Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tog bort lite för mkt efter virusscan...


cissiny

Rekommendera Poster

Är inte helt säker på att jag skriver i rätt forum men jag provar här.

Sitter vid sambons dator just nu, min egen laptop kraschade ikväll.

 

Så här ser det ut just nu:

Den startar upp Windows 2000 Pro, men efter det att "stapeln" på uppstartsfönstret så att säga blivit full så blir det blåskärm i ca 1 sekund (hinner ej se någon text) och sedan börjar den starta om igen.

 

Har testat F8 och ett flertal alternativ:

1. Starta med senast fungerande konfiguration

2. Starta med felsökningsläge

3. Starta i felsäkert läge med nätverk

4. Starta i felsäkert läge

 

Ingenting gör någon skillnad, jag kommer inte längre än till Windows uppstartsfönster där stapeln blir full, blåskärm flashar förbi och sen börjas det om...

Om jag testar med någon "felsäkert läge" variant så blir det några sekunder svart skärm med en markör typ _ en bit ner och sen är det samma visa.

 

Orsaken:

Sambon har haft ett par jobbiga trojaner på sin dator, tack och lov har jag sluppit det på min. Efter att ha hört tråkiga historier från en god vän ikväll som haft invadering av trojaner så ville jag vara extra duktig...

 

Satte igång AVG Free 8.0 som vi använder, har ändrat så att den också ger varningar om låsta filer etc. Inga virus eller trojaner hittades, men mycket varningar. Tänkte flytta dessa till virusvalvet och fick ett par varningar om att det kunde ställa till problem.

 

De där varningarna borde jag ha uppmärksammat bättre... Startade om datorn vilket krävdes, sen dess kommer jag som sagt inte in på den.

 

Behöver hjälp...

Vad kan jag göra nu?

Finns det nåt hopp om att det jag hade på datorn går att rädda? Det mesta har jag backup på men inte allt tyvärr. T ex ett gäng bilder som iofs ligger kvar på minneskorten ännu.

 

Ska jag försöka göra något själv eller traska iväg på service med datorn?

 

Brukar klara ett och annat själv, installera operativsystem har jag gjort ett par gånger på olika datorer.

 

STORT tack på förhand!

 

Mvh Cissi

 

PS.Sitter just nu vid min sambos dator som sagt, har kört virusscan på den med. Har inte gjort samma dumma borttagning som jag gjorde på min men nu krävs omstart pga de tre trojanerna som hittades. Har inte vågat starta om hans dator... Vågar man det? DS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det nåt hopp om att det jag hade på datorn går att rädda?
Man kan flytta över hårddisken till en annan dator som extra-disk och där kopiera över filer.

 

Man kan starta upp datorn med en CD, som innehåller en Linux-version som kan köra från en CD och därifrån bränna CD med viktiga filer och/eller kopiera filer över nätverket. http://port25.technet.com/archive/2007/05/24/data-recovery-using-linux.aspx

 

Om installationsprogrammet klarar av en reparationsinstallation (alltså inte en installation med formatering där allt tas bort) så kommer alla ens egna filer vara kvar (är det meningen i alla fall) men Windows-filerna kommer att installeras från installationsprogrammet.

 

Eftersom detta inte har mycket med virus att göra egentligen så flyttar jag tråden till forumet för Windows 95 / 98 / ME / NT / 2000

 

Cecilia - Moderator för Virus, skadliga program & botemedel

 

PS. Starta upp en ny tråd om din sambos dator.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia! :thumbsup:

 

Har aldrig använt Linux, jag testade med att reparera installationen och det gick bra fram till omstart, sen kommer följande stoppfel upp:

 

stop c0000263 {det går inte att hitta drivrutinens startadress}

 

Drivrutinen \SystemRoot\System32\Drivers\FLTMGR.SYS kunde inte hitta startadressen IoGetDeviceAttachmentBaseRef i drivrutinen ntoskrnl.exe

 

Har testat att starta om datorn både med och utan installationsskivan med 2000 Pro (eftersom det står nåt om att ta bort disk i A före omstart - första omstarten gjorde jag med skivan i men sedan testade jag utan).

 

Någon idé om hur jag går vidare?

 

Vi köpte laptopen helt "ren" har jag för mig och har lagt in alla drivrutiner etc själva, alla CD-skivor som följde med den finns givetvis kvar. Kanske hade det vart smart att spara dessa i ett speciellt "fack" som hör till laptopen, nu gjorde vi inte det tyvärr så alla skivor med drivrutiner etc ligger i en och samma låda för alla datorer.

Borde inte vara helt omöjligt att sortera ut vilka som hör till laptopen dock :).

 

Tack än en gång för ditt inlägg! :)

 

Mvh Cissi

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag provat vidare litegrann. Sökte på nätet efter stoppfelet och hittade en engelskspråkig sida där en person fått exakt samma felmeddelande som jag. Samma operativsystem etc.

 

Hon kunde gå in i felsäkert läge och rädda sina viktigaste filer, så givetvis ville jag testa det.

 

Först testade jag felsäkert läge med nätverk eftersom jag då kanske skulle kunna flytta över filer till en extern hårddisk. Startade upp utan blåskärm, skärmen var svart ett tag med enbart text om felsäkert läge och sedan kom en ruta upp om systemfel:

 

lsass.exe - Systemfel

Det gick inte att initiera hanteraren för kontosäkerhet på grund av följande fel: Detta säkerhets-ID har felaktig struktur. Felstatus 0xc0000078 Klicka på OK för att stänga av datorn. Välj startalternativet Felsäkert läge nästa gång systemet startar. Mer information finns i händelseloggen.

 

Jag hade ju alltså startat datorn i felsäkert läge med nätverk.

Startade om datorn igen, nu med Felsäkert läge (inget nätverk eller kommandotolk). Precis samma systemfel igen.

 

Ideer? :)

 

Tack på förhand!

 

Mvh Cissi

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen är Windows-installation för mycket skadad för att felsäkert läge ska fungera.

 

Jag vet inte varför reparationsinstallationen misslyckas men även den kanske kräver att vissa Windows-filer finns kvar.

 

Då återstår att antingen flytta hårddisken till en annan dator eller försöka med en Linux-skiva för att rädda filer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack igen Cecilia!

 

Pratade precis med en kompis som är väldigt duktig på sånt här, han föreslog SLAX så det ska jag testa. Det är väl en Linux-variant om jag förstått det rätt?

 

Kan jag rädda filerna med det så blir det nog formatering sen...

 

Mvh Cissi

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag förstod det på min kompis. Kan mycket väl bli att jag går över till Linux framöver...

 

SLAX funkade jättebra, har kunnat flytta över viktiga filer till en minnessticka (heter säkert nåt annat egentligen), ska kolla att det verkligen blev överflyttat nu! Då ska det in på vår externa hårddisk. Av nån anledning kunde jag inte kopiera över det direkt på den utan fick gå via stickan.

 

Just nu känns det som om jag formaterat min hjärna, har vart mycket idag, men det ser ju ut som om det kan ha funkat! :)

 

Tack för hjälpen, klart du ska ha poäng! :)

 

Mvh Cissi

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SLAX funkade jättebra, har kunnat flytta över viktiga filer till en minnessticka
Det var roligt att höra :)

Tack även för den nya poängen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...