Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Busstrejken


Monshi

Rekommendera Poster

Busstrejken (Mmh, hur många s?) slår mot Stockholm med omnejd om cirka trettio minuter när detta skrivs. I princip all busstrafik ställs in från och med midnatt.

 

Är det bara jag som tycker det nog slår på stora trumman lite väl snabbt? 250 000 människor kommer direkt att drabbas, många kommer inte kunna ta sig dit de vill/behöver överhuvudtaget. Arbetet, BVC, tusrister.

 

Visserligen är det tanken med en strejk, folk ska märka det, det ska bli tryck på arbetsgivare och fack att nå ett avtal.

 

Men - nog hade det räckt om de tagit ut vissa linjer i strejk och då främst i innerstaden. Ta bara bort de så kallade blå bussarna och det blir garanterat kaos i tunnelbanan och resten av bussarna. Ta ut bussarna i innerstaden så blir det totalstopp, troligen, i övriga trafiken medan man trots allt, dock med mycket besvär, ger de flesta möjlighet att ta sig dit de vill med den spårbundna trafiken som finns i innerstad med närförort. Det ger stora besvär, längre restider men nästan allas vardag fungerar.

 

Nu, med de bussar som försvinner, försvinner möjligheten att ens ta sig till jobbet för många. Visserligen är det semestertider, det ska sägas, men någon tar väl hand om turisterna?

 

Nu drabbas inte jag, jag har min cykel som även annars går snabbare än bussen. Kan inte undgå att tänka hur andra drabbas.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Är det bara jag som tycker det nog slår på stora trumman lite väl snabbt?

Vad är nytt under solen ?

 

Strejk skall vara det absolut sista vapen man någonsin tar till.

 

Har vi inte en oskriven lag i västvärlden att inte ge efter för terroristers hot? Varför är fackförbundens hot inte jämställda med detta, strejk handlar ju trots allt inte om något annat än ren och skär utpressning.

 

[inlägget ändrat 2008-07-01 04:10:09 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, Anjuna, inte oväntat från dig kanske men att jämföra en strejk med terrorister kanske är att gå lite långt :)

 

Strejk ska vara sista vapnet och det ska märkas. Det är klart. Nu på morgonen lyssnar jag på radion och folk verkar reda sig, de flesta ivartfall.

 

Och sanningen är att om vi jämför Stockholms kollektivtrafik med andra delar av landet så krävs det nog att man slår ut all trafik för att det ska bli jämförbart, på mindre orter är det inte så många bussar att (jämförelsvevis) som måste tas ut för att all trafik ska slås ut.

 

Detta ger att man i Stockholm borde kunna ha lite fingertoppkänsla och i ett första steg slå mot den trafik som har alternativ, dvs innerstadsbussarna och vissa bussar ut i förort. Borde kunna utformas så att det märk.

 

Men men, som jag skrivit ovan, folk verkar reda sig och det gör de för det mesta. Samåkning, kortare promenader till spårbunden trafik eller cykel är bra alternativ.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

| tranquility |

Att jämföra busschaufförer med terrorister trodde jag inte ens om dig. Visst ska strejk vara det sista man tar till och vad jag har förstått gick det aktuella avtalet ut i april och förhandlingar har pågått sedan långt innan dess. Det är inga orimliga krav som Kommunal ställer heller. 11 timmars dygnsvila samt samma villkor som busschaufförerna som arbetar för kommunala bolag har. Jag kan inte ser varför personer som utför samma arbete ska ha olika villkor speciellt med tanke på att man som busschaufför ena året kan arbeta för ett privat bolag för att nästa år arbete för ett kommunalt även om man kör samma buss. Varför ska man då få sämre lön och villkor bara för arbetsgivaren heter Swebus istället för [valfritt kommunalt bussbolag]?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart de ska strejka! Och lika självklart är det att de ska börja strejka NU! Det drabbar inte så jättemånga eftersom det är semestertider. Det finns möjlighet att ta bilen för de som har bil, inga trängselskatter tas ut så de behöver inte oroa sig för det, endast bensinkostnaden och slitaget på bilen....

 

Däremot kommer det säkert säljas betydligt färre månadskort på SL så det blir SL som får ta smällen, forutom bussbolagen så klart!

 

Staten och därmed svenska folket får ändå in momsen och skatten på busskorten i form av de höga drivmedelskatten som de som åker bil får betala samt från Taxibolagen för de som inte har bil!!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Busskort - många i Stockholm köper säsongskort över sommaren, försäljningen av månadskort är inte så stor i juli. Klippkortsresandet lär dock minska...

 

Kul förövrigt att läsa kommentarerna på exempelvis Aftonbladet... De som ej bor i Stockholm tar där chansen att uttrycka sitt förakt för de stackars Stockholmarna, hur ska de klara sig utan buss!

 

Läs själva och förundras över tongångarna

http://forum.aftonbladet.se/thread.jspa?threadID=18064

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå tongångar....

 

Men som sagt, så jävla märkvärdigt är det inte att köra buss. [...]

Inte någonting kan övertyga mig om att det skulle bli bättre om samma idiot till förare får 800 spänn mer i bruttolön.

- Göran Demnert

VD och ägare , StockholmsBuss AB

 

http://goransfunderingar.blogspot.com/2008/06/strejk-eller.html

http://stockholm.expressen.se/nyheter/1.1216853/vd-n-hanar-bussforarna

 

/Cluster

------------------------------------------------------

I do not fear computers. I fear the lack of them

--------> http://eforum.kicks-ass.net <---------

 

[inlägget ändrat 2008-07-01 14:59:33 av Cluster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar inte kommentera dessa trådar så mycket, men nu måste jag tillägga bara, att viss busstrafik har fått dispens, och det är bussarna som går från Nynäshamn och in mot huvudstaden, beroende på all ombyggnad av perronger och så, lokaltågen mellan dessa två är ju helt inställda under sommaren nu.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, alltid lika skoj att läsa om hur "landsortsbor" tycker att "stockholmare" ska göra. Särskilt som de flesta gissningsvis aldrig bott i Stockholm och inte förstår skillnaden. Det ÄR skillnad på Stockholm och "valfritt litet samhälle", det funkar inte på samma sätt. Man inreder sitt liv på ett annat sätt inne i stan, det varken går eller är speciellt bra att alla ska ha varsin bil överallt bara för att ta ett exempel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar hur mycket detta kostar samhället? En olycka på en av Stockholms viktigare trafikleder som stoppar upp trafiken under en tid brukas ge kostnader i mångmiljonklassen upp till kanske 100 miljoner. Förseningar i kollektivtrafiken rent generellt brukar väl årligen tillskriva kostnader i miljardklassen (fast här beror det på vem som räknar)

 

Nu blir många arbetare sena till jobbet, hinner inte hem i tid till att äta och sova som sig bör osv.

Men samtidigt får många motion som de annars inte skulle få. Här rapporter om de som gått gå upp till tio kilometer, kanske mer, för att sedan få skjuts eller kommit till spårbunden trafik. Eller de som får ta fram sin gamla cykel och cykla en mil eller mer, enkel resa. Är man inte van vid det så blir man efter någon dag ganska sliten. För att inte tala om att det tar mer tid att gå än att åka buss.

 

Nåja, det blir lite tystare och lugnare på gatorna i staden ivartfall, bussarna både låter och tar en hel del utrymme.

 

En del hittar säkert nya, bättre lösningar, på sitt kollektiva resande. En del finner säkert att det är inte fel att gå eller cykla några kilometer till tåget istället för att ta bussen dit. Och det är bara bra.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men som sagt, så jävla märkvärdigt är det inte att köra buss. [...]

Inte någonting kan övertyga mig om att det skulle bli bättre om samma idiot till förare får 800 spänn mer i bruttolön.

 

Det är till att stämpla alla busschaufförer under kategorin idioter. Det säger mer om skribenten än oss chaufförer. Vi kör inte bättre för 800 : - mer i månaden men en uppskattning från arbetsgivaren i form av en löneförhöjning kan ju göra oss idoter lite trevligare... om vi nu kan kravla oss upp på samhällsstegen och ligga över kategorin idioter.

 

Vi är ansvarslösa idioter som nog skulle ha en lönesänkning egentligen för vi sitter ju där vid ratten med noll ansvar för er resenärer. Tycker att strejken kan fortsätta till efter den 15:e för då får jag som skåning också strejka. Inte för min egen skull när det gäller arbetstider för jag har det extremt bra utlokaliserad till ett litet garage utan för alla kolleger som har det sämre schemamässigt.

 

Använd benen till jobbet så är ni lättare när strejken är över och bussen drar mindre bränsle när ni smärta, lättare och solbrända möter oss chaufförer med världens bredaste morgonleende!

 

Bosse

 

http://bosse.bloggar.nu/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Det är till att stämpla alla busschaufförer under kategorin idioter.

Jag kan ju bara hålla med om att den där personen gjorde ett klavertramp som är alldeles synnerligen idiotiskt. Snacka om att hugga av sig benen, vem sjutton vill jobba för en sådan arbetsgivare.

 

Vad händer nu förövrigt? Som jag förstår det har båda parter betett sig som ungar i en sandlåda och inte ens velat diskutera sedan strejken gick igång. Skärpning för f-n.

 

Kommunal är väl förresten inte ett av de rikare fackförbunden, så hur länge har de egentligen råd att driva detta? Hur mycket kostar en sådan här strejk deras nedlemmar i långa loppet, höjs avgifterna för att täcka kostnaderna?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåja, det blir lite tystare och lugnare på gatorna i staden ivartfall, bussarna både låter och tar en hel del utrymme.

 

Hmmm, om nu inte bussresenärerna tar bilen istället :)

 

Här rapporter om de som gått gå upp till tio kilometer, kanske mer, för att sedan få skjuts eller kommit till spårbunden trafik. Eller de som får ta fram sin gamla cykel och cykla en mil eller mer, enkel resa. Är man inte van vid det så blir man efter någon dag ganska sliten. För att inte tala om att det tar mer tid att gå än att åka buss.

 

Allt som oftast träffar strejken fel, det är tredje part som drabbas, inte arbetsgivaren.

[inlägget ändrat 2008-07-04 21:51:43 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...