Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

MBR = Master Boot Record = Startprocessen för alla slags MS Operativsystem T.ex. XP Home Edition osv!


Joakim Bernström

Rekommendera Poster

Joakim Bernström

(D-080622. KL:01:28!)

 

Hej alla på IDG.se:s s.k. eforum!

 

Har läst på mig allt angående MBR = Master Boot Record som innebär att det är en så kallad startprocess för alla slags Operativsystem T.ex. XP Home Edition osv.

 

Har under ett antal dagar funderat på vad felet i min stationära dator var. Först började jag med mitt moderkort (SOYO SY-6BA+III.) det andra var nätagregatet och det tredje var BIOS med detta moderkort. (Har inte fortfarande kommit på i BIOS inställningarna även fast jag har ett eget lösen för att kunna ändra i BIOS det s.k. Update BIOS till den senaste drivrutiner som jag redan har laddat ner från SOYS hemsida och en annan också, endast på en nerbänd DVD-R Skiva. Ändrade i BIOS så att CD-ROM stod först som Bootning men detta gick ej och därför har jag provat några olika versioner fast detta gick ej.)

 

Jag gick in i denna s.k. Återställningskonsolen via denna väg. Man börjar sätta i MS XP Home Edition UPG och sedan efter att jag nu har ändrat inställningar i BIOS så att CD-ROM ligger först och främst trycker jag ner valfri tanget när den säger till en. Då kommer man in på den s.k. MS Textbaserade Installationen av MS XP Home Edition. Där väljer man att reparera med den s.k. Återställningskonsolen. När man kommer in där då går jag vidare och skriver kommandot på följande vis:

 

C:\Windows> Fixmbr

 

Efter jag hade skrivit in detta och tagit på tangenten ENTER står det följande:

 

** VARNING **

 

Denna dator verkar ha ett ogiltigt MBR (Master Boot Record) eller ett MBR som inte är standard.

 

BIXMBR kan skada partitionstabellerna om du fortsätter. Detta kan leda till att alla partitionerna på den aktuella hårddisken blir oanvändbara.

 

Om du inte har problem med att läsa från enheten bör du inte fortsätta.

 

Vill du skriva ett nytt MBR? [ ] I denna ruta skriver man J eller N som står för J = Ja eller N = Nej.

 

Det är här er hjälp inom eformum kommer in i bilden och hoppas på lite hjälp p.g. av att detta har jag läst från äldre problem inom eforum men också från andra hemsidor efter en ordentlig sökundersökning på Google.se:s hemsida (Svenska versionen.);

 

Börjar med Eforum:s; År 2005-04-29 KL: 17:36 av "Niss3" = "Simon" med ortet; "Master boot record" och sedan hittade jag också i eforum en anna som hade problem; År 2004-01-16 KL: 20:30 av "Frouke" = "Fredrik"

 

Sedan finns det information via en s.k. KB-Artikel inom MS Hjälp och Support hemsida och adressen är följande; http://support.microsoft.com/kb/314503/sv och artikelns tittel är; "Datorn slutar svara och skärmen blir svart när Windows XP startas" i denna KB artikel från Microsoft står det följande text som gör mig lite undersam och fundersam och en smula orolig att det ska gå åt fanders.

 

Detta är textraden; " Varning! Om datorn har smittats av ett virus och du använder kommandot FIXMBR kan du kanske inte starta den. Innan du använder detta kommando måste du fastställa att datorn inte är smittad av ett virus."

 

FRÅGA till er alla inom eforum: Hur fastställer jag att datorn är eller ej smittad av ett virus t.ex. via diskett, cd eller av att ta bort partitioner (Har tagit bort partitioner under en ominstallation av XP Home Edition UPG.) osv?

 

Har också läst svaret från "Frouke" = Fredrik" som var det sista inlägget och daterat: 2004-01-20 KL: 17:48; Jag citerar ordagrant vad han gjorde för att bli av med problemet: "Har nu löst problemet genom att ta bort alla gamla partitioner och formatera disken på nytt. Tack till alla som kommit med tips"

 

Har också läst svaret från "Niss3" = "Simon" som var det sista inlägget och daterat: 2005-05-12 KL: 19:19; Jag citerar ordagrant vad han gjorde för att bli av med problemet: "(...) En grej jag ångar är att det slutade fungera i linux efter jag körde fixmbr i återställningskonsolen, jag hoppas att datan fortfarande går att rädda."

 

FRÅGA till er alla inom eforum: Ska jag pröva ta bort den enda (1st partitionerad del av en hårddisk = HDD.) partition jag har skapat och är på cirka 8192 KB = cirka 8 GB där Operativssystemet XP Home Edition version 2002 ligger och MBR-et också ligger och göra att hela HDD = Hårddisken blir en hel hårddisk = HDD där allt kommer att ligga och sedan om jag behöver partitionera gör jag det via t.ex. ett partitionsprogram från Symantec osv?

 

Kan detta rädda MBR-et och det blir en frisk MBR på hela HDD = Hårddisken från Toschiba och göra att man överhuvudtaget kommer in i sitt Operativsystem XP Home Edition? Vad tror ni inom eforum?

 

Vore mycket tacksam för svar från någon eller några inom eforum så fort det bara går!

 

MVH Joakim Bernström SALA

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lite svårt att hänga med på vad du menar och vad du vill egentligen.

 

Om du tar bort partitionen så kommer du inte att kunna använda din nuvarande

XP-installation, den försvinner när du tar bort partitionen.

 

Om du vill ta bort din nuvarande XP-installation och börja från början så tar du bort partitionen och skapar en ny under installationen av XP.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Bernström

Hej inom Eforum!

 

Tack för att ni inom Eforum ville svara men...

 

Jag skrev i historiskform och la ihop med alla mina funderingsfrågor plus allt jag har läst ute på olika hemsidor av all genomsökning på Google.se (Svenska hemsidan.) på Ordet "MBR" och "Master Boot Record" plus andra ordkombinationer osv.

 

Det jag är ute efter är själva ledtråden på hur man gör för att undersöka att det finns virus eller ej i denna stationära dator, innan jag skriver J = Ja för att skriva ett nytt s.k. MBR i Återställningskonsolen som jag redan har berättat.

 

Gör jag detta i denna s.k. Återställningskonsolen med något speciellt kommando eller i MS-DOS eller undersöker jag detta i BIOS-ET eller vad någonstans ska jag göra detta? OBS!!! Kan ej göra något i mitt Operativsystem p.g. av att jag kommer aldrig in ordentligt och detta är p.g. av att MBR är utslaget på något sätt som jag ej vet hur detta insträffade. Ev. Kan detta ha hänt p.g. av att när jag skulle ominstallera XP Home Edition UPG via XP-CD-Skivan raderade jag alla partitioner i den s.k. Textbaserade Installationen där det s.k. "Ren-Installation" av XP Home Edition version 2002 görs.

 

Igår provade jag att göra detta som jag skrev i mitt föregående inlägg och sa att jag skapade en partition på 8192 kb = ca 8 gb, där Operativsystemet skulle ligga.

 

Innan jag provar idag att installera om igen för 51-gången vill jag först veta om jag ska först veta hur jag går till väga för att leta om det finns eller ej virus i denna dator.

 

Om det finns vad gör man då?

 

Om det inte finns börjar jag med att skriva ett nytt MBR i Återställningskonsolen (J = JA.)?

 

För det tredje: Kan det vara istället BIOS-ET som jag måste utdatera som är boven i dramat istället för detta med MBR?

 

Om det är BIOS-ET som måste updateras hur går man till väga p.g. av att jag har redan laddat ner men ej lyckas updatera den nuvarande BIOS-ET?

Är det något speciellt kommando i MS-DOS eller kan man göra detta också i Återställningskonsolen men jag tror inte på det själv? BIOS-ET ska väl updateras i själva den äldre versionen som är igång. Ska det finnas någon speciellt namn för update i BIOS-ET eller var är det man ska leta efter för att kunna updatera detta?

 

Vore mycket tacksam för ett svar inom eforum så fort det bara går!

 

MVH Joakim Bernström SALA

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Innan jag provar idag att installera om igen för 51-gången vill jag först veta om jag ska först veta hur jag går till väga för att leta om det finns eller ej virus i denna dator.

 

Om det finns vad gör man då?

 

Om du hela tiden kört antivirusprogram på datorn och hållit det uppdaterat behöver du inte vara rädd för att ha fått virus i bootsektorn på datorn.

 

Skulle du ha det ska du köra ett uppdaterat antivirusprogram.

Många antivirusprogram kan scanna datorn redan vid uppstarten av systemet. Har för mig att Avast har den funktionen bland annat. Tar lite längre tid vid start eftersom antivirusprogrammet kör en scan vid uppstarten.

 

Om det inte finns börjar jag med att skriva ett nytt MBR i Återställningskonsolen (J = JA.)?

 

Ja, det ska du göra.

 

För det tredje: Kan det vara istället BIOS-ET som jag måste utdatera som är boven i dramat istället för detta med MBR?

 

BIOS ska du bara uppdatera endast om du är i akut behov. Det finns alltid risker med att uppdatera BIOS. Är du det minsta osäker, avstå då. Kör du in fel BIOS-version blir du sittande utan en fungerande dator.

 

Om det är BIOS-ET som måste updateras hur går man till väga p.g. av att jag har redan laddat ner men ej lyckas updatera den nuvarande BIOS-ET?

 

Du laddar ned flashverktyg från BIOS-tillverkarens hemsida, som du lägger på diskett tillsammans med den nya BIOS-versionen. Du startar datorn på disketten och kör igång flashverktyget samt kör in den nya BIOS-versionen.

 

Exakta instruktioner kan du få på BIOS-tillverkarens hemsida.

 

...du kan läsa lite hur du gör rent generellt här också:

 

http://www.wimsbios.com/faq/howdoyouflashyourbios.jsp

 

-

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

 

[inlägget ändrat 2008-06-22 11:50:09 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till det kan man väl tillägga att om man ska installera Windows så spelar det ingen roll om man har några virusinfektioner på hårddisken eftersom de kommer att försvinna vid installationen. Varningen är om man efter fixmbr ska fortsätta använda en befintlig XP-installation.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Det kan ju bero på en hårddisk som inte är helt just.

Man märker det ofta under installationen som är strulig men.

 

Om du har en annan hårddisk, för Xp räcker ju en på 10Gb mer än väl,kan du ju testa med den.

 

LARSAS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Bernström

Hej Stefan Ekinder inom eforum (IDG.se:s hemsida.)!

 

Tack för ett långt och intressant svarsinlägg från dig!

 

Hopps du vill svara mig på fler funderingsfrågor på det du skrev.

 

"Om du hela tiden kört antivirusprogram på datorn och hållit det uppdaterat behöver du inte vara rädd för att ha fått virus i bootsektorn på datorn.

 

Skulle du ha det ska du köra ett uppdaterat antivirusprogram.

Många antivirusprogram kan scanna datorn redan vid uppstarten av systemet. Har för mig att Avast har den funktionen bland annat. Tar lite längre tid vid start eftersom antivirusprogrammet kör en scan vid uppstarten."

 

Information: Jag har inte något virusskydd f.n. i denna stationära dator p.g. av att jag har ej sparat något från föregående gång jag använde denna dator. Jag började på en gång med att göra en ominstallation av XP Home Edition UPG från XP-CD-Skivan men det första gångerna blev fel p.g. av att jag hade glömt hur man gjorde en s.k. "Ren-Installation" från denna s.k. "Textbaserade Installationen" i XP Home Edition UPG Version 2002.

 

FRÅGA: Hur ska man kunna undersöka om datorn har fått ett s.k. MBR-FIRUS som jag har läst om via Internet och olika databöcker osv. när man ej har tillgång till sitt Operativsystem inifrån?

 

Är det något speciellt kommando i MS-DOS ihop med Startdiskett eller att jag gör om i BIOS-ET så att Bootningen går via A:\ och att jag Ev. kan skriva ett kommando för att Ev. hitta detta MBR-VIRUS som jag är lite nyficken på. Kan man skriva följande: A:\Windows> (MBRVISUS?) inom parantesen är det jag funderar över om detta kan vara en sökning av s.k. MBR-VIRUS för att hitta det eller vad tror du man ska kunna skriva eller hitta det innan jag gör en helt ny installaion av XP Home Edition UPG från XP-CD-Skivan men denna gång gör jag ej någon partition. Detta gör jag senare inifrån via ett inköpt Symantec Partitionsprogram. Med detta som jag har skrivit är ovanför återstår att se.

 

FRÅGA: Ang. allt inom BIOS som du skrev kommer följdfrågor på:

 

Moderkortet heter följande: SOYO SY-6BA+III och den nya BIOS-ET som jag hittat på Supportsidan inom SOYO:S Hemsida: http://www.soyo.com/content/Downloads/155/&c=56&p=49&1=English och när du ser informationen till BIOS-ET undrar jag följande;

 

Jag ladade ner där det står; "BIOS Upgrades" och laddade ner den senaste som stod där och var följande: "6ba32ba6.bin" och sedan har jag också laddat ner dessa men vet ej vilka jag ska använda mig av för att det ska blir rätt: "Drivers" och var följande filnerladdningar; "infinst_auto_5001012.exe" och "6bap3-4a.zip" FRÅGA: Är detta det du skrev om som heter "flashverktyg" eller är jag ute få fel spår?

 

Vore mycket tacksam för ett svar från dig under dagen när du har möjligheter i eforum! Är redan nu mycket tacksam för dina svar här!

 

MVH Joakim Bernström SALA

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Bernström

Hej igen inom eforum!

 

Detta är din text:

 

"Varningen är om man efter fixmbr ska fortsätta använda en befintlig XP-installation."

 

FRÅGA på det du skrev: Vad menar du med den text du skrev egentligen?

 

När man gör en fixmbr är väl poängen att kunna laga felet i datorns startprocess eller var är det då för poäng med detta s.k. MBRFIX i Återställningskonsolen?

 

Då får jag börja igen med att göra en ny s.k. "REN INSTALLATION" när jag sätter in XP-CD-SKIVAN i CD-ROM-Facket och när den säger till så trycker jag på valfri tangent och därmed fortsätter med den s.k. Textbaserade Installationen ang. XP HOME EDITION VERSION 2002. Då denna gång gör jag ej några partitioner och hoppas att denna installation blir lyckad. Detta åtetstår att se först!

 

Men jag är intresserad av att först veta vad FIXMBR inte ska kunna rädda denna s.k. startprocess för att starta igång hela Operativsystemet XP HOME EDITION VERSION 2002 och att man denna gång verkligen kommer in i datorns operativsystem på ett riktikt sätt istället för att musen hänger sig efter välkomstfönstret, som den har alltid gjort f.n. och därför försökt ominstallera hela tiden operativsystemet.

 

Vore mycket tacksam för ett svar inom eforum från dig under dagen!

 

MVH Joakim Bernström SALA

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Information: Jag har inte något virusskydd f.n. i denna stationära dator p.g. av att jag har ej sparat något från föregående gång jag använde denna dator. Jag började på en gång med att göra en ominstallation av XP Home Edition UPG från XP-CD-Skivan men det första gångerna blev fel p.g. av att jag hade glömt hur man gjorde en s.k. "Ren-Installation" från denna s.k. "Textbaserade Installationen" i XP Home Edition UPG Version 2002.

 

Antar att du har något annat OS t ex Win2000 du vill uppgradera ifrån. Hittade ingen specifik info om hur du uppgraderar till Home, som du sysslar med.

 

Här beskriver MS hur du uppgraderar:

http://support.microsoft.com/kb/316941

 

FRÅGA: Hur ska man kunna undersöka om datorn har fått ett s.k. MBR-FIRUS som jag har läst om via Internet och olika databöcker osv. när man ej har tillgång till sitt Operativsystem inifrån?

 

Jag har inte varit med om någon som haft MBR-virus, så jag har väldigt lite erfarenhet av det viruset. Normalt brukar jag blåsa burken helt hos folk som har fått sin dator full med virus och annat otyg. Ägnar inte en hel kväll åt att sitta och analysera loggar och annat.

 

Avast har en bootCD som heter Avast BART:

http://www.avast.com/eng/avast_bart_cd.html

 

Du behöver således inte har något operativsystem installerat utan kan scanna direkt från BART-cd:n. Du startar datorn på CD:n.

 

Är det något speciellt kommando i MS-DOS ihop med Startdiskett eller att jag gör om i BIOS-ET så att Bootningen går via A:\ och att jag Ev. kan skriva ett kommando för att Ev. hitta detta MBR-VIRUS som jag är lite nyficken på. Kan man skriva följande: A:\Windows> (MBRVISUS?) inom parantesen är det jag funderar över om detta kan vara en sökning av s.k. MBR-VIRUS för att hitta det eller vad tror du man ska kunna skriva eller hitta det innan jag gör en helt ny installaion av XP Home Edition UPG från XP-CD-Skivan men denna gång gör jag ej någon partition. Detta gör jag senare inifrån via ett inköpt Symantec Partitionsprogram. Med detta som jag har skrivit är ovanför återstår att se.

 

Dom gångerna jag flashat mitt BIOS har jag använt Live Update, som MSI har till sina BIOS. Känns lite säkrare än att flasha från diskett och riskera att ladda hem fel BIOS-version. Live Update söker upp rätt version och flashar in denna.

 

När det är gjort är det att besöka BIOS och välja "Load Default Settings" samt spara och gå ur (Save and Exit).

 

Notera att många BIOS idag har låst BIOS, så att inte virus och annat otyg ska kunna komma åt och skriva om BIOS-kretsen. Dagens BIOS låser du upp inne i BIOS. Andra har en bygel på moderkortet, som du ändrar för att kunna skriva om BIOS. Kolla manualen för ditt moderkort.

 

Är detta det du skrev om som heter "flashverktyg" eller är jag ute få fel spår?

 

Enligt VimsBIOS-sidan jag länkade till tidigare ska det vara en BIN-fil du ska ladda ned. Det här ska du sedan lägga på diskett och köra därifrån. Du kan läsa lite på den sidan också. Där tar dom upp det mesta du bör känna till. Rättar säkert ut en hel del frågetecken för dig.

 

Rekommenderar att du läser manualen för det här _mycket_ noga hur du gör. Finns en manual du kan ladda ned från sidan du länkar till. Gör det!

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag är intresserad av att först veta vad FIXMBR inte ska kunna rädda denna s.k. startprocess för att starta igång hela Operativsystemet XP HOME EDITION VERSION 2002 och att man denna gång verkligen kommer in i datorns operativsystem på ett riktikt sätt istället för att musen hänger sig efter välkomstfönstret, som den har alltid gjort f.n. och därför försökt ominstallera hela tiden operativsystemet.
MBR kan omöjligen påverka om musen hänger sig eller inte. Så om ditt problem är att musen hänger sig efter välkomstskärmen så beror det inte på att MBR är felaktig i något avseende och du behöver inte göra någon Fixmbr.

 

Troligare beror det på att det vid installationen blir felaktiga drivrutiner eller något liknande.

 

Är det en ny dator och mus?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Bernström

Hej igen inom eforum!

 

Du skrev följande text: "Det kan ju bero på en hårddisk som inte är helt just.

Man märker det ofta under installationen som är strulig men.

 

Om du har en annan hårddisk, för Xp räcker ju en på 10Gb mer än väl,kan du ju testa med den."

 

FRÅGA: Under några installationer har det varit att dataskärmen har blivit svart under endast ett par sekunder och sedan kommit tillbaka. Är detta ett s.k. MBR-VIRUS då eller BIOS-problem eller vart ligger då problemet när det bara hänger sig med musen efter välkomstfönstret för XP HOME EDITION VERSION 2002, när jag efter ett antal ominstallation (Cirka 3-5.) försökt att göra så att datorn ska gå åt rätt håll.

 

Kommer aldrig in i Operativsystemtet XP HOME EDITION VERSION 2002.

 

Har också försökt med s.k. "Felsäkerhetsläget" men detta har ej gått så bra. Har försökt starta om via detta s.k. "Felsäkerhetsläget" och hoppas på att datorn blev frisk igen men det har den ej gjort. Musen står fast på dataskärmen fortfarande.

 

Vore mycket tacksam för ett svar från dig under dagen inom eforum!

 

MVH Joakim Bernström SALA

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

XP HOME EDITION VERSION 2002
?

Har aldrig hört just denna benämning tidigare. Är det en skiva du köpt i butik, som följde med datorn eller som du laddat ned från nätet?

 

/Cluster

------------------------------------------------------

I do not fear computers. I fear the lack of them

--------> http://eforum.kicks-ass.net <---------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Bernström

Hej igen Stefan Ekinder inom eforum!

 

Jag har fullversion av MS Windows 98 andra versionen och XP Home Edition Uppgraderingsversionen.

 

Nu när andra har svarat på lite andra frågor undrar jag om jag ska strunta i MBR och MBR-FIRUS?

 

Men den text som stod efter när jag hade skrivit i Återställningskonsolen Fixmbr kommer det att stå kvar och varför står det som det gör där f.n.?

 

Kommer detta att försvinna om jag gör en s.k. "REN INSTALLATON".

 

Först lägger jag in XP-SKIVAN som är UPG och sedan kommer CD-Skivan att be mig lägga in den äldre versionen, alltså MS Windows 98-CD-SKIVAN för att verifiera att jag ägen en fullversion av ett operativsystem som jag nu ska uppgradera om igen för 51-gången fast på rätt sätt hoppas jag utan att jag partionerar denna gången och använder hela HDD = Hårddisken.

 

Kan detta göra så att musen ej hänger sig efter välkomstfönstret i XP HOME EDITION VERSION 2002 eller vad ska jag dra för slutsatser tror du och alla andra inom eforum som Ev. vill hjälpa till?

 

Vore mycket tacksam för svar ang. detta i eforum!

 

MVH Joakim Bernström SALA

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Jag har fullversion av MS Windows 98 andra versionen och XP Home Edition Uppgraderingsversionen.

 

Bra, då kan du läsa det jag länkade till där MS berättar hur du gör vid en uppgradering till XP.

 

Nu när andra har svarat på lite andra frågor undrar jag om jag ska strunta i MBR och MBR-FIRUS?

 

Har du kollat att din hårddisk är helt frisk?

Kan vara så att disken inte är helt OK om den är äldre och används flitigt.

 

MBR-virus idag är säkert inte så vanliga längre. Jag har inte läst om något sådant fall härinne på Eforum. Ändå är här folk som drabbats av virus och annat otrevligt dagligen.

 

Först lägger jag in XP-SKIVAN som är UPG och sedan kommer CD-Skivan att be mig lägga in den äldre versionen, alltså MS Windows 98-CD-SKIVAN för att verifiera att jag ägen en fullversion av ett operativsystem som jag nu ska uppgradera om igen för 51-gången fast på rätt sätt hoppas jag utan att jag partionerar denna gången och använder hela HDD = Hårddisken.

 

Kan detta göra så att musen ej hänger sig efter välkomstfönstret i XP HOME EDITION VERSION 2002 eller vad ska jag dra för slutsatser tror du och alla andra inom eforum som Ev. vill hjälpa till?

 

Kan säga att du bäddar för problem när du kör en uppgradering direkt över ett annat äldre system. Win98 hör inte till dom stabilaste heller. Du kan få problem med drivrutiner, som kan krocka. Hårdvaran kanske inte känns igen korrekt också vidare.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cluster skrev:

 

XP HOME EDITION VERSION 2002

 

Har aldrig hört just denna benämning tidigare.

På mina (engelsk + svensk) original utan något Service Pack (RTM) från 2002 står faktiskt:

Windows XP Professional Version 2002.

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-06-22 20:43:52 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag tycker du ej skall släppa frågan om MBR-FIRUS ty däri ligger lösningen.

 

Ser med spänning fram till upplösningen av den här tråden.Din förra tråd från 2006 blev aldrig riktigt avslutad.

 

LARSAS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Bernström

Hej igen Stefan Ekinder inom eforum!

 

Du skrev följande till mig i ditt inlägg:

 

"Bra, då kan du läsa det jag länkade till där MS berättar hur du gör vid en uppgradering till XP."

 

Jag har läst detta och ser inte svaret på gåtan till hur jag ska göra en bra ominstallation så att det lyckas till ett friskt Operativsystem från MS Windows 98 till MS Windows XP Home Edition UPG version 2002?

 

De skriver också om att göra på det sättet jag beskrev i mitt föregående inlägg till dig i eforum!

 

Hur ska jag då göra om jag inte vet svaret på gåtan på den rätta installationsvägen? Först CD-Skivan och sedan trycka valfri tangent och sedan är man inne i den s.k. "Textbaserade installationen" för XP Home Edition version 2002. Enligt dig var detta ett problematiskt sätt att ominstallera operativsystemtet och därför gjort att datorn hänger sig vid välkomstfönstret med musen och tangenterna också.

 

Vad ska jag börja någonstans? Med MS-DOS Startdiskett eller XP-CD-Skivan eller något annat för att det ska bli så bra ominstallation som möjligt?

 

"Har du kollat att din hårddisk är helt frisk?

Kan vara så att disken inte är helt OK om den är äldre och används flitigt."

 

Har två IDE-Hårddiskar från Hitachi Deskstar som t.o.m. är väldigt oanvända sedan jag la in dem i denna stantionära dator.160 GB vardera HDD.

 

FRÅGA: Hur undersöker jag om dessa två HDD = Hårddiskar är helt friska? Ska jag titta på BIOS-ET eller i MS-DOS eller någon annanstans?

 

"Kan säga att du bäddar för problem när du kör en uppgradering direkt över ett annat äldre system. Win98 hör inte till dom stabilaste heller. Du kan få problem med drivrutiner, som kan krocka. Hårdvaran kanske inte känns igen korrekt också vidare."

 

Hur gör man då för att inte bädda problem-ominstallationsläget, när man endast har MS Windows 98 fullversion och XP Home Edition UPG? Hur går man då till väga på ett enkelt vis som inte tar för allt för många timmar som man redan har lagt ner på detta?

 

Vore tacksam för ett svar via från dig under dagen när du har möjligheter inom eforum!

 

MVH Joakim Bernström SALA

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På mina (engelsk +svensk) original (RTM) från 2002 står faktiskt:

Windows XP Professional Version 2002.

Jag tror att det gör det om skivan är med XP inklusive Service Pack 1.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Bernström

Hej igen inom eforum!

 

Varför är min föra tråd från år 2006 så intressant just nu i nuläget för?

 

Du skrev följande: "Hej

Jag tycker du ej skall släppa frågan om MBR-FIRUS ty däri ligger lösningen. Ser med spänning fram till upplösningen av den här tråden.Din förra tråd från 2006 blev aldrig riktigt avslutad. LARSAS"

 

FRÅGA: Vad menar du med textorden: "(...) MBR-VIRUS ty däri ligger lösningen"?

 

Hur letar jag efter MBR-Virus någonstans i Återställningskonsolen eller i MS-DOS eller någon annanstans? Var någonstans kan man se detta?

 

Andra i denna tråd som jag f.n. har tagit upp här och nu på eforum som heter med namnet; "MBR = Master Boot Record = Startprocessen för alla slags MS Operativsystem T.ex. XP Home Edition osv!", säger emot dig när du säger till mig att jag ej ska släppa FIXMBR i Återställningskonsolen eller hur ska jag göra.

 

Ska jag göra en ominstallation av Operativsystemet XP Home Edition Version 2002 (Som står på mitt UPG Packet från MS när jag köpte det i en databutik.) eller vad tycker du?

 

Tacksam för svar via eforum!

 

MVH Joakim Bernström SALA

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du ej skall släppa frågan om MBR-FIRUS ty däri ligger lösningen.
Hur menar du, LARSAS, tror du att det är ett MBR-virus som får musen att hänga sig?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Hur ska jag då göra om jag inte vet svaret på gåtan på den rätta installationsvägen?

 

Har du provat om du kan boota från den här uppgraderingsCD:n?

Kanske därför det inte fungerar ordentligt?

 

Verkar ju mera som du startat det hela inneifrån Windows.

 

Kan du boota från uppgraderingsCD:n så borde du kunna formatera till NTFS-filsystem, som är stabilare än FAT32 som Windows98 ligger på. Du kan också installera drivrutiner för XP utan några större problem.

 

Med andra ord ligger XP helt för sig själv.

 

Jag har själv en fullversionCD, så jag har inte någon större erfarenhet av dom CD-skivorna du har.

 

Hur gör man då för att inte bädda problem-ominstallationsläget, när man endast har MS Windows 98 fullversion och XP Home Edition UPG?

 

Att installera ett system helt "rent" utan att köra över en äldre version av system.

 

Hur undersöker jag om dessa två HDD = Hårddiskar är helt friska?

 

Du kan hämta hem tillverkarens diagnostikprogram här:

http://tacktech.com/display.cfm?ttid=287

 

Är diskarna helt nya, så finns säkert ingen anledning till att behöva undersöka dom. Men det skadar ju inte att göra en koll.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Bernström

Hej igen inom eforum LARSAS!

 

Detta svarade du Cecilia på eforum: "Ja det kan vara ett FIRUS.Annars kan den ju hänga sig p.g.a leda. LARSAS"

 

Har du lust att svara på mitt senaste inlägg till dig eller ej

 

MVH Joakim Bernström SALA

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Bernström

Hej igen Stefan Ekinder inom eforum!

 

Du skriver följande till mig i ditt inlägg: "Har du provat om du kan boota från den här uppgraderingsCD:n?

Kanske därför det inte fungerar ordentligt?

 

Verkar ju mera som du startat det hela inneifrån Windows.

 

Kan du boota från uppgraderingsCD:n så borde du kunna formatera till NTFS-filsystem, som är stabilare än FAT32 som Windows98 ligger på. Du kan också installera drivrutiner för XP utan några större problem.

 

Med andra ord ligger XP helt för sig själv."

 

Vad menar du med texten: "Har du provat om du kan boota från den här uppgraderingsCD:n?(...)"?

 

FRÅGOR: Hur gör man detta? Har inte hört talas om detta förut någongång?

 

"Du kan hämta hem tillverkarens diagnostikprogram här:

http://tacktech.com/display.cfm?ttid=287

 

Är diskarna helt nya, så finns säkert ingen anledning till att behöva undersöka dom. Men det skadar ju inte att göra en koll."

 

Kan man göra detta med via CD-ROM-ENHETEN eller måste det vara via DISKETTUTTAGET? (Fråga p.g. av att Bootningen i BIOS-ET står där f.n. nu när jag ej är klar med Installationsprocessen. Ställer om BIOS-ET:s Inställningar när allt har löst sig som jag hoppas på.

 

När det börja starta s.k. diagnostikprogrammet och för mig handlar det om Hichtachi Deskstar hårddiskar = HDD, 2 stycken och vardera var återigen 160 GB. Vilket användargränsnitt ska man vara i t.ex. MS-DOS eller Återställningskonsolen osv? (F.n. Ej inifrån Operativsystemet XP Home Edition version 2002.)

 

Och vilket kommando eller kommandon ska man använda för att detta s.k. diagnostikprogrammet eller kör den igång utan att man behöver skriva något alls eller hur går det till på datatekniskt sätt?

 

Vore mycket tacksam för ett svar från dig inom eforum!

 

MVH Joakim Bernström SALA

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...