Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Så mycket att välja på...


Monshi

Rekommendera Poster

Den fläkt som följde med processor är inte så vidare tyst, får kanske leta efter annan :(.

Ett förslag är att byta den till Thermaltake V1:

http://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/thermaltake-v1-cooler-s775-och-am2/6308449/

 

Den fläkten är så pass stor att den knappast får plats i något mindre än miditower. Men även i ett sånt chassi bör det nog då inte finnas nån fläkt ivägen i sidoplåten. Men då kyler den väldigt, väldigt bra utan att egentligen höras nånting.

 

En sån processorfläkt fick till sist plats över min Opteron 185 vilken trots överklockning på ett par hundra MHz fick en temp på bara nånstans över 30 grader C och detta fastän fläkten kördes i lägsta varvtalet (och utan att Cool'n'Quiet var igång). Blev iaf så nöjd att jag flyttade över den till nuvarande Core 2 Duo-processorn också och det utan att först ens ha lyssnat efter hur dess medföljande fläkt egentligen skulle låta. :)

 

Nåväl, vad blev det nu för processor, och OS? För X2-processorer under XP så krävs en drivrutin innan C'n'Q kan hoppa igång. Windows energischema ska dessutom ställas in på Minimala energisparfunktioner alternativt schemat för bärbara datorer (detta utöver att C'n'Q naturligtvis måste vara Enabled i biosen).

 

Kanske inte så underligt att XP från början saknar den nödvändiga drivrutinen – det är trots allt sju år gammalt – men under Vista funkar det redan från början. Och medan XP kan erbjuda antingen maxad eller variabel klockfrekvens så kan Vista utöver det så även ge minimal frekvens. Så ifall du köpte X2 6000+ kommer frekvensen att se ut som följer:

 

Energialternativ

Balanserat: frekvensen varierar mellan 1000-3000MHz beroende på datorns arbetsbelastning.

 

Energisparläge: frekvensen ligger ständigt på 1000MHz.

 

Hög prestanda: frekvensen ligger sätndigt på 3000MHz.

 

(AMD:s C'n'Q tycker jag är mycket mer effektivt än Intels motsvarande SpeedStep, exempelvis varierar min nuvarande Core 2 Duo bara mellan 2.0-3.16GHz.)

 

Men anledningen till allt detta babblande var iaf att om frekvensen bara hålls nere – när kraften ändå inte behövs – snurrar inte heller fläkten värre än propellerflygplan.

 

Grafikkortet är varmt, 80 grader, men ganska tyst ändå.

Ingen fara, det är normal temp för det kortet (HD4850, bifogade bild över ett av mina). :thumbsup:

 

Nec AD-7200S, SATA, klarade EJ av att starta upp datorn på Vista DVDn. Samma där, fick ta en DVD-spelare från gamla datorn. jekla sits man varit i om man inte haft en gammal dator...

Det var bra att känna till... men borde väl egentligen bero mera på moderkortets biosversion..?

 

[bild bifogad 2008-07-17 19:16:03 av RN]

[inlägget ändrat 2008-07-17 19:23:36 av RN]

1065998_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första inlägget med nya datorn...

 

Fläkten, får se om jag får hyfs på for hyfs på originalfläkten först. Känns lite udda att man måste starta program i Windows för att den ska varva ned. När jag nu skriver inlägg och har iCool igång så står den stilla, bara chassi. nät- och grafikfläktarna som snurrar.

 

Temp kan jag icke avläsa för stunden, EasyTune pro från Gigabyte vill inte efter ett försök till uppdatering av det...

ja, processor - Athlon 64 X2 6000+. Och operativ Vista (som jag nog får vänja mig vid innan jag gillar... Stänga av UAC kanske? jevla naggande)

 

Grafikkort - ingen poäng med någon skärmdump från mig, ser EXAKT lika ut :)

varmt dock. Jekligt varmt för något som knappt gör ingenting.

 

Oops, nu somnade gamla dator. Blev ganska tyst då, ska testa och få denna tystare, byta 120-fläktens skruvar mot några gummistroppar jag har.

 

Två hårddiskar i RAID0 - övertygar inte riktigt... Köpte två billiga Samsungs SpinPoint T66 på 250 GB. Ger i ett test i HDTune ett snitt på 113 MB/s. Okej, gamla datorn snittade med sin ensamma disk på cirka 40 MB/s så snabbare är det, men hade trott på lite mer ändå. Men det räcker. och tyst är det. Bra silikonkuddar i chassit.

 

DVD - har precis uppdaterat BIOS och startat om en gång. Nej, den ville inte starta från DVDn denna gång heller. fast nu har jag visserligen Vista installerat redan. Läsa den i Windows, det går. Inga problem.

 

Ah, ska väl ta och installera det mest grafiktunga spelet jag trots allt har, HalfLife 2 (Orange box) och se vad det hela går för... Fast med deras jekla Steam tjänst tar det väl fyra timmar innan allt laddats ned, detta trots att jag har allt på en DVD redan :(

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upptäckte då att mitt USB-tangentbord INTE fungerar när man ska välja om man vill starta i felsäkert läge...
Kolla om du har något med USB Legacy i BIOS, det ska vara enablat i så fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast tangentbordet fungerar i vanliga BIOS... Ska testa igen, senare..

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Temp kan jag icke avläsa för stunden, EasyTune pro från Gigabyte vill inte efter ett försök till uppdatering av det...

Kanske använda HWMonitor?

http://www.cpuid.com/hwmonitor.php

 

Stänga av UAC kanske?

Höjden av irritationsmoment! ;-) Har alltid varit avstängt på min dator.

 

Apropå X2-processorn så missa inte att installera Dual-Core Optimizer:

http://tinyurl.com/aokka

 

Det inte bara kan behövas utan en del program kommer att behöva optimizer:n, men svårt att på förhand säga vilka (iaf allt från VMWare till vissa spel).

 

Off topic, men har ganska nyligen installerat Assassin's Creed och ville bara visa fönstret som dök upp i slutet av installationen, att spelet använder Shader Model 4 (för du hade ju också Vista och t o m DX10.1-kort nu). :)

 

[bild bifogad 2008-07-18 03:24:02 av RN]

1066107_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...