Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa en HD-kamera men vilken?


Poker

Rekommendera Poster

Jag skall köpa en videokamera och förnya mig lite från stillbildsfoto till video med tanke på en stundande förlossning som väntar min sambo.

Har tidigare arbetat med axelkameror alá Sony DSR 500AP och liknande så en liten kamera är bara så fel men numera kanske det ÄR bra?

 

Så bara rent allmänt och tips från er, vilken kamera anser ni fungerar bra?

Då menar jag t.ex.

 

1: Bra tillbehör, batterier till bra pris och inte kostar 1200kr st

2: Extenders såsom vidvinkel lins, fisheye t.ex.

3: Bra sökare

4: Manuel focus (extremt viktigt i mitt fall och som verkar finnas på en del)

5: Kameran skall antingen vara en ren SD/SDHC-kamera eller HDD med SD/SDHC plats

6: Skall spela in i 1920 x 1080i eller 1920 x 1080p, dvs full HD-upplösning.

7: Bra filmtid med batteriet

8: Kunna spela in i svagt ljus

 

Kom med tips, namnlänkar, bilder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man får dra en parallell till stillbildskameror så kanske det inte vore helt fel med en stor och bra samt en liten och mindre bra? Att enbart ha en stor kamera kanske inte är det bästa för att fånga alla roliga episoder ute på alla promenader, i lekparker eller annat?

 

Är det nån speciell prisnivå som är aktuell?

 

Min erfarenhet är begränsad till ett fåtal "småkameror" och en sak har de gemensamt: De mannuella möjligheterna är dåliga, i en del fall meningslösa p g a implementationen. Visst, många kan styra både exponering och fokus manuellt men de kanske gör det genom menyer på en touchscreen, hur användbart är det? Vid ett tillfälle lyckades jag få tag på en utgången modell och den hade i alla fall några "riktiga" knappar, senare modell hade enbart touchscreen.

 

Men även om den har en hyffsat bra fokusring är skärpan ofta mycket svår att ställa in. Utfällbara skärmen är väl hyffsad men sökaren är helt värdelös - den är bara en liten "mini-LCD" eller liknande och att ställa in skärpa där är hopplöst.

 

Vad som finns över säg 15.000:- vet jag inget om i praktiken men jag gissar att det där finns kameror som är trevliga att använda.

 

Batteritid är dock positiv - den klarar runt 2 timmars filmning om man inte "slösar" ström genom zoomning och sånt.

 

 

[inlägget ändrat 2008-07-15 22:41:27 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att välja en sk. "konsumentkamera" är svårt.

 

Att välja en proffskamera är enkelt, där har du mekaniskt motor zoom, mekanisk focus och mekanisk exponering, mao du har FULL kontroll på alla lägen och att köra auto på en sådan kamera är så fel det kan bli.

 

På en liten konsumentkamera som typen JVC GD7, Canon och de andra är elektroniska focusringar, det finns någon modell som har en mekanisk zoom tror jag.

 

De kameror jag har tittat skarpt på är

 

1: JVC GZ-HD7 60Gb HDD (interlaced)

2: Canon HF10, minneskort svetsat 16Gb (progressivt)

3: Sony SR10, 40 Gb HDD (interlaced)

 

(4) Canon HV30 DV-band (interlaced)

 

 

Alla dessa 4 är sk HD kameror 1920-1080 i upplösning

 

Kamera 4 kör med band och vilken man skall välja av HDD, minneskort eller mini-DV har jag inga större erfarenheter av.

Kamera 1 går bort direkt p.g.a. dåliga bildegenskaper.

Är därmed mer intresserad av kamera 2 och 4.

 

Vore kul med folk kan berätta litet mer om dessa 2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag fattat det rätt spelar (2) in i MPEG-4 och (4) i MPEG-2? Det första ställer väl betydligt högre krav på datorn man redigerar på? Om (4) ger bättre bild än (2) vet jag inte men för min del skulle bildkvalitet spela större roll än komprimeringsteknik och lagringsmedium. Varför? Jag kopierar alla band till datorn och då spelar det inte längre nån roll hur kameran har spelat in saker.

 

Med en bandbaserad kamera har jag banden kvar som backup. Med minneskort får man i stället ta backup till DVD eller nåt annat medium.

 

Sony har alltid varit duktiga på att filma i dåligt ljus? Det spelar stor roll för mig.

 

Att kamerorna spelar in i HD-format betyder nog inte mer än så, d v s optik och annat hänger inte med i detta prissegment.

 

 

[inlägget ändrat 2008-07-19 02:31:35 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...