Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Bildspel gjort i Nero Vision 4

Bumsefar

Recommended Posts

Hej, har gjort ett antal bildspel i Nero och lagt in musik, övergångar och bildtexter. Tyvärr blir jag lite besviken på bildkvaliteten.

Bilderna är tagna med en 7,1 Mpixel-kamera.

Det är väl så att Nero gör om bildspelet till en film och då komprimeras bilderna (eller har jag missförstått(?)).

De 41 bilderna i mitt senaste bildspel var på sammanlagt 99,3 MB, medan storleken, totalt, på bildspelet var 48,9 MB. Dvs Nero skar bort mer än 50% av informationen i bilderna.

Jag visar bilderna på en 42" plasma-TV och DVD-spelaren är 4 år gammal utan HDMI-utgång.

Har 2 frågor i sammanhanget som jag vore tacksam att få besvarade av någon vänlig och kunnig medmänniska:

1. Finns det någon inställning i Nero som gör att all information i bilderna tas med i bildspelet (och som jag har missat)?

2. Är det stor skillnad på bildåtergivningen med en DVD-spelare med HDMI?

/Bumsefar

virtuosen2

Tja, Har du en 42"-HD-tv, så bör du koppla in något som har HDMI. Annars så bilden, speciellt bildspel, värdelöst kass.

Bästa tipset: Bygg en HTPC som du kopplar till TV:n, och till nätverket.

I nätverket har du en central server som har "alla" bilder/filer, både "accessabla" och som backup. (Om dina datorer skulle "dö").

Så har jag det. Jag kan till och med titta på mina bilder i "HDTV"-upplösning i inre Mongoliet.. (Kompisar i USA är väl det längsta i praktiken hittills!)

Glöm det där med att visa bilder på DVD-spelare!

(DVD-spelare=morgondagens ånglok!)

Med en DVD-spelare kan du aldrig få HDTV, det blir aldrig mer än vanlig DVD, d v s 720x576 ungefär, oavsett vilken kabel du använder.

Vill du ha bättre kvalitet finns det flera alternativ:

- Gå över till Blueray, då kan du få bildspel i full HDTV.

- Bränn bilder som datafiler och använd TV:ns funktion för att visa bilder.

virtuosen2

Nä, Lizzarden. Jag är lite tveksam......

1) "Vanliga" DVD-spelare med HDMI-anslutning borde kunna visa JPEG-bilder i högre upplösning än vanlig PAL.

2) Blueray. Javisst. Men köp då en blueray-brännare till HTPC:n.

När priserna gått ner. En HTPC med en vanlig DVD-brännare klarar allt som frågeställaren frågade efter.

-Ärligt talat:

Jag står nästan inte ut med ointilligenta "standalone"-apparater sedan jag byggde HTPC. (Samt kopplade en server till den..)

1) "Vanliga" DVD-spelare med HDMI-anslutning borde kunna visa JPEG-bilder i högre upplösning än vanlig PAL.

DVD-standarden medger inte att visa JPG-bilder. De enda bilder som kan visas är MPEG-strömmar och maxupplösningen är PAL resp. NTSC.

En del spelare har specialfunktioner för att visa JPG-bilder. Men jag skulle bli förvånad om de kan åstadkomma högre upplösning på det viset.

2) Blueray. Javisst. Men köp då en blueray-brännare till HTPC:n.

När priserna gått ner. En HTPC med en vanlig DVD-brännare klarar allt som frågeställaren frågade efter.

Med en HTPC och lämpligt program för att spela upp bildspel verkar det vara onödigt att gå omvägen över skivor?

Tack för svaren, LizardKng och Virtuosen!

(Min DCD-spelare kan i vart fall visa jpg-bilder.)

Det förefaller som om det bästa alternativet är att antingen satsa på en HTPC eller en portabel dator med HDMI-utgång, som man kopplar direkt till TV:n, om man vill undvika kvalitetsförluster från bildspelet i datorn till TV:n.

MVH/ Bumsefar

[inlägget ändrat 2008-07-11 19:51:40 av Bumsefar]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...