Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

MBR = Master Boot Record = Startprocessen för alla slags MS Operativsystem T.ex. XP Home Edition osv!


Joakim Bernström

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder
Vad menar du med texten: "Har du provat om du kan boota från den här uppgraderingsCD:n?(...)"?

 

Du ändrar starten i BIOS, så att istället för t ex hårddisken lägger du CDROM först där. Innan du går ur BIOS och sparar inställningarna stoppar du in din uppgraderingsCD. Sparar och avslutar BIOS. Datorn startar nu på CD:n istället. Om det nu fungerar på en sådan CD.

 

Hur gör man detta? Har inte hört talas om detta förut någongång?

 

Ett diagnostikprogram laddas ned som en ISO-fil, som du bränner ned på en CD. Du startar från CD:n du har bränt. Likadant som du gör ovan med XP-cd:n.

 

När det börja starta s.k. diagnostikprogrammet och för mig handlar det om Hichtachi Deskstar hårddiskar = HDD, 2 stycken och vardera var återigen 160 GB. Vilket användargränsnitt ska man vara i t.ex. MS-DOS eller Återställningskonsolen osv? (F.n. Ej inifrån Operativsystemet XP Home Edition version 2002.)

 

Sådana program har sina egna gränssnitt. Kan påminna om DOS till mycket stora delar. Du behöver inte köra några egna kommandon. Mycket sköts av sig själv. Du bekräftar med OK och eventuellt ändrar i någon meny.

 

Och vilket kommando eller kommandon ska man använda för att detta s.k. diagnostikprogrammet eller kör den igång utan att man behöver skriva något alls eller hur går det till på datatekniskt sätt?

 

Du väljer vilken disk du vill köra diagnostiskprogrammet på. Normalt dyker rätt disk upp i menyn. Du bekräftar valet också kör programmet igång testet. Skriv - och lästest bland annat. Det testar även ytan på disken.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Bernström

Hej igen Stefan Ekinder inom eforum!

 

Vi missförstår varandra här på mitt senaste inlägg!

 

Du skrev följande text: "Du ändrar starten i BIOS, så att istället för t ex hårddisken lägger du CDROM först där. Innan du går ur BIOS och sparar inställningarna stoppar du in din uppgraderingsCD. Sparar och avslutar BIOS. Datorn startar nu på CD:n istället. Om det nu fungerar på en sådan CD."

 

Det är vad jag gör även fast jag beskriver kanske på ett annat sätt än vad du gör.

 

Detaljerad beskrivning på vad jag har gjort i den senaste ominstallationen av XP Home Edition UPG Version 2002:

 

1: Har redan gjort om BIOS-Inställningarna när jag loggar in i mitt BIOS på mitt moderkort.

 

2: CD-ROM står som förval i BIOS-ET för s.k. bootning.

 

3: Sparade inställningarna i BIOS-ET och går ut från BIOS-ET.

 

4: Datorn går igång igen och sedan står det att trycka på valfri tangent så går XP-CD-SKIVAN igång för att börja installation av XP Home Edition UPG

Version 2002.

 

5: Här börjar den s.k. textbaserade installationen av XP Home Edition UPG. Om jag vill reparera en gammal installation tar jag på R om jag vill ha en s.k. "Ren Installation" tar jag på ENTER eller om jag vill in i s.k. Återställningskonsolen trycker man på en annan bokstav som f.n. inte kommer ihåg.

 

6: Här har man bestämt sig för vad man ska göra för slags installation och går vidare i installationen av XP Home Edition UPG version 2002.

 

FRÅGOR: Ska jag först göra om detta utan någon partitionering (I denna senaste ominstallation gjorde jag en partition.) och bara köra igång installationen?

 

Vad det ett annat sätt du menade ang. Installations-gången?

 

Du skrev följande text: "Sådana program har sina egna gränssnitt. Kan påminna om DOS till mycket stora delar. Du behöver inte köra några egna kommandon. Mycket sköts av sig själv. Du bekräftar med OK och eventuellt ändrar i någon meny."

 

FRÅGA: Kan jag först installera igen och sedan undersöka detta med HDD p.g. av att det låter komplicerat hur man ska bära sig åt för att lyckas med detta också eller det kanske bara låter väldigt anvancerat fast det kanske är lättare?

 

Du skrev följande text: "Du väljer vilken disk du vill köra diagnostiskprogrammet på. Normalt dyker rätt disk upp i menyn. Du bekräftar valet också kör programmet igång testet. Skriv - och lästest bland annat. Det testar även ytan på disken."

 

FRÅGA: Finns det några stora risker att HDD = Hårddiskarna går helt sönder när man gör denna undersökning osv. Alltså Datahaveri?

 

Vore mycket tacksam för svar inom eforum!

 

MVH Joakim Bernström SALA

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FRÅGA: Kan jag först installera igen och sedan undersöka detta med HDD p.g. av att det låter komplicerat hur man ska bära sig åt för att lyckas med detta också eller det kanske bara låter väldigt anvancerat fast det kanske är lättare?
Ja i princip, men eftersom dina installationer inte går bra (om jag har förstått rätt) så kan det bero på att hårddisken du installerar på är trasig och då kommer även nästa installation att orsaka problem. Därför så kan det vara bättre att testa hårddisken först så att du vet att den är hel.

 

FRÅGA: Finns det några stora risker att HDD = Hårddiskarna går helt sönder när man gör denna undersökning osv. Alltså Datahaveri?
Nej

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Off-Topic:

Jag får lite sköna "Karl-Olov Nordin"-vibbar av denna tråd ;)

 

/Cluster

------------------------------------------------------

I do not fear computers. I fear the lack of them

--------> http://eforum.kicks-ass.net <---------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Bernström

Hej igen inom eforum!

 

Du skrev följande: "Ja i princip, men eftersom dina installationer inte går bra (om jag har förstått rätt) så kan det bero på att hårddisken du installerar på är trasig och då kommer även nästa installation att orsaka problem. Därför så kan det vara bättre att testa hårddisken först så att du vet att den är hel."

 

FRÅGOR: Hur går man till väga: (F.N. Väntar på svar från Stefan Eklinder inom eforum.)?

 

Hur lätt är det att göra denna s.k. diagnostikprogrammet att köra igång?

 

Ska det vara på en eller flera disketter 1,44 MB eller går det bra att köra på inställd CD-ROM i BIOS som förval i Bootningen p.g. av att då gör jag en DVD-R SKIVA istället för disketter p.g. av platsbristen? Vilket allternativ är bäst i detta fall ang. diagnostikprogrammet för mina Hitachi Deskstar HDD = Hårddiskar 2 stycken.

 

Vore mycket tacksam för svar via eforum!

 

MVH Joakim Bernström SALA

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
FRÅGOR: Hur går man till väga: (F.N. Väntar på svar från Stefan Eklinder inom eforum.)?

 

Hur lätt är det att göra denna s.k. diagnostikprogrammet att köra igång?

 

Svarade dig kl: 16.03 här. Där skrev jag också att du ska bränna ned ISO-filen på CD. Från den CD:n bootar du sedan datorn.

 

Programmet kör igång per automatik sedan.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Vad det ett annat sätt du menade ang. Installations-gången?

 

Nej, men låt bli Återställningskonsolen. Tryck enter istället och installera XP. En guide kör vidare sedan där du kan läsa vad du ska göra i varje steg.

 

Men som Cecilia också skriver tycker jag att du ska göra en koll av diskarna att dom är friska.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Bernström

Hej igen Stefan Eklinder inom eforum!

 

Vill med detta inlägg bara försäkra mig vad jag ska ladda ner från denna hemsidelänk som du bifogade i ett inlägg från dig som var följande:

 

http://tacktech.com/display.cfm?ttid=287#hitachi och när jag går igenom detta undrar jag om det är detta jag ska ladda ner på denna hemsidan; "Drive Fitness Test" (- Download Drive Fitness Test v4.13 b00 (05.11.2008) - CD Image (Direct Link).) och sedan bränna på en privat DVD-R-CD-SKIVA eller är det något annat på denna hemsidan du menade jag skulle ladda ner s.k. diagnostikprogrammet för att undersöka dessa Hitachi HDD = Hårddiskar i denna stationära dator?

 

Vore tacksam för ett svar via eforum!

 

MVH Joakim Bernström SALA

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Joakim Bernström skrev:

Hej igen Stefan Eklinder inom eforum!

 

Vill med detta inlägg bara försäkra mig vad jag ska ladda ner från denna hemsidelänk som du bifogade i ett inlägg från dig som var följande:

 

http://tacktech.com/display.cfm?ttid=287#hitachi och när jag går igenom detta undrar jag om det är detta jag ska ladda ner på denna hemsidan; "Drive Fitness Test" (- Download Drive Fitness Test v4.13 b00 (05.11.2008) - CD Image (Direct Link).) och sedan bränna på en privat DVD-R-CD-SKIVA eller är det något annat på denna hemsidan du menade jag skulle ladda ner s.k. diagnostikprogrammet för att undersöka dessa Hitachi HDD = Hårddiskar i denna stationära dator?

 

Har du diskettenhet så kan du ladda ned för diskett - Diskette Image. Annars kan du ladda ned en CD-image och bränna på CD/DVD. Så att där kan du välja vad du vill. Diskette Creator är jag osäker på. Kanske något program som hjälper dig skapa en sådan diskett. Prova med någon av imagefilerna först.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Hej Moderator!

 

Jag vill informera att något blir fel när man försöker redigera sin egen text, då kommer en Error på IDG.se:s server?

Tydligen kan man ej använda detta och får tydligen göra om allt jag hade redan skrivit ner på ett nytt inlägg här på eforum inom IDG.se:s hemsida.

 

Hoppas på svar från eforums Moderator ang. detta problem!

 

Det är jag som är moderator för det här forumet.

 

Tyvärr kan jag inte åtgärda det problemet du har fått. Dessvärre rätt vanligt att sådana fel dyker upp emellanåt på Eforum. Bara att gilla läget än så länge. :-)

 

Vad jag vet håller det på att ses över hos IDG.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator WindowsXP|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Bernström

Hej igen Stefan Eklinder inom eforum!

 

Jag glömde att säga en sak och skulle på mitt förra inlägg som jag fick skriva till Moderator i eforum p.g. av att jag ej kunde redigera för att error från IDG.se:s server.

 

Detta skrev du i ett inlägg för en stund sedan: "En guide kör vidare sedan där du kan läsa vad du ska göra i varje steg."

 

Efter jag har först laddat ner detta ang. HDD diagnostikprogrammet och sedan fortsätta att gå igenom hela intallationen men det finns ett problem som jag inte har tagit upp. Under denna Guide-Installationen efter Textbaserade Installationen börjar dataskärmen under några sekunder bli svarta och sedan går det tillbaka. Är detta som gör att inte Installationen blir inte felfri och är det därför det står i Återställningskonsolen att FIXMBR är något fel eller hur ska man tänka här även fast du och andra har sagt att jag inte ska tänka mer på Återställningskonsolen?

 

Vore tacksam för svar inom eforum!

 

MVH Joakim Bernström SALA

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Efter jag har först laddat ner detta ang. HDD diagnostikprogrammet och sedan fortsätta att gå igenom hela intallationen men det finns ett problem som jag inte har tagit upp. Under denna Guide-Installationen efter Textbaserade Installationen börjar dataskärmen under några sekunder bli svarta och sedan går det tillbaka. Är detta som gör att inte Installationen blir inte felfri och är det därför det står i Återställningskonsolen att FIXMBR är något fel eller hur ska man tänka här även fast du och andra har sagt att jag inte ska tänka mer på Återställningskonsolen?

 

Är det bara tillfälligt, så kanske det är installationen som söker av din hårdvara.

Om det sedan gör att installationen inte kan fortsätta, så är det kanske din hårddisk det kan vara fel på.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Bernström

Hej igen Stefan Eklinder inom eforum!

 

Du skrev följande i ditt inlägg: "Är det bara tillfälligt, så kanske det är installationen som söker av din hårdvara.

Om det sedan gör att installationen inte kan fortsätta, så är det kanske din hårddisk det kan vara fel på."

 

Detta kommer under Installations-Guiden under några sekunder som jag sa förut men hela installationen går helt igenom iallafall fast de har inte blivit bra förut.

 

Jag ska nu först ladda ner det du har informerat mig ang. HDD = Hårddisken och sedan ska jag också ominstallera hela Operativsystemet XP Home Edition UPG Version 2002.

 

Återkommer om det händer något bra eller dåligt osv. ang. hela denna tråd om denna stationära dator som jag försöker få liv i och hoppas på en friskare dator f.n.

 

FRÅGA: Hur blir man Moderator inom IDG:se:s eforum på olika forum?

Ett jag undrar över är ang. Film- och Teveredigeringsprogram och Webbsidekonstruktion och ev. några andra dataintessen?

 

Vore tacksam för svar inom eforum!

 

MVH Joakim Bernström SALA

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
FRÅGA: Hur blir man Moderator inom IDG:se:s eforum på olika forum?

Ett jag undrar över är ang. Film- och Teveredigeringsprogram och Webbsidekonstruktion och ev. några andra dataintessen?

 

Vi brukar välja ut personer som är lämpliga som moderatorer på Eforum. Då ställs ju kraven att du ska vara aktiv och skötsam på Eforum bland annat. När du är moderator ska du vara ett föredöme för andra medlemmar.

 

För min del kom det ett mail en dag att jag valts ut som moderator. Huvudmoderatorn då frågade om jag ville vara moderator, och så blev det.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Bernström

Hej igen Stefan Eklinder på eforum!

 

Tack för svaret!

 

Återkommer efter jag har gjort allt och hopps på det ska gå bra men som sagt det återstår att se!

 

MVH Joakim Bernström SALA

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Bernström

Hej igen LARSAS inom eforum!

 

Jag är bara intresserad varför du ej ville svara mig på mitt inlägg ang. det du skrev till Cecilia?

 

Hoppas på svar ang. MBR-VIRUS frågan!

 

MVH Joakim Bernström SALA

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Bernström

Hej igen Stefan Eklinder inom eforum!

 

Jag vill bara försäkra mig att jag har nu laddat ner korrekt fil för att jag ev. ska kunna göra denna HHD undersökning.

 

Filen heter följande: dft32_v413_b00_install.IMG som innebär en s.k. IMG-FIL för Diskett 1,44. Har laddat ner också för DVD-R skiva och då är det ISO-FIL konstigt nog.

 

Är det en inbygd s.k. ISO-FIL eller har jag laddat ner fel fil eller var tror du ang. detta?

 

Vore tacksam för svar inom eforum!

 

MVH Joakim Bernström SALA

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

En imagefil är en avbild av t ex en diskett eller CD. Så diskettimage ska du spara på en diskett och starta ifrån.

 

En ISO-fil brukar vanligtvis vara något man bränner på en CD eller DVD.

 

Så det är rätt det du har laddat ned, men är till två olika saker.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Bernström

Hej igen Stefan Eklinder inom eforum!

 

Du skrev i föregående inlägg följande: "Så det är rätt det du har laddat ned, men är till två olika saker."

 

FRÅGA: Vad menar du med två olika saker? Det jag har trot var att jag kunde välja ev. Diskett eller DVD eller har jag fel här om detta?

 

Den ena var ju för Diskett och den andra jag laddade ner var ju får DVD eller gjorde man något annat med den eller är jag helt ute och cyklar?

 

Vore mycket tacksam för svar!

 

MVH Joakim Bernström SALA

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med två olika saker?
Diskett är en sak och CD/DVD är en annan sak, alltså två saker. Det är ju samma testprogram så det är ju inte nödvändigt att ladda ner båda utan man väljer om man vill använda diskett-varianten eller CD/DVD-varianten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Bernström

Hej igen Stefan Eklinder alla inom denna tråd inom eforum!

 

Jag har blivit av med detta broblem som jag trodde att min stationära dator var helt körd men det var det ej.

 

Det alla på detta forum trodde var felet var det ej men är enormt tacksam och ska ordna med poängfärgerna till er.

 

Hoppas jag kan när jag ev. nu under min tid f.n. nu när jag håller på att helt göra om alla datorer få återkomma med andra problemlösningarsfrågor till er inom eforumet inom IDG.se:s hemsida som är det absolut bästa dataforum i Sverige!

 

Det jag gjorde var först att jag som du sa Stefan Eklinder inom eforumet som var följande;

 

[log]Jag satt in DVD-Skivan som innehöll Booten från den hemsidelänk du angav till mig för att undersöka om det var något fel på Hitachi HDD = Hårddiskarna, men när jag satt in denna DVD-Skivan kom jag inte längre än till att försöka trycka ENTER på tangenterna fast den ville ej komma igång med något bootprogram så att man skulle se om HDD = Hårdiskarna ev. var fel på. Sedan efter det gjorde datorn som den har gjort hela tiden fast på ett helt annat sett. Den gick vidare och sedan kom XP HOME EDITION fönstret med svart bakgrund fast det gick fortare fram. Efter detta kom Välkomstfönstret och sedan tryckte jag för att komma in i Operativsystemet XP HOME EDITION Version 2002. Kommer in första gången och tänkte på en gång att försöka med kommandon så som följer; ctrl + alt + delete och sedan kom det s.k. aktivitetshanteraren upp som informerade på en gång att dataskärmsinställningarna var inte sig likt. Vid sidan av detta fönster med aktivitetshanteraren på höger sidan kom det upp ett informationsfält som informerade om detta med skärminställningarna var ej rätt och bad ommedelbart att man skulle ändra inställningarna för det s.k. grafiskkortet där dataskärmsanslutningskabeln sitter som är VGA-Kontakt.

Tryckte på denna informationsflik som hade uppkommit och dataskärmen blev helt svart på engång och jag tryckte på Reset-knappen på datalådan. Sedan innan jag satte igång datorn igen tänkte jag att det kanske är något fel på Moderkortet iallafall som jag ej har upptäckt och därför undersökte jag det grunligt. Kom då på att ta bort alla PCI-Kort och AGV-Kortet som = grafikkortet. Putsade alla kort men satte endast ett kort först och främst och det var självklart AGV-Kortet = Grafikkortet.

 

Satte på dator och hoppades på att den gick igång och faktiskt den gjorde det och man blev rejält förvånad och jag kom sedan in förbluffande snabbt in i Operativsystemtet XP HOME EDITION VERSION 2002. Det var snabbare än X2000 Tåget i Sverige. Det kändes som om man var i Italien eller Frankrike som jag ej har varit i och önskar någongång komma till som har byggt helt ny snabbhastighetssträckor med helt ny järnvägsrällsteknik. Så snabbt var det att komma in i datorn. Det var som att Moderkortet och Processorn har bytts ut fast det har jag ej gjort i denna stationära dator. Med andra ord hopppas jag att allt som återstår kommer att gå felfritt och hoppas att jag ej behöver skriva här på eforum, men om det Ev. behövs eller om jag funderar om andra saker eller datatext eller annat hoppas jag få återkomma med funderingsfrågeställningar m.m. till er.

 

Och p.g. av detta stänger jag denna tråd som hade följande rubriktext: "MBR = Master Boot Record = Startprocessen för alla slags MS Operativsystem T.ex. XP Home Edition osv!"[/log]

 

MVH Joakim Bernström SALA

 

 

[inlägget ändrat 2008-06-25 21:41:16 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Då är det bara att gratulera att du hittat felet. :-)

 

Troligen är det då något av dina PCI-kort som inte fungerar som det ska. Du kan ju alltid sätta i dom ett i taget. Då lär du säkert hitta vilket som inte vill.

 

Lade in LOG-taggar i ditt senaste inlägg. Blev väldigt långt att scrolla sig igenom på Eforums första sida. Lycka till i alla fall med fortsättningen.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...