Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

videokamera/överföring av film till pc


hejochtackförhjälpen

Rekommendera Poster

hejochtackförhjälpen

Ska köpa en videokamera och har funderat på en mini-dv eftersom det är lättare att redigera med än ex dvd. Undrar dock över ett par saker. Dels undrar jag om min PC räcker för att föra över de inspelade filmerna. Mitt internminne är 512 mb och processorn är Inten Pentium 2, 6 Ghz. Tillräckligt? Spelar det nån roll vilkent märke (panasonic, canon, sony...) jag köper med tanke på smidigheten att föra över filmer till datorn för redigering?

 

Vet nån oxå om kvaliteten skiljer sig mycket åt mellan inspelad film på dv och dvd.

/hejochtackförhjälpen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Din dator räcker länge. Det som är mer intressant är storleken på hårddisken och hur mycket som är ledig. DV-film tar ca 219 MB per minut.

 

Det spelar ingen roll vilket fabrikat det är på kameran, DV är DV och överöringen till dator går till på samma sätt. Dock bör du köpa en kamera med 3 CCD-chip då dessa ger avsevärt bättre bild (ett chip för varje färg, rött, grönt och blått).

 

DV har betydligt bättre bildkvalitet än DVD, DV är mindre komprimerat än DVD (och även på ett annat sätt).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hejochtackförhjälpen

Tack för snabbt svar! Har ytterligare en fråga: eftersom det tar 13 gb i utrymme att lägga över en dv film på pc:n, så antar jag att det inte går att bränna ned den redigerade filmer på dvd på grund av utrymmesskäl. Eller?

 

Skulle du förorda en kamera med dv-ingång så man kan spela över den redigerade filmen på kassett igen och titta på filmen i tv via kameran? Det bästa vore ju om man kunde bränna ned, kan man dela upp filmen på olika dvd-skivor?

 

:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
så antar jag att det inte går att bränna ned den redigerade filmer på dvd på grund av utrymmesskäl. Eller?

 

Nej, DVD har en helt annan komprimeringsteknik än DV, så därför exporterar man filmen till DVD-format när man redigerat klart. Sen bränner man det på en DVD.

 

Skulle du förorda en kamera med dv-ingång så man kan spela över den redigerade filmen på kassett igen och titta på filmen i tv via kameran?

 

Det ser jag ingen fördel med. DV-band är omtåliga och bör användas så lite som möjligt.

 

Det bästa vore ju om man kunde bränna ned, kan man dela upp filmen på olika dvd-skivor?

 

Man komprimerar om filmen. Det får plats ca 4 timmar med acceptabel kvalitet på en DVD.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...