Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tips på analogkamera med vettigt pris beggat?


Hexxx

Rekommendera Poster

Har märkt att sen alla adaptrar och liknande kommit och hela digitalkamera vågen exploderat har objektivt blivit riktigt dyrt.

Eftersom min tjej vägrar konvertera till digitalt känns det sjukt att betala obskyra priser på objektiv som trissas upp av just att dom går ofta att köra även digitalt.

 

Finns det något märke med objektiv som inte går att använda digitalt som man kan hitta till ett vettigt pris då analog fotografering är relativt utdött vad jag märkt iaf =) ett objektiv man inte kan sätta på en digitalkamera borde ju ha ett trevligare pris/prestanda än ett som bara går till en analog systemkamera? Husen är ju billiga så det är ju bara skaffa ett isf .....

 

Tacksam för tips =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanligtvis brukar man behålla samma fattning på kamerhus just för att kunna använda objektiv på alla sina kamerahus.

 

Om du t ex vill ha ett Nikonobjektiv som INTE går att använda på digitala hus går det att hitta. Problemet är att dessa då inte heller kommer att passa på analoga hus såvida du inte skaffar ett riktigt gammalt hus. Nikon introducerade F-mount 1959 så du får skaffa ett riktigt gammalt hus för att uppnå det du vill.

 

Ett alternativ är att skaffa begagnade objektiv. Det finns en uppsjö objektiv som kommit i nyare versioner under de senaste åren där de äldre versionerna är avsevärt billigare.

 

Vad är förresten "obskyra priser"? Är 1000-2000:- för ett objektiv "obskyrt"? I så fall är det nog bara begagnat som gäller.

 

Fotnot: Ett objektiv bryr sig i princip inte om det är en analog eller digital kamera. Det projicerar en bild på "filmen" och kommunicerar med kameran om ljus/avstånd men det sker på samma sätt i både analoga och digitala fallet.

 

 

[inlägget ändrat 2008-06-10 12:51:03 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske formulerade mig lite knepigt.

 

1000-2000 kr är inte dyrt för ett riktigt bra makro objektivt. Inte ens begagnat men om det finns objetiv som omöjligt går att sätta på en digital systemkamera borde dom vara betydligt lägre i pris för nästan ingen fotograferar analogt längre. Därav är ju oftast husen väldigt billiga också så om det finns en vettig serie och utbud av objektiv som inte går att få på en digital systemkamera är det ju bättre att byta hus och köpa billigare men bra objektiv eftersom digitaltrenden senaste 5 åren gjort att objektiv som funkar på digitala kameror behåller ett högt värde även begagnat och husen går i princip inte sälja (om vi inte snackar Hasselblad etc..)

 

Så min fråga mer konkret är finns det bra hus/objektiv för analogt där man kan få det billigare för väldigt få vill ha objektiv dom inte kan montera på en digitalkamera =)

 

Kollar jag nu kostar ju ett vettigt macro hos cyberphoto sådär 6000 kr till tantens analoga EOS kamera .... Känns lite fel då huset kostar 300 kr beggat =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1000-2000 kr är inte dyrt för ett riktigt bra makro objektivt.

 

Det finns inte riktigt bra makroobjektiv i den prisklassen. Det finns de som är bra dock. Gamla objektiv kan möjligtvis ha klassats som "riktigt bra" på sin tid men de är inte lika bra som moderna objektiv.

 

Se nedan, med mellanringar kan man komma en bra bit för betydligt lägre pris.

 

Så min fråga mer konkret är finns det bra hus/objektiv för analogt där man kan få det billigare för väldigt få vill ha objektiv dom inte kan montera på en digitalkamera =)

 

Kika i så fall på tillverkare som var sent ute med digitala varianter. Pentax t ex har funnits lång tid men var rätt sena med digitala hus. Konica/Minolta var också rätt sena, de är numera uppköpta av Sony.

 

Som jag sagt tidigare, begagnade objektiv borde vara intressanta för dig. De är förstås lika bra nu som de var som nya men inte alls lika bra som moderna objektiv.

 

Är du inte i behov av den kvalitet som dagens objektiv ger så kan du fota makro med i princip vilket objektiv som helst genom att använda mellanringar. Mellanringar ger dig möjlighet att fokusera på mycket kort avstånd.

 

Fotnot: Det verka som om du tror att man tar ett premiumpris för objektiv som passar på digitala hus? Jag tror inte att det är så. Jag tror snarare att med digitala hus har kraven ökat på objektivens optiska egenskaper, därför blir proffsvarianterna dyrare. Tidigare kunde man inte zooma in på pixelnivå och då var inte det lika viktigt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får tackar för tipsen! Ska kolla lite mer på ebay och se vad jag kan hitta där annars får jag köpa ett EF-S 60mm f/2.8 Macro USM

Dom var inte så dyra från HongKong men känns lite overkill ändå =)

 

Ang mellanringar är det stor skillnad i kvalite på olika ringar? Har sett att det finns svindyra och riktigt billiga...... Är det mest ljus som skiljer eller kvaliten på allt ? Nån som har nån ring att rekommendera som ni vet är vettig till ett standard objektiv ?

 

Ha're!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svindyra mellanringar? En mellanring är bara en förlängningstub helt utan optik (eller en distans om man så vill), det borde inte finnas några som är speciellt dyra. En nackdel är att de "stjäl" ljus vilket är extra besvärligt med makrofotografering eftersom man behöver mycket ljus för att få användbart skärpedjup.

 

Ett alternativ ytterligare är att vånda ett objektiv bak och fram (behövs en adapter för det). Har aldrig provat det själv dock.

 

Vad är det du ska fota? Med 60mm måste man krypa rätt nära inpå det man ska fota för att få 1:1-avbildning. Funkar inte bra för t ex insekter. Det kan också bli lite svårt utomhus eftersom objektivet lätt kan skymma ljuset så det kastar skuggor (när man är några dentimeter från det man ska fota).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...