Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
minismood

Få bort mellanslag

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en lång lista med femsiffriga koder,

A1: 00001

A2: 00002

A3: 00003

osv.

Problemet är att det är två mellanslag bakom varje kod som gör att det inte går att använda koderna i en formel.

Jag har försökt med RENSA (även STÄDA) och den tar bort ett (1) mellanslag och när jag sedan kopierar och klistrar in special Värden och kör RENSA en gång till för att få bort det återstående mellanslaget tar RENSA inte bort det, vilket gör att koderna fortfarande inte går att använda i en formel.

Hjälp! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

testa

=TEXTNUM(A1)

eller, om du vill vara riktigt brutal

=TEXTNUM(STÄDA(RENSA(A1)))

Om det inte fungerar så är problemet förmodligen att dina "mellanslag" är något riktigt konstigt tecken. Då kan du testa att gå in i en cell och kopiera de 2 första tecknen. Sen kör du en ersätt (CTRL+H) där du klistrar in de 2 okända tecknen och ersätter med ingenting.

Om det inte går att klistra in tecknen så kan du kolla vad det är med hjälp av

=KOD(A1)

respektive

=KOD(EXTEXT(A1;2;1))

"Vanliga" mellanslag har kod 32. Om du vill klistra in det i sök efter så kan du använda alt-tangenten + teckenkoden. Typ: [Alt]+032

En sista lösning (kanske den bästa vid närmare eftertanke) är att använda:

Data->text till kolumner->avgränsade->blanksteg (dvs om minst ett av dina tecken är ett riktigt blanksteg)

Om alla dina siffror är 4 tecken långa så kan du till och med använda fast bredd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Prova att multiplicera med 1, vilket gör att XL evaluerar innehållet i en cell.

mvh

/Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De osynliga tecknen har kod 160 men jag klarade inte riktigt av att söka efter det sedan. När jag håller in ALT går det inte att skriva någonting i sökrutan. Har jag missförstått...?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jihooo! :)

Det löste sig, när jag sökte efter kod 160 på google hittade jag en annan tråd i eforum.

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=566648

Jag använde sedan formeln: =TEXTNUM(BYT.UT(A1;TECKENKOD(160);""))

i hela listan och tog sedan klistra in special värden.

Tack så mycket för hjälpen!

[inlägget ändrat 2008-07-09 13:42:35 av minismood]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så bra att det löste sig.

Bara för arkivet: Jag var lite otydlig på sök/ersätt. Om du vill skriva in teckenkod 160 (hårt blanksteg) så håller du nere ALT och skriver in 0160 med det numeriska tangentbordet (det till höger, som inte finns på en bärbar). När du släpper upp Alt-tangenten så skrivs tecknet in (jag glömde alltså att nämna den inledande 0:an och att du måste använda det numeriska tangentbordet, smådetaljer :)...).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...