Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Å, ä och ö på .com-domäner i FF


Wepe

Rekommendera Poster

Hej!

Vet någon varför det forfarande blir en konstig variant på url:en när man besöker en .com-adress med å, ä eller ö i Firefox? Det blir inte det om man besöker tex en .se-adress.

 

Som exempel:

språk.com blir xn--sprk-soa.com medan språk.se funkar fint.

 

Väldigt irriterande är det, särskilt eftersom jag har en språkrelaterad sida som redan har en adress utan prickar och jag vill lansera den med prickar under samma domän utan att det ser helt galet ut i FF.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hasse Wallanger

Av säkerhetsskäl så visar Firefox internationaliserade domännamn bara för dom toppdomäner som har en godkänd policy för att hantera problemet med tecken från olika teckenskript.

 

En del toppdomäner som t.ex. .com, tillåter att man registrerar domäner med en kombination av tecken från olika teckenskript, t.ex. att man blandar in ett kyrilliskt "a" i ett domännamn som annars använder västeuropiska tecken. På så sätt skulle en bedragare kunna registrera domäner som nordea.com där det kyrilliska a:et skulle kunna lura många att tro att dom besöker en stor nordisk bank.

 

Se http://www.mozilla.org/projects/security/tld-idn-policy-list.html för en lista på toppdomäner som Mozilla anser har en godkänd policy för att hantera detta problem.

 

Provar med att använda UTF-8 för att se om dom kyrilliska a:na fungerar bättre då.

[inlägget ändrat 2008-07-13 10:31:42 av Hasse Wallanger]

 

Nähä, då får jag väl använda vanliga a:n då.

[inlägget ändrat 2008-07-13 10:33:30 av Hasse Wallanger]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...