Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ifall man tjänar pengar från internet


k043

Rekommendera Poster

Om man har en hemsida med ex adword, annonser eller gör annat privat genom internet och tjänar pengar på det säg en summa ex 15.000 i månaden är man skyldig att skatta för det? Hur ska någon kunna se att man tjänar pengar?

 

Pengarna kan ju sättas i på bankonto, tas ut på check, sättas in på paypal etc...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant det står ju ordagrant att man ska skatta om man utfört en prestation men tjänar man pengar utan att ha gjort en prestation då behöver man inte skatta? Tex om datorn jobbar för dig utan att du gör något alls, du kan tex vara på jobbet eller sova etc..

 

Jag tycker att det är sinnesjukt att om man tex har en hemsida privat som man gjort av rent hobby och intresse syfte och får efter otroligt mycket arbete många besökare. Och då lägger ut banner eller div reklam och därav tjänar pengar på det. Då ska man skatta det e sjukt sjukt sjukt.

 

Jobbet man har lagt ner under den period man inte tjänade pengar har ju kostat tid och pengar i form utav ex webbhotells avgift etc.

 

Personligen "hatar" jag svenska myndigheter så mycket att jag hatar att leva här numera. Man får känslan av att det smyger runt kontrollanter runt hörnet de kollar allt du gör alla pengar du får in granskas. De tar ju för fan allt man tjänar.

 

 

32% i skatt är helt vansinne!

[inlägget ändrat 2008-07-16 11:15:19 av k043]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du konstaterar själv att du jobbat otroligt mycket för att få din sida att bli så bra och vinstgivande som den nu är. Du har alltså utfört en prestation på samma vis som många andra duktiga personer i Sverige som bygger upp både små och stora lönsamma företag.

 

Det är bra för Sverige att företag bildas och kanske så småningom blir så lönsamma att de inte bara ger lön till ägaren. Av den anledningen finns det olika möjligheter att skjuta upp beskattningen. Jag kan inte reglerna så dessa får du söka på annat ställe, pröva med Skatteverket tex.

 

Skatternas storlek kan man diskutera, men oavsett skattenivå i det land man lever i är det rimligt att alla som kan (som tjänar pengar) hjälper till. Det förutsätter jag att du håller med om, det är inte konstigare än att alla spelare i ett Counter strike-lag gör sitt bästa.

 

Om du hatar Sverige är det ju inget problem att flytta till något annat land (inom EU är det fri rörlighet), men det blir nog svårt att hitta ett land (även utanför EU) som man inte betalar skatt i. Om du hittar ett sådant land finns det säkert ingen service av något slag, inga asfalterade vägar och ingen sjukvård (kanske inte ens Internet) eftersom det kostar pengar att skapa en infrastruktur och att ta hand om en befolkning. Dessa pengar kommer bla. in via olika skatter.

 

[inlägget ändrat 2008-07-17 09:18:23 av Mackey]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jobbet man har lagt ner under den period man inte tjänade pengar har ju kostat tid och pengar i form utav ex webbhotells avgift etc.
När man har inkomst så har man också rätt till avdrag för de kostnader som man har haft för att få inkomsten, t ex webbhotellsavgift.

 

Det är väl ingen egentlig skillnad mot att man har motorer som hobby och lär sig hur man lagar bilar och sedan får inkomster genom att laga bilar åt andra. Tycker du inte att bilreparatörer heller ska betala skatt?

 

32% i skatt är helt vansinne!
För att komma upp i en skattesats på 32% så har man en hög inkomst. Men en kommunalskatt på 32% så betalar man en preliminärskatt på 18% vid en månadsinkomst på 10000 kronor, knappt 25% vid inkomsten 20000 kronor och 28% vid 30000 kronor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Intressant det står ju ordagrant att man ska skatta om man utfört en prestation men tjänar man pengar utan att ha gjort en prestation då behöver man inte skatta? Tex om datorn jobbar för dig utan att du gör något alls, du kan tex vara på jobbet eller sova etc..

 

Någon har ju gjort jobbet som gör att datorn går för sig själv, det är en prestation. Det finns inget som säger att prestationen måste utföras samtidigt som man tjänar pengarna.

 

Jag tycker att det är sinnesjukt att om man tex har en hemsida privat som man gjort av rent hobby och intresse syfte och får efter otroligt mycket arbete många besökare. Och då lägger ut banner eller div reklam och därav tjänar pengar på det. Då ska man skatta det e sjukt sjukt sjukt.

 

Såvida inte arbete är en kostnad för dig, så kan du inte dra av den. Enbart arbete är inte avdragsgillt. Sen finns det många mer eller mindre fantasifulla lösningar på det problemet.

 

Jobbet man har lagt ner under den period man inte tjänade pengar har ju kostat tid och pengar i form utav ex webbhotells avgift etc.

 

Det som är rena kostnader, tex webhotell, är fullt avdragsgillt, om du driver det som hobbyverksamhet eller företag. Driver du det som privatperson kan det bli lite trassel innan du får rätt.

 

Personligen "hatar" jag svenska myndigheter så mycket att jag hatar att leva här numera

 

Då förstår jag inte varför du är kvar här?

 

Man får känslan av att det smyger runt kontrollanter runt hörnet de kollar allt du gör alla pengar du får in granskas. De tar ju för fan allt man tjänar.

 

Bara om inte planerar.

 

32% i skatt är helt vansinne!

 

Då undrar jag vad som gör att du betalar så hög skatt?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Jobbet man har lagt ner under den period man inte tjänade pengar har ju kostat tid och pengar i form utav ex webbhotells avgift etc.

So what, enligt samma argument skulle ex. alla som läst på högskola/universitet kunna hävda att tunga studielån och 4-6 års icke-inkomstbringande förberedelser för yrkeslivet skulle berättiga dem till skattefri inkomst.

 

Dessutom erkänner du ju själv att när jobbet (som du utfört gratis) väl är klart så dras pengarna (om man har tur) in mer eller mindre utan handpåläggning. Då får du ju helt enkelt bara se detta som en senarelagd lön för din möda och självklart ska du skatta för den precis som alla andra.

 

32% i skatt är helt vansinne!

Vi är väldigt många i landet som betalar avsevärt mer än så i skatt, men visst håller jag helt och hållet med om att skatterna ligger för högt och de skulle definitivt kunna sänkas rejält om resurserna inte missbrukades så enormt av inkompetenta kommun- och landstingsstyrelser. Men det är ju en annan historia.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men visst håller jag helt och hållet med om att skatterna ligger för högt och de skulle definitivt kunna sänkas rejält om resurserna inte missbrukades så enormt av inkompetenta kommun- och landstingsstyrelser.
Eller om alla deklarerade sanningsenligt och inte myglade med bidrag då skulle skatterna också kunna sänkas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...