Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är det tillåtet att nämna någon annans IP i sin blogg


Tessan_2005

Rekommendera Poster

Tessan_2005

Hej

 

Det är en sak jag undrar och som jag vill ha svar på.

 

Är det tillåtet att nämna en enskild människas IP i en blogg? Någon här som vet om det är tillåtet eller inte? Det IP som nämns i en blogg är nämligen mitt IP och som lämnades ut av crew på DaStar till en helt vanlig medlem där.

 

Den blogg som hon använder loggar även IP på dem som postar kommentarer. Givetvis kommer jag att skriva till de ansvariga för blogg.se men vill veta om detta är tillåtet eller inte att nämna en enskild människans IP i sin blogg.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Ditt IP-nummer loggas överallt, så även här när du loggar in.

 

En privatperson kan inte få ut något alls av ditt IP-nummer mer än vilken ISP du har och i en del fall även länet där du bor. För att få mer information om personen bakom krävs det att Polisen spårar dig. Att din ISP lämnar ut informationen.

 

Straffskalan ska vara fängelse för att det alls ska hända något.

 

Kan inte se något olagligt i det alls. Om du skickat ett mail till mig hade jag kunnat se ditt IP-nummer och spåra dig till vilken ISP du har.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
En privatperson kan inte få ut något alls av ditt IP-nummer mer än vilken ISP du har och i en del fall även länet där du bor

I mitt fall kan man faktiskt få ut bostadsrättsnamnet som en del av uppslagningen, eller, snarare, kunde under Bredbandsbolagstiden iallafall.

 

Jag vet inte om det fortfarande går och jag bryr mig inte. Vill någon arg eforumare komma med baseballträ och knacka på för att de inte gillar mina åsikter så säger jag bara - Välkommen, hälsa på min Sushi-kniv.. Skulle MPAA komma så laddar jag även upp med potatisskalaren i den andra handen =)

 

Men som Stefan säger så bryter inte detta mot PUL om inga mer personliga uppgifter lämnas i samma veva.

 

Om du tycker det är obehagligt att ha din IP liggande där så bör det bara vara att kontakta ansvarig för bloggen och be dem redigera bort det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Är det tillåtet att nämna en enskild människas IP i en blogg

 

Har människor en IP-adress?

 

Om du tycker det är obehagligt att ha din IP liggande där så bör det bara vara att kontakta ansvarig för bloggen och be dem redigera bort det.

 

Snarare säga upp sitt bredband och aldrig mer sätta sig vid en dator.

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Har människor en IP-adress?

Japp, läkaren bränner in den innanför naveln när man föds, jag lovar. Gör ett lätt snitt med lämpligt vasst föremål och titta efter :)

 

Snarare säga upp sitt bredband och aldrig mer sätta sig vid en dator.

Det hjälper inte, numret finns ändå fastetsat under naveln.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Japp, läkaren bränner in den innanför naveln när man föds, jag lovar. Gör ett lätt snitt med lämpligt vasst föremål och titta efter

 

Oh, tack, jag som hela tiden trott det varit svårborttagen navelludd :)

 

Det hjälper inte, numret finns ändå fastetsat under naveln.

 

Jo, det hjälper på så sätt att man slipper nätuppkopplingen, men IP-adressen finns ju kvar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Jo, det hjälper på så sätt att man slipper nätuppkopplingen, men IP-adressen finns ju kvar.

Astra Zenecas nya piller "Belly-button-Cleaner" skall dock kunna rensa allt har jag hört.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Astra Zenecas nya piller "Belly-button-Cleaner" skall dock kunna rensa allt har jag hört.

 

Finns en del andra flytande preparat som åstadkommer samma resultat, kanske på kortare sikt, men vid regelbundet intag borde de ge samma resultat. En bieffekt är att man inte minns nåt efteråt.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Finns en del andra flytande preparat som åstadkommer samma resultat, kanske på kortare sikt, men vid regelbundet intag borde de ge samma resultat. En bieffekt är att man inte minns nåt efteråt.

Det funkar dessvärre inte.

Varje gång jag ställs mot väggen av någon för mitt drickande så köper de inte mitt argument att "jag måste radera mitt IP-nummer". Jag ska testa med kaustik soda istället =)

(hm, blev lite fredagstrådsraljerande här =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tycker det är obehagligt att ha din IP liggande där så bör det bara vara att kontakta ansvarig för bloggen och be dem redigera bort det.
Du kan även använda anonymiseringstjänster så som dold.se (betaltjänst) eller hidemysass.net (gratis)

http://dold.se/

http://hidemyass.com/

 

/Cluster

------------------------------------------------------

I do not fear computers. I fear the lack of them

--------> http://eforum.kicks-ass.net <---------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Cluster skrev:

Du kan även använda anonymiseringstjänster så som dold.se (betaltjänst) eller hidemysass.net (gratis)

http://dold.se/

http://hidemyass.com/

 

Annars finns andra proxytjänster online också. Bara att söka så hittas många. Kan inte garantera att det fungerar på alla tjänster överallt. En del kräver att man ska använda sitt eget IP-nummer och inte proxy.

 

Fast har man inget att dölja så undrar jag varför man ska gömma sig bakom en proxy t ex dold.se.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill påminna herrarna och damerna om att även om det är fredag så önskar jag att ni håller er till ämnet.

 

/cloudberry, moderator för juridik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...