Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mina planer för Eforum - i kortform


Pontus Jeppsson

Rekommendera Poster

Pontus Jeppsson

Hejsan!

 

Jag lovade att återkomma med en lista över mina planerade åtgärder för Eforum. Så nu gör jag det! :)

 

Eftersom Eforum ligger på en gammal egenutvecklad plattform som har enorma brister går det inte att göra några större förändringar i funktionaliteten som det ser ut nu. Vi kommer på sikt att flytta över Eforum till Xcap, som vi använder till andra IDG-forum, men Xcap måste bli betydligt bättre först.

 

Men vi kommer under hösten att göra en hel del i det befintliga systemet. Det är sådant som står under "så snart som möjligt" nedan.

 

Att göra i Eforum

 

Omedelbart

• Fixa buggar och prestandaproblem

 

Så snart som möjligt

• Mindre formändrigar.

• Fler rss-feeder.

• Vecko- eller månadsbrev.

• Profilera sajten tydligare, göra det tydligare vad man får som medlem.

• Tydligare ingångar på startsidan.

• Marknadsföra Eforum i interna och externa kanaler.

• Externa samarbetspartners, som kan återpublicera innehåll mot exponering av varumärket.

• Testa kontextuella textannonser.

• Testa sponsoraktiviteter i forumet.

• Testa leadsgenererande aktiviteter (whitepapers etc).

• Aktiviteter för att locka medlemmar (tävlingar etc).

• Driva trafik till andra communities i IDG-nätverket (visa relaterade trådar i andra communities).

• Ny texteditor, om möjligt.

 

På sikt

• Ny plattform, när Xcap är tillräckligt bra.

• Redesign.

• Personlig startsida, där ens aktivitet finns samlad och man enkelt övervakar vad som händer – både i Eforum och andra IDG-communities.

• Annan community-funktionalitet (bloggar, bättre profilsidor, privata meddelanden, grupper, fler kontaktytor).

 

Om ni är nyfikna på att veta mer om nån av punkterna ovan så säg till, så ska jag utveckla.

 

Vi har också nya, friska krafter på gång på utvecklingssidan. Jag ska ha ett möte med våra utvecklare i början på nästa vecka och planera upplägget framöver, så jag återkommer med mer info om det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Har ni löst problemet med Firefox 3?

 

Läste att JoGi kommit så långt att han kommit framtill att smiley och dom

övriga knapparna kan ligga bakom problemet.

 

http://www.eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1059523

 

Tills ni kommit på lösningen med det kan det vara borta så länge. Inte ofta jag använder dom mer än till citat och log förstås. Enkelt att skriva dit själv.

 

Snart kommer säkert FF 3 som en uppdatering till oss som kör FF 2:an. Då är det lite frustrerande att inte FF 3 fungerar här ordentligt.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

[inlägget ändrat 2008-06-19 16:07:32 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus, IDG skrev:

 

Jag lovade att återkomma med en lista över mina planerade åtgärder för Eforum. Så nu gör jag det!

 

En funktion som bara måste finnas kvar är att kunna filtrera bort kanaler.

Den är outstanding.

 

För tillfället har jag Diskutera Eforum bortfiltrerat.

Har inget som helst intresse av att läsa om någon sorts tredjeparts webbläsare med problem, i denna kanal. Sådant ska diskuteras i kanalen Webbläsare.

 

Annan community-funktionalitet...privata meddelanden

Låter mycket bra.

 

Hoppas också att funktionen filtrera/ignorera medlemmar kommer.

 

Keep up the good work!

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-06-19 19:23:13 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
För tillfället har jag Diskutera Eforum bortfiltrerat.

Har inget som helst intresse av att läsa om någon sorts tredjeparts webbläsare med problem, i denna kanal. Sådant ska diskuteras i kanalen Webbläsare.

 

Då får du anmäla tråden som du tycker ligger felaktigt. :-)

 

Nuvarande tråd om tredjeparts webbläsare har ju Eforum som grund för problemet, så det var säkert därför den flyttades dit.

 

Vill minnas att tråden låg i Webbläsarforumet från början.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Pontus, nu är det lite lättare att se vad komma ska.

 

Men om Xcap inte är tillräckligt bra ännu, så kan migreringen tydligen dröja ett bra tag, kanske inte ens i höst, mot slutet av året?

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus Jeppsson

Vet inte exakt vad status för FF3-buggen är, men det har högsta prioritet. Jag kan också tänka mig att plocka bort formateringsfunkionerna tills att problemet är löst, det är ju viktigare att kunna skriva överhuvudtaget.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus Jeppsson

Helt rätt, så är det. Realistiskt kommer vi inte kunna migrera forumet förrän tidigast sen höst, kanske dröjer det ytterligare.

 

Men det får ta den tid det tar. Jag tänker inte riskera något genom att flytta över sajten till en plattform som inte är stabil, och som saknar mycket av den funktionalitet som gör Eforum unikt.

 

Däremot är det viktigt att det händer saker med sajten även innan flytten, så att vi inte bara sitter och väntar på det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det får ta den tid det tar. Jag tänker inte riskera något genom att flytta över sajten till en plattform som inte är stabil, och som saknar mycket av den funktionalitet som gör Eforum unikt.
Schysst, Pontus. När det gäller dina planerade ändringar har jag några kommentarer och frågor. Eftersom det blev något fel när jag skulle posta det här inlägget tidigare så skriver jag resten inom loggtaggar.

 

[log]• "Vecko- eller månadsbrev". Det får du gärna förklara. Ska själva forumet få ett sådant eller ska det skickas ut till varenda besökare, även de som bara kommer en eller ett par gånger för att få hjälp och inte tackar eller ger annan feddback?

 

Själv skulle jag absolut inte vilja ha ytterligare ett personligt brev eller att ett sådant brev tynger ner själva forumet. Men det är min åsikt. Lyssna främst på moderatorerna! De gör ett fantastiskt jobb och de är låsta till Eforum vilket jag inte är. (Jag har så mycket att göra på mitt utländska forum att jag inte hinner gå in på Eforum så ofta.)

 

• Marknadsföra Eforum i interna och externa kanaler.
Hmmm vilka då? Behövs det verkligen? Google är vår vän. Det var så jag själv hittade hit.

 

"• Externa samarbetspartners, som kan återpublicera innehåll mot exponering av varumärket." USA-inflytande? Det låter skrämmande.

 

"• Testa sponsoraktiviteter i forumet." Förklara!

 

"• Testa kontextuella textannonser. • Testa leadsgenererande aktiviteter (whitepapers etc)." Och detta kommer inte att göra Eforum segare? Whitepapers o. dyl. finns ju redan på IDG-sajten.[/log]

• Aktiviteter för att locka medlemmar (tävlingar etc). Folk kommer till Eforum för att de har ett problem, inte för att delta i tävlingar. Det kan de göra på PC för alla-sidan. Eforum ska väl inte konkurrera med den? Men Pontus, förr kunde de flitiga skribenterna, de som hjälper sina medmänniskor så mycket, få en uppmuntran t ex i form av en biobiljett. Återinför det!

 

• Annan community-funktionalitet... privata meddelanden.

Jag hoppas att den som skriver PM inte kan se ens email-adress om man har valt att inte visa den i profilen. Så funkar det på mitt utrikiska forum och det tycker jag är bra.

 

• Ny texteditor, om möjligt. Är det något fel på den som finns?

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-06-22 01:58:56 av mbgtmari]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• Ny texteditor, om möjligt. Är det något fel på den som finns?
Det är vissa problem med en del webbläsare samt att en del önskade sig fler funktioner, t ex listor, i februaritråden om önskningar om förändringar.

 

• Annan community-funktionalitet... privata meddelanden.

Jag hoppas att den som skriver PM inte kan se ens email-adress om man har valt att inte visa den i profilen. Så funkar det på mitt utrikiska forum och det tycker jag är bra.

Så är det också i PC för Allas forum som använder Xcap.

 

PS. Det finns nog inga pengar till biobiljetter innan Eforum slutar gå med förlust.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns rätt skönt att det f n inte finns privata meddelanden

Tycker det är skönt, när allting kan var öppet, får vi tillgång till att skriva "privata" meddelanden, så är risken stor att en hel del av dagens kommunikationen flyttar över till sådant, titta bara på dom flesta chattar hur det kan se ut, nej behåll forumet öppet som det är.

 

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Privata meddelanden.

 

Tycker inte de ska förkastas helt, har man en plattform där denna funktion finns ska den nyttjas. Kanske dock inte så att alla användare kan skicka till alla utan att man antingen kan stänga av tjänsten helt eller kanske ge en grupp vänner rätten att skicka PM till en.

 

Om nu inta annan metod finns tycker jag även att moderatormeddelande (anmälda inlägg) skulle kunna nyttja PM-funktionen, ett enkelt sätt att spara uppgifter om inlägg på i systemet på webben. fast en ny plattform kanske redan innehåller bra funktioner för modererandet?

 

De örviga forum där jag är mer eller mindre aktiv i har jag inga problem med PM i, fast det är klart, där iträder jag oftast inte samma roll som här som problemlösaren utan kanske den som frågar...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Jag är rädd för att PM-funktionen ska missbrukas, så att folk skickar sina frågor där istället för att posta i forumet. Innan jag valde att inte visa min epostadress så fick jag en hel del epost från folk som frågade mig om problem den vägen.

 

Istället för att ta det i forumet.

 

I början var det kul att få det förtroendet hos folk att dom epostade istället, men sedan blev det lite tradigt.

 

PM-funktionen är säkert tänkt för korta meddelanden. I så fall kan tecknen där begränsas till 160 tecken som i SMS. Då kan folk inte köra hela problem där.

 

Men som mbgtmari skriver hoppas jag inte epostadressen syns i PM:et.

Om man valt att dölja denna i sin profil.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus Jeppsson
"Vecko- eller månadsbrev". Det får du gärna förklara. Ska själva forumet få ett sådant eller ska det skickas ut till varenda besökare, även de som bara kommer en eller ett par gånger för att få hjälp och inte tackar eller ger annan feddback?

Tanken är att det ska vara ett medlemsbrev, som är helt frivilligt om man vill ta emot eller inte. Där lyfter vi fram intressanta diskussioner, och problem som inte har fått sin lösning. Tanken är i första hand att locka de medlemmar som är inne på forumet sällan, att upptäcka trådar där de har kunskap att bidra med och besöka forumet oftare.

 

Men som sagt - självklart kommer det att vara helt frivilligt om man vill ta emot brevet eller inte.

 

Marknadsföra Eforum i interna och externa kanaler.

Hmmm vilka då? Behövs det verkligen?

Japp, det behövs. Vi får väldigt mycket trafik från Google och det är jättebra, men majoriteten av besökarna som kommer därifrån tittar in på sajten och försvinner lika fort igen. För att öka antalet trogna medlemmar måste vi marknasföra sajten bättre, och öka kännedomen om varumärket.

 

Externa samarbetspartners, som kan återpublicera innehåll mot exponering av varumärket." USA-inflytande? Det låter skrämmande.

Tanken här är att en tidning eller sajt ska kunna publicera en intressant fråga och svar, under vinjetten "Veckans it-problem" eller liknande, mot att varumärket Eforum syns. Det är ytterligare ett sätt att öka kännedomen om varumärket.

 

Testa sponsoraktiviteter i forumet." Förklara!

Ett problem för oss är att vi inte tjänar några pengar på Eforum idag. Så länge vi inte tjänar några pengar på sajten är det svårt att motivera att dyra satsningar på nyutveckling. Sponsoraktiviteter kan vara ett sätt att tjäna pengar utan att öka mängden annonser. Tanken är att ett företag ska kunna betala för att under en begränsad tid synas i forumet och svara på frågor om ett visst ämne. Det ska vara glasklart vilket företag de representerar, och vem som helst ska kunna lägga sig i diskussionerna och bemöta företagens svar.

 

Testa kontextuella textannonser. • Testa leadsgenererande aktiviteter (whitepapers etc)." Och detta kommer inte att göra Eforum segare?

Det här är andra sätt vi kan tjäna pengar på sajten, utan att öka mängden traditionella annonser. Vi kommer givetvis att göra det på ett sådant sätt att sajtens prestanda inte drabbas. De nuvarande prestandaproblemen har högsta prioritet (tillsammans med FF3-buggen).

 

Folk kommer till Eforum för att de har ett problem, inte för att delta i tävlingar. Det kan de göra på PC för alla-sidan. Eforum ska väl inte konkurrera med den? Men Pontus, förr kunde de flitiga skribenterna, de som hjälper sina medmänniskor så mycket, få en uppmuntran t ex i form av en biobiljett. Återinför det!

Tävlingar är ett sätt att göra folk uppmärksamma på att sajten överhuvudtaget existerar, vilket är ett problem idag, tyvärr. Men tävlingen måste ha ett syfte som fungerar ihop med varumärket. Det ska alltså vara något som har med support och köpråd att göra, och det ska vara kunskap som premieras.

 

Presenter till duktiga medlemmar är en jättebra idé! Något sådant ska vi definitivt återinföra!

 

Jag hoppas att den som skriver PM inte kan se ens email-adress om man har valt att inte visa den i profilen. Så funkar det på mitt utrikiska forum och det tycker jag är bra.

Ingen kommer att kunna se din e-postadress, om du inte själv aktivit skrivit ut den i din offentliga profil eller någon annanstans.

 

Ny texteditor, om möjligt. Är det något fel på den som finns?

Som Cecilia skrev så har vi dels vissa kompatibilitetsproblem, och dels har det kommit önskemål om bättre formateringsmöjligheter, som punktlistor, tabeller och liknande.

 

[inlägget ändrat 2008-06-22 16:41:38 av Pontus, IDG]

 

[inlägget ändrat 2008-06-22 16:45:54 av Pontus, IDG]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micke_skane
Sponsoraktiviteter kan vara ett sätt att tjäna pengar utan att öka mängden annonser. Tanken är att ett företag ska kunna betala för att under en begränsad tid synas i forumet och svara på frågor om ett visst ämne.
Låt det Inte bli som det var ett tag, annonserna drog ner snabbheten oehört så sidan inte kunde laddas klart. Då slutade jag i alla fall att lägga tid på forumet under ett tag.

Tävlingen med bio-biljett var också en bonus förr och det gillade jag i alal fall, dock var tävligen säkert uppgjord för jag vann aldrig några ;)

Skrev detta tidigare:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=964097#964140

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är rädd för att PM-funktionen ska missbrukas, så att folk skickar sina frågor där istället för att posta i forumet.
Ja Stefan, som problemlösare på mitt andra forum är detta också min erfarenhet. Man kan då välja att PM-a tillbaks att de ska ställa frågan i forumet i stället eller också kan man låta bli att besvara PM:et.

 

Jag är dock inte negativ till PM-funktionen som sådan. Monshi pekar på en positiv möjlighet i

tycker jag även att moderatormeddelande (anmälda inlägg) skulle kunna nyttja PM-funktionen, ett enkelt sätt att spara uppgifter om inlägg på i systemet på webben.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Jag är rädd för att PM-funktionen ska missbrukas, så att folk skickar sina frågor där istället för att posta i forumet.

 

En bra idé vore därför följande:

 

Låt varje användare ha en möjlighet att lämna ett start- eller hälsningsmeddelande som visas i samband med att någon försöker skicka mig ett PM. Där kan jag då ex. upplysa om att jag inte accepterar personligt ställda frågor som lika gärna kan ställas i forumet.

Därefter skall det läggas till i reglerna att upprepade brott mot ens egna ställda villkor även detta leder till varningar och slutligen avstängning.

 

Annars ser jag det som en bra möjlighet att ex. kunna byta privat information mellan medlemmar, såsom ex. e-postadress om man behöver skicka filer till varandra för att hjälpa till med ett problem. Det är också ett bra sätt att undvika att vissa trådar får en massa irrelevanta personliga inlägg.

 

Självklart skall det finnas ett regelverk som även stänger av användare som skickar meddelanden som bryter mot övriga regler i forumet.

 

Den bästa lösningen vore förstås att man först måste godkänna att en vissa användare får skicka meddelanden till dig. En sådan request kan då en användare ställa med ex. en separat knapp i PM-fönstret.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...