Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DVD+RW FRÅGA


zipp00

Rekommendera Poster

Fråga 1.Blir kapaciteten mindre på en DVD+RW skiva när man snabbraderar den eller fullraderar den i nero? blir antalet Mb / Gb mindre efter ett tag eller ?

Fråga 2. Hur många gånger kan man bränna & ta bort på en Dvd +rw skiva?

 

[inlägget ändrat 2008-06-30 23:16:50 av zipp00]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Fråga 1.Blir kapaciteten mindre på en DVD+RW skiva när man snabbraderar den eller fullraderar den i nero? blir antalet Mb / Gb mindre efter ett tag eller ?

 

Det är endast allokeringstabellen på skivan du raderar när du snabbraderar en DVD-skiva. Alltså den del som pekar ut var filerna finns någonstans på skivan, så att DVD-läsaren kan hitta dom på skivan.

 

I övrigt finns all annan data kvar på skivan, som du sedan skriver över när du bränner nytt. DVD-brännaren tror att skivan är tom i det fallet.

 

Fullraderar du skivan raderar du allt. Då går inte data att plocka fram i efterhand.

 

Fråga 2. Hur många gånger kan man bränna & ta bort på en Dvd +rw skiva?

 

Så länge skivan håller. Har inte hört talas om max gräns där.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga 2. Hur många gånger kan man bränna & ta bort på en Dvd +rw skiva?

 

Man brukar nämna siffror runt 1000 gånger men för min del går de sönder fortare än så. Utan att ha räknat skulle jag nog snarare tippa på runt 100 gånger. Nu har jag mina RW-skivor enbart för testbruk så jag är mindre försiktig med dem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men min fråga är ''Blir kapaciteten mindre om man snabbraderar den '' ?

Eller fullrarderar den ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snabbradering - den skriver över filtabellen, dvs inga pekare till var filer finns på skivan.

 

Fullständig radering - den går över hela skivan och raderar alla data, skriver nollvärden över hela skivan.

 

Ingen skillnad på ledigt utrymme.

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...