Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Servern delar ut Ip-adresser till sig själv?


plusjenko

Rekommendera Poster

Jag försöker lösa en del problem med nätverket på mitt jobb (Hotell). Bl.a annat har IP adresserna tagit slut väldigt fort när våra gäster använder det trådlösa nätverket. Har fått det att fungera bättre med en kortare leasingtid.

 

Något som förbryllar mig fortfarande är att servern verkar dela ut tio st adresser till sig själv. Varför gör den så? Den har ju en fast IP och vad är vitsen med att en server ger sig själv IP? Det syns klarty och tydligt i address leases att den gör så i alla fall.

 

ipconfig /all visar inget annat än den fasta adressen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min router (om det är det du har) kan man ställa in hur många ip man vill dela ut, eller rättare sagt vilken spännvid, tex. 192.168.0. 100-199.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De 10 adresser som den delar ut till sig själv är för VPN, som är konfigurerat på servern.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VPN ber DHCP-servern om adresser, och då delar DHCP-servern ut adresser från den area som är utdelningsbar.

 

IP-adresserna till de 10 VPN-klienterna kan även ändras om DHCP-servern finner lediga adresser med lägre numrering.

 

/Nikolas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag antar att du använder servern som DHCP server. Då är det inte så svårt att gå in och öka om du behöver fler ip adresser.

 

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att de inte är reserverade.

Hur ser du annars att den delat ut dessa 10.

 

Angående DHCP så är det så att den i första hand kollar om den ip adressen som den tidigare fått tilldelad är ledig. Är denna ledig tilldelad man denna, men om denna är upptagen så får man en ny.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att de inte är reserverade.

Hur ser du annars att den delat ut dessa 10.

 

Jag ser dem i Address leases. Det jag menar är att de inte är reserverade som fasta adresser utanför den dynamiska adresspoolen.

 

jag menar, de är ju alltid där verkar de som, oavsett om någon använder dem eller inte.(ingen använder VPN vad jag vet) Så varför ligger de i den dynamiska listan?

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, VPN-funktionen anropar DHCP-servern för att allokera IP-adresser för de antal VPN-portar som är konfigurerade för VPN. De är alltid allokerade, även fast ingen använder VPN för tillfället. Du kan ändra antalet VPN-portar om du vill.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå till Administrative Tools

Öppna Routing and Remote Access

Klicka på Plustecknet framför ditt servernamn

Högerklicka på Ports

Öppna Properties

Klicka på WAN Miniport (PPTP)

Klicka på Configure...-knappen

Ändra antalet portar i Maximum Ports: till 0

Klicka OK, tills du kommer tillbaka till Routing and Remote Access.

Stäng Routing and Remote Access.

 

Klart!

 

[inlägget ändrat 2008-07-11 18:35:55 av Nikolas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...