Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installera Windows XP på Vista


abracaebaber

Rekommendera Poster

abracaebaber

Hej, jag har precis fått hem en Bärbar dell inspiron 1525, och denna vill jag installera om från Windows Vista till Windows XP

 

men när jag gör detta kommer det upp efter en stund:

 

det går inte att hitta någon hårddisk på datorn.

 

kontrollera att hårddiskenheterna är inkopplade och ordentligt anslutna till datorn. kontrollera också att alla diskrelaterade maskinvaru konfigurationer är korrekta. du kanske behöver köra ett installationsprogram eller ett diagnostikprogram levererat av maskinvarutillverkaren.

 

installationen kan inte fortsätta. tryck ned f3 för att avsluta.

 

allt är anslutet och så.

 

 

finns det någon drivrutin eller något som jag kan ladda ner så att det sedan fungerar?

 

skicka länkar och säg hur jag ska göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...det går inte att hitta någon hårddisk på datorn.

Välkommen till eForum!

 

Då har din dator en hårddisk med gränssnittet SATA. För att Windows XP:s installationsprogram ska kunna hitta hårddisken måste du installera drivrutiner för SATA-controllern. Detta gör du med en floppy. Har du diskettstation i din dator? Om inte har du alternativet att göra en XP-skiva med integrerade drivrutiner för SATA-controllern. Kan göras med vLite eller nLite. Har själv aldrig använt något programmen, men har sett inlägg här på forumet av folk som gjort det.

Drivrutinerna ska finnas hos din dator-leverantör.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

abracaebaber

ok, det finns en drivrutin som heter "SATA enhet" för xp ska jag ta den tror du?http://support.euro.dell.com/support/downloads/driverslist.aspx?os=WW1&osl=SE&catid=-1&impid=-1&servicetag=&SystemID=INS_PNT_PM_1525&hidos=WLH&hidlang=se

 

(eller ska jag annars ta en "SATA enhet" för Vista?

 

när ungefär ska jag trycka in disketten i datorn? när meddelandet kommer : det går inte att hitta någon hårddisk

 

jag har inget diskett uttag på datorn men ska försöka låna en extern av någon.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när ungefär ska jag trycka in disketten i datorn?

Mycket tidigt i installationsfasen, när det det står som på denna bild ska du trycka F6:

 

http://max.ownit.nu/F6.PNG

 

Lite längre fram är det dags för disketten.

Gissar på att det är "SATA enhet för XP" du ska välja.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ta en titt i bios. Andra märken av bärbara datorer är ställbara som SATA ska var i sitt "naturliga" läge eller inte alternativt om IDE ska emuleras. Då behövs inga disketter för XP.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hej igen, nu efter en lång tid har jag äntligen kommit över en diskettstation. Jag har testat att göra som du sa, men när jag trycker in disketten och sedan trycker på retur så kommer det upp: hittar inte txtsetup.oem var någonstans kan jag ladda ner txtsetup.oem??

 

kan jag efter jag laddat ner det bara lägga in det på disketten igen och testa igen??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du startat datorn från CD-skivan?

Har du tryckt på F6 när det står att du ska göra det efter en liten stund?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja precis, allt det har jag gjort. datorn frågar ju sen efter en stund när jag tryckt på F6 om jag vill lägga till något mer "från tillverkaren" och det görs med en diskett" och när jag tryckt på de. det är då jag ska stoppa i disketten och när jag gör det står det att den inte hittar txtsetup.oem

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Finns inte txtsetup.pem på disketten så har du laddat ner fel version.

 

Ladda ner:

 

http://ftp.us.dell.com/SATA/R182441.exe

 

Packa upp filen och kopiera alla dessa till en diskett..

 

Upprepa uppstart, tryck F6, när så efterfrågas,

följ anvisningarna på skärmen för att installera "SCSI-drivrutin"

 

/Thomas

Lessnat på att rensa datorn från smittor osv.? Lägg då lite mer tid på att installera datorn via http://www.winguider.se, så kan du sedan använda din tid vid datorn till att faktiskt använda datorn! Inte till att rensa & installera om!

 

PS! efter installationen av window är klar måste du ha drivrutiner från

http://support.euro.dell.com/support/downloads/driverslist.aspx?os=WW1&osl=SE&catid=-1&impid=-1&servicetag=&SystemID=INS_PNT_PM_1525&hidos=WLH&hidlang=SE&TabIndex=

 

dessa kan du troligtvis inte ladda ner från din pc, (om inte nätverkskortet hittas av XP direkt) utan får ta dessa via t.ex. USB-minne från en annan dator! DS!

[inlägget ändrat 2008-09-26 16:05:53 av /Thomas]

[inlägget ändrat 2008-09-26 16:07:15 av /Thomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok :) nu fungerar det, oteknisk som jag kan vara ibland förstod jag inte att man kunde packa upp den filen.

 

men nu säger datorn :

 

Du har valt att konfiguera ett SCSI-kort för användning med Windows XP.

Med en separat levererad diskett från en återförsäljare.

Välj SCSI-kort från följande lista, eller tryck esc för att gå till föregående skärm.

 

*INTEL<R> ICH9 AHCI Controller <DESKTOP> ICH 9R

 

*INTEL<R> 82801HEM SATA RAID Controller <mobile ICH 8M-E>

 

*INTEL<R> 82801HEM/HBM SATA AHCI Controller <mobile ICH 8M-E/M>

 

*INTEL<R> ICH8R/ICH9R SATA RAID Controller

 

vilken av dem ska jag välja eller ska jag välja alla

 

*INTEL<R> 82801HEM SATA RAID Controller <mobile ICH 8M-E> var redan markerad när detta kom upp.

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-09-26 16:51:19 av abracaebaber]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, det bästa vore ju att veta vilken controller-krets det är i datorn, men troligen så kommer det inte att funka om du väljer fel och då är det bara att börja om. Fungerar Vista fortfarande? För i så fall bör man kunna få fram infon i Enhetshanteraren.

 

Den första står det ju Desktop på så den är ju inte för en bärbar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...