Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förlorat domännamn


Lingultblad

Rekommendera Poster

Lingultblad

Hej,

 

har förlorat ett domännamn på grund av en obetald räkning. (Det är egentligen inte mitt fel men det hör inte hemma här)

 

Nu skulle jag vilja ha tillbaka namnet. Enligt internic.net så tillhör domännamnet nu ett företag vid namn EUNameFlood.com LLC Deras emailadress är: redemption@snapnames.com

 

Det hela känns verkligen inte direkt seriöst. Vågar man ens maila dom? Är det någon som har någon erfarenhet av detta företag?

 

Vad bör jag göra????

Vill helst inte bara ge upp direkt..

 

Tråden flyttad från Webbutveckling - övrigt av moderator

 

[inlägget ändrat 2008-08-12 17:41:49 av Cluster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag har fattat det är det en tid som domänen seglar runt i nåt slags ingenmansland efter att man förlorat den. Efter en tid blir den ledig och kan registreras på nytt på vanligt sätt (om ingen annan hunnit före).

 

Jag brukar registrera domäner hos GoDaddy.com och de lägger domänen i nån slags "karantän". Det kostar en slant att få tillbaka den men den försvinner inte till något suspekt ställe.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varifrån köpte du domännamnet ursprungligen?

Hur lång tid gick det mellan förfallodatumet och det att du försökte återställa/återta domännamnet?

 

Redemption är hur som helst en av de termer som används för den tid mellan det att domännamnet förfaller och det att domännamnet blir allmänt tillgängligt.

Så varför inte maila redemption@snapnames.com och höra efter vad som gäller?

 

 

/Cluster

------------------------------------------------------

I do not fear computers. I fear the lack of them

--------> http://eforum.kicks-ass.net <---------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Tack för era svar.

Jag har sent omsider tagit kontakt med bolaget och undrat om det finns någon möjlighet att köpa tillbaka namnet. Svaret blev "nej domännamnet är inte till salu".

Jag tycker detta verkar väldigt märkligt. Domänen används inte till något annat än en "standard-reklamsida" och jag kan inte se hur någon annan skulle kunna vara intresserad av detta namn.

Är det bara att ge upp nu?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, är det upptaget enligt internic.net och kanske också enligt iis, och räkningen för årsavgiften inte är betald, då är det nog kört, oavsett vem som har "tagit" över, och vad det använts till.

Att vinna en sådan här anmälan mot ett företag som kanske är vill att betala lite extra, är nog också svårt.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag tycker bara att det är märkligt eftersom namnet är uppköpt av ett av de bolag som handlar med namn. Deras syfte borde ju vara att köpa upp namnet och sedan sälja det dyrt tillbaka.

 

Vad ska det med namnet till om de inte använder det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska det med namnet till om de inte använder det?

De kanske bara menade att de inte var villiga att sälja tillbaka det till just dig. Sådana där företag säljer ju ofta sina uppköpta domännamn via auktioner, för att få ut högsta möjliga pris för dem. Då ligger det inte i deras intresse att sälja det direkt till en intressent.

Har du tittat på deras sida för att se om namnet ligger i deras auktionsdel? (gissar att man måste bli medlem först)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men vi är villiga att köpa upp det via auktion. Problemet är bara att det inte finns tillgängligt för auktion på deras sida. Därför mailade jag dem. Ja, ja, suck kommer väl antagligen aldrig att förstå mig på dessa företag..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utgår från att deras affärsmodell bygger på att under en period, minst 5 dagar (se om AGP nedan) utvärdera trafiken till (och aktivitet/klick på) reklamsidan de kopplat "ditt" domännamn till. Detta för att kunna sätta ett så högt pris som möjligt. Det verkar som om domänen ifråga genererar tillräckligt för att de vill utvärdera värdet ytterligare.

 

AGP, eller add grace period, är en fem dagar lång prövotid vid registrering av ett domännamn. Skojare kan registrera ett domännamn och under fem dagar kontrollera popularitet och annonsintäkter. Om det inte är en bra affär häver de köpet och får sina pengar tillbaks. Om det rullar in pengar så behåller de domännamnet och räknar ut hur mycket de vill ha för att sälja det.

Nu har iof icann börjat motarbeta detta (vet inte om det har gått igenom) med en avgift som ej är återbetalningsbar.

 

/Cluster

------------------------------------------------------

I do not fear computers. I fear the lack of them

--------> http://eforum.kicks-ass.net <---------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...