Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

LG E500 laptop med Ubuntu/Debian. Problem med ACPI mm.


rdj

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har nyligen köpt en LG E500 (V.AP77V rättare sagt, info finns här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=284781 ) och började med att kasta ut Vista och körde in Windows XP, har nu fått igång allt i XP och det fungerar bra. Ville även ha in en linuxdist på burken och har nu testat både med Ubuntu (senaste versionen) och Debian testing.

 

Det mesta verkar fungera förutom ACPI. För att öht kunna boota installationen eller det installerade systemet måste jag starta utan ACPI (acpi=off). Detta medför att jag t ex inte har någon batterimätare vilket känns rätt viktigt på en bärbar, jag antar även att jag inte har några som helst strömsparfunktioner. Så min fråga är helt enkelt om det öht går att rulla igång ett *nix-system på denna bärbara och få det att fungera tillfredställande? Jag har även testat att boota med acpi=off och apm=on, men verkar ändå inte få någon APM-support, dessutom har jag fattat det som att ACPI är att föredra över APM. Postar min LSPCI nedan.

 

00:00.0 Host bridge: Silicon Integrated Systems [siS] 671MX
   00:01.0 PCI bridge: Silicon Integrated Systems [siS] PCI-to-PCI bridge
   00:02.0 ISA bridge: Silicon Integrated Systems [siS] SiS968 [MuTIOL Media IO] (rev 01)
   00:02.5 IDE interface: Silicon Integrated Systems [siS] 5513 [iDE] (rev 01)
   00:03.0 USB Controller: Silicon Integrated Systems [siS] USB 1.1 Controller (rev 0f)
   00:03.1 USB Controller: Silicon Integrated Systems [siS] USB 1.1 Controller (rev 0f)
   00:03.3 USB Controller: Silicon Integrated Systems [siS] USB 2.0 Controller
   00:05.0 IDE interface: Silicon Integrated Systems [siS] SATA Controller / IDE mode (rev 03)
   00:06.0 PCI bridge: Silicon Integrated Systems [siS] PCI-to-PCI bridge
   00:07.0 PCI bridge: Silicon Integrated Systems [siS] PCI-to-PCI bridge
   00:09.0 CardBus bridge: O2 Micro, Inc. OZ711SP1 Memory CardBus Controller (rev 01)
   00:09.2 SD Host controller: O2 Micro, Inc. Integrated MMC/SD Controller (rev 02)
   00:09.3 Mass storage controller: O2 Micro, Inc. Integrated MS/xD Controller (rev 01)
   00:09.4 FireWire (IEEE 1394): O2 Micro, Inc. Firewire (IEEE 1394) (rev 02)
   00:0f.0 Audio device: Silicon Integrated Systems [siS] Azalia Audio Controller
   01:00.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc M76 [Radeon Mobility HD 2600 Series]
   02:00.0 Network controller: RaLink Device 0781
   03:00.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8101E PCI Express Fast Ethernet controller (rev 01)

 

Så jag tar tacksamt emot tips från folk som kanske har en lyckad installation på denna dator eller en liknande, eller från folk som tror sig veta vad jag behöver göra för att få igång ACPI, eller liknande, som behövs för att använda laptopfunktioner optimalt. Burken kör för tillfället Debian, men det gör väl varken till eller från då resultatet var detsamma i Ubuntu. Tack på förhand!

/rdj

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...