Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

bräbara datorn startar om sig själv


Intrezzio

Rekommendera Poster

Hej! jag har ett väldigas problem, när jag starar datan så går den till Windows xp starten, men när den ska "ladda" nästa bild så att säga, den innan inloggningen, så startar den om sig själv till man stänger av den:/.

Det är en Compaq nx9010.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att starta datorn i felsäkert läge (tryck F8 upprepade gånger under uppstarten och välj felsäkert läge i menyn)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har det troligen hänt något med något fil som Windows behöver tidigt under uppstarten. En reparationsinstallation av Windows brukar hjälpa i sådana fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej, hur gör jag det då? är inte så haj på det hära:P. men jag tog och valde "inaktivera omstart efter systemfel" på f8 knappen, å då kom följande upp: STOP: c000021a {Allvarligt systemfel}

System processen Windows Logon Process avslutades oväntat med statusen 0xc0000142

Systemet har avslutats.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan pröva med Senast fungerande konfiguration i F8-menyn också, men jag tror inte det hjälper heller.

 

Har du en XP-skiva till datorn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

a de har jag, fast den är inte äkta.

Skivan eller din produktnyckel/licensnyckel?

 

Har du ingen äkta/giltig produktnyckel, och du kör med en piratkopia, då blir det ju svårt för oss att hjälpa dig vidare här tyvärr.

 

 

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skivan den är nerladdad, vet att den funkar då jag haft den på en annan dator. productnyckeln är väl den som ståpr under datan va? Product key? Isf så har jag den;)

 

[inlägget ändrat 2008-07-13 18:31:31 av Intrezzio]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte följde med en XP-skiva med datorn så har du troligen en dold partition på hårddisken varifrån XP kan återinstalleras. Läs i datorns manual vad det står om installation av XP.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skivan den är nerladdad, vet att den funkar då jag haft den på en annan dator.

Alltid riskabelt att ladda/tanka ner ett operativsystem från nätet, du har ju ingen garanti på att den är helt virusfri?

 

productnyckeln är väl den som ståpr under datan va? Product key? Isf så har jag den;)

Om det är en s.k OEM-version du har på din dator, så ska det finnas en klisterlapp på chassit, oftast på översidan eller nere på sidan på chassit.

Beror på den som har sålt datorn.

 

Men denna produktnyckel är också knuten till just den dator som den ursprungligen är inlagd på, och får inte installera på en annan dator enligt Microsofts licensregler tyvärr.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

joo ja vet.:P aa den sitter under datorn, den licensnyckeln är på den datorn som jag har problem med. den har inte använts någon annanstans.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittar tyvärr inte manualen:/ det låter ju finurligt, hitta en HP manual sida där datan fanns med, vet någon av er om denna finns i svenska? då min engelska inte är den bästa. om ni vill kan ni gärna få hjälpa mej, här är sidan: http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c00246219.pdf

[inlägget ändrat 2008-07-13 19:32:20 av Intrezzio]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat Cecilias råd angående den eventuella dolda partition som kanske finns?

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite off topic:

 

Jag har en HTPC i mitt sovrum. Jag har microsofts trådlösa tangentbord+fjärrkontroll designade för HTPC. Funkar hur bra som helst.

 

MEN:

HP-laptoppen, som jag laddar i samma sovrum, startar/bootar när jag trycker på HTPC:ns trådlösa microsoftgrejor..

 

Trodde först att det var något fel i mitt nätverk/mjukvara/OS, men det var det inte.. När man trycker på "gröna knappen", så bootar lappen!

 

"Lappen" har också en fjärr, sitter i ett oanvänt PCMCIA-fack, så den använder jag aldrig..

 

Lösningen: Jag satte en tejpbit framför det "infraröda ögat" på lappen!

-Den bootar inte längre i "onödan"!!!

 

Som sagt: Lite off topic, men jag retade mig väldigt på problemet när det dök upp!

 

Edit:

Jag spenderade timmar med att få en lösning på nätet för att "disablea" infraröda sensorn på lappen. Hittade nada. Tejpbiten är verkligen "low-tech", men den funkar! (Kom på den när jag låg och sov!)

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-07-13 19:45:37 av virtuosen2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2...Det vore trevligt om du startar en egen tråd, om du har något problem, istället för att "hoppa" in i en annan påbörjad, blir lätt ihoptrasslat :thumbsup:

 

 

 

//gästen Moderator för Bärbara datorer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är en service-manual skriven för tekniker och inte manualen för användare. Men det finns ett avsnitt Diagnostic Tools sidan 3-20 som beskriver hur man startar några olika tester av datorn (e-Diagtools) det kan ju vara intressant att kolla upp hårdvaran i datorn.

 

Kolla om du hittar något i General reference - Reference Guide på http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/DocumentIndex.jsp?contentType=SupportManual&lang=en&cc=se&docIndexId=64902&taskId=101&prodTypeId=321957&prodSeriesId=321850

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just därför jag skrev "lite off topic"..

 

Fast det KAN/Kunde ju vara så att frågeställarens laptop startar om, om frågeställaren har en Windows-Mediacenter-fjärr i samma rum (för annan dator)..

 

Min laptop, en HP, (egentligen samma som Compaq) betedde sig så knäppt på grund av windows-fjärren till HTPC:n.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ast det KAN/Kunde ju vara så att frågeställarens laptop startar om, om frågeställaren har en Windows-Mediacenter-fjärr i samma rum (för annan dator)..

"Om" det vore så, men tittar man på Intrezzio´s inlägg, så verkar det inte så, om nu inte Intrezzio kan verifiera att det är så?

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst. Enklaste lösningen (som antagligen funkar) är en "clean install" av OS.

 

OM:

1) det inte är hårdvarufel

2) "annat fel"...

 

"Annat fel" kan vara så knäppt att fjärrkontrollerna för microsoft som finns i samma rum som "lappen" orsakar att "lappen" krånglar....

 

 

MVH

-"doktor House"...

;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Manualer för "tekniker" finner jag oftast vara de mest matnyttigaste vid felsökning etc. av ens "köpta" datorer....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...