Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

CPU i topp vid musikproduktion!


Grim_1

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har ett problem när jag skapar musik i CubaseSX3.

CPU:n ligger väldigt högt i belastning och datorn börjar hacka. Detta vill jag komma ifrån och behöver lite tips på åtgärder/ingrepp i min burk.

 

CPU:n går i topp när jag har 6gitarrspår, EZ Drumkit from hell i ett MiDi-spår. Det verkar som EZ DKFH tar grymt med processorkraft, för när jag stänger av det spåret så ligger CPU:n på ca hälften i Cubase-CPUmätare.

 

Minnet verkar räcka till iaf.

Inget värsting-Grafikkort men tar det processorkraft?

 

Datorn jag har är:

Moderkort: Abit KN8 Ultra (funkar det bara till AMD processorer??)

Processor: AMD Athlon 64 3500+

Minne: 2GB

Grafik: GeForce 6800GS

Ljudkort: MAYA 44

 

Funderingarna jag har är:

De spår jag har inspelat är ju bara en liten liten del av en låt, och jag vill givetvis ha många fler spår gitarrer, bas, MiDi med trummor, stråkar mm.

Mitt moderkort stödjer upp till AMD Athlon 64 X2 4800 eller max FX60-processor. Hur stor blir skillnaden med dessa olika mot den 3500+ jag har idag?

Bör jag byta grafikkort?

 

Eller är det ny dator som gäller? Hoppas verkligen på att en uppgradering räcker, då det ofta är pengar som avgör det hela.

 

Ge mig era tips och erfarenhet. Vad kör ni med?

 

Tack på förhand.

MVh Tobbe

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej grim!

 

Burken du har verkar vara potent nog att kunna hantera hyfsat stora musikprojekt, men att ha 6 olika spår och DFH igång samtidigt kan tvinga ner dom flesta datorerna på knä.

 

Ett vanligt ljudspår utan några som helst effekter tar nästintill ingen kraft alls. Därför gissar jag att du använder diverse plug-ins till gitarrspåren, bara något så banalt som kompressorer tar upp en del kraft för att inte tala om förstärkarsimulatorer i stil med guitar pro och liknande.

 

För att åtgärda detta borde du försöka att lägga in effekterna permanent på själva gitarrljudet (eller vad det nu rör sig om) snarare än att ha över hela spåret. Om det inte är möjligt borde du använda dig utav automation för att stänga av alla effekter och VSTi:s så fort de inte används.

 

VSTi:s överhuvudtaget (i stil med DFH) är generellt sätt datordödare. När du har ett trumparti (eller vad som helst) färdigspelat som du är nöjd med borde du exportera det som en ljudfil, importera det till projektet och sedan stänga av VSTi:n.

 

Datormässigt så kan det hjälpa produktionen att reducera eller helt stänga av grafikkortets grafikacceleration. Köp för guds skull inte en ny dator!

OM NÅGOT så skulle jag rekommendera en liten processoruppgradering och möjligtvis mer minne, men har du tålamod nog att följa mina tips borde du slippa lägga ut onödiga pengar på hårdvara.

 

Själv kör jag på Athlon 64 x2 6000+, 2 gig minne och en blygsam audiophile 2492, men utan flitigt användande utav automatisering och eftertanke säckar också min dator hopplöst ihop när ett projekt börjar bli större :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Lyfter tråden.

Har inte gjort nån uppgradering än utan har kämpat på med min AMD Athlon64 3500+....men nu är det dags.

 

AMD eller Intel är ju frågan denna gången och de processorer jag funderat lite på är:

AMD Phenom II X4 955 3,2GHz, L1 128KB, L2 512KB, L3 6144KB Cache, 125W, AM3. Pris ca 1600:-

eller

Intel Core2Quad Q9400 2,66GHz, L2 6MB, 95W, Socket 775. Pris ca 1800:-

 

Vilken av dessa är snabbast vid musikskapande? Behöver jag en 4 kärnors processor överhuvudtaget eller räcker det med 2 kärnor?

Ser att Intels processor har större L2 Cache än AMDs....gör det mycket?

 

En del program jag för tillfället använder eller kommer använda:

Cubase Studio 4

Miroslav Philharmonic Orchestra

Altiverb 5

EZ Drumkit from Hell

Superior Drummer 2

Kompressor

 

Moderkort, Minne och eventuellt grafikkort får ni gärna ge tips på med.

2 skärmar är inte aktuellt att köra med, och vill inte ha ett moderkort med nForce4 som vissa säger är kass i en studiodator.

Moderkort är jag helt kass på vad som är bra så guida mig.

 

Processorn får kosta max 2000:- och moderkortet runt 1000:-....minnena blir som det blir. 4GB är det som gäller iaf.

Funderar på att använda grafikkortet som sitter i moderkortet.

 

Säg vad ni tycker.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...