Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bilder och Facebook


Lucretia

Rekommendera Poster

Är det någon skillnad på hur man kan hantera bilder & film i en sluten community typ Facebook och ”öppna” Internet?

 

Frågan har legat och gnagt i mig en tid då jag jobbat mycket aktivt med Facebook och en Facebookgrupp vars syfte är att informera & dokumentera en speciell dans & danskultur. Att inhämta godkännande av alla synliga personer är en omöjlighet. Jag försöker dock med de som är huvudmotiv. Men även detta är svårt….det tar oerhört mycket tid.

 

Då jag läser lagen

 

”5 § Denna lag gäller för sådan behandling av personuppgifter som helt eller delvis är automatiserad. Lagen gäller även för annan behandling av personuppgifter, om uppgifterna ingår i eller är avsedda att ingå i en strukturerad samling av personuppgifter som är tillgängliga för sökning eller sammanställning enligt särskilda kriterier.”

 

Mina bilder är definitivt inte strukturerade. Jag namnger inga personer. Jag daterar inte bilderna. Det enda som står är årtal och plats. Jag har valt denna ”otydlighet” för att värna om integriteten.

 

Man kan namnge personerna på bilderna men var och en som är medlem i Facebook får då en förfrågan om detta är OK. Detta sker med automatik enligt de funktioner som finns i FB. Jag tar alltid bort namn på de personer som namnges och som inte är med i Facebook. Dessa har ju ingen chans att bevaka.

 

Jag publicerar bara bilder som är till fördel för folk. Inget kränkande.

 

Är detta OK eller blir jag stämd en vacker dag?

Dessutom kan man undra - vems lag gäller? Det är en internationell site. Servrar troligtvis i utlandet.

 

[inlägget ändrat 2008-07-14 21:44:26 av Lucretia]

[inlägget ändrat 2008-07-14 21:45:26 av Lucretia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det gör någon skillnad. Vem som helst kan ju bli medlem i Facebook så den världen är ju inte sluten på något vis.

 

 

Följande del i avtalet kan vara läge att fundera på:

 

"By posting User Content to any part of the Site, you automatically grant, and you represent and warrant that you have the right to grant, to the Company an irrevocable, perpetual, non-exclusive, transferable, fully paid, worldwide license (with the right to sublicense) to use, copy, publicly perform, publicly display, reformat, translate, excerpt (in whole or in part) and distribute such User Content for any purpose, commercial, advertising, or otherwise, on or in connection with the Site or the promotion thereof, to prepare derivative works of, or incorporate into other works, such User Content, and to grant and authorize sublicenses of the foregoing."

 

(http://www.facebook.com/terms.php)

 

T ex skulle FB kunna göra collage av bilderna och visa upp dem på ett helt annat sätt än du tänkt dig. Så har jag fattat den paragrafen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog möjligt att de rent lagligt sett skulle kunna göra något sådan. Men troligt...knappast. Jag tror snarare att det handlar om att de vill ha en öppen möjlighet att ändra presentationen av det som finns på Facebook utan att behöva inhämta tillstånd för redan uppladdade bilder. Exempelvis fixa ett bildspel som är knutet till respektive allbum.

 

Längre ner i denna text framgår att man ALLTID äger den egna bilden.

 

"You may remove your User Content from the Site at any time. If you choose to remove your User Content, the license granted above will automatically expire, however you acknowledge that the Company may retain archived copies of your User Content. Facebook does not assert any ownership over your User Content; rather, as between us and you, subject to the rights granted to us in these Terms, you retain full ownership of all of your User Content and any intellectual property rights or other proprietary rights associated with your User Content.

 

(Detta är inte speciellt vanligt att detta står i bildtjänster på webben....jag har läst många juridiska texter kring bildtjänster och det var p.ga detta explicita uttalandet som jag valde Facebook.)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag tror inte heller de skulle göra nåt alltför märkligt med bilderna. Du verkar ju vara väl insatt i villkoren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...