Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bränna bok till CD


Wageniusads

Rekommendera Poster

Wageniusads

Hej,

Laddade ner en bok (inneh. 45 kap.) från DN i går för att bränna filerna till CD.

Tror jag försökte 5 el. 6 gånger för att bränna 2:a CDn men fick varje gång kap.1 (dom tidigare brända filerna)!

Har försökt att göra det på 2 olika datorer med olika bännare samt återstartat datorerna emellan försöken men icke.

Samma d-a filer (kap.) som jag brände på första skivan återkommer med en "dåres" envishet!

Varför?

Vad göra?

 

Mycket tacksam för ideér/hjälp.

 

Uffe

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket format är det på det du har laddat ner? Är det en ljudbok med mp3-filer? Eller något annat?

 

Hur gjorde du när du provade att bränna?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wageniusads

Hej,

 

Ja det var zip-ade MP3FILEr som jag zipade upp och sedan brände dom, 15 st åt gången.

Via funktionen "lägga till filer" i NERO6.

Uffe

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så om du startar om Nero, påbörjar ett nytt projekt (kommer itne ihåg vad det heter i Nero 6) och lägger till filerna 16-30 så får du i alla fall filerna 1-15?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wageniusads

Ja, tyvärr så fungerade det så.

Bytte t.o.m. dator och brännare men med samma trista resultat.

 

Uffe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter ju som om det spökar :)

 

Vet du att det verkligen är rätt filer som laddats ner?

 

Har du dem på två datorer kan du ju ta bort filerna 1-15 från den ena datorn. Då finns det ju ingen som helst möjlighet att de ska hamna på en skiva av misstag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wageniusads

Hej,

 

Jo nog verkar det som om det spökar.

Enligt vad man under bränningen kan se i NERO 6´s fönster så visas att rätt filer håller på att brännas.

 

För ordningens skull så skall jag börja om på (0) med filerna bara på den ena datorn samt kopiera över dom via ett USB-minne, katalog för katalog.

 

Det är ungefär som om man griper efter halmstån!

Men vad gör man.

Helt klart är att det verkar spöka.

Tyärr får man inte så mycken hjälp från NERO på dess hemsida.

 

Framför allt så tar det ju viss tid att leta!

 

Uffe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wageniusads

Hej igen,

 

Tror att jag har kommit på problemet (!).

Som förmodligen inte är ett problem.

Kom underfund med att trotts att vid filbränningen ett litet fönster som redovisar dom filer som bränns för tillfället visar ORIGINALETS titel som redovisas inte detta original-filnamn på den brända CDn utan där heteter det 1, 2, 3 o.s.v. upp till 16 om det är just 16 filer som jag har bränt.

Hoppas att jag inte har ställt till för mycket besvär.

Hoppas att jag har rätt i ovanstående påstående.

Det är ju i och för sig lite "knäppt" att man inte får med originalfilnamnet till den nya CDn.

Men så verkar det vara.

 

Uffe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Ett alternativt sätt

 

Ett sätt som fungerar åtminstone för DNs"Trollkarlen från Oz" är att ladda ner de tre delarna, Skapa en mapp som du kan namna .Packa upp de tre delarna i tur och ordning direkt till mappen och bränn mappen som en enhet.Alla delarna ligger i perfekt ordning på skivan och kan spelas upp utan problem.

 

LARSAS

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wageniusads

Hej,

Tack för din idé.

Använder Nero 6.

Den totala mängden data som skall brännas kräver ca 4 skivor!

Hur skall jag konfigurera Nero till att bränna max. filer på en CD och sedan "be" om en skiva till?

Har inte listat ut detta ännu.

 

Uffe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Trollkarlen är väl totalt 95 Mb Den nya Ur vulkanens mun.. blr väl ca 200 Mb så båda ryms ju på en CD inspelad i MP3 format .

 

Det måste betyda att du konverterar till det ursprunliga CD formatet audio CD därför att du ej kan spela upp CD i MP3?

 

Vill du behålla MP3 formatet så bränner man som data CD

 

Det jag kan tänka mig är att du sparat efter bränningen och sparningen poppar upp igen men det låter långsökt.

 

Jag provade på en dator här som har just Nero 6 med del 1 av "Ur vulkane...." som låg uppackad på hårddiskeni en mapp. Det var inget problem att i "skapa audioCD" dela upp den på fler CD Första CDn1-15, Andra CDn16-30 ,osv.

 

LARSAS

 

 

[inlägget ändrat 2008-07-12 13:25:03 av LARSAS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wageniusads

Hej,

 

Brände som DATA-CD men då gick det inte att höra på den i bilradions spelare!

Uffe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Det var ju synd ,men nu vet du i alla fall att BilCD n ej kan spela upp MP3 filer.

 

Tycker det är underligt att du ej får det att fungera att konvertera till audio CD.Bränner man Avsn.1-15 Avslutar bränningen utan att spara.Startar Express igen Ser till att avsnitt 16-30 läggs till (och inga andra) och bränner nästa skiva borde det fungera.

 

En möjlighet att testa är väl att helt installera om NERO 6 med en ny uppdaterad versionav den.Eventuellt först ta bort den gamla med "clean tool" som också finns i den förkortade länken nedan.Koden sparas kanske inte så skriv upp den.

 

http://shurl.org/OuSlQ

 

LARSAS

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-07-12 17:42:15 av LARSAS]

[inlägget ändrat 2008-07-12 17:59:57 av LARSAS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wageniusads

Hej och tack för all hjälp.

Jag har nu insett att bilstereon kan spela upp MP3-filer från CDn om den är inspelad som audo-cd.

Dock innebär detta att 45 kap. (från boken) kräver ca 4 CD-skivor för hela boken.

 

Att det av någon anledning inte fungerar om man spelar in CDn och dess MP3-filer som data så fungerar det inte i bilstereon!

 

Det är ju tråkigt då en CD med inspelade MP3-filer som data bara kräver en bråkdel av volymen (ca 90 Mb tror jag det var).

 

Att en CD med inspelade MP3-filer och som audio kräver hela 4 skivor.

 

Skulle vara intressant att få reda på varför denna "volymskillnad".

 

Tror nog att jag lägger projektet på "hyllan" tills vidare.

 

Uffe

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Ljudboken som vi laddat ner är hårt komprimerad (bitrate48Kb/s) det betyder att en CD skulle rymma mer än 30 t . När du bränner som data CD förändras inte det.Filerna är bara överflyttade till skivan.Men alla CD spelare kan inte läsa MP3 filer.

 

När du bränner som audioCD så konverteras MP3 filerna till ett annat format.I det formatet rymmer en vanlig CD ca 80 min(bitrate alltid 1411Kb/s).

Såna filer kan läsas av alla CD spelare.

 

LARSAS

 

[inlägget ändrat 2008-07-12 22:24:26 av LARSAS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är ju löst men...

 

När man bränner en audio-cd finns det ingen information om titlar och liknande med. Första filen blir "spår 1", nästa "spår 2" o s v. En Audio CD har helt enkelt ingen information om vad som finns på de olika spåren.

 

Det finns varianter på Audio CD som har mer information för varje spår.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/CD-Text

 

Jag tror det är ytterst ovanligt att CD-spelare stödjer CD-text.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wageniusads

Stort tack för alla era förklaringar.

Inser nu att jag måste bränna skivorna på ett lite mer "oekonomiskt" sätt!

Men kostar det så smakar det.

Helst skulle man ju vilja ha möjlighet att ansluta en s.k. "USB-sticka" till radion så skulle man kanske kunna göra det lite enklare.

 

Uffe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wageniusads

Hej igen,

 

Tyvärr tror jag inte att någon av "grejorna" som finns på länksidan.

Jag har nämligen ingen spelare där man kan använda en usb-pinne t.ex.

Grejorna som sidan gjorde reklam för kan ju inte användas om man bara har en vanlig bilradio i bilen även om den är försedd med CD-spelare.

Om jag inte har uppfattat sakerna helt fel!

 

Men tack för tipset i alla fall.

Uffe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Det var bara menat som en information att det på marknaden finns billig utrustning som gör att man kan lyssna på MP3 i sin bilradio.

 

Det finns en uppsjö alternativ att välja på.Spelare med sändare alt.sändare som ansluts till spelarens hörlursuttag.

 

LARSAS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejorna som sidan gjorde reklam för kan ju inte användas om man bara har en vanlig bilradio i bilen

 

Hmm, det är ju just det de kan? Det enda extra som behövs är en mp3-spelare med hörlursuttag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...