Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

vad hände med min dvd brännare?


Databecca

Rekommendera Poster

ja satt o installerade om windows xp.. när datan heltplötsligt gav till sig en fruktansvärd smäll och dvd ich skivan exploderade.. varför hände det?? den funkade ju perfekt för två timmar sen=S

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Databecca skrev:

ja satt o installerade om windows xp.. när datan heltplötsligt gav till sig en fruktansvärd smäll och dvd ich skivan exploderade.. varför hände det?? den funkade ju perfekt för två timmar sen=S

 

Sådant händer om det redan är små sprickor i DVD-skivan. Rotationen i spelaren och eventuella vibrationer gör att skivans sprickor blir större och längre. Till slut exploderar skivan.

 

Får mig att tänka på det här testet en kille gjorde med en CD-skiva:

http://www.powerlabs.org/cdexplode.htm

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

visseligen va det en liiiiiten liten såricka i skivan men ja trodde aldrig att de skulle ske nått sånt.. men dvd brännaren dåå kommer den fungera igen nånsin ska ja våga koppla in den igen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Databecca skrev:

visseligen va det en liiiiiten liten såricka i skivan men ja trodde aldrig att de skulle ske nått sånt.. men dvd brännaren dåå kommer den fungera igen nånsin ska ja våga koppla in den igen?

 

Har DVD-skivan exploderat helt och hållet i små bitar kan det hända att dessa bitar ligger inuti spelaren. Du kan om du vill plocka ut DVD-spelaren. Skaka på den och höra om det ligger lösa delar inuti.

 

Skaffa hellre en ny DVD-spelare om nu småbitar hamnat inuti spelaren.

Förvisso plastbitar, men säkert inte helt OK.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag ska inhandla en ny DVD brännare denna månaden!! vågar inte testa min gamla DVD för den har låtit konstigt sen innan!..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...