Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

A-diskett driven läserWin 98 Boot disk men inte Win2000 Installations Diskett


T.Sarastro

Rekommendera Poster

Dator :

äldre Pressario 5472, Moderkort Compaq 0608h, Celeron 500MHz, BIOS Compaq 686C2 Version 09/08/99, 256 RAM, HD 120GB.

 

För ett tag sedan stängdes strömmen av när jag körde Win 2000 på en Filen Winnt\system32\config\system blev skadad och måste repareras

 

Datorns BIOS är dum: Kan bara välja att boota från A-disk (A:) eller från hårddisk (C:)

Så jag tänkte starta upp Win2000 med den första av de 4 installationsdisketter som man kan skapa genom att hänta info på Win 2000 skivan (om man har en annan körbar dator)

Blev dock snopen när A-diskenheten inte kunde läsa den första disketten.(I/O error)

Däremot läste den gladeligen Win 98 boot disken.Två andra datorer (Win 98, annan Win 2000) kunde läsa Win 2000 installationsskivan (testade bara skiva 1 av 4)

När jag bytte diskettenheten mot en annan diskettenhet fick jag samma resultat: Disk fel med Win2000 startdisketten, OK med Win98 boot-disketten

Samma negativa resultat vid test med disketter som formaterats och skrivits i annan dator, detta genom att köra makebt32 på avbildningar som hämtats på www.bootdisk.com

 

Finns det någon som kan ge en eller flera rimliga förklaringar till det underliga beteendet hos diskettstationen i denna dator?

 

(Anm: Probkemet med den skadade systemfilen löste jag genom att starta konsolen och kopiera en i C:\WINNT\repair\RegBack sparad äldre version av system till mappen C:\WINNT\system32\config )

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...