Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Behöver tips och råd med uppsättning


Sebbe88

Rekommendera Poster

Nu ska jag till och inköpa mig en stationär dator men har några sista frågor. Och vill ha er att bolla mina idéer med så att jag inte köper något dumt, som inte fungerar tillsammans eller liknande.

Allt köps ifrån Misco (www.misco.se)

 

Moderkort:

Artnr: 663996 - Gigabyte GA-EP35-DS3 - moderkort - ATX - iP35

Alternativt: Artnnr: 675842 - Gigabyte GA-EP45-DS4 - moderkort - ATX - iP45

Vad är skillnaden??

 

CPU:

artnr:653769 - Intel Core 2 Duo E8400 / 3 GHz processor KAMPANJ!

Alternativt: artnr:615779 - Intel Core 2 Duo E6850 / 3 GHz processor

Vad är skillnaden? 3GHz båda två men olika beteckningar!?

 

Minne, Behöver man 2 eller 4 GB? vad kräver 4GB som 2 inte räcker till för?

 

Hårddisk, jag vill ha mer utrymme. Ska man satsa på en stor och partionera upp den eller flera diskar?

Vad är skillnaden på en som kostar 500kr och en som kostar 3000kr??? Vad rekomenderas?

 

Nätdel:

artnr:24615 - Corsair HX520W - nätaggregat - 520 Watt

Alternativt: artnr:670238 - Corsair TX650W - nätaggregat - 650 Watt

Vad är skillnaden? dumt att snåla på kraften? kan man få för mycket av det goda? varför kostar de två lika mycket? vad är bättre i 520w varianten?

 

CD/DVD

artnr:624126 - Samsung WriteMaster SH-S203D - DVD±RW- (±R DL-) / DVD-RAM-enhet - Serial ATA – Svart

eller:

artnr:491534 - Samsung Super-WriteMaster SH-S203P - DVD±RW- (±R DL-) / DVD-RAM-enhet - Serial ATA

Vad är skillnaden? Är någon av dom ett bra alternativ eller ska jag satsa på någon annan?

Blu-ray?? -är det överskattat eller vad är det bra för? de maskinerna kostade ju bra mycket mer i alla fall.

 

Mvh Sebastian

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första, vad ska du ha för grafikkort?

 

För det andra, vad ska du använda datorn till? Lite svårt att ge tips och råd om man inte vet om det ska vara en spel dator, kontor dator eller all around...

 

Annars är det en jäkla skillnad på en hårddisk som kostar 500kr och en som kostar 3000kr! Dels storleken, funktionerna hastigheterna och dels interfacet. Vad ska du ha för interface (SATA är normalt för desktops), SCSI för servrar...

 

Blue-ray för du läsa på wikipedia...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dator kommer i huvudsak att användas till bild och videoredigering, webdesign, lite flash och även några CAD program.

Det är inte tänkt att bli en spelmaskin. Men om andnan faller på kan det ju vara roligt att kunna köra senaste need for speed eller vad som gäller nu (dåligt insatt i den världen)

Grafikkort hade jag tänkt mig ett "MSI N9800GTX-T2D512-OC - grafikadapter - GF 9800 GTX - 512 MB"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

även några CAD program
Har du kollat upp vad de har för krav på datorn?

 

Vista eller XP?

Med Vista så behöver du mer minne än till XP.

Ett 32-bitars XP eller Vista kan du inte utnyttja mer än ca 3-3,5 GB minne, vill du kunna ha mer så behöver du 64-bitars versionerna av resp. Windows.

 

Dator kommer i huvudsak att användas till bild och videoredigering
Sådant kräver mycket minne.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dator kommer i huvudsak att användas till bild och videoredigering, webdesign, lite flash och även några CAD program.

 

Min första tanke är att du förmodligen vill ha (minst) två skärmar.

 

Min andra tanke är hur pass professionell du hade tänkt använda datorn.

 

Du kanske ska köpa ett riktigt cad kort istället för "spelkort".

http://www.dustin.se/DacsaPortal/system/pages/products/r.aspx?s=G=21053

 

För videoredigering så behöver du ha jäkla massa lagringsutrymme.

 

Och sen sist men inte minst, som Cecilia påpekade. MINNE. Du kan inte ha för mycket av det. Se bara till att du har 64-bitars os.

 

Det är mycket svårt att ge tips här. Det är budgeten som avgör.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...