Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Läsa tidigare MSN-dialog...


Kalle Dator1

Rekommendera Poster

Kalle Dator1

Hej !

 

Har nyligen startat upp min MSN. Men när jag har 'pratat' med någon, är dialogen som vi haft borta... Hur kan jag hitta och läsa den ?

 

Ser i Alternativen att filerna hamnar i "...\User...\mailadressen", och hittar också filer där, men jag kan inte hitta något program för att läsa dem.

 

Jag kör Vista !

 

Hälsningar och tack

 

/Kalle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan

 

Har du testat med att högerklicka på filen du vill läsa > öppna med > Välj standardprogram > och där väljer du det program du vill läsa med, oftast brukar Internet Explorer eller Firefox fungera bäst (om du har något av dessa) > innan du klickar på okej, kan du bock i rutan där det står "Använd alltid detta program för att öppna den här filtypen" och klickar sedan på okej. Sedan ska det bara gå att klicka upp filen genom en vanlig dubbelklickning och läsa den tidigare konversationen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Filen (filerna) ifråga är s k windowslivecontact-fil. Jag har högerklickat och använt såväl anteckningar som Firefox och IE.

 

Anteckningar ger bara obestämbara teckenkombinationer, medan såväl Firefox som IE upprepat frågan om Öppna eller Spara.

Svarar jag 'Öppna' igen så återkommer samma fråga o s v. Med Spara kopieras bara filen från ett ställe till ett annat....

 

Är troligen XLM-filer, men jag vet inte vad programmet ska heta som öppnar sådana...

 

/Kalle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligtvis kan dem vara i XML-filer, då kan du kanske testa med XML Viewer 3 och testa om det fungerar, har själv inga erfarenheter från det men det ser ut som det ska kunna fungera http://www.download.com/XML-Viewer/3000-7241_4-10223729.html?hhTest=1&tag=lst-2&cdlPid=10474755

 

Har du eller vet du om du har det senaste Windows Live Messenger ? Kanske därför som filerna blir i XML-format, jag har för mig att dem blev det i den förra versionen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Det är i den för sparande angivna mappen jag hittar mappen till mina filer, som har samma namn som min mailadress, den jag är påloggad med vid MSN...

Alternativet att spara mina konversationer var inställt på sparande i denna mapp från början..

 

När jag installerade MSN för några dagar sedan hämtade jag den senaste versionen och har nu version 2008 (Bygge 8.5.1.1302.1018). Jag förmodar att det är den senaste...

 

/Kalle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar det inte att visa enligt min tidigare länk?

 

I Messenger, gå till Arkiv-menyn högst upp och välj Visa meddelandehistorik. (Om menyraden längst upp inte syns kan du trycka på ALT-tangenten)

Markera sedan en kontakt och klicka ok.

 

/Cluster

------------------------------------------------------

I do not fear computers. I fear the lack of them

--------> http://eforum.kicks-ass.net <---------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Ja, detta fungerar efter att jag klickat i rutan för att spara meddelandehistorik, men Xml-Wiever biter inte på de tidigare omnämnda filerna windowslivecontact-fil

 

De sistnämnda kanske inte alls innehåller något att läsa ! ? Det kanske bara är när man har beställt sparande meddelandehistorik... Men då förstår jag inte varför det anges att filerna sparas i katalogen ...\user....\mailadress\.... Vad är då dessa filer ?

 

[inlägget ändrat 2008-07-14 17:13:06 av VideoKalle]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter märkligt, om jag använder Internet Explorer för att öppna en av de .xml-filer som ligger i den mapp som angetts för att spara konversationerna så ser det identiskt ut med om jag öppnar historiken på det sätt som jag angav ovan.

 

/Cluster

------------------------------------------------------

I do not fear computers. I fear the lack of them

--------> http://eforum.kicks-ass.net <---------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...