Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

TV Kort


arash82

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag hade tänkt skaffa nytt TV-kort till datorn, men kan inte riktigt bestämma mig. Funderar över dessa två men har svårt att hitta tester på det senare:

 

http://www.dustinhome.se/pd_5010086942.aspx

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=354342

 

Vad tycker ni? Har ni några erfarenheter? Rekommenderar ni andra kort?

 

Jag sitter på en 24" skärm med 1920-1200, så jag tänkte det senare kanske ger bättre kvalitet. Vi har annars comhem cabel-tv och de sänder analogt...

 

 

Moderator berättar att

Tråden har flyttats till TV-kort

 

/Monshi, moderator för Hemmabio/HTPC

 

[inlägget ändrat 2008-06-26 21:38:54 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USB-grejor?

 

Kan vara okej i vissa fall. Men har man PCI-platser lediga i datorn, så är PCI-kort den "vettigaste lösningen".

 

Gärna med BÅDE analogt och digitalt stöd, gärna med dubbla tuners...

Kör man vista så är dubbla tuners en "förutsättning" för full funktionalitet.

 

Kortläsare är heller inte så dumt att ha.. (För att få betalkanalerna).

 

Fast allt beror ju på:

1) Din hårdvara

2) Dina förväntningar.

 

USB-sticks funkar bra till det dom är gjorda för..

(Lätta att tappa bort!) ;)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Men på vilka sätt är PCI kort bättre och hur pass stor är den skillnaden?

 

Vad sägs om det här kortet:

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=TERCINHTPCI

 

Man slipper ju öppna burken med USB stick och man kan även använda den till den bärbara.

 

Gärna med BÅDE analogt och digitalt stöd, gärna med dubbla tuners...

Kör man vista så är dubbla tuners en "förutsättning" för full funktionalitet.

 

Jag har inte hittat kort med både analogt och digitalt och med dubbla tuners (detta kräver ju alltså fyra tuners, två analoga, två digitala). Tips?

 

Kör man vista så är dubbla tuners en "förutsättning" för full funktionalitet.

Kan du utveckla. Fördelen blir att du kan spela in på ena och fortsätta se på tv på andra kanaler. Finns väl inte mycket mer man kan göra.

 

 

Kortläsare är heller inte så dumt att ha.. (För att få betalkanalerna).

Vi har ComHem kanbel, och de sänder annars analogt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagligen kör du andra grejer på USB..

Exempelvis: Tangebtbord, mus, skrivare med mera..

 

Har du "otur" hackar inspelningen/uppspelningen om du kör USB-stikl..

 

PCI-kort är bättre, eftersom de inte kör sama buss som USB.

Kortet du överväger är helt okej..

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PCI-kort är bättre, eftersom de inte kör sama buss som USB.

 

Jag insåg det och tyckte det var lika bra att köra PCI eftersom jag ändå har plats.

 

Jag köpte dock en sånhär:

ASUS My Cinema P7131 Dual

http://accessories.euro.dell.com/sna/products/Spel/productdetail.aspx?c=se&l=sv&s=dhs&cs=sedhs1&sku=A1464281

 

Har fått för mig att det ska ha dubla tuners och klara båda analog och digital.

 

Efter ett tag har jag nu fått ett ASUS My Cinema P7131 Hybrid kort istället, (har bara 1 tuner). Har kontaktat dell men de påstår att det är rätt.

 

Jag har nu problem att få in de digitala kanalerna på kortet. Jag har en Dazzle USB som jag förrut både kunde få in TV4 och TV6. Nu kan jag inte få någon av dem med varken mitt USB stick eller PCI kort. HAr beställt ny antenn annars.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PCI-kort är bättre, eftersom de inte kör sama buss som USB.

En nackdel finns - miljön inom datorlådan är ack så mycket brusigare än den utanför, dvs mottagaren får en sämre miljö att arbeta i även om mycket går att skärma bort om man vill.

 

Något som nu kanske arash82 märkt.

 

Nackdel med USB-kort (analoga) - Dscaler fungerar icke med dem :)

 

Annars finns det bandbredd, normalt sett, så det räcker då men enkelt kan se till att TV-kortet ligger på annan kanal/hub än tangentbord/skrivare/whatever.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En nackdel finns - miljön inom datorlådan är ack så mycket brusigare än den utanför, dvs mottagaren får en sämre miljö att arbeta i även om mycket går att skärma bort om man vill.

 

Jag börjar faktiskt fundera mer och mer på detta. Har intallerat mitt kort längst ner så långt ifrån grafikkort och ljudkortet som möjligt.

 

Hur menar du att man kan skärma bort bruset?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bruset är nog inget du kan göra något åt, det är upp till skaparen av kortet att ordna. Det bästa sättet är helt enkelt att skärma av kortet/mottagaren genom en jordad skärm men den är svår att få helt tät kan jag tänka mig. Detta är något som kanske främst proffskorten inom ljud kämpat hårt med.

 

Men räddningen för dig är att skaffa en bättre antenn, bättre grundmottagning. Ökar du signal/brus-kvoten i insignalen så hjälper du kortet med vad du kan.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men räddningen för dig är att skaffa en bättre antenn, bättre grundmottagning. Ökar du signal/brus-kvoten i insignalen så hjälper du kortet med vad du kan.

 

Fast mitt brusproblem är på de analoga kanalerna som jag frå från mitt kabeltvuttag, så den signalen kan jag inte göra mycket åt. Jag märkte dock att kabeln var oerhört känslig för berörning vid TV-kort ändan, så antingen är kontaktet på kortet dåligt eller så har jag en dålig kable. Jag tänkte prova byta utkabeln och se om det hjälper.

 

Jag har inte lyckats ta emot någora digitala kanaler med mitt PCI kort än. Jag ska prova med en bättre antenn. SVT kanalerna fungerar hyffsat med min sticka. TV4 och TV6 kan jag inte få en stabil signal på (fastän jag har monterat antennet utanför fönsterrutan).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men räddningen för dig är att skaffa en bättre antenn

 

Nu har jag fått min nya antenn. Jag provade med en sånhär som tydligen hade fått jätte bra recensioner:

http://www.dustinhome.se/pd_5010111196.aspx?

 

Det funkar inte alls.

Jag kan inte ta emot kanaler med den alls. Den är faktiskt sämmre än min passiva bordsantenn märkligt nog.

 

Det börjar kännas smått hopplöst med digital tv måste jag säga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.kjell.com/?item=30117&path=50000,590000,610000,615000&view=1

Den antennen brukar betraktas som så bra som en bordsantenn kan bli. Till humana priser...

Lite dyrare än den du länkat till och troligen bra mycket bättre.

 

Har du en vanlig digitalbox också?

 

Samt notera - bästa placering av bordsantenn är inte alltid vid fönstret. Testa att gå runt i rummet med den, vrid den hit och dit och se om du hittar en "sweet spot".

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite dyrare än den du länkat till och troligen bra mycket bättre.

 

Den kostar mer än kortet jag köpt. För det priset skulle jag nästan kunna beställa Digital TV från ComHem istället...

 

Har du en vanlig digitalbox också?

 

Nej.

 

Samt notera - bästa placering av bordsantenn är inte alltid vid fönstret.

Har placerat runt det. Både högt och lågt. På två olika våningar. Även utomhus. Bordsantennena har magnet under så jag provade trycka dem på stora metallföremål också. Det är väldigt dåligt mottagning. SVT får jag in ibland med lite tur, men TV4 och TV6 är totalt hopplösa. Jag har lyckats få in dem och kunnat se några sekunder innan bilden försvinner.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en aktiv eller passiv antenn? Dvs behöver den en spänning för att fungera? Får den denna?

 

Enligt länken ska den vara aktiv och dra ström från USB-porten.

 

Men den antennen jag länkade till kan du säkert be att få köpa på öppet köp om du bor nära en KjellCo butik. Annars kan du testa och besöka Clas Ohlson och se om du kan få köpa deras enkla, och billigare, bordsantenn på öppet köp.

 

Den du köpt av Dustin låter det som om du bör skicka tillbaka.

 

Vad säger förövrigt Teracom om signalförhållandet där du bor? Hur långt har du till sändarmasten?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en aktiv eller passiv antenn?

Terratecs är en aktiv antenn och jag har provat med diverse olika usb portar (den tar ström från USB) och hubbar utan resultat. Jag är ganska säker på att den får tillräckligt med ström. Terratecs support gav heller ingenting vettigt så den åkte tillbaks.

 

Vad säger förövrigt Teracom om signalförhållandet där du bor?

Var kan jag hitta den sortens information?

 

Annars har jag efter väldigt många timmars mixtrande lyckats få signal med min passiva bordsantenn i kombination med USB stickan (funkar fortfarande inte med PCI kortet). Problemet är att antennen sitter nu utanför fönstret och tål inte att man flyttar på den så mycket som en centimeter vilket inte är särskilt praktiskt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej här är teckningskartan

Som du säkert har märkt är riktningen mot sändaren avgörande.Signalen är svag och dämpas starkt av väggar även glas dämpar så antennen bör placeras i fönster som vetter mot sändaren.

 

http://www.teracom.se/?page=2087

 

Tittar man på omdömena på din interna TV mottagare så är väl inte känsligheten den bästa men du kan väl använda din USB mottagare för digital-tv-mottagning

 

LARSAS

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-07-10 14:30:43 av LARSAS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som om en bättre antenn är på sin plats...

 

Ju större, desto bättre. Man får även vad man betalar för, dvs en bra antenn är lite dyrare. Skicka tillbaka/reklamera den du har nu.

 

Men kolla först om det ens duger med en bordsantenn. Det är lite absurt att man saluför ack så små USB-stickor (inte vad du har) för TV-mottagning när man behöver, nästan alltid, en antenn som är bra mycket större.

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag har en sk USB sticka en hybridmottagare pinnacle 330 den fungerar alldeles utmärkt för Comhems analoga kabelkanaler och för digital mottagning i ett fönster vänt mot Nackasändaren och det med en aktiv bordsantenn för 100 kr köpt på jula.Men den fungerar endast i fönstret med någon kvalitet.

Av praktiska skäl använder jag nu en enkel passiv antenn monterad på ytterväggen vänd mot Nackasändaren. Alla fria digitala kanaler fungerar bra.

 

Så en USB sticka kan fungera bra jämfört med en billig inbyggd TV mottagare.

 

LARSAS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst, men ofta tänker man att den lilla USB-stickan skulle passa bra i den bärbara när man är ute och reser. Men tji får man för a) TV-signalerna är inte skapta med tanken att mottagaren ska röra sig samt en liten portabel antenn räcker knappast...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för länken.

 

Enligt sidan så är mottagningen 100% på min address och det är 24 km till sändaren i Nacka.

 

Inomhus reckommenderas fri sikt till masten. Aktiv antenn rekommenderas.

 

I mina öron låter det här nästanhur bra som hälst. Men i praktiken visar det sig att det är jättekänsligt. Det hela känns oerhör vilseledande.

 

Edit: Vad i hela friden menas med "klart sikt" när man pratar om inomhusantenner!?

[inlägget ändrat 2008-07-11 15:14:32 av arash82]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen bergknalle eller 45 vånings höghus.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med. Stickornas marknadsföring är oerhört vilseledande om du frågar mig. Speciellt när det kommer till DVB-T. När vi hade analogt var det inte alls lika känsligt enligt min erfarenhet och i dåliga förhållanden kunde man åtminståne få en bild även om det var oerhört dålig kvalitet på den. Digitalt får man bra bild, eller ingen bild, och tar man med sig stickan när man är och reser, då får man vara beredd på det senare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...