Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spara i Mass Effect


Anjuna Moon

Rekommendera Poster

Anjuna Moon

Har nyligen börjat spela Mass Effect på min laptop och njuter hittills av KOTOR-skaparnas skapelse, men har upptäckte ett irritationsmoment. Rätt som det är är Save-knappen i menyn utgråad och det går inte att spara sin progress. När detta händer fungerar inte heller Quicksave (ger bara meddelandet Quicksave failed).

 

Är detta en bugg eller är det bara avsett att irritera, för det finns inget värre än att, i spel som dessa, behöva hoppa tillbaka (om än bara en liten bit) i handlingen och behöva upprepa alla konversationer, upgrades och vad man nu gjort. Börjar faktiskt fundera på att avinstallera spelet, eftersom detta tar alldeles för mycket tid (det är ju en tidskrävande typ av spel redan som det är)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår vad du menar och fenomenet är på intet sätt nytt utan återfinns redan i det tio år gamla Baldur's Gate (också från Bioware). När jag i Mass Effect först råkade ut för detta ytterligt irriterande fenomen av typen "film, konversation, action, död – LADDA – film, konversation, action, död – LADDA – film, konversation, action, död – LADDA..." tänkte jag bara uppgivet att "har de behållit detta förbannade system.?!". :thumbsdown: I Mass Effect är det liksom i BG inte möjligt att spara i actionsituationer...

 

Ska erkänna att även jag vid ett tillfälle fick tankar om att avinstallera spelet, tänkte att "på det här sättet går det ju inte ens att spela det", men genomled upprepningarna och har hittils verkligen inte ångrat mig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
men genomled upprepningarna och har hittils verkligen inte ångrat mig.

Jag ska nog försöka genomlida det jag också, för jag ser en stor potential i spelet. Gillar verkligen deras omarbetade konversationssystem.

 

Ett annat litet irriationsmoment är att man måste hålla ned paus/strategi-tangenten i strider när man vill byta vapen o dyl. Hade gärna haft möjlighet till toggling där.

 

I övrigt är jag glatt överraskad att spelet rullar på väldigt bra på min T60, även om jag fått dra ner något på skuggor, partiklar och texturer. Väldigt positivt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska nog försöka genomlida det jag också, för jag ser en stor potential i spelet.

Hur blev det med det, orkade du stå ut? :)

 

Gillar verkligen deras omarbetade konversationssystem.

Helt suveränt. :thumbsup:

 

Ett annat litet irriationsmoment är att man måste hålla ned paus/strategi-tangenten i strider när man vill byta vapen o dyl.

Kanske har de gjort så för att man inte är ensam hela tiden utan även har med sig ett par kompisar för vilka man också styr beväpning, användande av "mass effekter" o s v. Men jag kan tycka att det ständiga (och nödvändiga) fipplandet med hela gängets utrustning stör flytet i spelet... Fast kanske är det egentligen petitesser?

 

I övrigt är jag glatt överraskad att spelet rullar på väldigt bra på min T60, även om jag fått dra ner något på skuggor, partiklar och texturer. Väldigt positivt.

Utan att ha prövat det på nån något långsammare maskin (för spel) har jag ändå fått uppfattningen om att det borde flyta otroligt väl även på dem. Har samtidigt spelat det två år äldre rollspelet Gothic 3 som jämförelsevis är otroligt segt, lååånga laddningstider etc.

 

Jag kör fortfarande och helt i onödan dual boot mellan XP och Vista (har bara inte orkat avlägsna XP-disken ännu), Gothic 3 var installerat under XP men Mass Effect ligger under Vista. Det senare baseras nämligen på Unreal Engine 3 vilken stödjer DirectX 10. Därmed inte sagt att ME per automatik också har DX10-effekter, men iaf... Till exempel Bioshock använder samma motor samt just sådana effekter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Återkommer imorgon med lite mer kommentarer, måste springa iväg till taxi nu, en date väntar (roligare med tjejer än dataspel =)

Ha en bra kväll

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
I Mass Effect är det liksom i BG inte möjligt att spara i actionsituationer..

Nu börjar jag bli riktigt less på det här spelet. Det fungerar ju inte att spara ens i vanliga situationer heller. Har precis suttit och spelat tre timmar i The Citadel, där man i princip bara går omkring och samlar info och utför lite fredliga uppdrag. Men inte f-n gick det att spara någonsin. Till slut kommer en actionsekvens, jag blir dödad och tre timmar spel är till spillo.

 

Nu ger jag upp detta spel,sånt där har jag verkligen inte tid med.:thumbsdown:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungerar ju inte att spara ens i vanliga situationer heller.

Du verkar inte vara ensam om att ha råkat ut för det... :-/

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=255728

 

I tråden antyder någon om att det beror på startfilen, och att problem uppstår vid just Citadel, så testa med en annan... ;-) Pratet om att man måste flytta savemappen hit eller dit är nog just bara det; prat. Jag har lirat igenom hela spelet utan att ha råkat ut för några problem alls...

 

Nu ger jag upp detta spel...

Kanske låta det gå en tid tills lusten faller på igen..? Spelet var ju så bra från början till slut och det allra bästa var just slutet tycker jag. Ett mera filmiskt spel har jag aldrig tidigare varit med om. Bioware är mästare och rollspel min favorit och längtar därför så jag spricker efter deras kommande Dragon Age! Att det också ska stödja DX10 är ju inte helt fel. :-)

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_games_with_DirectX_10_support#Upcoming_games

 

P.S. Rollspeltips under tiden: The Witcher (gärna Enhanced Edition) – ett annat mästerverk från polska CD Projekt RED. :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske låta det gå en tid tills lusten faller på igen.

Nja, lusten finns ju som f-n, men man kan ju inte sätta sig och spela när man inte har en aning om det ens kommer gå att spara sin progress. Det finns ju inget värre än att behöva gå igenom tre timmars dialoger, uppgraderingar och springande hit och dit som man redan gjort tidigare.

Får se om jag hittar någon teknisk lösning på detta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet verkar vara löst. Jag laddade ner en fix från TPB och nu kan jag spara så det sprutar om det.

Tydligen fanns inte Quicksave-funktionen i konsollversionerna, så portningen till PC verkar ha lidit av lite barnsjukdomar.

 

Underbart spel!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tydligen fanns inte Quicksave-funktionen i konsollversionerna, så portningen till PC verkar ha lidit av lite barnsjukdomar.

Kanhända att det är så men jag tyckte annars att Mass Effect var en av de (alldeles för få) portningar som har lyckats suveränt. Det vanliga är annars att man får använda sig av orden konsolhandikappade spel. Men så kommer mellan varven de riktiga guldkornen var inte bara styrningen i PC-versionen sitter som en keps utan där man också har tagit tillvara på PC:ns större resurser med bättre grafik etc. T ex har jag nu Gears of War liggandes i väntehögen var de inte bara har lagt in DX 10-stöd (360 fixar ju inte det) utan även mer material i spelet – mer av spelet helt enkelt. PC-spelarna får ju vanligen vänta på spelen men det gör ingenting alls när de gör på det här sättet – bara att spela nå't annat under tiden, finns hur mycket som helst som man aldrig ens kommer att hinna med.

 

Underbart spel!

Har du kommit långt? Det är få om ens något spel som lyckats gripa tag i mig som Mass Effect gjorde. Omgivningen försvann helt och man var bara ett med spelvärlden – bättre verklighetsflykt än vad den bästa fyllan kan åstadkomma! :)

 

P.S. Secondary objectives kan bli lite enformiga (även om jag älskade striderna) men för att använda sig av en löjlig kliché så: "även solen har sina fläckar". ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kommit långt?

Förutom en del side-quests (Jag har säkert ett tjogtal side-quests som jag inte tagit tag i än) så har jag av huvudmomenten avklarat, i tur och ordning, Eden Prime, Citadel, Feros och Noveria (där den sistnämnda var den bästa). Hur långt har jag kommit då?

 

Förresten, är det en ren gissning att bestämma sig för vilken kompetens man skall ta med sig på uppdrag? Ibland kan man ju inte slutföra uppdraget för att man saknar rätt kompetens och måste ta sig tillbaka till moderskeppet och hämta en annan följeslagare.

 

Det är få om ens något spel som lyckats gripa tag i mig som Mass Effect gjorde. Omgivningen försvann helt och man var bara ett med spelvärlden – bättre verklighetsflykt än vad den bästa fyllan kan åstadkomma!

Håller helt och hållet med, det är ursvårt att lägga ifrån sig det och få någon nattlig sömn - "Ok, nu får det vara nog, tillbaka till Normandie sen sparar jag och släcker ner.". Väl tillbaka på Normandie - "Än, vafan, den side-questen verkar kort, den hinner jag nog med också. Rätt som det är är det dags att gå till jobbet =)

 

Mako:n är f.ö hur cool som helst. Att bränna omkring på månen nedför stup hursomhelst och alltid landa på rätt köl till slut, vilken rallykick alltså!!! :thumbsup:

 

Nu ska jag återgå till spelet...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur långt har jag kommit då?

Ganska långt (tyvärr?), spelet hörde inte bland de längre rollspelen man har spelat. Fast man kanske ska se det lika mycket som en taktiskt shooter också..? Och en som jag tyckte hade för lätt svårighetsgrad på Normal, bortsett från det idiotiska upplägget vid bossarna.

 

Förresten, är det en ren gissning att bestämma sig för vilken kompetens man skall ta med sig på uppdrag?

Jag tror det, åtminstone blev det mest chansningar för mig... :-/ Men lite knasigt är det att vara tvungen att återvända till skeppet bara för att det råkar visa sig att fel följeslagare är med. I Kotor har jag för mig man kunde byta ut en följeslagare direkt på stället – ganska orealistiskt men ändå bekvämt. :-)

 

Mako:n är f.ö hur cool som helst. Att bränna omkring på månen nedför stup hursomhelst och alltid landa på rätt köl till slut, vilken rallykick alltså!!!

Ja det är inte varje dag man har bränt omkring på månen, studsandes uppför berg och nedför stup och med jorden uppstigen på himlen! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ganska långt (tyvärr?), spelet hörde inte bland de längre rollspelen man har spelat

Ok, synd. Vad är det för content förresten man ska kunna tanka från nätet? Är det fortsatta kampanjer eller?

 

Är det förresten någon mening att sen spela om spelet och satsa på att bli Renegade istället (är det egentligen någon skillnad?). I KOTOR var det ju rätt stor skillnad på dialogerna mellan gott och ont val.

[inlägget ändrat 2008-09-24 21:03:49 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste nu att det ska komma en uppföljare nästa år och att en tredje del är i pre-production. De verkar även planera fler uppföljare efter det och har sagt att man bör spara sina save-games från ettan då 2:an kommer att kunna nyttja ens progress.

Låter som mycket kul kommer komma ur detta företag under lång tid framöver

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för content förresten man ska kunna tanka från nätet? Är det fortsatta kampanjer eller?

Justja där påminde du om nå't! Bring Down the Sky blev klar för hämtning nångång efter att jag hade blivit färdig med själva spelet. Kollade och mycket riktigt ligger den här i en mapp på disken... Men jag har aldrig installerat filen (som är 309MB) och kan tyvärr inte svara på vad det egentligen är för något. Har iaf för mig att det skulle vara nya uppdrag eller liknande..? Hade spelet varit installerat så skulle det såklart ha gått snabbt att kontrollera det men men... avinstallerar så fort jag är klar med ett spel, inte p g a platsbrist utan för att jag inte vill att datorn ska ha så mycket onödigt installerat.

 

Är det förresten någon mening att sen spela om spelet och satsa på att bli Renegade istället (är det egentligen någon skillnad?).

Jag vet inte, har aldrig tänkt på det!? Men det skulle ju innebära grymt återspelningsvärde och att jag i så fall nog kommer återinstallera spelet ganska snart..! :-) Och att spela som ond(?) är faktiskt mycket roligare istället för att fjanta runt med silkesvantarna! ;-)

 

Så kommer vi till kärnproblemet: tiden! Högen med väntande spel växer sig snabbare än det finns tid att beta av den. Och säkert är det så hemma hos dig också!? :-)

 

P.S. Är The Witcher (suck, ytterligare ett spel man inte haft ordentlig tid för) förresten nå't du har sneglat på? Även om det bygger på en våldsamt modifierad NWN 2-motor så är åtminstone kameran på plats som den ska och inte såsom den helt vansinniga karusellen i nämnda spel.

 

P.S. 2: poäng för den extremt goda nyheten om uppföljare! :thumbsup::):thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är The Witcher (suck, ytterligare ett spel man inte haft ordentlig tid för) förresten nå't du har sneglat på

Ja, jag tittade faktiskt på lite screenshots tidigare ikväll och tror att det blir nästa spel jag ger mig på, men jag funderar även på Stalker:Clear sky. Får se vilken det blir. Därefter blir det garanterat Mass Effect igen som Renegade.

 

Apropå Bring Down The Sky: "A batarian extremist group has hijacked a mobile asteroid station in the Asgard system, setting it on a collision course with the nearby colony world of Terra Nova. Only Commander Shepard can save the millions of innocent civilians before the asteroid completes its deadly descent. "

 

Den skall ta ca 90 minuter att spela, så det är väl att jämföra med ett av huvuduppdragen i ME. Men det verkar ju som att det bara är den första i en rad av gratis-tillägg som skall komma.

 

poäng för den extremt goda nyheten om uppföljare!

Poäng själv för att du peppade mig att inte ge upp Mass Effect helt och hållet i början när inget fungerade. Vilken upplevelse jag hade missat. :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag tittade faktiskt på lite screenshots tidigare ikväll och tror att det blir nästa spel jag ger mig på, men jag funderar även på Stalker:Clear sky.

I början av veckan damp både Clear Sky och Crysis: Warhead ner i min brevlåda! :-) Har spelat Warhead litegrand och det verkar grymt lovande men har tänkt spela klart andra spel först... Men apropå det spelet så påminde det mig om nånting jag har för mig Stålis har surrat om för inte så länge sen; att 512MB på kortet helt enkelt är för låg mängd vid inställningen Very high.

 

För ofta stannar spelet bara upp, inte på sätt som vid för låg mängd RAM och disken då tuggar, utan allt står bara tyst och stilla ibland i flera sekunder och enda förklaringen måste vara att data då skyfflas om i grafikkortens minnesbuffertar. Kanhända måste jag redan byta ut mina fina HD4850 till kort med 1024MB minne... :-( Fast det är inte några problem när man inte har barn... finns då hur mycket resurser som helst över till sådana här livsviktiga ting. ;-) Hm, jo jag måste få reda på exakt hur det ligger till med det här... och då kommer mina förslag i forumet Grafikkort säkert att börja se lite annorlunda ut...

 

Man kan fortfarande iaf se påståenden som typ "det finns inga datorer som klarar Crysis på högsta" men det är iaf skitsnack och de människorna har då knappast ens prövat spelet på nån lite bättre presterande maskin utan sitter väl kvar med sina GF 6-kort eller 8600GT/S eller liknande. Men oj vad jag började snacka skit nu..! ;-)

 

Den skall ta ca 90 minuter att spela, så det är väl att jämföra med ett av huvuduppdragen i ME. Men det verkar ju som att det bara är den första i en rad av gratis-tillägg som skall komma.

Sånt gillas! :thumbsup: Och fler exempel finns; bland annat The Witcher som jag har tjatat om har ju nu släppts i en "enhanced edition" med ett par extra uppdrag, ytterligare buggfixar, finputsning på grafiken etc. Det var antagligen ett affärsmässigt beslut för att förlänga livslängden på spelet och tidsperioden att kunna sälja det. Men de som har köpt spelet före EE, däribland jag, får tanka hem detta extramaterial helt kostnadsfritt och man kan då se det som att de nu får mer prylar som de från början inte ens har köpt och betalat för. :thumbsup:

 

P.S. När ska man skriva "de" och när ska man skriva "dem"? :-P

 

EDIT:

Har spelat Warhead under hela torsdagkvällen och kunnat konstatera att 512MB på grafikkorten (Crossfire så därav plural) faktiskt inte har varit för lite utan det flöt på bra i Very high (Vista64 och DX10), även när det har varit så hektiskt som det kan bli i spelet (massor på skärmen och frågan om överlevnad handlar om millisekunder :-)).

 

[inlägget ändrat 2008-09-26 05:14:13 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men apropå det spelet så påminde det mig om nånting jag har för mig Stålis har surrat om för inte så länge sen; att 512MB på kortet helt enkelt är för låg mängd vid inställningen Very high.

Crysis har mina burkar bara våta drömmar om att kunna köra, ens på låga inställningar, så det får vänta tills nästa nyinköp av dator.

 

Resten av ditt inlägg handlade mest om Crysis, men skriv gärna lite mer om The Witcher, så jag vet om det är något jag vill ge mig på eller ej.

 

P.S. När ska man skriva "de" och när ska man skriva "dem"? :-P

Hehe, ja det är inte alla som tycks klara av det. För mig sitter det i hjärnbarken, men jag minns inte varför. Generellt tror jag att "de" används för ackusativa objekt och "dem" för dativa objekt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Generellt tror jag att "de" används för ackusativa objekt och "dem" för dativa objekt.
De för subjekt i alla fall. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Resten av ditt inlägg handlade mest om Crysis, men skriv gärna lite mer om The Witcher, så jag vet om det är något jag vill ge mig på eller ej.

Ja som vanligt spårar jag ur och börjar prata om blått när andra pratar om orange! ;) Men visst kan jag prata om The Witcher, hade t o m kunnat skriva en recension om jag bara hade spelat klart det, men har som jag kan bedöma åtminstone en trejdedel kvar att spela. :)

 

Storyn är ovanlig och bygger inte på de där klassiska (uttjatade) orcherna, trollen med mera – allt lånat från Tolkien du vet – utan baseras istället på författaren Andrzej Sapkowskis noveller (också polack liksom utvecklarna bakom spelet).

 

Inte heller bygger handlingen på den klassiska kampen mellan gott och ont (tycker jag), men man ställs ändå inför val i spelet, val som för med sig konsekvenser. Spelvärlden är därför tämligen dynamisk och det som sker eller inte sker i den är mycket beroende av spelarens handlingar och beslut.

 

Att spelet baseras runt redan färdiga noveller märks, det märks tydligt när spelutvecklare tar på sig rollen som och låtsas vara manusförfattare, lika tydligt märks det när verkligt professionella författare ligger bakom handlingen och händelseutvecklingen i spel. The Witcher tillhör de senares kategori. Spelet är en "interaktiv bok", en mycket intressant och ganska mörk sådan. Spelarens karaktär (man får inte välja) är stenhård, inte som en "tjena mannen"-töntig fjant till gatusnubbe, utan verkligt hård och det i enbart positiv bemärkelse. :)

 

Grafiken finns det ingenting att anmärka på utan är en riktigt vacker och modifierad version av som redan sagts NWN 2-motorn. Spelmekaniken och interagerandet fungerar mycket bra, bättre än i NWN 2. Striderna är kul och i realtid (inte turbaserat som i sagda spel) och kräver lite mer aktivitet av spelaren.

 

Ljudet är riktigt bra och röstskådespeleriet förstklassigt. Och spelet fixar EAX 4.0 vilket gör världen ännu mer levande (det kräver minst EAX 4.0 av ljudkortet så de kort som inte klarar den standarden kan naturligtvis inte använda EAX i spelet, men har man bara ett gammalt Audigy från 2001 och med någorlunda färsk drivrutin, och under Vista så även ALchemy, så fixar det ju sig).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket och poäng för den presentationen. Ja, det låter forfarande mycket intressant, så jag tar och spikar det valet som nästa spel.:thumbsup:

 

Nu är det kväll och dags att lira klart ME.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket och poäng för den presentationen.

Buhuu jag fick ju ingen poäng du bara luras..! ;)

 

Ja, det låter forfarande mycket intressant, så jag tar och spikar det valet som nästa spel.

Kul! :thumbsup: Det är också i alla fall mycket längre än ME (har du hunnit klart förresten?) – runt 80 timmars speltid vill jag minnas från recensionen, var det kanske i PC-Gamer... Fast jag är sån att jag tar god tid på mig med spelen så för mig har det säkert redan gått minst så många timmar (och säkert en tredjedel är alltså kvar). Om jag sitter och spänner mig och hetsar för mycket så knäcks nämligen nacken i 3.4 lagom stora bitar och huvudet ramlar med en duns i golvet (nackskada som du vet), och faran med det är att det då blir svårt att se nånting av spelet ty i skallen har ju Gud eller nån kommit på den fiffiga lilla idén att placera ens ögon. =P

 

Nåväl, tänkte egentligen bara påminna om Enhanced Edition sen av The Witcher... :) Nu ska jag ta och koka lite kaffe, det kan passa fint så här 02:15 en fredagnatt. =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har spelat Warhead under hela torsdagkvällen och kunnat konstatera att 512MB på grafikkorten (Crossfire så därav plural) faktiskt inte har varit för lite utan det flöt på bra i Very high (Vista64 och DX10)

Låter bra! Det där om 512 MB läste jag på Rage3D, där det också hävdades att Crysis verkade ha en minnesläcka när man körde med AA. Fast Crytek har ju sagt att spelmotorn till Warhead ska vara betydligt bättre optimerad än vad Crysis var. Men mer minne på graffekortet hjälper helt klart Crysis. Kolla t ex på Guru3D test här, 4850 1 GB snabbare än 4870 512 MB:

http://www.guru3d.com/article/gigabyte-radeon-hd-4850-1gb-gvr485oc1gi-review/8

 

Eller här, 4850 2 GB lägre klockat snabbare än 4850 512 MB:

http://www.guru3d.com/article/radeon-hd-4850-2-gb-gddr3-review/8

 

Det ska bli spännande att få sätta tänderna i både ME och Crysis så småningom. :-) Har inte riktigt bestämt mig vilka av spelen på min "att göra"-lista som ska bli höstspel och vilka som ska sparas till "julmys". Eller kanske "julrys"... ;-) ME och The Witcher är ju inga dx10-spel, så det kan gå in redan nu, t ex. TR: U går nog in i jul, men dessvärre kommer ju inte Mirror's Edge i år.

 

Annars är jag mest nöjd med att på kort tid ha avslutat de flesta av de gamla spel som legat och häckat på datorn... Och ja, även CoC: DCotE är nu avslutat! Påbörjades väl april -06 eller så... Konstigt att det kan ge samma känsla av djup tillfredställelse att städa upp bland gamla spel som att röja gamla skräphögar som legat alltför länge.

 

Hoppas kaffet var gott. Och att Anjuna blev klar. :-) Natti-natti!

 

/m

[inlägget ändrat 2008-09-27 04:22:50 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Buhuu jag fick ju ingen poäng du bara luras.

Hoppsan, nå nu har du två istället :)

 

(har du hunnit klart förresten?)

Nä, det gick inget bra att spela igår, jag var för trött. Kanske hinner lite i helgen, men jag har mycket jobb att fixa först så man får väl se.

 

Nåväl, tänkte egentligen bara påminna om Enhanced Edition sen av The Witcher

Det var den versionen jag planerat köra på.

 

[inlägget ändrat 2008-09-27 12:19:17 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter bra! Det där om 512 MB läste jag på Rage3D,

[log]Under fredagskvällen har jag fortsatt med Warhead och spelat på nivåer var det här ständiga "pausandet" på flera sekunder tyvärr kom tillbaka. Det skiljer visst påtagligt mellan olika nivåer och det är egentligen mest på de lite mera vidsträckta utomhusnivåerna som det uppstår.

 

Pauserna kommer oftast dock i samband med när det är mycket som sker samtidigt och en massa nya ljud då ska spelas upp i tät följd... Och ifall det finns någonting med Crysis som kan göra en besviken så är det just ljudmotorn som använts – FMOD's software renderer. All den läckra grafiken i spelet är nog därför långt ifrån enda orsaken till varför spelet går så pass tungt...

 

Datorn bör eftersom det är mjukvarurendingering som gäller alltså ha riktigt bra processor och gärna då en flerkärning sådan (finns ju tyvärr inte inte så mycket att göra för ljudkortets egen processor, och våra X-Fi:s 51.1 miljoner transistorer får mest ligga och slumra – tala om skevt nyttjande av resurserna i datorn). Ifall jag inte är ute och cyklar nu så stöder Cryengine 2 nämligen multicore och isåfall är det nog bäst att satsa på en sån processor för Crysis. Med tanke på vilken sanslöst vacker grafikmotor spelet använder så känns ljudmotorn tvärt emot som en billig lösning.

 

FMOD är en "cross-platform-solution"... "Å va bra!", tycker den late utvecklaren. "Då kan vi köra samma för 360, PC, Mac – one size fits all – halleluja!!" "Strunt i att vi går miste om kanske 15fps i prestanda för den skull, det är ändå ingen skillnad mellan 25 och 40fps!" "Låt oss vara som de är i lagomlandet Sverige; alla ska vara lika fastän ingen kan vara det – låt 360 vara likadan som vilken PC som helst även fast den inte kan vara det"! =P

 

Jag fick visst ett litet utbrott av sarkasm... ;) Fast FMOD används i många spel, såväl sådana som använder DS3D (XP) och på senare tid så även OpenAL (XP & Vista) som sin "output", och det med hårdvaruacceleration. Det jag stör mig på är Crysis användning av just "software renderer"...

 

Men notera att jag inte klagar så mycket på hur Crysis låter (ljudet är mycket bra!) som hur ljudmotorn egentligen använder hårdvaran i datorn. Varför kunde de inte bara låta FMOD gå via OpenAL istället, som ju också är "cross-platform", och sedermera när det kommer till PC:n så varför inte då passa på att även nyttja EAX 5.0..? :-)[/log]

 

Men mer minne på graffekortet hjälper helt klart Crysis. Kolla t ex på Guru3D test här, 4850 1 GB snabbare än 4870 512 MB:

Ja i det här fallet talar ju prestandastaplarna sitt tydliga språk (vilket faktiskt inte alltid är fallet). Och jag kom att tänka på när vi, förra sommaren tror jag det var, började prata om att det då hade blivit dags att börja utgå ifrån 512MB grafikminne... :-)

 

Edit:

Logg inlaggd av moderator, så att inte moderatorn (//gästen) surnar till. :thumbsup:;)

/RN, moderator.

 

[inlägget ändrat 2008-09-27 20:47:57 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...