Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Utorrent - Disc overload

Skandar

Recommended Posts

Hejsan gott folk!

Jag har nyligen bytt lina till 100/10 (BBB) och har tankat felfritt nu i några dagar med hjälp utav uTorrent i ca 7-9mbit/sek.

Dock idag så dök jag på mitt stora problem.. Jag märkte att datorn började sega och krångla, tog år att få upp Internet Explorer fönstret och jag blev misstänksam emot alla nya program jag hade laddat hem och tog genast bort dom med tanken att de kanske innehöll virus.

Googlade runt på internet och fick veta att det har med att göra att det står Disc overload .. Får det till 100% och läste att det har med cache o göra.. Inte så hajj på det men vet att det inte ska stå 100% och att linan segar ner , likaså datorn i övrigt.

Jag har gjort allt som står i uTorrent's FAQ om Cache, kollat igenom inställningar - fortfarande samma problem

Kollat primära o sekundära hårddisken att de står som DMA och inte PIO, några på ett forum hävdade att det kunde leda till disc overload...

Har även testat att byta från den stabila versionen av uTorrent till 1.8 (BETA) samma fel där, hastigheten bollar som en clown från 1mbit-2mbit/s , riktigt frustrerande och inte nog med det så segar min data ihop som sagt...

Finns det någon lösning på problemet?

Tacksam för svar snarast!

MVH Alexander S

Anjuna Moon

När du laddar ned via torrents och får en riktigt bra nedladdningshastighet, så måste du även acceptera att du har både hårt internminnesutnyttjande och en aktiv hårddiskaktivitet. Kör du på hög aktivitet så bör du ju även ha hårdvara som hänger med.

Beroende på vilka program du har problem med samtidigt som du har uTorrent igång så kan det underlätta om du bara låter uTorrent köra på den ena kärnan (om du kör dual-core). Högerklicka på uTorrent i Taskmanagers processlista och kryssa bort den ena kärnan i valet Set Affinity.

Ta även en viktig titt på hur fragmenterad din disk är. Det finns inget som slöar ned allt i din burk som torrentnedddning med hög hastighet mot en rejält fragmenterad hårddisk. Diskeeper rekommenderar jag för att hålla en konstant hälsa på dina hårddiskars fil-layout!

Jag startade igång Diskeeper för att defragmantera min hårddisk på ca 233 gig och detta var ca kl 13.00 idag. Nu är klockan lite över 12 på natten och det står fortfarande och tickar på 13%, tog över 5 timmar att gå från 12% till 13%, är detta normalt eller är något fel?

I övrigt så verkade min C: inte må så bra.. fick status som Critical och det stod att det krävs en rejäl defragmanterare, skumt nog så lyckades jag få en massa plats ledigt på disken också. Hade innan behandligen ca 60 gig ledigt men kom upp till ända 120 gig efter startat igång Diskeeper.

Så jag rekommenderar programmet starkt förutom nu att de tar sån förbaskad lång tid att de ska bli klart.

Testade att köra programmet på faderns bärbara dator och hela sökningen gick på ca 30min - 1 timme, dock med en hårddisk av kapacitet 30 gig.

Tacksam för svar!

Hehe, lång tid för defragmentering. Hur stor disk har du? Ser nu, 233 GB. Borde inte ta så lång tid kan man tycka. Klar nu?

Ännu en anledning till att dela upp hårddiskar i några lämliga partitioner, främst systemdelen i sin egen - nämligen att det går att defragmentera den delen ganska snabbt.

Nåja, en "enkel" lösning på problemet finns om du har en till hårddisk med lite tomt utrymme på. Ta några stora filer och kopiera över dessa temporärt till den andra disken. När du frigjort en del utrymme tar du och defragmenterar de data som finns kvar och kopierar sedan tillbaka filerna. Om defragen lyckats bör filerna som du kopierar tillbaka även de bli ofragmenterade.

Fast 120 GB ledigt av 233 GB borde vara nog för att Diskkeeper ska kunna göra sitt jobb ganska snabbt. Det nya lediga utrymmet kan ha kommit av att DK kanske rensat i en del temp-mappar.

Ja skulle ivartfall ha stoppat defragmenteringen och kört en felkoll på disken för att sedan göra om den, kanske en boot-time defrag då som är snabbare.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Hejsan!

Har låtit datorn stå på under hela natten och fram till nu, har lyckats komma till 20%, dock så avbröt jag nu enligt ditt förslag, drog en manual defragment igen men tillbaka på 12% dock så steg jag till 13% men stannar av där och glider i väntan på att en fil på 3 gig ska bli klar.

Den flyttar ju filen ruskigt sakta... ska testa köra en boot-time defrag om jag nu lyckas till att hitta hur man går tillväga...

Går det långsamt att flytta filer? Att skriva till disken? Allt diskarbete?

0: Avbryt defrag NU!

1: Gör en backup av ALLT viktigt. Igår!

2: Ladda hem program som kan kontrollera din hårddisk. Första steg läsa av SMART-statusen, andra steg skanna av hårddisken efter fel. Första kan ex.v. HDTune göra:

http://www.hdtune.com/

det andra rekommenderar jag dig att du letar efter på hårdisktillverkarens hemsida.

Min misstanke är enkel - din hårddisk håller på att krascha. Allt diskarbete innebär då en allt större risk för en total kollaps och defrag är mycket stressande för disken.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Min hårddisk + allt annat i den är mindre än 1 år gammalt så varför tror du att den skulle kollapsa nu för?

Finns det något man kan göra för att förebygga detta?

EDIT: Jag har kört igång HD Tune och kört igenom ett test, vad är det för information jag behöver? Gick till en sida där det står Health och fick status OK!

EDIT: För en stund sen så hade jag min hårddisk på 32 grader, nu får jag ett meddelande om att den är på 59 grader, kan detta påverka prestandan något? och kan man sänka graderna på något sätt? Verkar skumt att det ska vara så då datorn är byggd i fabrik då jag tänkte på kylningen etc..

[inlägget ändrat 2008-07-01 15:38:37 av Skandar]

[inlägget ändrat 2008-07-01 16:05:41 av Skandar]

SMART-sidan, den ger ingen varning? (Health sidan med andra ord? Posten reallocated sector count är den noll (Data-kolumnen)? SMART-värdena kan indikera fel men bevisar inte att disken är hel.

Hårddiskar kollapsar när de "vill". Visserligen ökar risken med användning och hög temperatur men hårddiskar kraschar, tyvärr, även när de bara är en vecka gamla.

59 grader är varmt för en disk, om mätningen nu är korrekt. Över 45 grader ska helst en hårdisk inte bli, över 50 grader inte alls lämpligt.

Om du kör benchmark-testet i HD-tune, behöver inte köra över hela disken, vad för hastighet får du?

Samt - ladda hem ett "riktigt" testprogram från din tillverkare av hårddisk eller ta Hitachis, fd IBMs, kompetenat Drive Fitness Test

http://www.hitachigst.com/hdd/support/download.htm#DFT

/T

Reallocated sector count är på 0 (data kolumnen)

Jag har en Western Digital hårddisk (WDC WD2500KS-00MJB0) och jag körde igenom den på Benchmark

Minimum: 2.7 mb/sec

Maximum: 4.0 mb/sec

Average: 3.9 mb/sec

Access Time: 14.0 ms

Burst Rate: 4.0 mb/sec

CPU Usage: 46.9%

Ska försöka testa programmet ifrån länken du gav mig oxå

EDIT: Hittade ett diagnostic program för just min hårddisk, ska testa det istället!

[inlägget ändrat 2008-07-01 17:41:05 av Skandar]

Något är galet.

Du bör ha siffror om 40+ MB/s och cpu-användning om bara några procent! Även om du missat i DMA-läge för disken så ska siffrorna vara högre.

Gör en backup. Nu.

/T

Kan detta bli bättre ifall man formaterar hårddisken?

Jag kör defragmanteraren igen även om det kanske inte är bra men jag vill ändå göra det, och angående backup så spelar det ingen roll för mig ifall det skulle rasa för jag har ändå inga viktiga filer direkt på burken..

Men en formatering kan vara aktuell eller?

Och nu fungerar defragmanteraren NÅGOT bättre.. nu tar den ca 2-3 mbit/sek istället för 2-300 kbit... är nu på 23% och tänkte låta det stå över natten ifall d kräver det så får vi se..

men om det nu skulle visa sig att jag får samma resultat efter defraggen, vad bör jag göra då? köpa en ny hårddisk eller repa den?

Det beror på vad som gått galet. Vad säger disktestprogrammet? Låt det köra över natten istället för defragen är mitt förslag.

vad gäller skada på hårddisk så beror den alltid på något. Yttre påverkan är osannolikt så något i disken orsakar det då. Jag brukar likna det vid cancer - ett helvete att bli av med och aldrig säkert att det inte händer igen.

Om du nu vill rädda hårdisken så gått det går så rekommenderar jag att använde verktyg från tillverkaren och rensa hårdisken så gott det går och sedan formatera om den.

Men kör först en total kontroll av hårddisken.

Efter du rensat den och formaterad om den:

Om den inte är snabbare nu, släng den.

Om den blir långsammare och långsammare nu, släng den.

/T

Jag tror jag förstår vad du menar, men ska testa köra en full scan när jag kommer hem ifrån jobbet, jobbar natt ikväll men pratade med tjejen och hörde att de hade börjat lukta bränt hemma efter att ja kört defraggen ett tag. Jag bad henne avbryta defraggen eftersom jag aldrig kan vara säker på om hon överdriver eller inte.

Ska dock börja med att göra en full scan imorgon med disktest programmet som ja ladda från WD's hemsida.

Efter det så kommer jag nog försöka mig på en defragg o i värsta fall slänga disken som sagt..

Fråga: Om jag nu skulle behöva slänga hårddisken, vad för hårddisk av samma lagringskapacitet kan du rekommendera? Jag har hört att Western Digital ska vara ett bra märke, men skulle vilja ha en snabb och bra hårddisk som rymmer 250+ gb, gärna mer om du hittar men för rimliga priser!

[inlägget ändrat 2008-07-02 00:22:03 av Skandar]

En sak är säker, defrag kommer inte lösa några problem.

Bra snabb disk? Någon av dessa kanske?

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s19799524&o=egenskap_1#rparams=k=s19799537

(raderar länk, blev visst samma som ovan, meningen var att länk till samma som lizardKing gör nu)

Ärligt talat, inte en susning vilka som gör bäst/snabbast/stabilast diskar. Tror skillnaderna är små överlag. Skillnaderna mellan en tillverkares egna diskar är nog större än mellan de olika tillverkarna.

/T

[inlägget ändrat 2008-07-02 09:04:39 av Monshi]

Jag har hört att Western Digital ska vara ett bra märke, men skulle vilja

ha en snabb och bra hårddisk som rymmer 250+ gb, gärna mer om du hittar men för rimliga priser!

I särklass snabbast:

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=300600

Segate Barracuda finns i en speciell serie med tillägget "ES" som de säger ska vara gjorda för dygnetruntdrift, de är heller inte speciellt mycket dyrare än de som inte har detta tillägg:

http://prisjakt.nu/search.php?query=barracuda+es

Jag har formaterat hårddisken nu, från Windows Xp till mitt ny inköpta Windows Vista Ultimate x64, jag har kört HD Tune och får jättebra resultat, över 50mbit/sek, graderna ligger på 32 och har även testat köra en defrag men såklart fanns det inte så värst mycket att defragmantera, några enstaka filer och grad antalet på hårddisken höll sig på 32, jag tror fortfarande på min hårddisk men jag var snabb och installerade uTorrent , till en början så låg jag och tickade på 5mbit sek och vart överraskad och glad men så dök Disc overload upp igen ... måste vara något annat fel eftersom jag ständigt vakar över hårddisken och dens process...

Kan det finnas fler lösningar?

Saken vid en formatering är att alla "dåliga" sektorer på disken flaggas bort att de ej ska användas. Utrymmet som är kvar är fritt från skador och då går det snabbt, som det ska göra.

Med tiden, med användning, så kommer nya skador uppstå, nya sektorer gå sönder. Torrent-trafik kräver en hel del av hårddisken, den orsakar inte skadorna men kan påvisa dem snabbare.

Varför går det långsammare? Jo hårddisken försöker in i det sista att rädda alla dina data. När den stöter på en sektor som inte gå att läsa försöker den ett stort antal gånger innan den ger upp. Om den lyckas läsa dina data ser den till att markera sektorn som trasig och flyttar bort alla data därifrån till en ny, hel en.

Min rekommendation är enkel - om du inte bryr dig om disken släng den.

Om du vill hävda garanti, den var väl inte så gammal, kör en komplett kontroll av hårddisken användandes WDCs program. Du borde får något meddelande om vad som är galet/hur mycket som är trasigt. SMART borde även ge någon varning om jag har rätt i mitt antagande.

Ett tips jag hittat på nätet som kan fungera om du vill använda den i framtiden, givet att jag har rätt:

Identifiera vilken del av disken det är som är skadad. Troligen är skadad isolerad till någon del av disken. WDCs program kanske visar var. Då kan du kanske med framgång isolera denna del genom att partionera upp hårddisken och sedan aldrig aldrig använda den del som är skadad.

Gäller dock då att

1: Jag har rätt, felet är mediet och inte ex.v. läs/skrivarmen

2: Det går att hitta vilken del av disken dom berörs av felet.

Edit:

Lägger till att du kan testa att köra CheckDisk på hårddisken från en kommandoprompt, dvs starta en kommandoprompt (Startmenyn - Kör, skriv in cmd)

skriv sedan exempelvis

chkdsk c:

och vänta en stund. Du bör till sist få lite uppgifter om disken, bland annat skadade sektorer.

Vill du att det ska gå snabbare skriv in några växlar:

chkdsk c: /I /C

/T

[inlägget ändrat 2008-07-03 09:15:06 av Monshi]

HerrNilsson

Testat höja cachen i uTorrent. Hade samma problem och höjde den till ca 1GB, funkar fint nu.

Fast jag antar att du inte upplevde att normal filkopiering var ett problem, dvs att kopiera att normal läsning/skrivnings gick ned mot 4-5 MB/s mot normala 50+ MB/s?

/T

• 3 weeks later...

Ni måste se skillnaden på Mbit och MB! En bit är inte en byte.

Jag antar att du laddar ner i ca 5MB/s och inte 5Mbit/s ( 5/8=0,625kb/s ) då du får diskoverload meddelandet.

Lika så om ni läser av vad hårddisken klarar av att läsa/skriva. Omvandla till MB om det står i Mbit!

1 byte = 8 bitar

1 MB = 8 Mbit

100Mbit/s delat med 8 = 12,5 MB/s

Enligt vad mätningarna visade på din hårddisk så hade den en maxgräns på 4MB/s. Laddar du då ner i 5MB/s eller upp till 12MB/s så är det självklart att disken får en overload.

Mitt tips är att inte ladda för många filer samtidigt. Eller många filer som är uppdelade i flera .rar paket eller liknande. Detta resulterar i att hårddisken får skriva på så många ställen samtidigt i en väldigt hög hastighet, till skillnad mot om du laddar enbart en enstaka fil.

Jag tror att du får leva med diskoverload om du laddar snabbt via torrenter. Men försök undvik det och speciellt hög %-tal i överbelastningen. Eftersom detta sliter på disken.

Du kan tex. begränsa bandbredden på antingen hela uTorrent eller på enstaka torrents.

Annars är det bra om du köper en snabb hårddisk som du laddar ner på, du kan ställa in i uTorrent att den automatiskt flyttar färdiga filer till en annan plats när de är färdiga. Tex en större disk där du enbart lagrar på.

Värt att nämna gällande defreag. Jag har hört att 10% av hårddiskens kapacitet ska vara ledigt när du kör defrag. Eftersom hårddisken flyttar omkring filer vill den ha någonstans att läggga dem under tiden.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...