Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Finner ej alla HDD = Hårddiskar i s.k. Textbaserade Installationen för t.ex. XP Home Edition Version 2002.


Joakim Bernström

Rekommendera Poster

Joakim Bernström

Hej alla inom eforum igen!

 

Tack åter igen Stefan Eklinder och för ditt slutgiltiga svar i föregående tråd som är tängd nu!

 

Här med öppnar jag en ny tråd tills ev. en lösning på detta problem finns att lösas. OBS!!! (Har ej undersökt inom eforum om detta har varit ett problem som tidigare har skrivits om.)

 

Jag gjck in i BIOS i min andra stationära dator som jag nu bygger om också och ställt in bootningen på CD-ROM för att XP Home Edition Version 2002 CD-Skivan ska gå igång på engång via detta. Den gör det men sedan när man kommer till den s.k. Textbaserade Installationen för detta Operativsystem hittar jag endast en Hårddisk. Kommer att bifoga en eller flera bilder här ovan ang. detta prblem.

 

FRÅGA: Om jag iallafall godkänner detta och kör igång installationen kan jag sedan när hela installationen är klar hitta alla Hårddiskar i enhetshanteraren men också administrationsverktyg där man hittar något som heter Datorhantering och därefter Diskhantering där man kan efter att ha gjort en hårddisk till flera enheter som heter partitioner. Dessa är då oformaterade och nu undrar jag om man kan i denna s.k. Diskhanteraren i XP Home Edition också dela upp en hårddisk eller om man gör det inifrån XP Home Edition måste man kanske ha ett speciellt program Ev. från Symantec som har partitionsprogram eller vad tror ni som kan kanske mer än jag kan om detta område f.n.?

 

FRÅGA: Om man ej har partitionerat i detta s.k. Textbaserade Installationen och endast från oformaterat till formaterat en hårdisk hitta alla HDD = Hårddiskar efter man har gjort klar hela Operativsystems-installationen? Är detta en möjlighet eller är jag ute på helt fel väg?

 

Information ang. Hur de sitter i Chassit: Först kommer CD-RW (IDE-Kabel-1.) med SLAVE och sedan kommer FÖRSTA HDD = Hårddisken (IDE-Kabeln-1.) med MASTER och sedan ANDRA HDD = Hårddisken (IDE-Kabeln-2.) med MASTER och TREDJE HDD = Hårddisken (IDE-Kabeln-2.) med MASTER.

 

Vore tacksam för svar inom eforum!

 

MVH Joakim Bernström SALA

 

[bild raderad 2008-06-27 09:41:44 av Joakim Bernström]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Bernström

Hej igen eforum!

 

Jag fick ej med mina bilder som jag hade tänkt visa här inom eforum p.g. av mitt problem! Varför har man en begränsning av bildstorleken? Är det p.g. av tekniska skäll eller? T.ex. Serverns storlek inom IDG.se eller vad ligger problemet? Mina bilder var över 200 KB och var JPEG-BILD!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Bernström

Hej igen eforum!

 

Jag hoppas att inom denna helg ev. kan få några svar på vad det kan finnas för lösning ang. att leta fram alla HDD = Hårddiskar innan jag installerar Operativsystemet som jag hoppas bli av med detta problem!

 

Vore mycket tacksam för svar inom eforum så snarast som möjligt!

 

MVH Joakim Bernström SALA

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först så vill jag bara påminna dig om att när du skriver ett inlägg och ingen har svarat på det, då kan du använda knappen redigera, så slipper du skriva ett nytt inlägg, om du glömt något.

 

Till dina frågor nu.

 

[log]

Jag gjck in i BIOS i min andra stationära dator som jag nu bygger om också och ställt in bootningen på CD-ROM för att XP Home Edition Version 2002 CD-Skivan ska gå igång på engång via detta. Den gör det men sedan när man kommer till den s.k. Textbaserade Installationen för detta Operativsystem hittar jag endast en Hårddisk

Om du har fler än 1 hårddisk i datorn, så ska du hitta den i BIOS, om den är rätt inlagd, kablarna sitter rätt och den är rätt byglad.

 

FRÅGA: Om jag iallafall godkänner detta och kör igång installationen kan jag sedan när hela installationen är klar hitta alla Hårddiskar i enhetshanteraren men också administrationsverktyg där man hittar något som heter Datorhantering och därefter Diskhantering där man kan efter att ha gjort en hårddisk till flera enheter som heter partitioner

Om hårddiskarna sitter rätt och är rätt kopplade, så ska dom synas på dessa ställen.

 

Dessa är då oformaterade och nu undrar jag om man kan i denna s.k. Diskhanteraren i XP Home Edition också dela upp en hårddisk eller om man gör det inifrån XP Home Edition måste man kanske ha ett speciellt program Ev. från Symantec som har partitionsprogram eller vad tror ni som kan kanske mer än jag kan om detta område f.n.?

Är inte säker på om det går att dela upp en hårddisk i detta läge i XP Home?

Kör inte Home själv, normalt gör man delningen i början på installationen av systemet.

 

Men annars i så fall så kan man använda ett tredjeparts program och göra detta i, finns flera, ett populärt heter...Partition Magic

 

http://www.soft32.com/download_151.html

 

Men jag har själv ingen erfarenhet av sådana program, så jag kan inte funktionen på programmet.

 

FRÅGA: Om man ej har partitionerat i detta s.k. Textbaserade Installationen och endast från oformaterat till formaterat en hårdisk hitta alla HDD = Hårddiskar efter man har gjort klar hela Operativsystems-installationen? Är detta en möjlighet eller är jag ute på helt fel väg?

Denna fråga förstår jag inte riktigt?

 

Information ang. Hur de sitter i Chassit: Först kommer CD-RW (IDE-Kabel-1.) med SLAVE och sedan kommer FÖRSTA HDD = Hårddisken (IDE-Kabeln-1.) med MASTER och sedan ANDRA HDD = Hårddisken (IDE-Kabeln-2.) med MASTER och TREDJE HDD = Hårddisken (IDE-Kabeln-2.) med MASTER.

 

En IDE-kabel har normalt tre kontakter, den ena ska sitta på moderkortet, den i mitten är slave och den yttre är master.

Alltså bör du koppla såhär.

 

IDE-1. Mittenkontakt -Andra hdd "byglas slave", yttre kontakt -Första hdd"byglas master".

IDE-2. Mittenkontakt -CD-RW "byglas cs", yttre kontakt -Tredje hdd "byglas cs".

Nu bör alla enheter hittas på samtliga ställen, och du gör din installation av operativet som vanligt om du inte har gjort det ännu.

[/log]

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Bernström

Hej igen "// gästen" och jag hoppas du och alla andra inom eforum godtog min ursäkt?

 

Jag ska undersöka allt du skrev till mig och sedan om det går bra eller dåligt återkommer jag med mer i denna tråd/inlägg!

 

MVH Joakim B SALA

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Bernström

Hej igen "//gästen"!

 

Jag försökte så gott jag kunnat men det har tyvärr strullat mer än vad jag trodde...

 

IDE-1. Mittenkontakt -Andra hdd "byglas slave", yttre kontakt -Första hdd"byglas master".

IDE-2. Mittenkontakt -CD-RW "byglas cs", yttre kontakt -Tredje hdd "byglas cs".

Nu bör alla enheter hittas på samtliga ställen, och du gör din installation av operativet som vanligt om du inte har gjort det ännu.





Jag provade detta men då kommer en svart ruta upp och meddelar att det är IDE ihop med MASTER eller SLAVE är helt s.k. ERROR.

Sedan går CD-RW ej igång av någon underlig anledning. Vet ej om det är IDE-Kabeln som jag satte helt om eller om det är dessa s.k. JUMPER som sitter på SLAVE, MASTER eller CABEL SELECT?

Har också funderat om det också är viktigt hur dessa små s.k. JUMPER ska sitta i dessa s.k. JUMPER finns det en liten metallplata av något slag. Ska den sitta på höger eller vänster sida av dessa två pinnarna eller är det helt oviktigt denna fundering som jag har?

Även fast strömkabeln är i så lyser inte en enda lampa från CD-RW:n men också hörs inte något ljud ifrån sig.

Funderar på om den är helt död eller om det är endast jag som har satt allt på fel plats.

Efter detta vet jag ej var jag ska börja p.g. av denna svarta dataskärmen med information om att IDE-Kablarna sitter tydligen fel och därför säger ERROR.

Är det helt kört att få liv i denna dator eller vad tror du och alla andra inom eforum?

 

MVH Joakim Bernström SALA

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som //gästen säger, se först till att du byglar rätt.

 

Vill sen också tillägga, att om datorn hittar den disken du ska installera operativsystemet på, men inga andra, kan du installera OS:et ändå. Bygla diskar på rätt sätt kan du göra efter det att operativsystemet är installerat. Jag skulle dock se till att alla enheter först finns i BIOS.

 

Om du vill lägga till diskenheter i efterhand, koppla in och bygla, partitionera och formatera med Diskhanteraren:

 

Högerklicka på Den här datorn > Hantera > Diskhanteraren

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enhet längst ut byglas som Master, t ex hårddisk för operativsystemet.

 

Enhet på mitten byglas som Cable Select eller (helst) Slave, t ex CD/DVD.

 

På första IDE (brukar vara 0) ska hårddisk för operativsystemet sitta.

 

Om det fortfarande blir svart och du inte kommer in i BIOS, kolla att minnena är OK. Ett minne i taget.

 

Om du fortfarande har problem, koppla ur alla IDE-enheter, även hårddiskar. Kolla pipen från moderkortet här, kolumnen till höger:

 

http://www.bioscentral.com/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du försökt att använda KOD-taggarna till, dom verkar vara helt tomma?

 

Har också funderat om det också är viktigt hur dessa små s.k. JUMPER ska sitta i dessa s.k. JUMPER finns det en liten metallplata av något slag. Ska den sitta på höger eller vänster sida av dessa två pinnarna eller är det helt oviktigt denna fundering som jag har?

JA, det är viktigt hur dessa sitter.

 

Det finns oftast en liten ruta/bild precis på ovansidan vid dessa små stift som denna bygel ska sitta i.

Det kan vara olika på olika märken av hårddiskar, så detta får man ha kolla på själv.

Bifogar en bild på hur det kan se ut.

 

 

 

//gästen

 

[bild bifogad 2008-06-28 23:51:44 av //gästen]

1061735_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Bernström

Hej igen "//gästen" och alla andra inom eforum som har hjälp mig inom denna tråd/inlägg!

 

Efter många omoment fick jag det tills slut denna stationära dator att lyda mig och det fel jag gjorde var att IDE-Kabeln 1 och 2 satt felvända på detta moderkort och därför insåg jag att här kan ev. felet ligga. Jag satte därför ditt dom som de skulle sitta men också som du sa igår att jag skulle göra ang. IDE-1 och IDE-2-kabeln och bygla med MASTER, SLAVE och slutligen CABEL SELECT som man ska sätta de ordentligt i ordning annars blir det bara fel.

 

Detta var den rätta kombinationen för denna stationära dator var följande:

 

IDE-1: Yttre IDE-kontakten, HDD: Nr-1 = (Första Hårddisk) och byglas MASTER, mitten IDE-kontakten, HDD: Nr-2 = (Andra Hårddisk) och byglas SLAVE.

 

IDE-2: Yttre IDE-Kontakten, HDD: Nr-3 = (Tredje Hårddisk) och byglas CABEL SELECT, mitten IDE-kontakten, CD-Brännaren = (CD-RW) och byglas SLAVE. (Hade först byglat den till CABEL SELECT men då fick jag ej fram den sista HDD = Hårddisken men efter detta då fick jag fram alla enheter och började med installationen av Operativsystemet XP HOME EDITION VERSION 2002 som också gick felfritt igenom.)

 

Denna tråd/inlägg stänger jag nu p.g. av att problemet är löst och återkommer om det är något annat problem eller funderingar inom IT-Tekniken osv. och eforum som den bästa platformen som frågeforum osv.

 

En fråga till dig "//gästen": Hur skriver man inom eforum s.k. LOG Tagg för att krympa skrymmande texter? Jag försökte iföregående text men gick ej bra för mig och blev två vita små rutor?

 

MVH Joakim Bernström SALA

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter bra att du äntligen fick det att fungera :thumbsup:

 

Denna tråd/inlägg stänger jag nu p.g. av att problemet är löst och återkommer om det är något annat problem eller funderingar inom IT-Tekniken osv. och eforum som den bästa platformen som frågeforum osv.

Du stänger inte tråden genom att skriva detta, tråden blir inte stängd, det går utmärkt att fortsätta att skriva flera inlägg, kan finnas någon som vill kommentera med något mer inlägg, så normalt så blir ingen tråd automatiskt stängd på något sätt, om man nu måste stänga en tråd så är det bara en moderator som kan stänga en tråd, men då måste det finnas en ordentlig anledning.

 

En fråga till dig "//gästen": Hur skriver man inom eforum s.k. LOG Tagg för att krympa skrymmande texter? Jag försökte iföregående text men gick ej bra för mig och blev två vita små rutor?

Du skriver normalt inte funktionen "LOG, utan du använder knappen "LOG" som finns i Besvara-fönstret, knappen finns i raden Svar direkt till vänster om dom fem st färgade rutorna.

 

Du klickar först en gång på denna LOG-knapp, skriver texten, klickar igen på LOG-knappen och skapar inlägget, då får du fram detta.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Bernström

Hej igen och tack för ytterligare information!

 

Nu provar jag ang. LOG Taggen här nedanför:

 

[log]TEST,TEST,TEST...........[/log]

 

Hoppas det funkar nu för mig!

 

Tack för all information f.n. och jag hoppas att vi och alla andra inom eforum kommer att fortsätta hjälpa varandra här inom det bästa It-forum på Internet ev. i olika situationer ang. IT-Teknik relaterade frågor osv.

 

MVH Joakim Bernström SALA

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skönt att du fick det att funka!

 

Logg-taggen ska vara så här (utan mellanslag)

 

[ L O G ]Text Text Text[ / L O G ]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu provar jag ang. LOG Taggen här nedanför:

 

TEST,TEST,TEST...........

 

 

Hoppas det funkar nu för mig!

 

Nu fick du till ett citat istället, så jag antar att du "tog fel".

 

Men du kommer på det efterhand.

 

 

Tack för all information f.n. och jag hoppas att vi och alla andra inom eforum kommer att fortsätta hjälpa varandra här inom det bästa It-forum på Internet ev. i olika situationer ang. IT-Teknik relaterade frågor osv.

 

:):thumbsup:

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...