Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Auktoriserad Xerox samarbetspartner/återförsäljare


Shabbe

Rekommendera Poster

[log]Följande är ett brev jag nyligen har skickat till Kontorskraft i Stockholm, en auktoriserad Xerox återförsäljare. Syftet med mitt inlägg är att uppmärksamma andra privatkonsumenter om oseriösa företag inom IT branschenn.

 

Företagsnamn: AB Kontorskraft Data i Stockholm (enligt Bolagsverket)

Organisationsnr: 556428-7505

Butik i Stockholm: Lindetorpsvägen 11, 121 63 Johanneshov

Website: www.kontorskraft.se

 

 

Brevet är skickat till:

xxxxx xxxxx, VD, Kontorskraft

xxxxx xxxxx, Ordförande, Kontorskraft

xxxxx xxxxx, National Account Manager, Xerox

xxxxx xxxxx, Övrig säljkår, Xerox

 

 

Jag vill först börja med att nämna att jag alltid haft högt förtroende för Xerox och deras kopiatorer & färgskrivare i arbetslivet,

och tycker att de i de flesta sammanhang haft en utomordentlig kvalité, funktionalitet och även support & service. Anledningen

till jag skickar det här brevet är för att jag inte vill att andra ska göra samma misstag som mig och komma i kontakt med oseriösa

företag som utnyttjar Xerox varumärke och auktoriserad partnerskap status för att utnyttja intet ont anande konsumenter.

 

 

Den här historien började med att jag ringde Xerox i Sverige måndagen den 9:e Juni ~13:00 för att be om information om skillnaden

mellan multifunktionsskrivaren Phaser 6110MFPV/S och Phaser 6110MFPV/X. En glad telefonist berättade då att hon skulle koppla

mig vidare till en auktoriserad Xerox samarbetspartner/återförsäljare för vidare information, och denna blev Kontorskraft i Stockholm

när jag berättade att jag bodde i Sundbyberg.

 

Jag blev kopplad till en trevlig försäljare som hette xxxxx och berättade om att jag var intresserad av att köpa en multifunktions färglaserskrivare

och hade bestämt mig för Phaser 6110MFPV, men efter sökningar på nätet hade jag kommit fram till att modellen som innehöll Fax tydligen var

billigare överallt än den som inte gjorde det och undrade om den andra modellen saknade några funktioner.

 

Hon tyckte också att det var märkligt och återkom efter några minuters samtal med en kollega med beskedet att Xerox tydligen hade en kampanj

och därför kostade modellen med inbyggd Fax mindre än den utan, för övrigt hade de exakt samma tekniska specifikationer. Samtidigt berättade

hon att man sålde Phaser 6110MFPV/X för 3000 inklusive frakt ex. moms ( totalt 3700 kr ). Jag tyckte att det lät bra med tanke på att det kostade

strax över de billigaste webb butikerna på nätet, och att Kontorskraft var en auktoriserad samarbetspartner till Xerox med en fysisk butik och

beställde en skrivare.

 

Hon insåg då att man ej hade skrivaren hemma, och bad att få återkomma med besked om leveranstid. Efter en halv timme återkom hon med

beskedet att man tydligen hade hittat en sista skrivare i lagret som jag kunde komma och hämta för det priset, av någon anledning kostade det

extra om jag ville ha just den här hemskickat. Jag tänkte inte mer på saken eftersom jag är/var i stor behov av en färg kopiator/skrivare och

kom överens om att jag skulle åka förbi och hämta den tidigt nästa dag tidigt på morgonen.

 

Det är en åktur på 30 km tur och retur från Sundbyberg till butiken i Johanneshov + trängselskatts avgift på ytterligare 40 kr, för att hinna dit 8:30 när kontoret öppnade. Väl framme möttes jag av en receptionist som tillkallade Karolin, tillsammans gick vi till en ”demo rum” uppradad med

olika Xerox maskiner, där hon förklarade att man tagit upp maskinen dagen innan från lagret för att testa och se att den fungerade bra.

 

Skrivaren var lite smutsig på sidan, lite dammig och det fanns ingen genomskinlig skydd för LCD displayen och etc, den såg klart och tydligt använd ut.Hon bad om hjälp av en kollega till henne för att få ”ihop” den, var vid jag bad kollegan om vi kunde skriva ut en konfigurations/informations sida från skrivaren. På de sidorna framkom det att man hade skrivit ut 189 sidor, och alla 3 färgpatronerna var fyllda till ~ 75%, den svarta färgen ~ 85%.

 

Jag tog med utskriften och visade henne och förklarade att skrivaren var långt ifrån ny, och att jag ville ha skälig rabatt för att köpa den. Då ringde

hon sin överordnad/chef och efter några minuters diskussion berättade hon att jag kunde köpa en uppsättning färgpatroner till halva priset, priset

på skrivaren var dock fortfarande samma varvid jag skrattade åt henne, tackade för mig och gick ut innan jag sprack i småbitar av ilska.

 

 

 

Jag har faktiskt aldrig varit med om något liknande under mina 13 år i databranschen, ända sedan när jag började jobba på en datorbutik

där vi byggde/sålde/servade datorer & tillbehör, fram tills idag när jag jobbar som IT säkerhetskonsult.

 

Det finns ingen anledning till att spekulera i varför man försöker låtsas att en begagnad demoskrivare för en ny sådan, den sista exemplaret i lagret

som man har precis tagit upp för att testa. Kanske beror det på att man tror sig kunna kränga den till mig pågrund av mitt utländskt klingande namn

(och därmed korkad/okunnig), eller att man har samma förakt både gentemot mot konsumenter av både svenskt & utländskt härkomst och ändå

känner sig trygg med vetskapen om att det alltid tillkommer en flod av nya kunder via Xerox Partnerskap.

 

Det inträffade känns lika olustigt som att bli hänvisad av Toyota till en auktoriserad Toyota handlare och där bli bemött av en andrahands bilförsäljare. Då tappar man inte enbart förtroende för den enskilda bilfirman utan även för Toyota som företag & varumärke som ens kan auktorisera eller associera sig med ett gäng skojare.

 

Själv kommer jag fortsättningsvis i arbetslivet att rekommendera Xerox färgkopiatorer och skrivare, därför ber jag er ( Xerox ) att gå igenom era

partners och återförsäljare i Sverige, och försöker ta reda på verkligen vad det är för företag och vilken service dessa ger. Tydligen är Kontorskraft

den auktoriserade Xerox partner man hänvisar till i främst i Stockholmsregionen. Jag hoppas verkligen att ni även har ÄRLIGA samarbetspartners

med GOD service, för annars kommer det inte ta lång tid innan folk börjar tappa förtroende även för Xerox varumärke och dess produkter.

 

 

Jag har under mina dagar träffat på både ärligare grönsakshandlare & andrahands bilsäljare, och måste medge att jag är djupt imponerad av det

respektlösa sättet Kontorskraft handskats med mig som en privatkonsument genom att först packa på mig en begagnad demoskrivare som om

den vore ny, och när jag påtalat detta erbjudit mig att köpa en ny uppsättning färgpatroner för halva priset (skrivaren fortfarande till fullt pris).

 

Att jag har fått lägga ner ca 2 arbetstimmar för att köra fram och tillbaka de ca 35 km under genomkorkad morgontrafik + bensinpengar + trängselskatt

och inte kunna urskönja den minsta tecken på ånger/ skamkänsla, eller en tafatt försök till att be om ursäkt med en avrundad lögn tog dock priset.

Det bjuder åtminstone de flesta med någon som helst grad av integritet eller självrespekt på när man haffat dem med byxorna kring knäna !

 

 

Med vänliga hälsningar

Shahab[/log]

 

-

Inlägget försett med LOG-taggar samt flyttat till Övrigt - På konsumentens sida

//flora50, moderator för Skrivare

 

[inlägget ändrat 2008-06-11 17:10:11 av flora50]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...