Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Torr i ansiktet


Fr3ak0ut

Rekommendera Poster

Tjena!

 

Har börjat blivit skit torr i ansiktet, spricker mitt i läppen och blivit blå under ögonen. Har ännu inte jordade uttag i hela hemmet så vet att det ska utge lite strålning från datorskärmen, kan detta vara anledningen? Eller är det att jag äter och dricker lite för onyttigt?

 

Vet att det är fel ställe att fråga på, men alla hälsofrågeställen är på sommarlov så ville bara fråga och se ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har börjat blivit skit torr i ansiktet, spricker mitt i läppen och blivit blå under ögonen. Har ännu inte jordade uttag i hela hemmet så vet att det ska utge lite strålning från datorskärmen, kan detta vara anledningen? Eller är det att jag äter och dricker lite för onyttigt?

Snarare det sistnämnda, och för lite sömn kanske, hur många timmar sitter du framför burken?

 

En sådan här fråga passar bättre under "Öppet forum! Ordet är fritt..."

 

Jag ber moderatorn att flytta på tråden

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Spontant känns det som för lite sömn. Att ett ojordat uttag skulle ge dom symptomen känns inte sannolikt.

 

Eller är det att jag äter och dricker lite för onyttigt?

 

Vill nog vända på orden och säga "för lite". Bästa receptet är VATTEN. Ha alltid ett stort glas vatten på skrivbordet och drick regelbundet.

 

Och sov. Mycket.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Vad har du för skärm?

 

CRT-skärmar kan p g a strålningen dom utger framkalla just dom symtomen. I alla fall torrhetskänsla i ansiktet. Resten känner jag inte till. Det ska finnas sådana här "skydd" för CRT-skärmar som du kan hänga för. Ska dämpa strålningen lite i alla fall.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som torr luft. Var har du utblåset från burken? Kör du något slags AC?

 

Men visst kan CTR-skärmar jävlas. Hade en arbetskamrat som var superkänslig. Han använde ett sådant skydd som Stefan nämner. Tyvärr var det lite för litet för skärmen så han fick "solbränna" i pannan. När han bytte till LCD-skärm försvann alla problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Byt tvål!!

Skaffa en tvålsort som har "inbyggd" hudsalva. Finns flera sorter.

Köpte några kilo LUX (bra märkestvål) häromdagen på Ö&B. 15 spänn för fyra 125g-tvålar. Innehåller "hudkräm".

 

Jag körde tidigare CRT-skärmar (ojordade) under flera år. Jag kunde sitta och "nörda hela nätterna" och ÄNDÅ vara solbränd. (CRT-rör är egentligen röntgenrör, kör man dessa ojordade, skyddar inte yttersta gallret så bra mot strålning..)

 

Jag bytte ut CRT mot LCD, samt jordade hela huset. Förutom detta kör jag trådlöst, så jag kan sitta ute i solen och bli brun ändå.. *dagtid*.

 

Såhär ska du göra:

1) Byt tvålsort.

2) Gå över till LCD. (det ger bättre plats på ditt skrivbord åtminstone..)

3) Sitt inte framför datorn så mycket.. Gå ut och rör på dig! Träffa folk IRL samt motionera lite mer..

 

Ha det bra!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Har en LG L1710B (analog), om det nu är någon CTR-skärm? Sitter flera timmar om dagen...

 

Sitter i ett litet rum också på ca 13 kvadratmeter, utblåset är någon meter från mig

 

Tränar mycket och är väldigt vältränad, det är bara ansiktet som ser illa ut i huden på nära håll...

 

Har fuskat med sömnen på sistone också kan jag erkänna sommarlov och varmt och litet rum är illa. Dessutom har man en brorsa som bara en oisolerad gips väg skiljer våra rum åt så det gör att man stressar upp sig och blir förbannad.

 

Men skulle kunna tänka mig att sömnen måste vara den största boven. Godis och läsk andra. Litet rum och eventuell CRT är väl tredje skulle jag kunna tänka mig.

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-08-15 17:57:44 av Fr3ak0ut]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en LCD-skärm (TFT), dvs platt. Det är de gamla bulliga med elktronstrålrör som en del upplever som besvärande. De problem är nästan helt eliminerade med LCD som inte alls ger upphov till samma fält omkring sig.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2008-08-15 17:53:43 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej det var ju skönt och höra iaf, men sitter flera timmar om dagen, i ett litet rum också, på ca 13 kvadratmeter. Utblåset är någon meter från mig på golvet. Sitter ca 30-50 cm från skärmen, kan detta vara ett problem?

 

Tränar mycket och är väldigt vältränad iaf, det är bara ansiktet som ser illa ut i huden på nära håll. Är kille i tonåren också och rakar mig 1-2 gånger i veckan.

 

Har fuskat med sömnen på sistone också kan jag erkänna sommarlov och varmt och litet rum är illa. Dessutom har man en brorsa som bara en oisolerad gips väg skiljer våra rum åt så det gör att man stressar upp sig och blir förbannad.

 

Men skulle kunna tänka mig att sömnen måste vara den största boven. Godis och läsk andra (lite småfinnig, men det kommer ju med torrhud också så). Litet rum och en del oväsen gör att man stressar upp sig också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad som orsakar hudproblem av alla dess arter kan vara väldigt svårt att finna orsaken till. Det finns så mycket som påverkar.

 

Är du i tonåren, i närheten av puberteten, finns det inte minst en stor mängd hormoner som kan orsaka (temporär) obalans i huden, främst ansiktet. Hur hela din kropp mår beror på allt du gör, vad du äter, hur du sover, hur mycket du är ute osv.

 

Enda sättet att egentligen finna exakt vad som orsakar problemen, om vi tror att det är något du äter, något du gör, som är orsaken, är att ändra denna detalj. Dvs ändra vad du äter och vad du gör. Blir du av med besvären vet vi att det i de förändringar som skett finns nyckeln.

 

Om du misstänker något - sluta med det! Lite fuktighetskräm (fråga efter lämplig på Apoteket) skadar inte heller, de hjälper huden att reparera sig. Det ska dock vara rätt så att du inte spär på andra problem, ex.v. finnar.

 

Om det inte hjälper, om inte självhjälpen räcker, och besvären består rekommenderar jag ett besök hos din vårdcentral.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, blir myndig nästa vecka. Men jag har växt enormt sista åren, så är nog att jag sovit för lite, stressat och fuskat med det jag äter lite för mycket. Kontaktade vårdcentralen och de skulle återkomma, men de hörde aldrig av sig sedan igen så får göra ett nytt försök helt enkelt.

 

Visst har jag finnar men det har nog med all godis och läsk man dricker allt för ofta, sen kommer det ju med torr hud också. Men ska försöka ändra på mina vanor och se om det hjälper först innan jag börjar med hudkräm eftersom jag inte använde sånt i de yngre tonåren och hade perfekt hy. Då satt jag inte framför datorn mycket alls eftersom jag inte hade någon schysst egen dator, åt mycket sällan godis (godislöfte i ett år tom) och tog det allmänt lungt. Men ni tror inte att skärmen kan göra så mycket skada eller bidra så huden blir flagnig och torr?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmen tror jag inte på. Men lägg akt i att även hudens sammansättning förändras i tonåren. Man tål en del sämre, en del bättre. En del påverkas inte alls, en del desto mer.

 

Frisk luft, bra mat och en del hjälpande krämer är min rekommendation. Krämernas uppgift är inte att hålla ditt ansiktes hud smidig i all evighet utan att hjälpa huden att återupprätta/hålla en korrekt balans. Hjälper den att läka.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Visst har jag finnar men det har nog med all godis och läsk man dricker allt för ofta, sen kommer det ju med torr hud också.

 

Finnar brukar trivas där det är mycket fet hud. Jag har haft det i ansiktet och jag har inte torr hud i ansiktet trots mycket nördande framför datorn under fritiden.

 

Sedan kommer finnar av t ex ost. Säkert annan mat också. Godis och läsk har jag inte hört att man får finnar av. Däremot höga tandläkarräkningar. :-) Hål i tänderna, syftar jag på.

 

Men ni tror inte att skärmen kan göra så mycket skada eller bidra så huden blir flagnig och torr?

 

Tveksamt om det är skärmen. Har du annan elektronikutrustning som avger strålning kan det kanske bero på det. Då menar jag om du omges av en massa elektronikutrustning där du sitter.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finnar av ost?

Nja, tror kopplingen är svag. man har även sagt att choklad ger finner men av vad jag vet finns det inga direkta bevis. fast jag har sagt och håller fast vid att huden påverkas av vad man äter men finnar får en del oavsett vilken kost de håller.

 

Äter man dock "rätt" så ökar det givetvis chansen till en fin hud. Som vanligt nämns fisk som en av de saker man bör äta...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Monshi skrev:

Finnar av ost?

Nja, tror kopplingen är svag. man har även sagt att choklad ger finner men av vad jag vet finns det inga direkta bevis. fast jag har sagt och håller fast vid att huden påverkas av vad man äter men finnar får en del oavsett vilken kost de håller.

 

Nu när du skriver det så har jag också hört att man kan få finnar av choklad.

 

Men det här verkar mera relevant:

 

http://www.akne.nu/

 

...och det här väldigt djupgående om acne (finnar):

http://en.wikipedia.org/wiki/Acne_vulgaris

 

-

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

 

[inlägget ändrat 2008-08-16 16:14:33 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, men man får det också vid väldigt torr hud. Annars förstår jag inte vart de få jag har i ansiktet kommer ifrån. Hur som helst så sökte jag på dry efter den där wikipedia länken och hittade ett par träffar. Och A-Vitamin är kanske det jag har brist på eller något? Är glutenallergiker så får det lätt på B-Vitamin vet jag, men jag läste att man får friskare hår av det. Så det kan man ju utesluta tror jag om det inte skulle kunna vara något mer?

 

Angående annan elektronisk utrustning i närheten skulle väl det vara mina högtalare och min mobil?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta en semester på en vecka eller två och lämna all elektronik hemma. fast - snart börjar väl skolan igen så då blir det svårt.

 

Men som sagt - strålningen från dessa enheter är dels ack så liten samt att man får besvär av någon som helst strålning i hemmet det betvivlar många. Med andra ord, det är mycket få som har på något sätt fått problem pga strålning och oftast är det omöjligt att bevisa att det verkligen är strålningen som skapat problemet. Så lämna denna idé, det är något annat som är galet.

 

Dålig hud på olika sätt, precis som du gissar, vara en effekt av någon brist i kroppen. vitamin eller annat. Vandra upp till din vårdcentral. Du verka vara lite orolig om din hälsa och då skadar det inte att prata med en som verkligen kan hjälpa eller lugna dig. Kanske trevligt att få koll på det innan skolan tar vid dessutom.

 

Notera att vi här har ingen aning om hur stort ditt problem är, exakt hur torr du är, hur "skadad" din hud är och även om vi visst har, ivartfall jag, inte någon egentlig kunskap om hur man behandlar problemet på bästa vis.

 

inte fel att söka kunskap om det via nätet men du ska inte tro att allt du läser, allt vi skriver, är korrekt och passar in på ditt fall.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det är klart, kollade bara efter tips. Alltså det är bara när man kollar på nära håll som det ser torrt ut, min mamma säger att det är på grund av rakningen som jag behövt göra i runt 3 år nu. Men jag "fiska" lite tips här bara, ville se vad ni säger eftersom det här forumet fungerat så bra tänkte jag att man kan göra ett försök på såna här konstiga frågor också ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, inte farligare än så.

 

då kanske några enkla råd kan vara på sin plats

1: Skrubba inte ansiktet för ofta med tvål! tvål är uttorkande och om man tvättar sig för ofta (drabbar händer mest iofs) så torkar* det ut huden. Räcker oftast med att skölja av ansiktet.

2: Rakvatten? Okej, kanske inte aktuellt men samma där - uttorkande.

3: Raklödder - troligen samma där. Rakapparat kan vara skonsammare.

4: Efter tvätt av ansiktet med tvål, smörj in med enkel fuktighetskräm som innehåller karbamid, ex.v. Karbasal. Karbamiden hjälper huden hålla kvar fukt. Men fråga på apoteket efter lämplig för ansiktet, jag använder karbasal för händerna efter tvätt då jag har vissa problem med huden där. Finn

 

 

karbamid är förövrigt en fin omskrivning av ett mycket kroppsnära ämne som du själv producerar en hel del av under en och samma dag. Vilket?

 

 

* Gäller många hudproblem för den delen. Duschar man varje dag, tvålar in sig över hela kroppen och tvättar håret ber man om problem. Visst, många påverkas inte alls men det är uttorkande. Varje dags hygien innebär inte att man måste tvätta sig mellan tårna varje dag. Om man nu vill duscha varje dag så räcker det med att skölja av hår och kropp och enbart tvätta sig under armarna och i grenen. Ja, händerna förstås också. Resten av kroppen när det behövs.

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är rakapparat jag använder och duschar för det mesta varannan dag och tvålar mig bara under armarna. På andra ställen använder jag bara vatten, sällan jag använder schampoo. Men karbamid och karbasal är något jag ska kolla efter, skönt att höra att det är något naturligt man producerar själv också. Även om man känner sig som en idiot som behöver extra dos av sånt ^^

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...