma problem löste det sig genom att ta bort partitionen och sedan lägga till den igen för att sedan formatera.

 

Antar att Du liksom jag har filer som Du inte vill förlora genom att ta bort partitionen

Först så säger du en sak, sedan i nästa rad tvärsom?

Hur menar du?

Att ta bort en partition, det är väl ändå det sista man gör, om ingenting annat fungerar?

 

Varför är det självklart att alla googlar först, innan man ber om hjälp här på forumet?

 

Du verkar också ha tittat igenom alla min inlägg också sedan start och tycker att inget av dessa har gett något till någon annan?

Där vet du inte heller vad du pratar om!

 

I alla fall har det löst sig med mina "RAW-diskar", trots Cecilia´s goda råd.

Men nu var det ju inte ditt problem som det handlade om, utan om sebulba666 som hade ett problem i denna tråd, och där vet vi inte om problemet är löst ännu?

 

Förutsätter att du, när du registrerade dig, läste igenom Eforum regler som bl.a säger att "personliga angrepp och liknande" inte är tillåtna.

//eforum.idg.se/Eforumintro.asp#Del8 mom 7

 

Så du gör bäst i att uppträda lite bättre, framöver, annars får behörig Moderator gå in och redigera, och värsta fall så får Huvudmoderatorn gå in och säga till.

Alla här på Eforum har samma rätt att skriva inlägg i olika trådar och komma med förslag på lösningar, ibland hjälper det, ibland inte.

 

Normalt brukar jag lägga en log-tagg vid såhär långa inlägg, men gör ett undantag denna gång, så att du Kocken27 kan läsa det.

Ber moderatorn att acceptera detta undantag.

 

 

//gästen

 

 

Citat av Kocken27´s förolämpande inlägg bortredigerade av moderator.

 

[inlägget ändrat 2008-07-30 14:41:35 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förolämpningar bortredigerade av moderator.

 

"Undervisningen är död - Leve lärandet"

 

Hälsn.

Björn

 

Kocken27,

 

Vänligen följ de regler som du godkänt att följa då du registrerade dig som medlem:

 

1. Tänk på att hålla en öppen attityd och tolerant hållning gentemot dina medbesökare, kort sagt visa samma hänsyn som du skulle vilja att andra besökare visade dig.

 

2. Vårda språket.

 

9. Vi förbehåller oss rätten att ta bort inlägg som bryter mot de uppsatta reglerna.

 

//eforum.idg.se/Eforumintro.asp

 

Maratonmannen - moderator.

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-07-30 13:42:28 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Nu har i princip större delen av dina inlägg blivit bortredigerade. Tycker du inte själv att det är lite tråkigt att inse att det enda sätt du hittills bemött kritik på är genom förolämpningar och nedvärderingar av andra människor?

Om du försöker använda ett mer nyanserat språk så kan du faktiskt få igenom motkritik som dessutom inte bryter mot forumets regler.

 

Få kommunikationsmetoder är så verkningslösa som svärord, förolämpningar och saklösa motangrepp, speciellt om motparten kan argumentera för sin åsikt. Då spelar det ingen roll längre vem som hade mest rätt eller fel, det är den sakliga, välartikulerade och resonerande debattantens ord som kommer att få mest genomslagskraft.

 

Samma sak kommer gälla i de flesta situationer i ditt liv, så för din egen skull är det lika bra att ta till dig denna välmenade kritik på rätt sätt och så släpper vi den här pajkastningen för den här gången.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vad menar du med att disken inte svarar?

 

 

Oj, här har det spårat ur.

Trodde jag hade fått någe hjälp när jag såg alla inlägg längst upp men som vanligt runt mig blir det kaos :) .

 

 

Det jag menar är att när jag t.ex drar musen över hdd ikonen i Den här datorn så låser sig allt, men jag kan peta på den och titta i hdd:s Egenskaper under Diskhanteraren.

 

Som sagt vill inte rädda något längre, bara göra den brukbar igen.

[inlägget ändrat 2008-08-07 13:18:19 av sebulba666]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du om det är en SATA-disk eller en hårddisk med den äldre anslutningen PATA/ATA (IDE)?

För med PATA-anslutna hårddiskar så finns det byglar som ska sitta rätt.

 

Är det någon partition på hårddisken enligt Diskhantering?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som om din disk kraschat rejält.

 

Kanske ladda hem ett disktest program från tillverkaren av din hårddisk? Kanske det där i det programmet finns möjlighet att rensa disken på alla data så att Windows sedan ser en helt tom disk?

 

Eller ladda hem UltimateBootCD, http://www.ultimatebootcd.com/

Den innehåller en del verktyg som kanske kan återställa din disk.

 

men samtidigt ska man minnas att hårddiskkrascher allt som oftast har en underliggande orsak i någon defekt på disken. Även om du återställer den så gott det går så kanske denna defekt finns kvar och åter kan göra disken obrukbar.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag menar är att när jag t.ex drar musen över hdd ikonen i Den här datorn så låser sig allt, men jag kan peta på den och titta i hdd:s Egenskaper under Diskhanteraren.

Låter nästan lite som någon grafikdrivrutin som bråkar på något sätt, om bilden låser när du för muspekaren över en ikon på detta sätt?

 

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du om det är en SATA-disk eller en hårddisk med den äldre anslutningen PATA/ATA (IDE)?

För med PATA-anslutna hårddiskar så finns det byglar som ska sitta rätt.

 

Är det någon partition på hårddisken enligt Diskhantering?

 

Hårddisken är en Western Digital S-ATA2 500gb så inga byglar, och jag har provat partionera om den men det funkar inte så den visar ingen partion eller det är en lång blå linje??, är inte så hajj på detta tyvärr.

 

Problemet var från början att när man startade upp datan så stog det något om ett Kernel-fel Eller att det fattades några Kernel filer.

 

AHH hittade ett papper som jag hade skrivit ner vad som var fel, det stog:

 

multi(0)disk(0)rdisk(0)partion(1)\WINDOWS\system32

 

ntkrnlpa.exe

hal.exe

KDCOM.DLL

BOOTVID.dll

 

 

Windows could not start because of an error in the software.

Load needed DLLs for kernel

 

-Precis så stog det.

 

Och tack Monshi ska testa det programmet.

 

@ //gästen själva datorn hänger sig för några sek, det har nog inget med grafikdrivrutinen att göra tror jag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har provat partionera om den men det funkar inte så den visar ingen partion eller det är en lång blå linje??, är inte så hajj på detta tyvärr.
Blå linje låter som att det är en partition, ledigt utrymmer brukar vara ljusgrönt.

 

Och tack Monshi ska testa det programmet.
Låter som ett bra tips med den felbilden. :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...