Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bildskärm bild 0,5 sek vid ström på


mike_sth

Rekommendera Poster

För någon dag sedan gav min fina bildskärm upp på hemdatorn. Strömbrytaren började blinka som attans, bilden försvann och man kunde inte stänga av skärmen med strömbrytaren.

 

Jag stängde av skärmen genom att dra ut sladden och låta den vara ur ett tag och nu funkar strömbrytaren på skärmen igen. Dock visas bild bara i ca 0,5 sekunder efter att man slagit på strömmen till skärmen.

 

Jag har testat att byta kabel mellan skärm och pc och får samma resultat då. Har även testat att koppla min bärbara mot skärmen och har även där samma resultat. Bryt ström, sätt på ström och bild visas i 0,5 sek.

 

Skärmen är precis över 3 år så den är alldeles nyss garantilös. Någon som har råkat ut för detta och/eller har en aning om fel? Känns surt att slänga skärmen och köpa nytt tycker jag.

 

[inlägget ändrat 2008-07-08 15:45:04 av mike_sth]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
TomasJohansson

Min AOC LM 727 har också fyllt tre år och har fått liknande problem. När jag slår igång skärmen så har jag perfekt bild under 2-3 sekunder. Sen blir den helt svart. Lampan som visar att skärmen är på visar fortfarande grönt men skärmen är helt svart. Om jag startar skärmen utan kabel ikopplad blir det samma sak, ser "cable not connected" i 2-3 sekunder, sedan svart.

 

Finns det något sätt att resetta en lcd-bildskärm? Typ ett litet hål som man kan stoppa in ett gem och sedan funkar allt igen? :-)

 

Hoppas någon har något bra tips!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min arbetsplats, där vi har ett antal hundra plattskärmar (antar att det gäller en sån?) så är det vanligaste felet som kommer efter några år att nätdelen ger upp. Då brukar dom uppföra sig ungefär på detta viset.

 

Ett ljushuvud på verkstan kom på att man kan köpa en billig nätadaper på Clas Ohlson och montera inuti skärmen istället för originalet.

Det här gäller mest Samsungskärmar och HP som vi har flest av men det är säkert lika på alla fabrikat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PeterLan har helt rätt. Spånade länge på detta och fick själv hjälp av en pensionerad elektriker från Norrland som inte visste ett dugg om datorer eller dyl men el kunde han. Tog en timme framför min armada av defekta plattskärman 90% från LG. Samtliga med samma fel. Detta gäller alla märken. Nätdelen som PeterLan nämnde är nämnligen skurken i dramat. Efter som samma fabrik i Kina tillverkar nätdelar till samtliga olika märken så bör problemetlsas på samma sätt. Köpa en nätdel och installera kan vara krångligt men ändå lätt. Grejen är att hitta en nätdel. Själv plockade jag från en dataskrot i Kista. Kostade inget och Voila. Fick 3st LG 19 skärmar i drift som bara var 1,5 år gamla. Skall tillägga att detta fel är beställt av skärmtillverkarna så att ni inte sitter för länge på era plattskärmar utan måste köpa nytt.

 

Docgurka

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...