Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vista, Xp, två datorer, samma användare


Monshi

Rekommendera Poster

ja, nu sitter jag här med två datorer som båda är tänkta att användas. Den nya fina Vista-maskinen främst och den gamla HPn, med Win XP, på ibland.

 

Funderar på hur man kan koppla ihop dessa. Helt novis på detta. Nästan. Att dela ut mappar enheter och liknande är ganska enkelt och fungerar bra men jag funderar på om man inte kan sköta det hela via inloggning? vore inte det säkrare? Eller är delade mappar "säkra"?

 

Säg att användare A loggar in på den gamla XP burken och vill nå filer på Vista datorn, några av sina filer. Då borde han kunna logga in på sin användare på Vista datorn och via de rättigheter han då får nå sina filer. Och vice versa, från Vista till XP. Givet då att den andra datorn är igång.

 

nog borde det gå - men jag har ingen, absolut ingen, aning om hur. Någon som sitter på en bra guide eller enkla tips på hur man bör göra?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Felstavad rubrik redigerad av moderator.

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-07-19 12:36:54 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte riktigt säker på att jag förstår hur du menar, men till att börja med, hur har du tänkt koppla ihop datorerna, direkt eller genom router/switch?

 

 

[inlägget ändrat 2008-07-19 08:12:46 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, lite mer detaljer (samt tack för rättstavningen av rubriken).

 

har alltså ett litet eget nätverk, ett ADSL-modem med router till vilken jag nu kopplar två datorer, den nya, som vi här kallar Vista, via kabel och den andra, äldre kallad XP här, trådlöst. Inte för att tekniken i sig spelar någon roll.

 

Båda datorerna ser varandra, de är i samma arbetsgrupp och jag kan nu föra över filer via delade mappar. Så själva nätet fungerar. Det är hur datorerna i nätet ska prata med varandra, den delen jag undrar vilka alternativ som egentligen finns. Delade mappar känns inte optimalt.

 

Som sagt, det borde väl gå på ett enkelt sätt att från XP-datorn logga in på Vista-datorn och då få tillgång till användarens alla filer utan behov av att dela ut specifika filen. Eller tänker jag fel?

 

det jag i praktiken vill är att om Vista-datorn är upptagen så ska den gamla gå att använda. Då ska man från den gamla kunna hämta exempelvis det Excel-ark man tänkt arbeta med, eller liknande. När man är klar ska man sedan kunna spara tillbaka det.

 

kanske skruva det än lite längre och automatiskt synkronisera vissa filer mellan datorerna.

 

Visst, jag vet, en filserver på nätet vore enklare/bättre men det tar vi senare om behovet uppstår (har en en än äldre dator som någon Unix-server i teorin skulle kunna köra på).

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...från XP-datorn logga in på Vista-datorn och då få tillgång till användarens alla filer utan behov av att dela ut specifika filen.

Det låter som funktionen fjärrskrivbord, men jag ser inget om vilken version av Vista du har. Det är inte alla versioner som har den featuren.

Jag kan inget om servrar, men av din beskrivning om hur du vill ha det, är frågan om inte en hemmaserver vore lösningen?

WHS = Windows Home Server finns som 120-dagars trial.

 

http://www.microsoft.com/windows/products/winfamily/windowshomeserver/default.mspx

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det börjar kännas som om delade mappar är det enklaste alternativet. Men då sitter man där och delar ut ALLT. Är det säkert? Gör man det kan sedan köra exempelvis SyncToy och se till hålla vissa mappar uppdaterade på båda datorerna. Eller något sådant.

 

Fjärrskrivbord, nej, inte vad jag söker. Sitter för övrigt på Vista Home Premium respektive XP Home och nog fanken borde det gå att via något smart verktyg kunna logga in mot en användare på Vista datorn och då via utforskaren få tillgång till filerna. Inget annat. Logga in som den användare man är och nå SINA filer eller snarare alla som man har rätt att läsa.

 

 

Home Server eller en NAS är ett framtida val om det visar sig att det behövs men idag känns det som om det vi har borde räcka. Borde.

 

Är delade mappar enda alternativet, ja då får jag väl köra med det men - hur synliga är dessa mappar?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det börjar kännas som om delade mappar är det enklaste alternativet. Men då sitter man där och delar ut ALLT.
Ja det är nog det enklaste, men vad menar du med att dela ut allt? Du väljer ju själv vilka mappar/filer som skall delas ut samt med rättigheter till vem.

 

Är det säkert?
Hur menar du, för vem då? Utifrån (utanför ditt egna lan) så skall brandväggen såklart se till att ingen kan se/få åtkomst till dina mappar. Innanför så beror det på vilka användare som har tillgång till respektive maskin.

 

/Cluster

------------------------------------------------------

I do not fear computers. I fear the lack of them

--------> http://eforum.kicks-ass.net <---------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dela ut - jag får testa och se hur olika rättigheter fungerar. Att det fungerar nu kanske delvis beror på att jag sett till att användarna på båda datorerna heter lika och har samma lösenord. Ska testa och begränsa lite och se om jag kan delvis låsa ut den andra datorns ena användare från vissa filer.

 

Säkerhet - ja jag syftar på om någon då enklare kan sniffa in på datorn via modemets NAT och datorernas brandväggar. Zone Alarm inställt på högsta säkerhet utåt och medel inom säkra nätet borde duga (192.0.0 -192.255.255.255 är väl den IP-mängd som kan allokeras lokalt och kan betraktas som säkra?)

 

ja, som frågan en gång ställdes - någon som har en bra sida där allt detta sammanfattas?

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Cluster skriver, du väljer själv vilka användarkonton som ska ha tillgång till delade mappar/filer och vilken behörighetsnivå resp. användare ska få.

 

Varför ZoneAlarm? Själv har jag Windows-brandväggen och datorerna kopplade till router. Anser att det räcker.

Windows-brandväggen, som då heter Windows-brandväggen med avancerad säkerhet, går att konfigurera för utgående trafik också plus naturligtvis för ingående, men det är inte helt enkelt. Har inte sett någon bra guide.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, nu har jag testat lite och konstaterat att om jag har användare på båda datorerna med samma användarnamn och lösen så fungerar det enkelt. Användare utan lösen måste logga in mot Vista datorn för att nå filerna så jag är nog nöjd med det.

 

Windows egna brandvägg - kanske ska ta en titt på den, antog rakt av att ZA var bättre...

 

 

Men - ska kanske sägas - mitt Vista är inte alls så stabilt som jag trodde det skulle vara. Kan kanske vara en del dåliga drivrutiner men man börjar undra. Inte för att jag tror jag dragit på mig något skräp redan men körde MS RootKit Revealer, en jekla massa poster kommer upp, en log fil på 130Kb.

 

Omöjligt att ögna igenom hela med säkerhet men man ser en del - vad fanken är detta, eller vad har hänt?

[log]

Visible in Windows API, but not in MFT or directory index

"C:\Documents and Settings\All Users\Application Data\Application Data\Application Data\Application Data\Application Data\Application Data\Application Data\Application Data\Application Data\Application Data\Application Data\Application Data\Lavasoft\Ad-Aware\history.aaw"[/log]

till exempel

Har cirka 30 000 sådan poster med flera nivåer Application Data i loggen...Mitt system är nu fyra dagar gammalt...Ehhh - inte ska det vara så inte!?

 

Edit:

Under c:\Documents and Setting\All Users\Application Data finns i verkligheten inte en enda fil (som jag kan se)

kanske värt en egen tråd egentligen

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2008-07-20 19:42:30 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ZA är säkert bättre men frågan är om det är "värt" det. Sedan jag valde att alltid använda bra routrar/brandväggar i nätverket så har jag enbart förlitat mig på Windows inbyggda. Än så länge, peppar peppar, så har det fungerat strålande.

 

MS RootKit Revealer har jag ingen erfarenhet av så där kan inte jag hjälpa tyvärr. Men på vilket sätt är ditt Vista instabilt? Hastighet, hängningar/frysningar, program- och/eller os-krascher?

 

/Cluster

------------------------------------------------------

I do not fear computers. I fear the lack of them

--------> http://eforum.kicks-ass.net <---------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under c:\Documents and Setting\All Users\Application Data finns i verkligheten inte en enda fil

Den platsen är inte ens tillgänglig för mig. Får bara åtkomst nekad. Nu har jag inte behov av att öppna mappen, då jag går via Användare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vandrade dit med kommando prompten i Admin-läge. I Utforskaren ser jag inte skymten av sökvägen. För att se dem i kommandorprompten med Dir-kommandot måste man ange att den ska visa dolda filer.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

c:\Documents and Setting\All Users\Application Data
Ska väl inte finnas öht utan det borde vara:

C:\Users\All Users\Application Data

Som för övrigt skall vara en skyddad operativsystemsmapp. Dock så kanske den översätter den gamla sökvägen till den nya automagiskt som med andra användar/specialmappar.

 

/Cluster

------------------------------------------------------

I do not fear computers. I fear the lack of them

--------> http://eforum.kicks-ass.net <---------

 

[inlägget ändrat 2008-07-20 20:06:59 av Cluster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instabilt... I ett MCE test till exempel - klickar på den gröna knappen för att ta mig till startmenyn (ja har TV-kort med inkluderad fjärrkontroll för MCE, kul grej), då störtdök datorn. Kan ha att göra med TV-kortet, kanske i samarbeta med grafikkortet som knappt har en officiell drivrutin än (Radeon 4850). Hänt mer än en gång i MCE-läge.

 

Irriterande detalj - öppnar en delad mapp på andra datorn. Andra datorn somnar/stängs av/blir otillgänglig. Enda lösning - starta om. Explorer hängde sig totalt.

 

Firefox tappar kontakt med nätet fast IE fungerar. Går ej att helt stänga av processen, går inte att döda processen. Bara att starta om om man vill använda FF.

 

Har dykt spontant eller vägrat stänga av sig ett antal gånger, ingen exakt orsak att sätta fingret på, inget jag loggat. Bara att det hänt ett antal gånger.

 

Dock ska sägas - har testat att stressa datorn, dvs full belastning på processorn båda kärnor. grafikkort samt hårddiskar. Hur stabilt som helst. Temperaturer (50-55 grader på processor och <=87 grader på grafikkort) och volttal stabila.

 

När jag ändå, processorfläktens styrning är lite kul.

1: Den varvar upp kraftigt vid gradienter verkar det som. Dvs första stunden processorn belastas och temperaturen stiger så blåser den för fullt. När temperaturen stabiliseras på runt 50 grader varvar den ned.

2: Som högst fart, genomsnitt, har fläkten vid belastning som flukturerar mellan 40 - 50%

3: För att få lite hyfs på fläkten måste jag ha ett program från Gigabyte igång, dvs BIOS styrning av den är inget att hänga i granen.

Utan programmet, fläkten konstant på kanske 20-30%. Med programmet på vid låg belastning är processorfläkten helt stilla större delen av tiden.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Utforskaren ser jag inte skymten av sökvägen.

Har du bockat ur "Dölj skyddade operativsystemfiler" i Mappalternativ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tar du dig en titt på hårddisken så ser det ut såhär:

2006-11-02 15:02 <KNUTPUNKT> Documents and Settings [C:\Users]

Dvs c:\Users är en form av virtuell sökväg antar jag. Document and Settings måste väl finnas kvar för att alla icke korrekt skrivna program för tidigare versioner av Windows inte ska haverera totalt...

 

Likaså har det löst problemet med c:\Program Files på samma sätt. ta en titt på din c:

skriv

dir /AH

på root-katalogen på C

Ed: fast vilken som är sanna sökvägen och vilken som är fiktiv vet jag inte. Grunden till alla mina poster är nog denna mall:

"C:\Documents and Settings\All Users\Application Data\Application Data [C:\ProgramData]"

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2008-07-20 20:29:43 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag är ny på Vista, har inte hittat allt än...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dvs c:\Users är en form av virtuell sökväg antar jag.
Japp, fast precis tvärt om :)

Knutpunkten (junction point) C:\Documents and Settings pekar på den fysiska mappen C:\Users

 

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/bb968829.aspx

 

/Cluster

------------------------------------------------------

I do not fear computers. I fear the lack of them

--------> http://eforum.kicks-ass.net <---------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När vi nu är inne på Users och Document and Settings, varför har Microsoft valt att dölja mappen Cookies?

Som jag kommit fram till måste man bocka ur "Dölj skyddade operativsystemfiler" för att se mappen. Men det räcker inte för att få åtkomst. Man måste ta bort Alla under under Grupp- eller användarnamn i fliken Säkerhet. Då först får man åtkomst och kan radera valda cookies.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att MS anser att det finns bättre vägar (Internetalternativ) att gå för att radera cookies än via utforskaren...

 

/Cluster

------------------------------------------------------

I do not fear computers. I fear the lack of them

--------> http://eforum.kicks-ass.net <---------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cookies-mappen direkt under användarmappen verkar också vara en "genväg". Det finns en riktig Cookies-mapp i AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Cookies, den verkar det gå bra att gå in i.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att MS anser att det finns bättre vägar (Internetalternativ) att gå för att radera cookies än via utforskaren...

Visst kan man radera där, men då försvinner alla cookies. Det vill inte jag, utan bara ta bort valda. Mina säkra vill jag ha kvar, för att slippa skriva in vissa uppgifter när jag loggar in på olika sidor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aha, hade glömt att IE (som jag ytterst sällan använder annat än för testning och då rensar jag utan urskiljning) inte är lika smidig/flexibel som FF vad gäller Cookies. :thumbsdown:

 

/Cluster

------------------------------------------------------

I do not fear computers. I fear the lack of them

--------> http://eforum.kicks-ass.net <---------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Cookies

Och ytterligare ett steg till mappen Low, där alla cookies ligger.

C:\Users\Mitt namn\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Cookies\Low

 

Det blir många klick för att komma dit.

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-07-20 21:16:33 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir många klick för att komma dit.
Om du är där ofta och härjar så kan du ju lägga till mappen bland dina Favoritlänkar i utforskaren.

 

/Cluster

------------------------------------------------------

I do not fear computers. I fear the lack of them

--------> http://eforum.kicks-ass.net <---------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...