Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows program i Wubi -Ubuntu?


wirsen

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag läste i allt om PC att man kunde testa Ubuntu genom att ladda hem Wubi 8.04.1

 

Jag har laddat hem filen, men har väntat med att installera den, då jag undrade över en sak som jag hoppas jag kan få hjälp med på detta forum.

 

Kan man när man installerat Wubi - Ubuntu, fort. köra windows program via det nya operativsystemet?

 

Exempelvis adobe elements, word m.m.

Alla de program jag behöver ligger i Windows, och jag vill ju inte behöva installera dem en extra gång i Ubuntu.

 

Tacksam för svar!

 

mvh Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Windowsprogram funkar som standard bara i Windows, men en del program går att köra genom Linuxprogrammet Wine. Efter att du installerat Ubuntu så går du in på menyn Program längst upp till vänster och väljer "Lägg till/ta bort program". Välj "Alla tillgängliga program" på "Visa" och sök efter wine. Bocka för det och verkställ ändringar så installeras det.

 

Därefter kan du prova att leta reda på exe-filen för programmet du vill köra, fast jag tror nog ändå du bör installera dem först eftersom de program du pratar om (liksom de flesta windowprogram) vill ha en massa systemfiler här och där och registerdata till.

 

Om du fortfarande vill köra windowsprogram parallellt rekommenderar jag att du installerar Ubuntu på ett annat sätt än genom wubi, nämligen att du skapar en virtuell maskin i Windows. Med en virtuell maskin så kan du köra ett annat operativsystem (som Ubuntu) i ett fönster inuti Windows.

 

http://www.virtualbox.org/ är ett gratisprogram för att skapa och köra virtuella maskiner. Installera, kör det, och skapa en ny virtuell maskin för Linux (2.6). Därefter laddar du ner den vanliga Ubuntu-installationen (iso-fil). I inställningarna för den virtuella maskinen väljer du att du vill ha en cd-enhet och pekar den till iso-filen för Ubuntu. Då kommer den virtuella maskinen att starta upp från installations-CD:n för Ubuntu. Du installerar därefter Ubuntu precis som på en vanlig dator och du behöver inte vara orolig för att du förstör någonting, för i Virtualbox kan den inte se något annat än den virtuella maskinen, dvs bara en fil på din hårddisk.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...