Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

TV-kort på PCI Express


Monshi

Rekommendera Poster

Är det värt det? Eller ska man ta ett på gamla PCI-bussen? Men å andra sidan planerar jag inte att ansluta något annat via vare sig PCI eller PCI-Express...

 

Det här kortet från Hauppage ser annars ganska trevligt ut tycker jag:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=197977

Via Komplett, i samband med köp av dator, får jag det för 850 kr. Bara aningen mer än ett 1300T som man då ansluter via PCI fast då med en betydligt mer begränsad fjärr.

 

Följer med en fjärr som man ansluter via USB, dvs enkelt att förlänga kabeln, och den ska fungera med MCE (i Vista).

 

 

Sedan är ju frågan om det ens fungerar med mitt nuvarande favvo-program Dscaler...

 

Är ju inte så mycket pengar så varför inte testa? Eller?

 

Edit:

Fast har det ens en chans att få plats i PCI-express porten på det tilltänkta moderkortet? Jag tvivlar.

http://www.komplett.se/img/p/200/347316.jpg

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

[inlägget ändrat 2008-07-11 15:25:13 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Okej, jag svarar mig själv åter. Satsade och är, relativt, nöjd.

 

Kortet, litet och lätt att installera. Låg-profil, dvs får med enkelhet plats i ett litet chassi (bra för HTPC).

Dubbel tuner i bemärkelsen digital och analog dock bara en antenningång vilket ger ett mindre problem för mig men inget egentligt problem att blanda analoga och digitala kanaler.

 

Mottagning

Analogt - godkänt, kanske lite blaskiga färger men det går ju enkelt att skruva upp om man så önskar.

Digitalt - inte helt oväntat hittar den ingen, ingen användbar, kanal via den billiga enkla antenn jag köpt på Clas Ohlson för några år sedan. Dvs en okänsligare mottagare än den, mycket bra mottagare, som sitter i Canal Digitals Combobox.

 

Programvara

WinTV - är vad man får. Fungerar ganska bra bara man vänjer sig vid det. Enkelt att pausa om man vill det, spela in/programmera har jag inte testat. En nackdel, fast det går kanske att stänga av, är att den alltid buffrar bilden och ligger därmed cirka två sekunder efter. Om TVn är påslagen i rummet bredvid på samma kanal blir det intressanta kanon-effekter.

 

Fjärrkontrollen för MCE - enkel, funktionell, stark IR (varför inte RF?). MCE trevligt men kedjan mottagning i dator -> MCE -> VGA -> TV ger inte samma kvalité som direktmottagning i TVn. Lite suddigare.

Utan fjärrkontrollens funktioner hade jag varit missnöjd med köpet. IR-ögat ansluts via USB och är därmed enkelt att förlänga. Genom ett nu förstorat hål i väggen (VGA-kabeln igenom) har jag IR-ögat i vardagsrummet.

 

MCE-problem - hur jekla dumma är de på MS egentligen? Eller vågar de inte göra det på riktigt av rädsla för konkurrensmyndigheter?

Utan avancerade registerhack går det INTE att använda två mottagare för kanaler i MCE. Dvs analoga och digitala kanaler samtidigt? Glöm det om du inte vill hacka i registret. Samma sak om du tar in signal via komposit/s-video, inte kan MCE ta in vanliga kanaler och denna samtidigt!

 

Nackdel, som går att leva utan - Dscaler fungerar ICKE med detta kort.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

[inlägget ändrat 2008-07-25 09:09:50 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...