Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

koppla digitalbox-tv-inspelningsbar dvd, hjälp?!


jaymo

Rekommendera Poster

Hej,

jag har köpt en inspelningsbar dvd av märket sony rdr-hxd870, och har inte lyckats koppla in den till min comhem digitalbox (samsung), så att jag kan spela in digital-tv - vilket de försäkrade vid försäljning att det skulle gå. Har haft kontakt med support både på sony och comhem, och följt deras kopplingsscheman men bara lyckats få in analog tv. Nån som kan hjälpa mig med ett kopplingsschema som faktiskt fungerar och förklara hur man gör för att få igång det?!! Vore verkligen tacksam. Misstänker att problemet är att det bara finns 1 scart-uttag på tv:n.

/Johanna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spontant - är mycket smidigare med en PVR box. Kostar dig nog inte så mycket mer än en inspelningsbara DVD om du ändå förlänger ditt abb hos ComHem.

 

Annars är nog kopplingen du kan/bör göra

digitalbox -> DVD -> TV

allt via SCART. Nu kan jag inte din DVD, din TV eller din box men jag antar att du kanske i DVDn måste aktivera SCART genomsläppning, dvs att boxen aktivt sänder vidare det den får in.

 

Sedan ställer du DVDn på AV1 och TVn på sin SCART-kanal och du bör se den digitala bilden.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!!

 

Jag hittade två trådar med liknande problem som du har. Vet ej om dom hjälper dej.

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=928977

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=833993

 

Mvh Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här i efterhand skulle jag nog kanske valt en pvr-box, men jag ville ha något som inte var bundet till en viss leverantör + att jag gillar fotovisningsfunktionen i den här dvd:n.

 

när jag kör scart från d-box -> dvd -> tv, så får jag inte in den digitala tv:n, bara den analoga. Därför tror jag att det även behövs scart mellan d-box och tv.

 

när jag istället kör scart från d-boxen till tv:n samt till dvd:n, så kan jag titta på digital-tv:n och kolla på filmer i dvd:n, men försöker jag spela in blir det bara svart.

 

Försökt ställa in det här med scart-genomsläppning. Finns en input-knapp på framsidan som man kan ställa om från program till L2 (vilket även är ena scart-uttaget), men det gör ingen skillnad. Fast det kanske är någon annanstans detta ska ordnas? Hittar inget annat via knappar och inställningar som jag tror skulle kunna vara det.

 

Känns som man börjar halka efter i teknikens framåtskridande. Känner sig lite korkad när man inte får det att fungera...

 

/Johanna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när jag kör scart från d-box -> dvd -> tv, så får jag inte in den digitala tv:n, bara den analoga. Därför tror jag att det även behövs scart mellan d-box och tv.

Borde gå att som sagt ställa in DVDn så att den även när den är avstängd sänder vidare det som den tar emot. Borde gå. När den är påslagen gör den det garanterat om du kopplat rätt och ställt in DVDn på den kanal som SCARTen från digitalboxen är kopplad till. Notera att du måste koppla in boxen/TVn på rätt SCART i DVDn för att det ska fungera.

 

Testa och se om du kan få bild med denna uppställning

1: Koppla in DVDn och se att du kan se material du spelar upp från denna på TVn

2: Koppla in digitalboxen till DVDn, se att du kan ställa in kanalen på DVDn så att du ser digitalboxen i TVn (utan att byta kanal från punkt 1 på Tvn). Om inte - testa att skifta SCART på DVDn, dvs kontakt för SCART mot TVn och digitalboxen.

 

Min intuition säger mig att boxen ska in på SCART 1/L1 på DVDn, TVn ut på SCART 2/L2 på DVDn MEN detta borde du ENKELT kunna läsa i manualen...ash surfar lite..mmh, den kan ta emot digitala marksända kanaler (för dessa anslut en egen antenn)

..samt - anslutning av extern mottagare, dvs digitalbox sker lämpligen via ( se sid 34 i manualen), som jag gissade, SCART 1 (line1/decoder ska det stå, den övre SCART) och TVn på den undre (line 3 -> TV)

samt läs i manualen på sid 35 hur du ställer in DVDn.

Manualen:

http://www.sony.se/view/ShowProduct.action?product=RDR-HXD870&productsku=RDRHXD870B.EC2&site=odw_sv_SE&pageType=TechnicalSpecs&imageType=Main&category=DVD+Recorder#pageType=manual

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Om du ansluter DVD n till Digitalboxen scartuttag för TV då fungerar väl inspelningen.

 

Bakgrund :Digitalboxar från Comhem brukar ha två scartuttag med olika funktion.Det för tv skickar ut RGB det undre composit ,Jag tror inte

DVDns scart tar emot Composit .

 

Man lever kvar i tider då man spelade in på VCR

 

LARSAS

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TACK! Uppskattar verkligen alla teknikkunniga som tar sig tid att hjälpa oss som har det lite svårare på detta område. Nu fungerar det äntligen! Var inte kopplingen det var fel på. Är enligt s 34 i manualen. På input på dvd:n kom dock inte L1, som är det scart-uttag som boxen sitter i, upp som alternativ. För att kunna ställa in det var man tvungen att gå in i grundinställningar, video in/ut och på "line 3 ut" och "line 1 in" välja RGB. "Line 1 in" var inställt på Dekoder (vilket det enligt manualen på sid 35 ska vara), men när det var så fungerade det som sag inte med input-valet.

/J

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt att det löste sig, nu kan vara lite elak tillbaka och skriva

 

RTFM!

(vilket du nu har gjort och se, det löste problemet)

:)

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...