Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny SATA HD parallellt med IDE fungerar ej!


MvS

Rekommendera Poster

Jag har kört med en Maxtor HD på 40 Gb IDE fram till nu då jag slog till på en ny. Det blev en Samsung på 250 Gb SATA. Mitt problem är att jag nu inte får igång SATA HD:n. Den ger sig till känna i BIOS och när jag bootar på gamla IDE HD:n in på Windows XP finns den även i enhetshanteraren då man kollar.

 

Hur får jag igång SATA HD:n? Måste den formateras först och hur gör jag i sådana fall det? Försöker jag välja att boota på SATA HD:n blir skärmen först svart sedan kommer en text "Söker datorns maskinvarukonfiguration". Sedan bootar den om sig själv = klart frustrerande!

 

Jag har provat att ange IDE HD.n som primary och slave, byglat om och helt taget bort denna men SATA:n (!) vill inte starta!

 

Pls HELP!!!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Har du installerat drivrutinen för SATA-disken?

Du borde hitta drivrutinen hos tillverkaren för datorn/moderkortet. Läggs på diskett och installeras därifrån.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar!

Nej det har jag inte. Har du möjlighet att beskriva hur detta går till?

 

Magnus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
MvS skrev:

Tack för snabbt svar!

Nej det har jag inte. Har du möjlighet att beskriva hur detta går till?

 

Jag har installerat dessa i samband med installation av XP. Då trycker man F6 under installationens första början. Hur man sedan gör i efterhand i ett redan installerat system är jag osäker på.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nu har jag kommit så långt att jag skapat en installationsdiskett från CD-skivan till mitt ASUS moderkort. Vad jag förstår skall denna sedan användas då jag kör installationsprogrammet från XP-CD:n då programmet uppmanar att trycka F6 för att installera SCSI-enheter.

 

Ett problem kommer sällan ensamt och nu går det plötsligt inte att komma in i installationsprogrammet. Jag trycker F8 vid boot och väljer att starta från aktuell DvD-enhet. Datorn söker på enheter och texten "Tryck på valfri tangent för att starta programmet från CD-skivan" kommer upp. - Så långt allt OK men sedan kommer det upp en text som lyder ungefär: "Kontrollerar datorns maskinvarukonfiguration" i några sekunder sedan bootar datorn om igen!

 

Har prövat att ange CD som Pri Master och Sec Master men samma resultat då också. Så jag utbrister i min förtvivlan: H*J*Ä*L*P någon som fattar vad som sker i denna teknologiska misch-masch...!

 

Magnus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Har du provat att starta Installationen med hjälp av startdisketter.

 

http://support.microsoft.com/kb/310994/sv

 

Alternativt kan du använda Windows 98 as startdiskett Men då får disken en partition i Fat32 på ca 100Gb . Ändring till NTFS och partionering och formatering av resten kan ske i diskhanteraren när installationen är klar.

 

Är ej helt säker på om du behöver installera "sata drivrutiner" när tryck F6 för RAID dyker upp i början efter det installationen startat..RAID är väll knappast aktuellt för dej.Men jag är som sagt osäker.

 

LARSAS

 

 

[inlägget ändrat 2008-07-02 11:33:53 av LARSAS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det tipset!

 

Startdisketterna gjorde susen för att komma åt installationsprogrammet. Jag dock fortfarande inte starta detta från CD:n trots jag försökt fixa med "Bootcfg" i reparationsmodulen.

 

Detta med att försöka installera ny HD var det mest infernaliska jag upplevt på datafronten hittills (och då har jag ändå varit med några år)!

 

Det verkar inte gå att göra sig av med gamla IDE HD:n då denna tycks ha permanent ockuperat C-katalogen (vilket är ju start katalogen)!

 

Om någon till äventyrs har tips om hur detta löses någorluda smidigt tas det emot med tacksamhet. Till dess -Tack Larsas!

 

//Magnus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...