Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ansökningsformulär + en sida som visar svaren


tepz

Rekommendera Poster

Micke_skane
den är rätt i w3c
Det borde den ju vara då du är en w3c-designer :)

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=1061071#1061293

 

Varför inte göra den med div:s i från allra första början...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du har rätt med "förstoring av layouten"

jag lärde mig att det var bättre att använda enheter som % eller em

för att vi hade några testpersoner som var blinda. de förklara att de se inte hela sidan om fönster var mindre än sidan som var byggt i px fast allså. men du vet väl att det finns egenskap "float" som flytta ner objekt

om fönster blir mindre i storlek.

är det inte trist om man köpt ny dator med jätte hög upplösning för få bättre bild. om en webbdesigner har byggt sidan i px då måste man gå ändra förstoring av layouten helatiden för beror på olika sidor eller då ner i upplösning för få bra bild just för de olika sidor.

 

Vem svarar du på? Använd "CITAT" "/CITAT" så vi vet vems inlägg du svarar på. Jag jag vet om float och dyl.

 

om en webbdesigner har byggt sidan i px då måste man gå ändra förstoring av layouten helatiden för beror på olika sidor eller då ner i upplösning för få bra bild just för de olika sidor.

Förstår inte vad du menar.

 

Ja, jag vet vad % innebär. Ganska logiskt!

 

Sedan försöker du ge en lektion i enheten em...förstår inte varför det är relevant?

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

[inlägget ändrat 2008-07-03 13:55:44 av mindsleep]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den är rätt i w3c

 

Syftar du på mitt inlägg där jag sa att du hade fel CSS och förmodligen fel html (ännu en gång...använd CITAT så vi vet vad du svarar på för inlägg).

 

Men snälla du. Bara för att den VALIDERAR så betyder det ju inte att du gjort RÄTT. Det är HELT 2 skilda saker. HELT SKILDA!

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jodå, kan man göra det men min funktion i css funkar inte då :(

 

jag vill att när fönstret har minimala bredd ska overflow-x: hidden; ta över och att göma de bilderna som är vänster och höger sida.

 

 

 

mvh

 

mac3

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Vem svarar du på?

Jag svarade på mac3.

(ps. detta svar var till dig mindsleep, citat och allt inlagt denna gång =)

 

Men snälla du. Bara för att den VALIDERAR så betyder det ju inte att du gjort RÄTT. Det är HELT 2 skilda saker. HELT SKILDA!

En mycket viktig poäng att föra fram då inte alla riktigt förstått detta.

[inlägget ändrat 2008-07-03 14:17:44 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan försöker du ge en lektion i enheten em...förstår inte varför det är relevant?

 

jag menar inte ge nån lektion eller så sånt.

jag vill bara förklara hur jag tänker.

jag har kollat min css kod den hade två fel.

 

overflow-x: hidden;

overflow-y: auto;

 

jag vet om det, det är ingen nyhet för mig

det är två äldre egenskaper som fungerar ändå

 

jag jobbar i TopStyle pro 3.5

 

 

mvh

 

mac3

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har kollat min css kod den hade två fel.

 

Som jag sa, du kan inte gå efter en validator för att se om du har gjort rätt.

 

Beroende på hur du ställer upp din HTML och din CSS så får du olika effekter ÄVEN om de validerar.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag svarade på mac3.

 

Och jag syftade på mac3´s inlägg eftersom han vägrade använda CITAT tecken. :)

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hejsan :)

 

Beroende på hur du ställer upp din HTML och din CSS så får du olika effekter ÄVEN om de validerar.

 

 

kan du göra ett exempel vad du menar?

 

 

mvh

 

mac3

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan du göra ett exempel vad du menar?

 

Ok, Litet exempel men illustrerar vad jag menar.

 

 

<div><a href="test.htm">En länk</a></div>

 

Ger samma resultat (om man tittar på sidan) som:

<a href="test.htm">En länk</a>

 

Lägger jag då en till en CSS rule som exempelvis:

div{background-color:Blue;}

 

Så ser det nu inte alls likadant ut.

 

Vad jag menar att du kan ha exempelvis satt en div att bli 700px bred då den egentligen skulle vara 100% bred eller något annat. Även om de validerar korrekt så betyder det inte att du ställt upp allt korrekt. Väldigt logiskt om du tänker efter. På din sida har du förmodligen haft fel sturktur på dina HTML element och fel attributer/regler på din CSS. DÄRFÖR tror du att du måste använda tabeller då din sida går ganska simpelt göra med hjälp av DIVs. I grund och botten så bör tabeller användas i de syfte de tänkts...det vill säga att rada upp data. Inte för design.

 

Titta på denna sida:

http://www.thenoodleincident.com/tutorials/box_lesson/boxes.html

 

Hoppas du förstår vad jag menar.

 

Poängen är att jag tycker du är riktigt bussig och ska ha en eloge för att du skapat en guide (eller håller på att skapa)...MEN...kanske ska du vänta ett tag till innan du färdiställer den eftersom du verkar ha en del kvar att lära.

 

Man blir inte webbdesigner bara för att man kan ställa upp lite HTML element och kan lite CSS. Webbdesign är ett stort område med mycket olika filosofier och metoder som man måste lära sig. För att inte säga allt det finns om färglära, typografi, bild och filhantering m.m. Oftast tar det flera år och många projekt innan du kan titulera dig "webbdesigner". Jag har själv jobbat professionellt med webbutveckling och applikationsutveckling i typ 10-15 år men jag har fortfarande mycket att lära mig.

 

Jag försöker inte "trycka ner dig" eller nåt sånt. Kanske låter så men det beror på att jag ibland kan vara lite osmidig på att utrycka mig. Jag försöker bara dela med mig lite av mina kunskaper som jag har lärt mig igenom åren.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

[inlägget ändrat 2008-07-03 16:56:00 av mindsleep]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micke_skane
Jag har själv jobbat professionellt med webbutveckling och applikationsutveckling i typ 10-15 år men jag har fortfarande mycket att lära mig.
Inom detta yrket, webbdesigner(+ många andra yrken) och att göra "rätt", blir man väl aldrig fulllärd då yrket utvecklar sig med nya/förbättrade tekniker.

 

[inlägget ändrat 2008-07-03 17:26:27 av Micke_skane]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inom detta yrket, webbdesigner(+ många andra yrken) och att göra "rätt", blir man väl aldrig fulllärd då yrket utvecklar sig med nya/förbättrade tekniker.

 

Absolut. Det lät nästan i mitt inlägg som jag trodde man kunde bli fullärd...men det var inte riktigt så jag menade.

 

Vad jag liksom försökte poängtera är att det finns väldigt många som får väldigt bra självförtroende efter att ha skapat en hemsida i Frontpage (inklusive jag för ett x antal år sedan)...det tog ett tag innan jag förstog att yrket "Webbdesigner" är faktiskt MYCKET större än vad man tror från början.

 

Ungefär som då mina vänner ringer mig för hjälp av ett trådlöst nätverk med model x av trådlös router som inte fungerar...efter att förklarat att jag är programmerare och inte nätverkstekniker säger de:

-Men du kan ju data.

 

Jag brukar snabbt göra en jämförelse med att de springer in till sjukhuset och ber receptionisten utföra en förlossning...Eftersom de jobbar ju på sjukhuset. Men tyvärr så brukar ändå ingen fatta :)

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

[inlägget ändrat 2008-07-05 20:46:47 av mindsleep]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micke_skane
men det var inte riktigt så jag menade.
Tog det inte så heller ;)

Som du skrev har du precis om vi andra mycket att lära...

Mer en allmän åsikt ifrån min sida till andra som ev tror att detta blir man fulllärd inom :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...