Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Please! Hjälp önskas! Kan jag reklamera och hur? Bara strul!


AnnaK

Rekommendera Poster

Hej,

 

Hoppas hoppas någon har möjlighet att hjälpa mig! I am desperate!

 

Ni kan läsa tidigare strul i följande tre länkar nedan och ska också försöka sammanfatta problemet:

Köpte i mitten av februari en Dell Inspiron 1525 (Intel® Pentium-processor med dubbla kärnor T2330 (1,60 GHz, 1 MB L2-cache, 533 MHz FSB), Äkta Windows Vista™ Home Premium - svenska).

 

I februari, dag 1, efter att jag installerat program och bekantat mig med datorn blir skärmen svart med vit text. Kontaktade Dell, Åtgärd: en tekniker kom hit, bytte hårddisk, fick inte datorn att fungera, tog med datorn och bytte tangentbord och moderkort. Se Hjälp hjälp hjälp! Har min nya (från idag) laptop - //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1029857

 

I maj var datorn ovanligt seg, när jag försökte kolla antivirusprogrammet, starta om etc, så blev den tillsist så seg att den inte startade alls utan förblev med svart skärm. Kontaktade Dell, Åtgärd: var tvungen att blåsa om datorn (mjukvarufel). Den automatiska funktionen fungerade dock inte (de hade antagligen glömt installera det när de bytte hårddisk etc) varpå jag var tvungen att använda skiva och få hjälp av Dell eftersom man var tvungen att göra flera saker manuellt. “Kraschad (nästan ny) laptop? Skärmen blir svart!” - //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1049882

 

Vid flera tillfällen från dess har datorn betett sig märkligt. Jag har fått upp felmeddelande såsom ”värdeprocesser har slutat fungera” etc. Jag har på egen hand och med hjälp av IDG försökt felsöka. Flera gånger när jag hållt på med helt ”vanliga” saker såsom mail, word och Internet, så har datorn ”hängt sig” och skärmen har blivit blå eller svart och så har något felmeddelande visats. Varje gång har det dock gått att starta om eller lösa på något sätt. Se länk 3. “Värdeprocesser slutat fungera - viktigt?” - //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1057017

 

Så i morse hände det igen!

Grå skärm, vit text: ”Det gick inte att starta windows, detta kan bero på en ändring i maskin eller programvara som har utförts nyligen. så här korrigerar du problemet: 1. sätt i installationsskivan 2. välj språk 3. klicka på reparera eller om du ej har installationsskiva kontakta systemadministratör eller datortillverkaren. vidare står det Fil: ntoskrnl.exe, Status: 0xc0000098, Information: det gick inte att läsa in windows eftersom en fil som krävs saknas eller är skadad. Jag kontaktade just Dell som säger att jag har ett mjukvarufel i windows varför jag behöver installera om den. De kan skicka en guide för detta via mail.

 

Jag känner nu att jag vill reklamera datorn. Det måste väl bero på något att det blir fel? Jag har aldrig varit med om så mycket fel på en dator (vare sig laptop eller stationär). Dell supporten säger att det kan bli svårt att reklamera eftersom jag gjort ett företagsköp. Snälla, vad säger ni och vad tror ni? Vad bör jag göra? Ska jag verkligen blåsa om den igen? Datorn är ett halvår gammal. Jag är så sjukt missnöjd och besviken och får asmycket strul på grund av detta (även om jag har säkerhetskopierat nyligen, dock ej igår… så en del blir jag av med). Råd från er, vad ska jag göra och vad säger jag om jag kontaktar Dell. Tack snälla på förhand!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Problemet som dök upp för dig i morse hittar jag bara när det gäller SP1 till Vista. SP1, är det något du installerat?

 

SP1 lär fungera att installera utan problem på ett "rent" system läste jag i ett forum när jag googlade runt. Annars kan det bero på språkpaket, men om det kan säkert Maratonmannen mera om. :-)

 

Verkar annars vara ett riktigt måndagsex du fått tag på. Hurvida du kan reklamera borde stå i Dells avtal som du säkert fått, men som man slarvigt nog aldrig läser.

 

I övrigt hoppas jag att du är noga med att installera om utan att vara uppkopplad mot nätet. Jag menar så du inte får in virus och annat skräp, som orsakar alla dessa problem. I alla fall dom senaste, som Dell hävdar är mjukvarurelaterat.

 

...och att du besöker WindowsUpdate för att hämta hem senaste uppdateringarna.

 

Har varit med om många som skriker över att deras dator är kass, och när man sedan kollar den är den full med virus, trojaner och skit. Folk som jag hjälpt IRL.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack snälla för din hjälp! Jag har inte installerat något nytt. Det som hände i morse var att när jag stängde av så gjordes automatiska uppdateringar. Dvs man kan välja att stänga av eller uppdatera och sedan stänga av. Det var efter detta det hände.

 

Vad är SP1 förresten?

 

Så om jag installerar om så är att som fanns på datorn borta eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dell supporten säger att det kan bli svårt att reklamera eftersom jag gjort ett företagsköp.
Menar du att datorn är köpt av ett företag?

För reklamationsrätt är väl något som står i konsumentköplagen och den gäller inte köp av företag.

 

Har du kört något test av RAM-minnet i datorn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dell supporten säger att det kan bli svårt att reklamera eftersom jag gjort ett företagsköp.

Menar du att datorn är köpt av ett företag?

För reklamationsrätt är väl något som står i konsumentköplagen och den gäller inte köp av företag.

 

Har du kört något test av RAM-minnet i datorn?

 

Hej. Jag har en enskild firma så jag köpte den så. I så fall tror jag det kan vara köplagen som gäller men även då har man ju rätt att reklamera vid fel. http://www.ekonomikonsulter.se/koeplagen.asp Köplagen är dispositiv. Dvs det går att i köpeavtalet avtala bort lagens bestämmelser. Om detta inte är gjort reglerar köplagen fel på vara också. Jag vill dock skaffa mig mer "kött på benen" före jag kontaktar Dell eftersom chattsupporten endast svarade att "det är ett mjukvarufel" som om hoppla shit happens och det jag behöver göra är att blåsa om datorn.

 

Helt ärligt är jag helt förtvivlad eftersom jag haft så mycket strul och jag är egentligen inte så kunnig på sånt här utan varit tvungen att lära mig. Nu har jag dock fått massa uppdrag (delikat problem :-) i mitt företag och har absolut inte tid med datastrul! Så mycket input jag kan få är bra! Vad säger jag när jag vänder mig till Dell? Jag har beställt ut logg från de tillfällen jag kontaktat dem när det varit fel på datorn eftersom chattsupporten inte fick lämna ut dessa uppgifter (orsak, kan hamna i fel händer ??).

 

Nä, jag har aldrig kört någon test av RAM-minnet. Nu vet jag inte om det går att göra det heller iom att det "kraschat". Eller, går det??

 

Tacksam för hjälp!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I så fall tror jag det kan vara köplagen som gäller men även då har man ju rätt att reklamera vid fel.
Bra!

I så fall lär det du skrev om vad som hände dag 1 vara en reklamation och Dell avhjälpte felet. När det gäller konsumentköp så har en tillverkare tre gånger på sig att reparera en vara innan man har rätt att få en ny vara eller häva köpet.

 

Nä, jag har aldrig kört någon test av RAM-minnet. Nu vet jag inte om det går att göra det heller iom att det "kraschat". Eller, går det??
Ja då, både test av RAM-minne och hårddisk går att göra utan fungerande Windows. Du hittar ett minnestestprogram på http://www.memtest.org/ eller om du vill ha en CD med flera testprogram http://www.ultimatebootcd.com/ (tar dock betydligt längre tid att ladda ner. På memtest-sidan så väljer du Download - Pre-Compiled Bootable ISO (.zip) om du vill göra testet från en CD.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Åh tack för hjälpen! Jag återkommer med rapportering. Troligen söndag eller i nästa vecka. Men, jag förstår inte riktigt hur jag ska göra. Går jag in på ex http://www.memtest.org/ från en annan dator och bränner på cd och använder den cd på laptopen. I så fall, hur startat jag cd:n på laptopen. Det enda som kommer upp är den där svarta skärmen. Tacksam för lite ledtrådar!

 

På Dell svarade de när jag kontaktade den denna gång att: Eftersom felet beror på mjukvara så kan jag bara rekommendera en ominstallation.

 

Vad tror du/ni om det?

 

Det låter liksom som om man inte kan reklammera pga mjukvarufel, men det felet beror väl på något? Eller? Öh, jag kan inte tillräckligt, men det känns ju inte rätt att behöva blåsa om datorn två ggr på mindre än ett halvår, eller?

 

Tacksam för mer input!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
På Dell svarade de när jag kontaktade den denna gång att: Eftersom felet beror på mjukvara så kan jag bara rekommendera en ominstallation.

 

Vad tror du/ni om det?

 

Det låter liksom som om man inte kan reklammera pga mjukvarufel, men det felet beror väl på något? Eller? Öh, jag kan inte tillräckligt, men det känns ju inte rätt att behöva blåsa om datorn två ggr på mindre än ett halvår, eller?

 

Om nu Dell hävdar att det är mjukvarufel, så kan man undra vad det är för mjukvara som strular. Kan Dell svara på det?

 

Är det något av deras program som strular?

 

Tillverkarna är generösa med att stoppa in en massa strunt i installationen, som dom tror användarna behöver.

 

Av den anledningen är det nästan bäst att köpa en fullversion av t ex Vista. Blåsa datorn och installera istället fullversionen. Då lär du slippa allt strul alias Dell kallar mjukvarufel.

 

Det är verkligen inte normalt att behöva blåsa datorn så ofta på grund av mindre strunt saker.

 

Vad är SP1 förresten?

 

Så om jag installerar om så är att som fanns på datorn borta eller?

 

SP 1 är en samling patchar som MS samlat ihop under ett år tillbaka, och då skapat ett SP (Service Pack) av. Även en del mindre rättningar, nykomna sådana finns med oftast.

 

Ja, installerar du om allt från början med formatering tömmer du datorn på allt du har i den nu.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack snälla för råd! Jag har ännu inte gjort något med datorn för jag vill kontakta Dell först och försöka få dem att ta ansvar. Antingen reklamera datorn eller lämna ifrån mig den och få den fixad. Det tog mig för övrigt två fulla dagar senast att fixa allt (det går säkert snabbare om man är mer van).

 

Frågan är bara hur jag ska agera gentemot dem och vad jag ska säga. Om de säger flummigt "inte vårt ansvar, det är ett mjukvarufel, och du får blåsa om datorn, vi kan maila hur du gör" så vet jag liksom inte vad jag ska säga. Det är ju inte min hemmaplan liksom. Även om jag har en känsla för att det här är tokigt och att det inte borde vara så mycket fel. Råd? Tips?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Frågan är bara hur jag ska agera gentemot dem och vad jag ska säga. Om de säger flummigt "inte vårt ansvar, det är ett mjukvarufel, och du får blåsa om datorn, vi kan maila hur du gör" så vet jag liksom inte vad jag ska säga. Det är ju inte min hemmaplan liksom. Även om jag har en känsla för att det här är tokigt och att det inte borde vara så mycket fel. Råd? Tips?

 

Tja, nästa borde i så fall vara Konsumentombudsmannen (KO) där du bor. Skriv ned precis allt som hänt vad gäller datorn. Bifoga allt Dell skrivit o s v.

 

Vänta sedan på vad KO säger och anser.

 

Forsätt sedan till ARN. Gör samma sak där.

Trillar ett brev från ARN in hos Dell kan det hända att dom eventuellt ringer upp dig. Jag skulle råda dig att ha den diskussionen via mail med dom istället. Spara allt som skrivs, så att du har dina ess i rockärmen om det skulle bli mera strul med Dell.

 

Om du nu inte kan banda allt som sägs via telefon förstås.

 

Så gjorde jag när jag kände mig orättvist behandlad för två år sedan. Dock inte med en dator utan en struntsak som ett grafikkort. Slutade med att jag fick mina pengar tillbaka och grafikkortet returnerades. Något som jag tidigare snarstucket inte skulle få tillbaka.

 

ARN gjorde att det blev blåslampa där bak på berörd butik.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går jag in på ex http://www.memtest.org/ från en annan dator och bränner på cd och använder den cd på laptopen.
Ja

Om datorn inte automatiskt startar från CDn så behöver du gå in i BIOS-inställningarna och ändra så att den startar från CDn i stället för från hårddisken. Det varierar vilken tangent man ska trycka på under uppstarten, ofta så står det längs någon kant, t ex Press Del to Enter Setup eller F2 = Setup (för att ta det som har stått på mina två gamla Dell). Om det inte står något på skärmen så kolla i manualen.

 

Det låter liksom som om man inte kan reklammera pga mjukvarufel
Eftersom det inte blir problem direkt efter en ominstallation utan efter ett tag så anser Dell troligen att det beror på något du gör med datorn (t ex något du installerar/uppdaterar) och inte på ett fabrikationsfel (fel som finns vid leveransen).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Hallå,

 

Bara en uppdatering. Ringde Dell igen efter att jag fått diverse tips här. Fick en annan hjälp denna gång. Personen jag pratade med då ville att vi skulle felsöka och se om vi kunde reparera. Använde CD skiva och instruktioner via telefon och positiva nyheter - det gick att reparera. Teknikern trodde att mitt fel hade med automatisk uppdatering att göra (han hade haft flera liknande fall) och rekommenderade att jag stängde av den automatiska uppdateringen. Superskönt att det gick att lösa på så sätt och att jag slapp blåsa om den, det besparar mig en massa besvar. Men borde inte den automatiska uppdateringen kunna fungera. Eller är den bara av ondo? Har ni automatisk uppdatering?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har funktionen inställd på att meddela mig att det finns uppdateringar men låta mig bestämma om de ska hämtas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, tack för svar. Jag tycker att det kan vara svårt att avgöra vad jag ska uppdatera och inte dock....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar nog installera det mesta, men då kan jag göra det på en tid som passar mig, t ex när jag inte ska använda datorn på ett tag och det inte gör något om datorn behöver startas om efteråt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...